Maetzii Skrevet 11. juni 2004 #1 Skrevet 11. juni 2004 Nå regner jeg ikke med at alle som skriver innlegg her følger med på de samme temaene - men de siste dagene har det gått noen relativt lange debatter (i hhv "aktuelt" (likestillingens tidsalder er en myte) og "samliv" (mitt uønskede barn?)) som får meg til å lure litt... I den ene tråden hevdes det at man ikke får likestilling før mannen får like mye ansvar og rettigheter mtp barn som kvinnen har - i den andre er det relativt mange som krever at kvinnen skal ha vetorett når det gjelder å føde barn, dersom faren ikke vil ha barn (og i tillegg har brukt prevensjon) har han allikevel ingenting å si på når barna skal komme etc.. Føler det her blir VELDIG feil et sted - hvorfor skal faren engang GIDDE å ta ansvar når han ikke engang får lov til å være med og bestemme om han vil ha barn!?!? Hvordan kan dere kreve at noen skal ta seg av noe de ikke vil ha i utgangspunktet? (vet selvfølgelig at veldig mange barn er ønsket av både far og mor, men den holdningen at mor skal bestemme "alt" skremmer meg veldig - og er imot alt JEG står for iallefall). Noen som kan forklare meg dette?
Gjest GreenSky Skrevet 11. juni 2004 #2 Skrevet 11. juni 2004 Selvfølgelig teller hva fyren har å si, men det som befinner seg i min kropp, har jeg vetorett over. Så enkelt - eller så vanskelig er det. (for min del)
Maetzii Skrevet 11. juni 2004 Forfatter #3 Skrevet 11. juni 2004 Selvfølgelig teller hva fyren har å si' date= men det som befinner seg i min kropp, har jeg vetorett over. Så enkelt - eller så vanskelig er det. (for min del) Så kdin løsning for at gutter skal slippe uønskede barn er altså også at de må avstå fullstendig fra sex? Ville du funnet deg i å KUN ha sex de gangene kjæresten din ønsket seg barn?
Gjest Devil's Spawn Skrevet 11. juni 2004 #4 Skrevet 11. juni 2004 Litt vanskelig å få full likestilling på det området. Men det er et poeng i at kvinnen kan bestemme alt her hvis hun vil. Mannen har kun plikter og ingen rettigheter.Skal mannen slippe å betale bidrag og slippe å ha noe med barnet å gjøre? Jeg er gutt, men synes det blir litt feil det og.
Gjest GreenSky Skrevet 11. juni 2004 #5 Skrevet 11. juni 2004 Så kdin løsning for at gutter skal slippe uønskede barn er altså også at de må avstå fullstendig fra sex? Ville du funnet deg i å KUN ha sex de gangene kjæresten din ønsket seg barn? 1: Vel, hvis de skal være 100% sikre, så får de vel gjøre det da, ev. finne andre alternativer til sex. 2: Jeg ser ikke helt problemstillingen i det spørsmålet. Jeg sier bare at hvis jeg skulle blitt gravid, ville jeg seff hørt på fyren, men til syvende og sist er det jeg som bestemmer.
Maetzii Skrevet 11. juni 2004 Forfatter #6 Skrevet 11. juni 2004 2: Jeg ser ikke helt problemstillingen i det spørsmålet. Jeg sier bare at hvis jeg skulle blitt gravid, ville jeg seff hørt på fyren, men til syvende og sist er det jeg som bestemmer. Det jeg mente var vel at utifra din tankegang så kan ikke en gutt ta sjansen på å ha sex med mindre han faktisk ønsker seg barn - selv ikke om begge to er sterilisert og de i tillegg bruker p-pille, spiral, kondom og hele pakka - det er tross alt en knøtteliten sannsynlighet for å bli gravide allikevel, og da vil han ikke lenger ha noe valg... (faktisk kan man ikke engang tvinge noen til å ta abort om de så har STJÅLET sæd eller direkte voldtatt en mann - forstå det den som kan..)
Gjest GreenSky Skrevet 11. juni 2004 #7 Skrevet 11. juni 2004 Nei, og hvis en går ut av huset er det også en hvis fare for å få en murstein i hodet! Mener ikke å være slem eller noe, men vi lever, og ingenting er sikkert her i livet. Det finnes ingen garantier. En kan kjøre "safe" alltid, men for et kjedelig liv det hadde blitt, da.
Maetzii Skrevet 11. juni 2004 Forfatter #8 Skrevet 11. juni 2004 Så GreenSky; hvis noen plutselig hadde plassert et barn på dørstokken din og krevd at du tok vare på det og elsket det så hadde du selvfølgelig gjort det, siden du har hatt sex engang i tiden?
Maetzii Skrevet 11. juni 2004 Forfatter #10 Skrevet 11. juni 2004 Eh... hæ? :klø: Vel, tenkte vi kunne utvide ingenbestemmelsesretten til å utvide kvinner også, så da kan vi vel bare tvangsplassere en baby hos deg også vel?
Gjest GreenSky Skrevet 11. juni 2004 #11 Skrevet 11. juni 2004 Vel, jeg tok det som en selvfølge at vi her snakket om barn som var ens eget avkom. Men kanskje jeg har misforstått deg. I såfall: Sorry!
Maetzii Skrevet 11. juni 2004 Forfatter #12 Skrevet 11. juni 2004 Vel' date= jeg tok det som en selvfølge at vi her snakket om barn som var ens eget avkom. Men kanskje jeg har misforstått deg. I såfall: Sorry! Selvfølgelig er barnet ditt eget avkom. Jeg har bare "tryllet" ut et egg av deg og latt noen andre bære frem barnet - i det hele tatt har du bidratt like mye til prosessen som en gutt normalt gjør. Altså er 50% av barnets gener fra deg, og de andre 50% fra en gutt du engang hadde sex med. Du er barnets biologiske mor. Du fikk bare ikke bestemme om du ville ha ham/henne. Men det er helt greit, ikke sant?
Gjest GreenSky Skrevet 11. juni 2004 #13 Skrevet 11. juni 2004 Aha! Si det da! Litt sience fiction-aktig denne sitasjonen da, men sånn teoretisk sett: Vel, ja, da hadde jeg tatt til meg barnet. Sannsynligvis hadde jeg nok gjort det hvis det ikke var mitt også, hvis jeg skulle finne en unge på trappa.
Gjest Poirot Skrevet 11. juni 2004 #14 Skrevet 11. juni 2004 Dette er nøye drøftet i forarbeidene til abortloven. Man har flere muligheter mht abortvalget. 1. Kvinnen bestemmer 2. Mannen bestemmer 3. Nemd bestemmer Nr 3 har vært prøvd uten hell. Nr 2 er utelukket, siden det er kvinnens kropp et inngrep skal utføres på. Ergo står man kun igjen med nr 1. Det er trist for mannen, men er en nødvendig følge av at barnet vokser i kvinnens kropp. Er helt på linje med GreenSky.
Gjest GreenSky Skrevet 11. juni 2004 #15 Skrevet 11. juni 2004 For å si det sånn: Det er nå engang som det er. Hadde det vært mannen som gikk gravid og fødte barn, skulle selvfølgelig han bestemt.
Maetzii Skrevet 11. juni 2004 Forfatter #16 Skrevet 11. juni 2004 Ok, så konklusjonen er at kvinner flest iallefall ikke vil ha likestilling når det gjelder det viktigste kvinnedominerte området... Tenkte jeg det ikke.
Gjest Poirot Skrevet 11. juni 2004 #17 Skrevet 11. juni 2004 Altså er 50% av barnets gener fra deg' date=' og de andre 50% fra en gutt du engang hadde sex med. Du er barnets biologiske mor. Du fikk bare ikke bestemme om du ville ha ham/henne. Men det er helt greit, ikke sant?[/quote'] Om man ikke ønsker barn må man bruke prevensjon, ikke stole på at andre bruker. Stoler man ikke på prevensjonen får man avstå fra sex. Enkelt og greit.
Gjest GreenSky Skrevet 11. juni 2004 #18 Skrevet 11. juni 2004 Ok' date=' så konklusjonen er at kvinner flest iallefall ikke vil ha likestilling når det gjelder det viktigste kvinnedominerte området... Tenkte jeg det ikke.[/quote'] Synes du trekker en feilaktig konkulsjon der, men greit nok.
Maetzii Skrevet 11. juni 2004 Forfatter #19 Skrevet 11. juni 2004 Om man ikke ønsker barn må man bruke prevensjon, ikke stole på at andre bruker. Stoler man ikke på prevensjonen får man avstå fra sex. Enkelt og greit. Men all prevensjon svikter jo innimellom. Også sterilisering - skal vi da anbefalle fullstendig kastrering / fjerning av livmor til de som absolutt ikke vil ha barn? (Og i samme slengen må vi vel da gjøre dette til et lett tilgjengelig valg for alle?)
Gjest GreenSky Skrevet 11. juni 2004 #20 Skrevet 11. juni 2004 Og du M! så langt er det bare to kvinner som har svart på diskusjonen. Å trekke paralell til kvinner flest basert på våre uttalelser blir litt drøyt, synes du ikke?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå