Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er en jente på 16 år som i flere år (siden jeg var 11-12) har slitt med kviser. Jeg dro først til legen etter å ha brukt produkter fra ACO for uren hud i noen måneder og fikk resept på epiduo. Da hadde jeg mild Akne på t-sonen og to-tre kviser på kinna mine. Men dette var nok til å ødelegge for selvtilliten min. Jeg brukte gelen i 1 år og tre måneder før jeg la merke til at kvisene sakte var på vei tilbake igjen selvom jeg brukte gelen. Jeg ble så urritert, sur og lei meg og sa til meg selv "hvorfor bruke denne gelen som svir og ødelegger søvnen min om natta når den ikke funker?". Jeg sluttet å bruke den en uke før sommerferien i 2013 og en uke etter var kvisene tilbake for fullt men mye verre. Kinn og panne av dekket med kviser og jeg husker det gjorde så synnsykt vondt å røre på disse stedene. Jeg var på ferie i Tyskland og det eneste jeg tenkte på var disse fæle kvisene og hvordan jeg skulle få dem vekk. Det verste var at det ikke lenger bare var 3-5 aktive kviser men 10++ og arr/merker. Jeg begynte å bruke epiduo igjen til ingen nytte.

Sommerferien var snart over, og det stresset meg noe synnsykt. Hvordan skulle jeg gå å face mine klassekamerater med alle disse forferdelige kvisene og merkene? Men det gikk helt ok egentlig. Fikk noen kommentarer som gjorde at jeg følte meg litt nedfor og som gjorde at jeg tenkte enda mer på ansiktet mitt. Ikke noen kommentarer som "pizzatryne" eller "ææsj, hva er det?" Men kommentarer som "hva har skjedd?" "Du har fått mange kviser nå" osv. Jeg bestemte meg da for å kontakte legen min i september samme år og fikk resept på tetracycline arco og skinoren. Disse medikamentene funket i de to første månedene (kuren var på 3 måneder) men den 3 måneden og to uker før denne måneden var over begynte kvisene å komme tilbake. Jeg bestemte meg for å ta en tur innom fastlegen min igjen i desember og jeg fikk da beskjed om å bare bruke skinoren morgen og kveld og dalacin på aktive og store kviser. Det gikk ikke en uke før kvisene var tilbake igjen og da var det lege besøk på meg igjen. Denne gangen fikk jeg igjen resept på tetracycline men activis denne gangen og skinoren. Dette var til ingen nytte. Nå var jeg blitt såpass irritert og deprimert fordi ingenting funket. Kan liste alle medikamentene og produktene jeg har brukt som ikke funket eller funket i bare noen få måneder før det stoppet: Aco produktene til uren hud, epiduo, skinoren, dalacin, tetracycline (arco og activis), hjemmelagde masker med yoghurt og andre anti inflammatory ingredienser som honning, agurk, tomat, havregryn, sitron osv.

Jeg var innom legen min enda en gang og var fast bestemt på å få en henvisning til hudlege (hun nektet meg første gangen jeg spurte) og det fikk jeg. Nå er jeg ikke helt sikker på hvor lenge jeg må vente men får håpe det går raskt. Dette var i uke 17 (april). Jeg har også vurdert å spørre om å få begynne på accutane ettersom jeg både har brukt kremer og antibiotika uten bedring.

Om dere har tatt, skal eller vurderer å ta denne såkalte "hestekuren", hadde jeg satt stor pris om dere kunne skrive deres "journeys" her slik at jeg får mer peiling og anelse på hva jeg setter meg ut på og ha jeg spør legen min om å få.

Takk på forhånd :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...