Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skrev tidligere om personvern på apotekene. Når det gjelder nav, er ikke det bedre.

Her har nav en stor disk hvor det sitter folk bak i tre "luker" Det er en tynn skillevegg, men der er den for syns skyld.

Jeg skulle levere sykemelding, og prøvde på en diskre måte. Tror om man er syk, så blir man veldig var på slike ting. Jeg var i tvil ang skjemaet, men alle fikk vite hvorfor jeg var der.

Tidligere gikk jeg dit og forhørte meg ang å ta opp igjen dagpenger. eg hadde ikke gjort det før. da ble jeg vist bort til en pcplass hvor det satt flere. Hun forklarte,så alle fikk med seg det også.

En far var der og sto i disken. Han snakket om seperasjonen og ang bidrag. Navansatte sto der og forklarte hva han skulle gjøre osv.

Syns det er ille at alle skal vite alt.

Nå kan de vel ikke ta imot folk på timebestilling for å ordne med dagpenger, sykmld, men man kan vel forvente litt diskresjon?

En ung gutt som kom gikk til disken, og sa han ville bestille seg en time til xxx. Hva gjelder saken spør hun. Han svarer at han skal søke på oppholdspenger(sosialhjelp) er det virkelig nødvendig dette?

Anonymous poster hash: c3127...eb8
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo en av noen få grunner til at man oppsøker NAV-kontor, da. Så jeg ser ikke det store problemet. Personlige ting tas jo hos saksbehandler på møterom eller dennes kontor (eller per telefon).

Anonymous poster hash: 4ccc2...467
  • Liker 3
Skrevet

Nei, det er ikke nødvendig. Her i kommunen er det et system med kølapp. Når det er din tur kommer du inn i et rom med glassvegger, hvor det bare er du og resepsjonisten.

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo en av noen få grunner til at man oppsøker NAV-kontor, da. Så jeg ser ikke det store problemet. Personlige ting tas jo hos saksbehandler på møterom eller dennes kontor (eller per telefon).

Det er grunner til at folk oppsøker nav ja, men betyr det at dine opplysninger som du kommer med skal være tigjengelig for alle? Da faller grunnlaget for personvern bort.

Om du går inn på nav, og vil bestille deg en time til saksbehandler. Du vil søke sosialhjelp, skal det være nødvendig for deg å opplyse flere om det? Nei.

Et annet eks. Du går ned og spør om dine dagpenger, hun bak skranken slår opp påpc...samtidig opplyser hun at du har kun x antall uker igjen av perioden, før du må søke på nytt igjen.

kke sikkert du har lyst til å opplyse flere om det. Mange forteller ikke de er arbeidlsledig engang, de føler skyld og sam.

Det blir som om du skulle si at du oppsøker jo apoteket for en ting. Og da skal alle ha muligheten til å se, høre hva du får. Du behøver ikke mye kunnskap for å vite hva som feiler deg

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er grunner til at folk oppsøker nav ja, men betyr det at dine opplysninger som du kommer med skal være tigjengelig for alle? Da faller grunnlaget for personvern bort.

Om du går inn på nav, og vil bestille deg en time til saksbehandler. Du vil søke sosialhjelp, skal det være nødvendig for deg å opplyse flere om det? Nei.

Et annet eks. Du går ned og spør om dine dagpenger, hun bak skranken slår opp påpc...samtidig opplyser hun at du har kun x antall uker igjen av perioden, før du må søke på nytt igjen.

Selvfølgelig må de få vite hva man trenger time hos saksbehandler for.......... Hvis man har store aversjoner mot å si det til personen man møter i skranken, ja, så får man heller ringe og bestille time, da.

Anonymous poster hash: f7dad...b36

• Liker 3
Gjest Tris
Skrevet

Løsningen på problemet er enkelt. La vær å lytt! Når jeg går til nav pga noe så gidder ikke jeg å følge med på hva som blir sagt rundt meg. Jeg fokuserer på meg og mitt. Det er ingen skam å levere en sykemelding. Jeg tror du bryr deg altfor mye om hva andre mener og tenker om deg. Og tro meg, de fleste har mer enn nok med sitt enn å følge med på hvorfor nettopp du er der.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ber om å få snakke med noen på et kontor hvis jeg synes det trengs. Det står oppslag om at man gjerne kan be om å være på tomannshånd der. Nå er skranken her inngjerdet av glassvegger, og har en dør som kan skyves igjen. Og området man venter på sin tur, er så langt vekk at ingen hører hva som blir sagt.

Jeg snakker gjerne lavere enn vanlig når jeg er der. Alle på kontorene bak skranken trenger jo ikke høre hvorfor jeg er der.

En ting jeg reagerte på en gang jeg satt og ventet på at det ble min tur, var en mann som ba om å få snakke med noen i barnevernet, for han hadde en bekymringsmelding. Han ble sittende i sofaene ved meg og et par andre som var i navkø. Vedkommende fra barnevernet satte seg ned der, og mannen begynte å legge ut om at en annen (navngitt) ikke var skikket som far pga. drikking, drapstrusler, slåssing osv. :o

Så en ting som er helt sikkert er at man må si ifra selv, om man tror det er best å snakkes under fire øyne.

Anonymous poster hash: ce755...b4a
AnonymBruker
Skrevet

Det som er litt vanskelig er at de i skranken ikke tar imot på tomannshånd, da jobben er i skranken. Da skal man bestille time, og jeg synsda ikke det skal være nødvendig med time for enkle spørsmål.

kal vi bli nødt for å bestille time for slike ting,så skal da køen på nav bli enda lengre

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det som er litt vanskelig er at de i skranken ikke tar imot på tomannshånd, da jobben er i skranken. Da skal man bestille time, og jeg synsda ikke det skal være nødvendig med time for enkle spørsmål.kal vi bli nødt for å bestille time for slike ting,så skal da køen på nav bli enda lengreAnonymous poster hash: c3127...eb8

Nei, dersom man ikke vil spørre om enkle spørsmål i skranken, så ringer man NAV Servicetelefon.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke nødvendig. Her i kommunen er det et system med kølapp. Når det er din tur kommer du inn i et rom med glassvegger, hvor det bare er du og resepsjonisten.

Høres skummelt ut, med tanke på oppførselen til en del NAV-klienter. Synes det er bedre at det gjøres som Ts skriver, med flere folk til stede slik at terskelen for at NAV-klienten skal gå til angrep på saksbehandleren er større.

Anonymous poster hash: 6b523...8fe

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...