AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #1 Skrevet 30. april 2014 Egentlig litt usikker på om jeg skulle poste dette under "Kjæledyr" eller "Samliv" Vi har en 3 år gammel hund, en mindre rase på ca 8-9 kg. Hun får en liten runde om morgenen før vi går på jobb og skole, og når datter i huset kommer hjem tar hun en ny runde. (ca 14-15 tiden). Så blir hun gjerne luftet en gang til etter et par timer, før en litt lengre tur i 20-21 tiden. Så er vi kommet til stridens kjerne: her mener sambo at hun MÅ ut en gang til for natten, uansett. Jeg mener det strider mot all logikk å vekke en hund (som ellers sier fra om hun må ut) for så å dra henne med seg sliten og trøtt på "tur" etter kl 23. Hun grynter og nesten knurrer når jeg prøver å vekke henne og nekter å bli med. Vanligvis er hun alltid rundt oss, men i 21 tiden på kvelden går hun og legger seg på sitt sted for å sove. Er det da virkelig rett å vekke henne? Om morgenen må vi nesten riste liv i henne for å få henne med på den lufteturen også, hun vil helst sove lengre. Er vel unødvendig å si at dette er en evig diskusjon mellom oss, vil gjerne høre dere andres mening. Hvor ofte lufter dere hundene deres? Takknemlig for alle svar. Anonymous poster hash: 2e34e...87d Anonymous poster hash: 2e34e...87d Anonymous poster hash: 2e34e...87d 1
Gjest Kvinneline Skrevet 30. april 2014 #2 Skrevet 30. april 2014 (endret) Det spørs på vær og hundens humør. Vi har en jakthund, som krever mye aktivitet, og går i alle fall en langtur hver dag på over en time. Ellers blir han luftet for å tisse og bæsje om morgenen, og gjerne to-tre ganger til før kvelden. Vi er heldige med store åpne landskap rundt oss, så han er mye løs om dagene slik at han får løpe rundt. Det er jo stor forskjell på hvor mange lufteturer forskjellige hunderaser har behov for, men vi prøver å la hunden være ute så ofte og lenge som mulig, sett at vi også er ute da. Han er ikke løs ute alene. Vår hund bæsjer ca to-tre ganger om dagen, og kan visst tisse i det uendelige Han liker ikke regn med mindre han jakter, så da vil han ikke ut på tur. Er han skikkelig trengende, varsler han ved å syte ved ytterdøren Edit: For å svare. Hunden sovner alltid på kvelden før vi tar natta, og vi vekker han og tar han med ut før han blir lagt i buret. Han går løs inne om dagen, men ligger i bur når vi ikke er tilstedet. Mange ganger grynter han til og snur seg om, men ut før natta skal han. Det har vi gjort til en vane, etter at han en natt vekket oss klokken 4 fordi han måtte tisse, noe han ikke ville ut for å gjøre når vi skulle legge oss. Så etter den gang tar vi en kjapp tisserunde før vi sier natta Det må ikke være sånn, og hvis deres hund ikke viser tegn til å må tisse etter den langturen går det jo greit. Jeg bare vil ikke bli vekt Endret 30. april 2014 av Kvinneline
AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #3 Skrevet 30. april 2014 Står opp kl 10, så da blir det en tisse/bæsjetur. Så går vi en langtur i 18-tiden. Så er det kveldsbæsj og kveldstiss kl 02 ca. Noen ganger går vi selvfølgelig flere lange turer på en dag eller gjør andre aktiviteter, men lar ALDRI hundene mine holde seg mer enn 8 timer maks. Det står også stort sett åpent til hagen så de kan gå ut og tisse/drite i hytt og pist som de vil, men litt ansvar må man ta når den ene hunden er redd for å bæsje hvis det er insekter ute Anonymous poster hash: b80c0...0d8
Gjest Pheel Skrevet 30. april 2014 #4 Skrevet 30. april 2014 3-4 ganger om dagen. Men jeg synes det er viktig at hunden får tisset før det er leggetid, det er for lenge å vente fra 20-tiden tidlig på kvelden til morgenen etter, spesielt om dere ikke står opp veldig tidlig. Spesielt viktig med tisper, som er lettere utsatt for å få urinveisproblemer/infeksjoner. 3
Tanuki Skrevet 1. mai 2014 #5 Skrevet 1. mai 2014 Tar hunden ut om morgenen, etter lunsj, saa gjene en lengre tur etter middag, og en tissetur for vi legger oss, er hunden mer aktiv/oppspilt en vanlig, skjer ofte om vi har besok, tar jeg ham ut en ekstra tur, saa han for lope litt og tisset. Har en liten hund som egentlig ikke krever masse mosjon, men er jo koslig a gaa tur da:)
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2014 #6 Skrevet 1. mai 2014 Ca 3 turer om dagen, en av dem er som regel en lengre tur hvor hundene får trimmet seg godt eventuelt sluppet fri og løpt på et jorde. Pleier å slippe dem ut på plenen om morgenen når jeg våkner så de får tisset. Noen timer senere tar vi en ordentlig do tur, etter jobb eller annet så får de trim turen sin og så er det do tur igjen rett før jeg legger meg på kvelden. Her kan jeg ikke bare slippe hundene ut når det måtte passe fordi hagen har ikke gjerde og de løper gjerne etter andre hunder som går tur forbi her, så passer da på at de får regelmessige do turer.Anonymous poster hash: 560bc...bbc
QueenOfTheSidewalk Skrevet 1. mai 2014 #7 Skrevet 1. mai 2014 Når jeg hadde hund, var det sånn at jeg hadde et fastbundet veldig langt bånd ute som jeg satte henne i når hun ville ut. Og så gikk jeg tur med henne i skogen i 1 1/2- 2 timer hver dag på ettermiddagen.
Gjest Mary Quant Skrevet 1. mai 2014 #8 Skrevet 1. mai 2014 3-4 ganger pr dag. I ukedagene tar jeg ham ut siste gang i 19-20 tiden - vi tar ham nemlig tidlig (6-tiden) ut om morgenen før jobb. Når helgen kommer så tar vi ham ut senere på kvelden slik at han sover lenger om morgenen.
Wilmus Skrevet 1. mai 2014 #9 Skrevet 1. mai 2014 Vi slipper ham ut når vi står opp i 8-tia, og så går han ut og inn som han vil hele dagen. Jobber hjemmefra, så han er stort sett med meg rundt på gården. Vi går stort sett en times tur midt på dagen, og tar joggeturen på kvelden noen ganger i uka. Vi har pleid å ta ham ut siste gangen rundt 21-22. Hva hvis du drøyer den turen på kvelden til 21-22, vl jeg vel tro det holder? 1
Gjest Skrevet 1. mai 2014 #10 Skrevet 1. mai 2014 Det er jo bare å prøve en natt og se... Holder den seg fra kvelden til neste morgen uten problemer så er jo alt greit, og hvis dere må ut i løpet av natten så lufter dere bare litt senere neste kveld.
Tabris Skrevet 1. mai 2014 #11 Skrevet 1. mai 2014 Som regel tre turer om dagen. Tissetur morgen og kveld, og hovedtur når jeg kommer hjem fra jobb (evt tidligere på dagen i helgene og ellers når jeg har fri).
Gjest Pheel Skrevet 1. mai 2014 #12 Skrevet 1. mai 2014 Det er jo bare å prøve en natt og se... Holder den seg fra kvelden til neste morgen uten problemer så er jo alt greit, og hvis dere må ut i løpet av natten så lufter dere bare litt senere neste kveld. Problemet er at det ikke er bra å holde seg over tid. Og hvertfall ikke for oss damer/tisper. Sier ikke at det er skadelig en gang eller to såklart, nødvendigvis, men kan jo by på problemer om det egentlig går litt for lenge hver natt. Om min hund vekker meg på natten fordi han må ut er det krise, og jeg vet han hadde holdt seg så lenge som overhodet mulig akkurat da. Og det tror jeg gjelder for de fleste helt husene og voksne hunder.
Sugerøret Skrevet 1. mai 2014 #13 Skrevet 1. mai 2014 min.4 skikkelige turer .Så 1 -.2 korte tisseturer ved behov.
Wildberry Skrevet 1. mai 2014 #14 Skrevet 1. mai 2014 Jeg har et tilleggsspørsmål. Når hunden deres skal ut på do, betyr det alltid tur? Jeg har hatt hund mesteparten av livet, og her har det alltid vært forskjell på lufting og tur. Jeg prøver alltid å få hunden til å tisse i hagen før vi går tur, gjerne også bæsje, men det skjer jo som regel ikke før hunden få beveget seg. Jeg synes det høres veldig lite ut å la hunden gå på do 3-4 ganger om dagen. Jeg tar forresten alltid hunden ut i hagen så snart jeg har fått slengt på meg klærne om morgenen (før jeg har stelt hår eller spist frokost, så jeg håpar alltid at ingen ser oss), og det er det siste jeg gjør før jeg går på badet om kvelden, enten klokken er 23 eller 2 på natta. Jeg vet hvor tissetrengt jeg kan være på morgenen, og siden ikke jeg vet hvordan hunden føler det, så vil jeg heller gjøre det jeg kan for å unngå ubehag. det er ikke akkurat behagelig å ligge å kjenne at man må på do. 1
QueenOfTheSidewalk Skrevet 1. mai 2014 #15 Skrevet 1. mai 2014 Jeg er overrasket over at hundemafiaen ikke har vært her og fortalt alle at de gjør feil enda. 4
Gjest Pheel Skrevet 1. mai 2014 #16 Skrevet 1. mai 2014 Jeg har et tilleggsspørsmål. Når hunden deres skal ut på do, betyr det alltid tur? Jeg har hatt hund mesteparten av livet, og her har det alltid vært forskjell på lufting og tur. Jeg prøver alltid å få hunden til å tisse i hagen før vi går tur, gjerne også bæsje, men det skjer jo som regel ikke før hunden få beveget seg. Jeg synes det høres veldig lite ut å la hunden gå på do 3-4 ganger om dagen. Jeg tar forresten alltid hunden ut i hagen så snart jeg har fått slengt på meg klærne om morgenen (før jeg har stelt hår eller spist frokost, så jeg håpar alltid at ingen ser oss), og det er det siste jeg gjør før jeg går på badet om kvelden, enten klokken er 23 eller 2 på natta. Jeg vet hvor tissetrengt jeg kan være på morgenen, og siden ikke jeg vet hvordan hunden føler det, så vil jeg heller gjøre det jeg kan for å unngå ubehag. det er ikke akkurat behagelig å ligge å kjenne at man må på do. Nei, jeg pleier bare å gå en tur hver dag, lufting er ikke tur. Jeg synes ikke det er lite. Slik pleier hverdagen å se ut her: Rett etter en kjapp frokost blir det luftetur. Kommer hjem fra jobb: Lengre tur. Liten luftings etter middag en gang (om vi var ute mer enn en times tid droppes muligens det.) Og så ut igjen rett før vi legger oss. Jeg går ikke på do flere ganger om dagen enn dette selv. 1
FantasDick Skrevet 1. mai 2014 #17 Skrevet 1. mai 2014 Det kommer vel mer an på hvor lenge det er til neste tur - og ikke klokkeslettet. På hverdager lufter vi siste gang ca. 22.00, synes det er tidlig nok, men det er fordi vi står opp ganske tidlig. Vi går tre ganger om dagen. Samboer lufter rett før han drar på jobb (jeg begynner så tidlig), jeg lufter i 14-15.00-tiden, så lufter en av oss om kvelden rett før vi legger oss. Hunden sier fra om han må på do utenom turene, men det har skjedd veldig sjeldent - et par ganger siden han ble "voksen". Han er to år nå.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2014 #18 Skrevet 1. mai 2014 Jeg er overrasket over at hundemafiaen ikke har vært her og fortalt alle at de gjør feil enda. De samler nok troppene.. anytime now Vår voff slippes ut i hagen om morgen så han får tisset og bæsjet. Som en lenger opp her sier tenker jeg at han sikkert må veldig på do og skal få slippe å vente til vi har kledd på oss. Så får han en liten tur før vi drar på jobb/skole. Det blir en lengre tur i 14-tida, også en tur på kvelden igjen. Han er generelt mye ute pga vi har den hagen som vi bare slipper han ut i. Veldig praktisk Anonymous poster hash: c1151...814 1
magicpie Skrevet 1. mai 2014 #19 Skrevet 1. mai 2014 Vår hund blir vel gått tur med 1 gang om dagen i snitt. Men hun er ute hele dagen da, så hun får jo gått på do uansett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå