Gjest Phair Skrevet 11. juni 2004 #1 Skrevet 11. juni 2004 Må spørre dere. Jeg har pakket sammen masse klær jeg ikke bruker lenger. Tenkte jeg skulle gi det til fretex. Men, jeg vet at naboparet over gangen hvor jeg bor har svært dårlig økonomi. Kan jeg spørre om de vil ha det? Eller blir det litt sånn "stakkars stakkars deg"?
aline Skrevet 11. juni 2004 #3 Skrevet 11. juni 2004 Jeg ville heller gitt det til Fretex, de kan jo handle der til gode priser. Kjenner du derimot disse naboene godt, så kan du jo si til dem at du har noen klær du tenker på å gi bort, og om de har lyst å se igjennom. men det ville jeg bare spurt om dersom jeg kjente dem godt nok til at jeg følte meg rimelig sikker på at de ikke tok det galt opp.
Gjest Phair Skrevet 11. juni 2004 #4 Skrevet 11. juni 2004 Vi er på hils, og snakker litt om barna våre. De har fortalt om deres dårlige økomomi. De har tidligere spurt om de kunne få en leke som vi hadde satt ut på gangen for å kaste. Det er fine klær jeg skal gi bort, men klær som enten er for lite eller stort.
diddi Skrevet 11. juni 2004 #5 Skrevet 11. juni 2004 Jeg ville tilbud dem å arve klær til barna. Så ville jeg "sneket" nedi posen et par av egne klær. Så hadde jeg tømt posen ut på bordet og sagt at de bare kunne velge. Når du da "oppdager" voksenklærne, så ville jeg sagt; "oi, det der er jo ikke barneklær. Disse skulle jo i Fretex-posen." Så ville jeg funnet frem denne posen, og sagt sånn i forbifarten; "Hadde en opprydning i mitt eget skap også." Så ville jeg sagt "Ja, dersom du finner noe du har lyst på oppi her så må du gjerne ta det. Faktisk tror jeg det er en bluse her som vil kle deg veldig godt. Om du vil ha den da... " Kanskje litt pågående???? Men jeg er en sånn person som babler i vei. Så je ville fortsatt med om hun har lyst på en kopp kaffe og så snakket om masse annet mens hun kikket hva hun ville ha.
Gjest gjest1 Skrevet 11. juni 2004 #6 Skrevet 11. juni 2004 Hvis hun har barn i arvealder, så kan du jo spørre. Men vær forsiktig, det er ikke usannsynlig at hun oppfatter det litt sårende. Når det gjelder voksenklær, så tror jeg ikke du skal spørre.
Grooo Skrevet 11. juni 2004 #7 Skrevet 11. juni 2004 Går det ikke ann at du spørr om de vil arve/låne noen barneklær, og inviterer dem inn til dere for å se fordi dere har lagt det fram i stua eller noe. Og så tilfeldigvis ligger voksenklærne også der, på den andre sofaen. Så sier dere at dere har hatt ett storraid i skapene, og skal sende det som "bilr til overs" til Freetex. Så ser du fort hva de føler om saken uten at hverken du har spurt eller de føler at de har blitt spurt direkte...
Gjest Lizbet Skrevet 11. juni 2004 #8 Skrevet 11. juni 2004 Personlig hadde jeg ikke tatt det ille opp. Men det er kanskje fordi jeg er vant til slikt. Har en venninne som har et kjempeforbruk av klær samtidig som hun går veldig mye opp og ned i vekt. Derfor blir jeg stadig tilbudt slikt. Men, som sagt, hun er en veldig god venninne. Så ved nærmere ettertanke, om det var noen jeg ikke kjente så veldig godt hadde jeg kanskje reagert. Jeg vet ærlig talt ikke. Men har de dårlig råd så kan det jo hende de setter pris på det. Man må bare være veldig oppmerksom på hvordan man legger det frem. Det er kanskje ikke så lurt å troppe opp med posene med klær på døra deres.
Bauche Skrevet 11. juni 2004 #9 Skrevet 11. juni 2004 Du vet vel kanskje hvordan naboene dine er bedre enn noen av oss..... Om de synes det er greit å spørre om å ta lekene som du har tenkt å kaste, så kan det hende at de setter pris på å få tilbud om klær.....De er jo åpne om at de ikke har verdens beste økonomi....Du har jo de beste intensjoner i det å tilby dem å se noen av klærne...Det skader vel ikke å spørre....?(det ligger kanskje mye i måten du spør på, selvfølgelig) Du kan jo si at du har ryddet i klesskapet og funnet så mange klær du ikke bruker lenger...som du synes er for ille å kaste...så kan det jo være en åpning for å høre om hun har lyst til å se om hun liker noe.... Eller så kan du gjøre som Diddi sa...synes det var en ok ide og jeg...
Gjest gjesta Skrevet 11. juni 2004 #10 Skrevet 11. juni 2004 Dersom det kun er klær til voksne så hadde jeg vært forsiktig. Selv om man sliter økonomisk og egentlig synes det er flott å arve klær, så er man også sårbar. Lettere å få noe av venner enn av andre. Er det barneklær der så hadde jeg spurt om de var interessert. Det er helt vanlig at barneklær går i arv. Legg alt tøyet i en stor pose og si at hun kan se igjennom det og ta det som hun kan bruke. Da blir det ikke like synlig om hun har tatt tøy til seg selv. Så får du posen tilbake og leverer den til fretex.
:-) anna Skrevet 11. juni 2004 #11 Skrevet 11. juni 2004 Om barna er i arvealder så hadde jeg bare blitt glad. Har selv arva barneklær fra en nabo, og det var godt ment og godt tatt imot. Hun vet at vi ikke har dårlig økonomi, så det var ikke motivet. Bare at hun hadde masse fint nesten ubrukt barnetøy som sønnene hennes hadde vokst ut av. Bare gi dem posen og si at de kan ta det de vil ha, og at det er noen voksenklær der også, og om de vil ha noe av det så er det bare å forsyne seg, for resten skal til Fretex
Gjest Lea Skrevet 11. juni 2004 #12 Skrevet 11. juni 2004 Jeg ville kanskje sagt at jeg skulle kvitte meg med noen klær og at de kunne se gjennom sekkene hvis de ville. Svarer de ja, så tar de det de vil ha og svarer de nei, så gir du alt til Fretex. Det hjelper muligens hvis du har barneklær som passer barna dems.
Gjest Xavia Skrevet 12. juni 2004 #13 Skrevet 12. juni 2004 Å spørre om de har lyst til å kikke gjennom noen barneklær dere likevel skal kaste, er helt OK. Å si at hun kan få de voksnes avlagte klær,, synes jeg ikke passer seg. Er hun din størrelse? Hun går vel ikke i hva som helst fordi om de har dårlig råd? Da jeg var student og aleneforsørger med lite penger betyde ikke det at jeg gikk i for små/ for store/ for korte/ for lange osv klær.
Thomasine Skrevet 12. juni 2004 #14 Skrevet 12. juni 2004 Jeg ville tilbud dem å arve klær til barna. Så ville jeg "sneket" nedi posen et par av egne klær. Så hadde jeg tømt posen ut på bordet og sagt at de bare kunne velge. Når du da "oppdager" voksenklærne, så ville jeg sagt; "oi, det der er jo ikke barneklær. Disse skulle jo i Fretex-posen." Så ville jeg funnet frem denne posen, og sagt sånn i forbifarten; "Hadde en opprydning i mitt eget skap også." Så ville jeg sagt "Ja, dersom du finner noe du har lyst på oppi her så må du gjerne ta det. Faktisk tror jeg det er en bluse her som vil kle deg veldig godt. Om du vil ha den da... " Kanskje litt pågående???? Men jeg er en sånn person som babler i vei. Så je ville fortsatt med om hun har lyst på en kopp kaffe og så snakket om masse annet mens hun kikket hva hun ville ha. :-) Dette hadde jeg tatt vel imot om jeg hadde hatt bruk for det!! :-)
Gjest tusjen Skrevet 12. juni 2004 #15 Skrevet 12. juni 2004 Jeg gir bort klær som er for små til min datter til en venninne hun har som er mindre.. Men, jeg spurte moren først.. Hun syntes det var ok.. Jeg ville spurt om de var interessert i klær som er for små til deg.. Du skal likevel bare gi det til Fretex.. tusjen
Diaz Skrevet 12. juni 2004 #16 Skrevet 12. juni 2004 Jeg har gitt bort masse klær, både til gode venninner og andre jeg ikke kjenner fullt så godt. Har aldri opplevd at folk har blitt fornærmet av at jeg har spurt om de er intressert. Har selv også fått endel klær etter andre venninner igjen som har større barn, og det synes jeg er kjempeok. Det og arve helt fine og orntlige klær er vel ingen skam, det er verre og karnsje kaste dem, vi kaster vel nok i det samfunnet vi lever i fra før. Nei, bare spør om hun er intressert, karnsje du får en ny venninne ut av det også
Dagensdiva Skrevet 12. juni 2004 #18 Skrevet 12. juni 2004 Vanskelig ås ette seg inn i en slik situasjon.. Personlig har jeg mange veninner som jeg nærmest deler klær med..vi tar og bruker fra hverandre..og alle er shoppegale..ergo mye klær..men nå er vi veldig gode venner alle sammen.. med naboer blir det annerledes...på en side er det kjempe allright for dems og deres del å bli kvitt det/få bruk for noe som uansett skulle kaster.. På en annen side kommer det etiske, og hvordan følelesene spiller inn.. dettemå du nesten finne ut av selv.. jeg hadde kanskje tatt sjansen slik flere her.......tror jeg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå