Thomasine Skrevet 11. juni 2004 #1 Skrevet 11. juni 2004 Dette har vært opp maaaange ganger, men jeg har liksom aldri fått noe svar som har funket... :-? :-( Minstemann ( litt over året!) sover dårlig på dagtid. Dvs. som regel sover han fra 30 min 2 ganger om dagen, til 1,5 timer 1 gang daglig ( ytterst sjelden!!!). Han legger seg 19.00 og sover da stortsett i ett til kl. er 06.00. Noen vil sikkert si at dette er bra, men 06.00 er altfor tidlig for meg... :-? :o Ja, det er min skyld at jeg ikke klarer å slå av nattbordslampa før 24.00, men jeg er jo B-menneske... :o Har dere noen tips til hvordan jeg kan få lillegutt til å sove i det minste til klokka er 07.00- et-eller-annet... :klø: Det funker ikke å legge ham tidligere eller senere. Han får velling rett før han legger seg, så han er ikke sulten heller...
LilleMy Skrevet 11. juni 2004 #2 Skrevet 11. juni 2004 Å legge han senere enn kl. 19 VIL nok fungere, men ikke etter prøving bare en kveld eller to.... Er selv B-menneske, og klarte å venne min datter til å sove til 08, men da var hun heller ikke i seng før mellom 20 og 21 om kvelden.
Thomasine Skrevet 11. juni 2004 Forfatter #3 Skrevet 11. juni 2004 Okej, hvor lenge la dere barnet senere før det ga resultater?! Om vi kunne lagt ham klokka 19.30 hadde det vært mere tid med ham etter at alle er kommet hjem... :-) :-)
LilleMy Skrevet 11. juni 2004 #4 Skrevet 11. juni 2004 Gi det en liten uke - 5-6 dager og dere er nok i boks!
Sofia Skrevet 11. juni 2004 #5 Skrevet 11. juni 2004 Gi det en liten uke - 5-6 dager og dere er nok i boks! Ehh. Eller ikke. Sønnen min stod opp HVER dag kl. 05.15. På slaget. Fra han var 6 mnd til han var 4 år. HVER dag. Helt jævlig. Vi prøvde alt mulig. Men ingenting nyttet. Selv ikke i ferier da man jo trekker ut dagene litt med lyse sommernetter og late kvelder. Han var uansett så tidlig oppe, og så, etter etpar timer, stupetrøtt.. Det har vært slitsomt. Men nå er det bedre. Han blir 10 år om etpar uker og nå er jeg fornøyd dersom han sover til 08.00-08.30. Men nå står jeg ikke lenger opp sammen med han i helgene, da forlanger jeg å få ligge til 09.00-09.30. Det er bare å legge seg tidlig selv slik at man overlever..
Scorpina Skrevet 11. juni 2004 #6 Skrevet 11. juni 2004 Jenta vår ble lagt sånn i 21-tiden på kvelden og da sov hun til ca 0400 når hun skulle ammes evt ny bleie og så sov hun videre til rundt 7-8 tiden igjen. Men, dette kunne variere veldig også da.... Man glemmer no så fort dessverre så jeg husker nå ikke helt eksakt hvor gammel hun var men jeg antar rundt halv-året...ca. Det jeg syntes ble viktig var å få en NOGENLUNDE vettug legge-rutine...slik at vi voksne fikk _litt_ kveld for oss sjøl. Men, sett nå i ettertid så fikk vi sove relativt bra lenge. Og hun sov jo hele natta fra rundt 4-5 mndr (tror jeg det var) I dag, snart 7 år etter, må jeg vekke murmeldyret vårs når vi skal opp kl 0700... så tingene forandrer seg ja hehe...
Gjest Anonymous Skrevet 11. juni 2004 #7 Skrevet 11. juni 2004 Her er det akkurat på samme måte: Jenta legger seg 1900/1930 og er oppe 0600 og helst før det - faktisk så hører vi at hun romsterer rundt i senga i 5 tiden og sitter og prater der
Gjest Anonymous Skrevet 11. juni 2004 #8 Skrevet 11. juni 2004 Vi har gitt lillegutt litt mer mat enn vanlig når han legger seg. Dvs velling i tillegg til melk. Så kan det også hjelpe med et varmt bad! Da sover han til klokka er ca.9-10...(legger han i 21-22 tiden..)
Gjest Anki Skrevet 11. juni 2004 #9 Skrevet 11. juni 2004 Min sønn hadde en periode da han var rundt året hvor han begynte å våkne fem og halv seks. Jeg nektet han rett og slett å stå opp. Han fikk sitte i sengen. Til slutt begynte han jo å grine, og jeg gikk inn og sa at det var natt, og han måtte sove. Til slutt (etter en uke) så sluttet han å våkne og sov til 7-8 tiden. Jeg tror at hvis man lar ungene stå opp klokken fem en gang, så gjør de det dagen etter av ren uvane. Det skal ingenting til for en unge å legge til seg en uvane! Ser på ungene når de er syke, da sover de kanskje ujevnt om natten. Og natten etter er de kanskje friske igjen, men like fullt våkner de flere ganger. Så er det til med å venne de til med å sove rundt, og ikke la de få komme opp eller tøyse! Du må være hard, og bare la han sitte i sengen og ha det mørkt på rommet. Si at det er natt, og så får han bare grine! Hos oss er det ALDRI morgen før klokken syv, sånn har det alltid vært, ikke tale om at jeg står opp klokken fem på en lørdag. Men så er jeg ganske streng når det gjelder barneoppdragelse da. Og ekstremt avhengig av langvarig, god, sammenhengende søvn!
tenker Skrevet 11. juni 2004 #10 Skrevet 11. juni 2004 Har du rullgardin på rommet hans slik at det er ordentlig mørkt der? Jeg merket stor forskjell på min yngste (på 2,5) når det begynte å bli tidligere lyst om morgenen i våres. Ellers ville jeg prøvd å få ham til å sove bare en gang på dagtid hvis jeg var deg. Det er ganske frustrerende å legge en 1- åring som sover toppen 30 min av gangen. I tillegg er det ikke bra for nattesøvnen å sove for langt ut på ettermiddagen. Jeg tror jeg ville prøvd disse tingene først- rullgardin og èn middagshvil, før jeg prøvde å snu døgnrytmen hans. Som noen her skriver så går det sikkert an, men det kan nok ta litt tid.
Agurk Skrevet 11. juni 2004 #11 Skrevet 11. juni 2004 Min sønn hadde en periode da han var rundt året hvor han begynte å våkne fem og halv seks. Jeg nektet han rett og slett å stå opp. Han fikk sitte i sengen. Til slutt begynte han jo å grine, og jeg gikk inn og sa at det var natt, og han måtte sove. Til slutt (etter en uke) så sluttet han å våkne og sov til 7-8 tiden. Jeg tror at hvis man lar ungene stå opp klokken fem en gang, så gjør de det dagen etter av ren uvane. Det skal ingenting til for en unge å legge til seg en uvane! Ser på ungene når de er syke, da sover de kanskje ujevnt om natten. Og natten etter er de kanskje friske igjen, men like fullt våkner de flere ganger. Så er det til med å venne de til med å sove rundt, og ikke la de få komme opp eller tøyse! Du må være hard, og bare la han sitte i sengen og ha det mørkt på rommet. Si at det er natt, og så får han bare grine! Hos oss er det ALDRI morgen før klokken syv, sånn har det alltid vært, ikke tale om at jeg står opp klokken fem på en lørdag. Men så er jeg ganske streng når det gjelder barneoppdragelse da. Og ekstremt avhengig av langvarig, god, sammenhengende søvn! Dette funker for datteren min også. Hun er 5 mnd, legger seg rundt klokka sju hver kveld og sover til rundt sju neste morgen. Da gir jeg henne en flaske og legger henne tilbake i senga si igjen. Det ble skrik den første uka, så etter det gikk det helt greit. Nå sover hun til jeg står opp, UTROLIG deilig. Barn er vanedyr vettu
Sandra Skrevet 11. juni 2004 #12 Skrevet 11. juni 2004 Hei Thomasine! HER kan du lese nettmøte med barnesykepleier Karin Naphaug i aftenposten. Her var et av spørsmålene, og svaret de fikk: Hei, Jeg har tre barn, to på snart 4 og en på 10 måneder. De legger seg rundt halv 8 på kvelden og sover stort sett hele natten. Problement er at minstemann gjerne kan våkne før kl. 6 og når han våkner så vekker han hele huset med skriking. For treåringene er dagene fort ødelagt om de ikke får sove seg ferdig. Jeg har akkurat klart å la være å amme minstemann på natta så jeg vil helst ikke bruke amming for å få han til å sove lenger. Så, har du noen råd for hva man kan gjøre for å få mistemann til å sove lengere slik at han ikke ødelegger dagen for sine storesøsken som sover lett på morgenkvisten? Takk! Turid, Tromsø Karin Naphaug Alt før klokken 06.00, er natt. Men det er veldig mange barn som starter dagen klokken 06. Jeg foreslår at du legger fireåringene klokken 19.00, sånn at de får sove en halvtime lenger hver natt, hvis de trenger det.
Brunhilde Skrevet 11. juni 2004 #13 Skrevet 11. juni 2004 Du får prøve å bytte bokstav i alfabetet! Det er faktisk helt normalt at barn våkner rundt klokken 06.00! Sånn er bare livet med barn - og jeg går ut fra at du ikke kan tenke deg alternativet?
Thomasine Skrevet 12. juni 2004 Forfatter #14 Skrevet 12. juni 2004 Takk Sandra, fant akkurat den artikkelen selv forrige dagen... :-) Å legge lillegutt enda tidligere enn vi gjør går bare ikke... :-? Da får han nesten ikke noe tid med pappan som kommer ganske sent fra jobb... :-( Vi har prøvd å gi ham melk om morningen, men da våkner han bare enda mere... :-? :o Og Bølleføet:
Gjest Muslingen Skrevet 12. juni 2004 #15 Skrevet 12. juni 2004 Tulla mi på 2 år våknet 5 om morgenen en periode. Vi hengte et laken opp foran vinduet, slik at det er mørkt på rommet hennes. Hun sover nå til halv åtte.
Brunhilde Skrevet 12. juni 2004 #16 Skrevet 12. juni 2004 Og Bølleføet: Tenkte meg det ja! Har en 14 åring i hus som endelig har begynt å sove til 9-10 på fridager. Skoledager sprettet h*n ut av senge 06.30 og vekker meg med latter og klar beskjed om å stå opp... Før i tida var starten på dagen mellom 5 og 6, og ja, jeg forstår at du blir trøtt av det. Det ER en overgang, du får trøste deg med det i mellomtiden.
Gjest Anki Skrevet 12. juni 2004 #17 Skrevet 12. juni 2004 Du får prøve å bytte bokstav i alfabetet! Det er faktisk helt normalt at barn våkner rundt klokken 06.00! Sånn er bare livet med barn - og jeg går ut fra at du ikke kan tenke deg alternativet? Er det virkelig vanlig at barna står opp i 5-6 tiden? :o Blir helt matt ved tanken. Har ett vennepar som sliter veldig med å sette grenser for guttungen sin, de har ALDRI greid å høre ham grine om natten. Med det resultat at de ikke har sovet rundt en eneste gang siden han ble født! Jeg og andre venner med barn har prøvd å snakke med de om avvenning og sovevaner osv osv, men de mener at det nytter ikke fordi deres barn er spesielt. Når man da spør hva de gjør med han om natten, så er det: Han våkner rundt halv ett, da skal han inn i deres seng. Noe han får. Så vil han ha eplejuice. Noe han får. Og så vil han snakke litt, og grine litt, og sparke de, og være våken noen timer før han sovner. Og så våkner han igjen rundt 5-6 tiden. Eller, det vil si, om sommeren gjør han det, for om vinteren blir det enda verre pga. vintertid, og da er det mellom 4 og 5 han står opp. Ærlig talt - ingen kan si at dette er normalt? Jeg blir faktisk irritert av å høre på de, for det går jo så totalt utover livet deres at jeg kan ikke fatte at de klarer å stå oppreist lenger! Og det er jo deres egen feil!! Han trenger grenser, og en god natts søvn selv sansynligvis! Barn forstår ett språk, og det er faste rutiner og klare grenser. Vi har seks barn, så føler jeg har litt sammenligningsgrunnlag... Vi har fast regel at i helgene står ingen opp før halv åtte (som de også gjør i ukedagene). Hvis de våkner før det kan de gå på do, men ellers ligge rolig i sengen sin og ikke vekke de andre. Dette fungerer for det meste bra, og noen ganger sover de til både åtte og ni. Selv om man har barn, så skal man nå sørenmeg ta litt vare på seg selv også, mener nå jeg...
Brunhilde Skrevet 12. juni 2004 #18 Skrevet 12. juni 2004 Gidder ikke å kommentere innlegget ditt så veldig, Anki, men det er da forskjell på et barn som legger seg, sover hele natten og våkner kl 06.00 og et som forlanger (og får) full oppvarting midt på natten? Og jeg blir glad hvis du kan lære meg hvordan man får et barn på 8-10 måneder til å stå opp, gå på do og så gå pent å legge seg igjen, bare siden du sier at dette er noe d kan, mener jeg?
Gjest Husmora Skrevet 12. juni 2004 #19 Skrevet 12. juni 2004 Vår gutt er to år, når vi legger han i 8 tiden, så våkner han litt over 6, men da vi drøyde leggetiden med 15-30 minutter, så sover han faktisk en time lenger :-) Våkner han før 7 så ber vi han om å legge seg igjen, og sier at det er natt, to dager med det så sover han greit igjen. Nå våkner han som regel mellom 7 og 8, men drøyter faktisk lengre også noen gange :-) Sover 1-2 timer på dagen, noe han MÅ ellers så er han et uvær så godt sovehjerte har han nok ja.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå