Tøytigern Skrevet 1. mai 2014 #41 Skrevet 1. mai 2014 Jeg liker ikke is, pølser eller kaffe.. Anonymous poster hash: c0d74...6e3 Var da voldsomt til negativitet, da. Hvis du ikke liker det, så trenger du jo ikke stappe det i deg? Jeg har planer om å lage en kake med egenkjevlet marsipan. Den har jeg tenkt å spise på ettermiddagen. På formiddagen har jeg tenkt å ta på noe presentabelt og gå ut å stille meg et sted der jeg får sjans til å høre på noen taler om "grunnloven", "vårt langstrakte land" og "freden" og være med å synge noen vers av fedrelandssalmen og nasjonalsangen. Vanligvis ser jeg barn i tog påTV, siden jeg ikke kjenner noen barn som faktisk går i toget. Også skal jeg ha ut et balkongflagg. Særlig mye mer party blir det neppe. Du får sikkert til noe sånt du også? Hvis du ikke kan ha en hyggelig 17.mai uten å svi av en masse penger, er det jo trist. Det har du rett i. 3
Tøytigern Skrevet 1. mai 2014 #43 Skrevet 1. mai 2014 Jeg er glad for at jeg bor i Norge, glad for grunnloven, men må jeg virkelig hilse på barnetoget og springe rundt med fløyte og rope "hurra hurra hurra" av den grunn? Er det obligatorisk? Bare hvis du har barn som faktisk går i toget. Eller heter Mette-Marit og Håkon Magnus... 3
Gjest Peanut Skrevet 1. mai 2014 #44 Skrevet 1. mai 2014 For første gang på flere år har jeg tenkt meg en tur ned i byen på 17. mai, med det meste det innebærer. ^^,
skreppamedleppa Skrevet 1. mai 2014 #45 Skrevet 1. mai 2014 Bare hvis du har barn som faktisk går i toget. Eller heter Mette-Marit og Håkon Magnus... Flott da slipper jeg unna dårlig samvittighet i år også, phu du reddet meg der Tigeren, så nesten for meg selv som landssvik der et øyeblikk.. Bra at det ikke står så dårlig til at valget består av enten tog og hornmusikk eller være en Quisling. 1
Gjest Kim Skrevet 1. mai 2014 #46 Skrevet 1. mai 2014 Jeg feirer ikke 17 Mai. Jeg ser på det som en fridag, men kler meg ikke opp, spiser 17 Mai lunsj eller går ut på by`n på kvelden.
Tøytigern Skrevet 1. mai 2014 #47 Skrevet 1. mai 2014 Jeg kommer ikke til å feire 17. mai, men ønsker at alle andre får en alle tiders flott dag med godt vær. Har selv innvandrerbakgrunn (marokkaner) og har bodd i Norge i hele mitt liv. Men etter de siste årene med så mye negativ omtale rundt innvandrere, føler jeg meg ikke norsk lenger. Dette er vondt fordi jeg hele livet trodde at jeg var godt integrert. Har god utdannelse og en fin jobb. Er liberal i tankegangen og agnostiker av tro. Så blir vel heller hjemme og lager en god middag, ser barnetoget på tv. Kos dere Anonymous poster hash: edd68...162 Du personlig blir jo ikke mindre norsk og dårligere integrert av at fordomsfulle folk snakker dritt om innvandrere i mediene? Det ressonementet skjønte jeg faktisk ikke helt. Snakket skit om innvandrere har jo folk gjort til alle tider. Mulig du føler deg mindre velkommen av trangsynte rasister og enklere møblerte innvandringsmotstandere. Men du er jo den du er: En nordmann innvandret fra Marokko. Nordmenn tar ut all sin nasjonalisme i dens mest rendyrkede form den dagen. Selvforherligelsen er på topp. Så jeg opplever selv at det blir i meste laget. Derfor er har jeg heller aldri syntes det var spesielt stas å henge rundt på utesteder og møtes på resturanter 17.mai. Lager mat, spiser og ser TV hjemme. Med andre ord gjør jeg ikke noe spesielt annet enn deg. Jeg synes ikke du skal ekskludere deg selv på denne måten i tankene dine, bare fordi det fins idioter som hater innvandring som fenomen. For det er jo det de gjør... 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2014 #48 Skrevet 1. mai 2014 Nå skal jeg være litt vanskelig her, men til dere som sier at dere bare skal ta det som en vanlig dag, ville dere gått på jobb om det ikke var en lørdag? Alene om det ikke er en 365-dager i året-type jobb? Skal dere ikke kose dere som på en lørdag en gang? Jeg bor alene og har absolutt ingen planer, men har tidligere sett på barnetoget på tv. Jeg har gått ut og sett på barnetoget som går forbi og kost meg med ekstra god mat. Og i år bør jo alt være enda mer spesielt siden grunnloven har 200-årsjubileum (for de som ikke hadde fått med seg det) og vi må da på en ekstra måte feire den friheten vi har, i motsetning til ganske mange land i verden. Er du seriøs? Jeg jobber annenhver helg, 60% nattevakt, og tar ekstravakter stort sett alle helligdager som finnes. Mange av oss må gjøre det vi kan for å ha et "half decent" liv rent økonomisk. Ikke alle av oss har den luksusen at vi kan tjene 500.000 i året ved å jobbe 9-17 hverdager. Så ja..vi driter i både lørdager, søndager, 17 mai og pinsen. Uten jobbing kvelder, netter, helger og helligdager kan sånne som meg (ufaglære) se fram i mot en lønn på snaue 300.000 i året om man hadde vært så heldig å ha en fulltidsjobb (helsevesnet), noe de færreste ufaglærte har. Så får du feire friheten din Mange av oss andre er nødt til å jobbe. Anonymous poster hash: 1666b...2b8 2
Gjest Skrevet 1. mai 2014 #49 Skrevet 1. mai 2014 Jeg kommer ikke til å feire 17. mai, men ønsker at alle andre får en alle tiders flott dag med godt vær. Har selv innvandrerbakgrunn (marokkaner) og har bodd i Norge i hele mitt liv. Men etter de siste årene med så mye negativ omtale rundt innvandrere, føler jeg meg ikke norsk lenger. Dette er vondt fordi jeg hele livet trodde at jeg var godt integrert. Har god utdannelse og en fin jobb. Er liberal i tankegangen og agnostiker av tro. Så blir vel heller hjemme og lager en god middag, ser barnetoget på tv. Kos dere Anonymous poster hash: edd68...162 Så utrolig trist at du føler det på den måten og jeg blir veldig lei meg når jeg hører at du som har følt og trodd at du har vært godt integrert ikke lenger kjenner det på den måten. Jeg blir skamfull på samfunnets vegne. Personlig kjenner jeg som sagt veldig liten tilknytning til 17.mai, men når barna var små så måtte man jo se på barnetoget og alt annet som hører dagen til. Men nå gjør jeg like gjerne andre ting den dagen . Også må jeg faktisk legge til at det er ikke bestandig like lett å være svensk i dette landet heller :) ... Det er faktisk veldig mye drittslenging og nedlatende humor. Tar meg ikke personlig nær av det, men kan noen ganger bli litt pinlig berørt (på nordmennenes vegne....) 5
Tøytigern Skrevet 1. mai 2014 #50 Skrevet 1. mai 2014 Så utrolig trist at du føler det på den måten og jeg blir veldig lei meg når jeg hører at du som har følt og trodd at du har vært godt integrert ikke lenger kjenner det på den måten. Jeg blir skamfull på samfunnets vegne. +1 1
*Mocca* Skrevet 2. mai 2014 #51 Skrevet 2. mai 2014 Vi planlegger å tilbringe dagen på Tusenfryd vi.... Først skal unga gå i toget, det hadde de lyst til og så er det Tusenfryd.... Både jeg og mannen har hatet 17. mai pga tvangsopplegget på skole når man har vært liten selv og nå som vi har barn selv. Men i år skal vi gjøre akkurat som familien vil..... Det er ikke noe spørsmål, det er forventet at man skal delta på feiring på skolen, og det er forventet at man skal stille opp med kaker, stå i boder hele dagen osv.... I år er det nok for oss. Og vi gleder oss til å gjøre det vi har mest lyst til 1
NoFuss Skrevet 2. mai 2014 #52 Skrevet 2. mai 2014 (endret) Etter at ungene har blitt store så har jeg stort sett feiret 17. mai hjemme i fred og ro. Pynter meg, pynter med flagg, 17. mai lys og servietter, lager god mat og tar livet med ro. Kanskje jeg ser på borgertoget hvis jeg har lyst og ork. Blir kanskje til at jeg ser barnetoget og er mer aktiv igjen hvis jeg får barnebarn. Endret 2. mai 2014 av NoFuss
kaprifolen Skrevet 2. mai 2014 #53 Skrevet 2. mai 2014 Kjenner ingen vi har noen stor trang til å vinke til i barnetoget, så det pleier vi å droppe. Blir noe annet når barna våre skal gå! 17.mai i år blir vel den største feiringen på flere år for vår del.. Vi pleier ikke gjøre noe særlig ut av det, men i år får vi venner på besøk, og planen er foreløpig bare at vi skal lage noe ekstremt godt å spise, samt se borgertoget...
sofie777 Skrevet 2. mai 2014 #54 Skrevet 2. mai 2014 17 mai er en dag alle kan "feire" på sin måte. Jeg liker ikke alt oppstyret, heliumballongene, rømmegrøt, pølser, is, folk i horder, bunader, 17 mai taler og alt annet jeg definerer som 17 mai fjas. At jeg bor i Norge betyr også at man er et fritt menneske og står fritt til å gjøre hva som helst annet også på de dagene andre synes er viktige. Jeg skjønner ikke at folk klarer å nesten bli personlig fornærmet av at folk ikke er så keen på å feire den dagen som det selv måtte være. Jeg er glad for at jeg bor i Norge, glad for grunnloven, men må jeg virkelig hilse på barnetoget og springe rundt med fløyte og rope "hurra hurra hurra" av den grunn? Er det obligatorisk? Jeg synes alle skal "feire" dagen på sin måte såfremt de kan, gjøre hva de ønsker. Norge og nordmenn er fritt som du er inne på, og jeg vil ikke og har aldri vært super glad i den tradisjonelle feiringen hvor folk stamper i hverandre som sild i tønne. Noe press på feiring synes jeg blir alt for falskt og nesten u-høgfelig. Jeg velger å ta beina fortest mulig inn i skauen der jeg håper minst mulig korps musikk og folk er så står andre selvsagt fritt til å gjøre det de vil. Enten det er jobbing i hage, sove hele dagen eller gå i tog. Men å være såpass nasjonal romantisk at man kritiserer andre nordmenn for å ikke se på eller delta i tog eller sekkeløp eller is spise konkurranse synes jeg blir i det vanskeligste laget ja. Jeg sa da ingenting om at man måtte løpe i tog eller til byen eller MÅ spise pølse og is og drikke brus. Det er den holdningen at "17.mai er en helt vanlig dag og jeg "nekter" å gå ut av huset eller spise et hakk bedre mat enn vanlig eller om jeg hører en tone fra et skolekorps, tar jeg nesten livet av meg" jeg ville si noe om. Selvfølgelig kan alle feire som man vil, men det jeg ville si var at selv om jeg ikke drar til byen, feirer jeg på mitt vis og vet hva dagen handler om. Det er det viktigste.
daemonia Skrevet 2. mai 2014 #55 Skrevet 2. mai 2014 TS: Hvorfor prioritere en dyrere ferie som du kaller det når du har kredittkortgjeld? Betal ned på kredittkortene og få jevnt over bedre økonomi er mitt tips der. Det vil du tjene mer på på lang sikt. Men det er nå min måte å gjøre det på... Vi skal følge barna i toget. Og så blir det nok et par timer på skolen også siden det er det barna vil. Akkurat den delen gleder jeg meg ikke til akkurat. Jeg får frysninger av korpsmusikk og de påtatte gratulasjonene til alle og en hver som en ikke snakker med annet enn i slike påtvungne situasjoner. Når barna er voksne så blir det vel til at jeg tar hunden med til fjells (ja, vet at jeg har to hunder, men om 10 år har jeg EN stor ) og unngår sild i tønne følelsen og de bråkete korpsene
skreppamedleppa Skrevet 2. mai 2014 #56 Skrevet 2. mai 2014 Jeg sa da ingenting om at man måtte løpe i tog eller til byen eller MÅ spise pølse og is og drikke brus. Det er den holdningen at "17.mai er en helt vanlig dag og jeg "nekter" å gå ut av huset eller spise et hakk bedre mat enn vanlig eller om jeg hører en tone fra et skolekorps, tar jeg nesten livet av meg" jeg ville si noe om. Selvfølgelig kan alle feire som man vil, men det jeg ville si var at selv om jeg ikke drar til byen, feirer jeg på mitt vis og vet hva dagen handler om. Det er det viktigste. Men for noen er dette en helt vanlig dag, jeg springer til skogs til vanlig og men ekstra viktig er det den 17. nettopp fordi det er der det er minst sjanse for å komme over en eneste tone med korps musikk som jeg omtrentlig hadde dauet av. Jeg har også tenkt å grille og drikke noen øl ellers i sommer og så det er ikke slik at jeg gjør det heller fordi det er 17 mai. Jeg skjønner ikke hvorfor noen mener at alle skal ha samme forhold til 17 mai feiring som de selv. Noen må jobbe, noen velger alt annet enn feiring og det står som du sier folk fritt til å gjøre, jeg ser ikke helt problemet med det.. Jeg tror alle vet hva dagen handler om selv om man velger vekk feiringen av dagen.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2014 #57 Skrevet 2. mai 2014 Jo, jeg har veldig lyst, men jeg har ikke noe å ha på meg heller. Er nødt til å spare for jeg har så mange utgifter, kredittkortgjeld etc. Men jeg får heller se fram til ferien. 5 uker igjen! Anonymous poster hash: c0d74...6e3 Du har "ikke råd til en kopp te en gang", ikke råd til klær til 17 mai (har du INGEN pene klær?), masse utgifter OG kredittkortgjeld, men likevel skal du på en avært dyr ferie om noen uker?? Det hørtes da ikke så veldig lurt ut??Anonymous poster hash: b4bb7...1e8 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2014 #58 Skrevet 2. mai 2014 Du har "ikke råd til en kopp te en gang", ikke råd til klær til 17 mai (har du INGEN pene klær?), masse utgifter OG kredittkortgjeld, men likevel skal du på en avært dyr ferie om noen uker?? Det hørtes da ikke så veldig lurt ut??Anonymous poster hash: b4bb7...1e8 Hvis du hadde lært deg å LESE så ser du at jeg har allerede betalt turen min, jeg har allerede spart penger til ferien, og jeg PRIORITERER å betale ned ALL kredittkortgjeld FØR jeg reiser på ferie. Derfor kutter jeg ut alle unødvendige utgifter FØR ferien, det inkluderer dessverre også 17.mai. Jeg reiser altså GJELDFRI på ferie. GJELDFRI=ingen gjeld. Trenger du å få det forklart ytterligere eller..? Noen folk ass.. å løøø ass. Anonymous poster hash: c0d74...6e3 2
Sillicious Skrevet 2. mai 2014 #59 Skrevet 2. mai 2014 Jeg feirer ikke 17 mai, sover da jeg :-D Koser meg i stillheten de timene nabolaget er renset for mennesker♥
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2014 #60 Skrevet 3. mai 2014 Jeg hater folkemengdene, bunadene, togene, alt det forbaska styret med dagen. Hadde jeg fått bestemme selv hadde jeg sittet inne med favorittserien min, men med tre unger så er det bare å skvise seg inn i finstasen, bite tennene sammen og følge strømmen inn til byen. Anonymous poster hash: 94004...6b2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå