AnonymBruker Skrevet 1. mai 2014 #1 Skrevet 1. mai 2014 Heisann! Det har seg slik at jeg valgte bunad da jeg var 14 år og skulle konfirmeres. Nå er jeg 18 og føler av og til at jeg har ''feil'' bunad ut i fra ''reglene''. Bunaden jeg har er nordlandsbunad og jeg er selv mye lengre sørfra. Jeg valgte bunaden jeg har fordi slekta på farssiden er derfra, videre har jeg selv ikke tilknytning til stedet. Jeg var tidligere ganske stolt av å ha slekt fra et annet sted i landet, og valgte derfor denne bunaden. Mine besteforeldre på farssiden var da de som kom fra Nordland. Det har nesten blitt tradisjon at barnebarna av disse skaffer seg nordlandsbunaden. Faren min virka også ganske stolt over at jeg valgte denne. Men er det feil av meg å gå i en bunad fra et sted jeg ikke bor? Har hørt så mye forskjellig. Bunaden min er nydelig, men er alltid redd for at folk skal dømme meg fordi jeg ikke er nordlending selv. Hva synes dere? Anonymous poster hash: 13c15...ff7
Gjest Lille-pus Skrevet 1. mai 2014 #2 Skrevet 1. mai 2014 Helt greit Og er det noen som spør så kan du jo informere om hvor din far er fra Halve genmaterialet ditt er jo fra Nordland, selv om ikke du bor der. 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2014 #3 Skrevet 1. mai 2014 Selv hadde jeg Nordlandsbunad av litt de samme grunnene. Har solgt den og hvis jeg noen gang skal ha bunad igjen blir det Oslo-bunaden. Det er jo her jeg er født. Anonymous poster hash: 19705...9d5
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2014 #4 Skrevet 1. mai 2014 Hvis besteforeldrene dine er fra Nordland har du god nok tilknytting. Det hadde vært noe annet hvis du hadde gravd fram at din grandtantes svigerbrors kone var derfra, bare fordi du syntes den var fin. Anonymous poster hash: 64989...caf
miaw Skrevet 1. mai 2014 #5 Skrevet 1. mai 2014 Det er ingen regler når det gjelder hvilken bunad man velger, til tross for at "bunadspolitiet" sier noe annet. Noen velger fra der slekta er fra, noen bruker bunader som de har fått i gave, noen velger fra der de bor nå eller der de er oppvokst. Drit i bunadspolitiet, det er du som kjenner på hvilken bunad som kjennes mest riktig å gå med for deg. For meg høres det jo egentlig ut som du er fornøyd med nordlandsbunaden din Hvis ikke så kan du jo prøve å selge den og skaffe deg en annen bunad.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2014 #6 Skrevet 1. mai 2014 Det er ingen regler når det gjelder hvilken bunad man velger, til tross for at "bunadspolitiet" sier noe annet. Noen velger fra der slekta er fra, noen bruker bunader som de har fått i gave, noen velger fra der de bor nå eller der de er oppvokst. Drit i bunadspolitiet, det er du som kjenner på hvilken bunad som kjennes mest riktig å gå med for deg. For meg høres det jo egentlig ut som du er fornøyd med nordlandsbunaden din Hvis ikke så kan du jo prøve å selge den og skaffe deg en annen bunad. Du er på jordet. Bunadspolitiet, som du så elegant kaller det, er en mye større gruppe enn dere tomsinger som mener du kan kalle seg svensk bare fordi du synes Sverige er et finere land enn Norge. Man skal ha bunad fra et sted man har tilknytning til. TS: Din far er fra nordland, du er helt innafor. Anonymous poster hash: b3bca...ce6 1
Gjest Silverstream Skrevet 1. mai 2014 #7 Skrevet 1. mai 2014 Synes det er bra at det finnes et "bunadspoliti" jeg, ellers hadde vel folk gitt fanden i tradisjonene og bare gått etter utseendet, som på så mange andre ting...
miaw Skrevet 1. mai 2014 #8 Skrevet 1. mai 2014 Du er på jordet. Bunadspolitiet, som du så elegant kaller det, er en mye større gruppe enn dere tomsinger som mener du kan kalle seg svensk bare fordi du synes Sverige er et finere land enn Norge. Man skal ha bunad fra et sted man har tilknytning til. TS: Din far er fra nordland, du er helt innafor. Anonymous poster hash: b3bca...ce6 Noen føler de har størst tilknytting til der slekta er fra, noen fra der de bor nå. Det er ingen fasit, men man kjenner selv hva som føles mest riktig. Min venninne fikk en bunad sydd fra en dame som hun var mye hos da hun var liten. Selv om de ikke er i slekt, eller hun har aldri bodd der bunaden kommer fra, så føler hun alikevel en tilknytting til damen og stedet siden det stedet var så stor en del av barndommen hennes.
Antoinette Skrevet 1. mai 2014 #9 Skrevet 1. mai 2014 Hei TS, du er 18 år nå, på tide å slutte å lage problemer ut av ingenting. Du er helt innafor bunadsmessig.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2014 #10 Skrevet 1. mai 2014 TS her! Godt å høre at det er innafor og ikke for langt ute i slekta.. Jeg elsker jo bunaden min og hadde aldri i verden klart å skille meg fra den. Anonymous poster hash: 13c15...ff7
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2014 #12 Skrevet 1. mai 2014 Hei TS, du er 18 år nå, på tide å slutte å lage problemer ut av ingenting. Du er helt innafor bunadsmessig. Unnskyld meg, men skal du være spydig kan du likegreit la være å svare. Jeg hadde et spørsmål om noe som opptar meg. Så beklager at jeg ønsker svar, men jeg trodde det var det slike forumer var til. Så kom tilbake når du har stått opp på riktig bein neste gang! KG altså! Anonymous poster hash: 13c15...ff7 1
Antoinette Skrevet 1. mai 2014 #13 Skrevet 1. mai 2014 Du TS, mitt poeng var at du er voksen nå og burde vite bedre enn å henge deg opp i tullball som dette. Din far er jo din nærmeste slektning og han kommer derfra, da skulle ikke du ha "rett" til å bruke Nordlandsbunaden? Dette kaller jeg å lage problemer ut av ingenting. 1
dillyduzit Skrevet 1. mai 2014 #14 Skrevet 1. mai 2014 Du TS, mitt poeng var at du er voksen nå og burde vite bedre enn å henge deg opp i tullball som dette. Din far er jo din nærmeste slektning og han kommer derfra, da skulle ikke du ha "rett" til å bruke Nordlandsbunaden? Dette kaller jeg å lage problemer ut av ingenting. Enig. De fleste har jo i tillegg bunader fra hvor slekten er fra. Ts, jeg ser ikke poenget helt, du har en bunad innenfor fra hvor din slekt kommer i fra.. hva mer er det å lure på? 60% har bunader fra steder hvor slekten bor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå