AnonymBruker Skrevet 1. mai 2014 #1 Skrevet 1. mai 2014 Var på apotek i går. Kø ,så måtte vente en god stund. Det er stoler og sitte på mens du venter. De står mot disken. Kanskje 2-3 meter fra disken. Mens jeg sitter der, så blir det ene nr etter det andre plinget opp. Mens jeg sitter der, så hører vi tydelig at de bak disken spør etter fødsel og personnummer, og folk svarer. Så lesser de medisiner på disken, og hun sier det ene og det andre om medisinen. Spør om hun har brukt det før osv. Jeg får med meg at en fikk cipralex, vival., og jerntilskudd En annen fikk smertestillende plaster (morfin?) det andre vet jeg ikke hva var. Man kan ikke unngå å høre hva som blir sagt. Hvem som helst av kjeltring lan sette seg ned på et apotek, få med seg personnr til folk, gå inn på nett og gjøre mye galt i en annens navn. I en liten by, så vet du navnet på noen av de på apoteket. Hører en person hviske...det har vi i hyllen rett der bak sier hun. Intimprodukter. Jeg syns det er ille at det er slik. Som kunde vil du ikke vite noe om folk, hva som feiler de, eller hvilke medisiner de går på. Syns det er en privatsak.Enkelte apotek, så er det ganske åpent Når det var min tur, så visket jeg mitt personnr, mulig hun tok hintet, for hun begynte å viske også. Tenk om jeg hørte dårlig....syns det skulle vært bedre skjerming på et apotek Anonymous poster hash: e10a4...547 27
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2014 #2 Skrevet 1. mai 2014 Takk, der skrev du innlegget jeg har tenkt på å skrive veldig lenge!Jeg er helt og fullt enig med deg. Det er null privatliv på dagens apotek. Alt er åpent og bak disken snakker de altfor høyt når de uoppfordret spør og graver og legger ut om hvordan jeg skal bruke medisinen og om bivirkninger. Jeg har kokt av sinne mange ganger på grunn av en lite diskret holdning fra ekspeditørene. Det er for svarte vårt privatliv de står og legger ut om for alle som vil høre. En gang var det smekkfullt på mitt lokale apotek og jeg så fire mennesker som jeg kjente, som jeg ikke ville fortelle om helsa mi til, men det hjalp ikke. Høylytt snakk ved disken, alle kan høre. Blodtrykket mitt har vært skyhøyt ved de diskene der.I tillegg er jeg veldig misfornøyd med måten de plukker medisiner fra det "hjulet" som står like bak diskene. De står med ryggen til oss og snurrer på hjulet til medisinene ligger åpent ut mot kundene, og alle kan se hvilke som blir plukket ut. Er en nysgjerrig, kan en finne ut hva folk feiler. Jeg bruker i tillegg noe som ligger i en stor pakning, med stor og klar tekst på, og den svinser de rundt med så alle kan se. Kunne de ikke ha puttet den i en pose og latt meg få det privatlivet jeg fortjener og vil ha?Nå ble jeg veldig hissig igjen her ved minnene om alle ubehagelige apotekbesøk jeg har opplevd. Kanskje det er på tide at vi forbrukere skriver anonyme brev og gjør de oppmerksomme på hva vi kundene synes. Anonymous poster hash: e3c11...fe3 12
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2014 #3 Skrevet 1. mai 2014 Har tenkt på det samme. Hvis jeg ser noen jeg kjenner, så ender jeg ofte opp med å heller kjøpe munnskyll eller noe slikt (eller ingenting i det hele tatt) - selv om jeg ikke går på noen spesielt "flaue" eller "alvorlige" medisiner. Når det gjelder personnummeret, så pleier jeg bare å levere visakortet mitt til den som står bak kassa, så slipper jeg å si det så alle hører, og det går raskere også Noen apotek er mye verre enn andre, blant annet vet jeg om ett apotek hvor det er ganske trangt, stille og lang ventetid med stoler to meter bak kassene. Prøver å unngå å handle der selv om det er nærmest der jeg bor. Anonymous poster hash: 0e700...870
Nautika Skrevet 1. mai 2014 #4 Skrevet 1. mai 2014 Jeg har blitt påprakket både urinprøveglass og folat når jeg har kjøpt graviditetstest. Ingen diskresjon fra betjeningen på apoteket der nei Heldigvis går det greit for meg, men tenk på en stakkar tenåring som må kjøpe en test for å utelukke en uønsket graviditet? 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2014 #5 Skrevet 1. mai 2014 Ts Godt det ikke er bare meg da. Jeg skulle gå på antidepresiva for en tid tilbake, og da la de ut om kopimedisinen og alt om pillene. Jeg vil ikke snakke om sånt så andre hører. Det fins ikke diskresjon på noen apotek her jeg bor. Velkommen inn i min sykehistorie alle som vil vite det. Apotekansatte har taushetsplikt, men hva f...hjelper det. Det er jo helt åpent. Og apotekene er så små. Jeg prøvde diskre å spørre om vaginalkrem, selfølgelig er de i hyllen bak der folk sitter. Hun legger ut om den ene sorten etter den andre. Anonymous poster hash: e10a4...547 5
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2014 #6 Skrevet 1. mai 2014 Ser ikke det store problemet, for å være ærlig. Og jeg bruker både sentralstimulerende og antidepressiva. Anonymous poster hash: 0f16e...f45 4
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2014 #7 Skrevet 1. mai 2014 Ser ikke det store problemet, for å være ærlig. Og jeg bruker både sentralstimulerende og antidepressiva. Anonymous poster hash: 0f16e...f45 EDIT: Jeg bruker ulike apotek, og har aldri opplved annet enn at de ansatte er diskret, og ikke snakker høyere enn nødvendig. Anonymous poster hash: 0f16e...f45 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2014 #8 Skrevet 1. mai 2014 På mitt favorittapotek er medisinhjulet sjermet fra sitteplassene, og lyden bærer veldig dårlig gjennom lokalet. Noen ganger tar jeg omveier for å dra på det apoteket fordi jeg synes det er bedre enn de jeg drar forbi naturlig. Andre apotek bruker jeg bare når jeg må eller hvis jeg skal ha uskyldige ting som plaster. Anonymous poster hash: 4881c...331
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2014 #9 Skrevet 1. mai 2014 Jeg måtte kjøpe angrepille en dag (JA, jeg vet, men gjort er gjort, og det var første og siste gangen jeg noen sinne har trengt angrepille).... Når jeg sa hva jeg skulle ha fikk jeg et strengt blikk fra apotekeren før hun kom med pekefingeren og la ut om bivirkninger og at kondom er en fin ting blabla.. I ettertid har jeg (ufrivillig) vært vitne til at unge jenter i køen ved siden av meg har spurt etter angrepille og fått samme lekse som jeg fikk den gangen, så det er sikkert noe de er pålagt å gjøre. Men går det ikke an å være LITT diskret? Om det er så viktig for de å få frem det budskapet til alle som kjøper angrepille så syns jeg de kan ta med kunden bak en vegg eller noe og fortelle de det der. Anonymous poster hash: b60b3...9f8 5
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2014 #10 Skrevet 1. mai 2014 Faen...da skule de fått seg en real skrape skriftlig. Har de lov til dette da, komme med pekfingeren og fortelle at kondom er tingen, er vel litt sent når en står der da. Det blir vel som å fortelle andre som har fått sykdom etter sex, enten det er sopp eller kløe......kondom er tingen. de skal orientere om bivirkninger ja, men de skal ikke moralisere overfor folk. Det er f...ikke jobben deres Anonymous poster hash: e10a4...547 2
Gjest bustyvel Skrevet 1. mai 2014 #11 Skrevet 1. mai 2014 Ang. dette med personnummer, på mitt apotek løses det ved at folk viser legetimasjon. Dvs. sies ingenting høyt om akkurat det. 6
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2014 #12 Skrevet 1. mai 2014 Det er håp ved det nye reglene ved eresept som kommer, nå skal du ha med leg. Det er da annet man kjøper der også, som man ikke har lyst å vise andre. kke rart folk bruker netthandel Anonymous poster hash: e10a4...547
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2014 #13 Skrevet 1. mai 2014 Ja, det burde vært et avlukke man kunne gå inn i, så man kunne få det man trenger uten at alle trenger å høre det de ikke skal høre. Det samme gjelder mye annet som nav-kontor osv osv ... Anonymous poster hash: 5ab89...07d 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2014 #14 Skrevet 1. mai 2014 Jeg måtte kjøpe angrepille en dag (JA, jeg vet, men gjort er gjort, og det var første og siste gangen jeg noen sinne har trengt angrepille).... Når jeg sa hva jeg skulle ha fikk jeg et strengt blikk fra apotekeren før hun kom med pekefingeren og la ut om bivirkninger og at kondom er en fin ting blabla.. I ettertid har jeg (ufrivillig) vært vitne til at unge jenter i køen ved siden av meg har spurt etter angrepille og fått samme lekse som jeg fikk den gangen, så det er sikkert noe de er pålagt å gjøre. Men går det ikke an å være LITT diskret? Om det er så viktig for de å få frem det budskapet til alle som kjøper angrepille så syns jeg de kan ta med kunden bak en vegg eller noe og fortelle de det der. Anonymous poster hash: b60b3...9f8 Sånt gåkke an! De kan da ikke drive på slik? Det er en privatsak, og jeg ville følt meg ille til mote om andre kunder skulle hørt hva som ble sagt om meg! Anonymous poster hash: 5ab89...07d 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2014 #15 Skrevet 1. mai 2014 Bra at dere tar opp dette, og dette er noe avisene burde skrive om. Hva med at noen av dere kontakter Dagbladet eller VG og forteller deres historie? Anonymous poster hash: 33f93...9af 8
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2014 #16 Skrevet 1. mai 2014 VELDIG ENIG! Bare at i den lille hjembyen min, så var det så lite som 1-2 meter frem til der folk sitter på stoler og venter. Husker jeg hadde et ubehagelig problem "der nede", hadde vært i kontakt med gynekolog og fått med meg resept. Jeg dro på apoteket etter jobb, og der inne la jeg merke til en gammel klassevenninne som jeg på ingen måte ønsket at skulle høre hva jeg skulle kjøpe. Faktisk var denne tidligere klassevenninnen en mobber. Ekspeditør: - "DIFLUCAN JA! VET DU HVORDAN MAN BRUKER DET?" Jeg: - Ja, jeg har brukt det ved en anledning tidligere så det vet jeg. Ekspeditør: - ÅH, SÅ DU HAR HATT SOPP TIDLIGERE? NÅR VAR DET? KANSKJE DU BRUKER DET FEIL DA? HVOR OFTE HAR DU HATT SOPP DET SISTE HALVÅRET?" Jeg: - *koker av irritasjonr* ....*koker litt til*..... Jeg har dårlig tid, så nå må jeg nesten få betalt og kommet meg avgårde du. Ekspeditør: - Ja, ja.. Synes det er helt bak mål at apotekene opererer på denne måten i 2014, det er utrolig gammeldags, og kunne lett vært bygget om litt annerledes og mer privatisert. Tillates det at folk sitter og venter 1-2 meter fra der fastlegen sitter og prater med pasienten? Nope. Anonymous poster hash: d20ca...5d1 10
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2014 #17 Skrevet 1. mai 2014 Forstår at de kan føles ubehagelig å ha så lite skille mellom båsene på apoteket, men har helt ærlig aldri opplevd det som et problem. De aller fleste lytter ikke etter hva andre skal ha, og de færreste har kunnskap til å forstå hva som plukkes ut av "lagerhjulet" som er bak kassen. Til info hvis du noen gang blir innlagt på sykehus, så må du mest sannsynlig dele rom men 2-5 andre, med bare en gardin mellom sengene, evt er det ikke ledig rom og du må ligge på korridoren. Det er ikke alltid man har et rom der bare du og legen kan gå ut å snakke, samt at du vil måtte kommunisere med pleiepersonell, lab, kjøkken o.l. mens du ligger bak gardinen, så alle vil nok få med seg noe. Anonymous poster hash: 54fd5...7ce 7
Gjest Tris Skrevet 1. mai 2014 #18 Skrevet 1. mai 2014 Apoteket mitt gjør det så enkelt at de spør alltid om legitimasjon. Der står jo alt de behøver å vite for å hente fram resepten min.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2014 #19 Skrevet 1. mai 2014 Jeg hater apotek jeg og. Det er så utrolig trangt i de fleste apotek at alle får med seg alt som blir sagt. Før bodde jeg på et lite sted, da gikk jeg alltid på apotek i Oslo hvor sannsynligheten for å treffe på kjentfolk var liten. Hvis noen som vet hvem jeg er ser at jeg (singel) kjøper graviditetstest f.eks går jo jungeltelegrafen varm. Apotekene ber meg alltid om leg, så jeg har aldri måttet sagt personnr mitt til noen. Men til dere i Oslo vil jeg anbefale Frisk Apotek ved nationaltheateret. Det er stort (altså ikke trangt og lytt), og har alle reseptbelagte medisiner inni en eller annen maskin. De trykker på datan hva de skal ha, også spyttes medisinen ut av et hull i veggen fra en maskin. Så de som plages av det hjulet de har slipper også dette. Anonymous poster hash: c0f84...870 1
Gjest avocadoen Skrevet 1. mai 2014 #20 Skrevet 1. mai 2014 Har aldri blitt spurt om hva personnummeret mitt er. De har heller spurt om bankkortet mitt der det står Jeg bryr meg rett og slett ikke så mye jeg når jeg er på apoteket. Er nok mange som har sett meg kjøpt graviditetstester, p-piller osv osv, og jeg synes ikke det er noe flaut egentlig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå