Gå til innhold

Arbeide i utlandet (Spm. om flyttemelding, skatteplikt etc.)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Har bodd mellom Norge og forskjellige steder i utlandet de siste 4 årene, men har ikke meldt flytting fordi det aldri har vært tanken at det skulle være permanent. Har hatt jobb i Norge.

Nå har jeg dog fått tilbud om en jobb i Spania som jeg virkelig ønsker å bli boende for. Hva blir fremgangsmåten for meg nå? Antar jeg først må melde permanent flytting. Hvordan går jeg frem for å slippe dobbel skatteplikt, hvis det er mulig?

Med jobben følger pensjons- og helseordning.

Ønsker selvsagt å gjøre alt riktig, og ikke ende opp med problemer.

Håper noen har kan peke meg i riktig retning, på forhånd takk for all hjelp :)

Anonymous poster hash: 05b65...384
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Et spm. til.

Vil det skje noe med aksjeutbytte som står som min formue i Norge?

TS

Anonymous poster hash: 05b65...384
AnonymBruker
Skrevet

På skattetatens sider og NAV utland står det vel litt.

Undersøkte litt for en stund siden, men det var Tyskland. Avtalen der er at evt formue som befinner seg i Norge (feks eiendom) skattes i Norge, mens arbeidsinntekten skatter man bare til det landet man oppholder seg i. Man skal altså slippe dobbel beskatning.

Vi har sikkert en lignende avtale med Spania også.

Vær også OBS på folketrygden og om du skal fortsette å være innmeldt der. Man blir utmeldt etter en stund om man ikke frivillig velger å være medlem og betale for det.

Anonymous poster hash: deb70...392

AnonymBruker
Skrevet

Det avhenger helt av landet og om det foreligger en dobbeltbeskatningsavtale mellom landet og Norge. Merk at du likevel er skattemessig bosatt i Norge i noen år, så du må levere dobbelt selvangivelse. Noen land har regler om at innførsel av aksjer skal behandles som realisering av tap/gevinst, men jeg vet ikke om det gjelder Spania.

Anonymous poster hash: 18ef9...2df

AnonymBruker
Skrevet

Finansdepartementet.no og skatteetaten.no for info. Forskjell land til land. Om du melder permanent utflytting kan du søke om fritak skatteplikt til Norge tre år senere.

Anonymous poster hash: 932d6...754

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...