Gå til innhold

kan jeg øke husleien, eller er det ulovlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en leieboer som leier en leilighet av oss. Hn skal flytte ut 1 juli men, har spurt om å forlenge kontrakten med 6 mnd.

Prisene på leiligheter i område ligger på 7600 for 1 roms og 9800 for 2 roms. Prisene er oppgitt uten strøm og nett. Vi leier ut en 1,5 roms inkludert strøm og nett og har hittil leid ut for 8500.

Nå som leieboer har spurt om forlengelse lurer jeg på om det er greit å øke leien til 9000? Er det en urettferdig pris??

Takk for svar.

Anonymous poster hash: f2902...5ff
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ikke urimelig det, men det går jo ann å lufte det for leietakeren og høre hva vedkommende mener. Hvis alternativet er at det kanskje skulle stå tomt en periode så hadde jeg vel ikke økt husleien men...

Anonymous poster hash: 68c2d...755

AnonymBruker
Skrevet

Det spørs jo litt hva som er regulert i kontrakten også da. Hvis kontrakten har gått ut så kan du regulere husleien, men hvis ikke så har du vel egentlig bare anledning til å indeksregulere.

Anonymous poster hash: 68c2d...755

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

:sjokkert:

Anonymous poster hash: a6990...258
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge har hun leid hos dere?

Er leieforholdet mindre enn 2 1/2 år kan du kun øke husleien etter konsumprisindeksen, men kan kun skje etter at leieforholdet er 1 år gammelt. Og dette skal informeres om minimum 1 måned i forveien.

Anonymous poster hash: 07c5d...bac
AnonymBruker
Skrevet

Hn har leid i 2 år den 1 juli. Vi har kun hatt 2 års kontrakt, så kontrakten går ut og vi må skrive ny den 1 juli i så fall. Jeg syntes ikke 500 kr på 2 år er mye men, jeg vil ikke øke dersom det er ulovlig. Jeg trodde det var sånn at når kontrakten har gått ut så kunne man i prinsipp leie ut for det man vil. Det er jo opp til andre om de ønsker og bo for den prisen eller ikke.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Det er tidsbestemt kontrakt altså.

Forøvrig er det jo greit for deg som utleier å ha stålkontroll på Husleieloven.

Anonymous poster hash: 07c5d...bac
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det noe grunn til at du spør på et forum fremfor å faktisk sjekke lovverket selv?

Anonymous poster hash: 43d02...37f
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

MÅ du ha de 500 kr ekstra? Utleiehaier som utnytter folk, altså! Holder det ikke å leie ut på nytt om et halvt år for 9000, da?

Anonymous poster hash: 5d247...413
Gjest RompeRusk
Skrevet

Dersom det er snakk om at kontrakten har gått ut, og dere skal skrive ny, har du lov å øke så mye du vil. 500 er heller ingen stor prisøkning, og synes det er helt ok

• Liker 4
Gjest RompeRusk
Skrevet

MÅ du ha de 500 kr ekstra? Utleiehaier som utnytter folk, altså! Holder det ikke å leie ut på nytt om et halvt år for 9000, da?

Anonymous poster hash: 5d247...413

Ja, slemme huseier altså

:ironi:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

FiskeDask har rett. Jeg anbefaler TS å sette seg bedre inn i husleierett. I tillegg til å lese husleieloven på lovdata.no kan du låne Wyllers Boligrett på biblioteket.

Anonymous poster hash: 96a3e...7b8
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere skal skrive ny kontrakt, har dere vel lov til det. Synes forøvrig det var stive priser. Jeg leier en treroms i et veldig sentralt og populært strøk i Oslo for 9000, inkludert varmtvann og oppvarming. Synes det er en stiv pris, men det blir jo billig i forhold til deres pris...

Anonymous poster hash: bd2df...c9c

• Liker 2
Skrevet

Vi har flere leiligheter samt en kårbolig vi leier ut hjemme på gården og for oss er det mye viktigere med trivelige, ryddige og ordentlige leietakere som betaler husleia hver mnd og blir boende i lengere perioder, enn det å få tynet mest mulig ut av dem i husleie hver mnd.

Men skjønner at det kan være annerledes i nærheten av byer og større steder hvor folk kanskje flytter oftere på seg.

• Liker 1
Gjest RompeRusk
Skrevet

Hvis dere skal skrive ny kontrakt, har dere vel lov til det. Synes forøvrig det var stive priser. Jeg leier en treroms i et veldig sentralt og populært strøk i Oslo for 9000, inkludert varmtvann og oppvarming. Synes det er en stiv pris, men det blir jo billig i forhold til deres pris...

Isåfall har du vært heldig. Et kjapt søk på Finn viser at 3 roms til leie ligger stort sett mellom 12 og 14 000

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke snakk om å tyne noe ut av noen som helst, men om at jeg ikke er interessert i å leie ut billigere enn jeg må. Hvis jeg har rett til å øke husleien så gidder ikke jeg å leie ut for mindre bare for å være snill mot noen jeg ikke en gang kjenner. Det er ikke sånn at vi er rike bare fordi vi leier ut en leilighet. Vi leier den ut fordi den er for liten for 4 personer og med 1 og en halv inntekt så får vi ikke nok lån til å kjøpe noe større ennå, så vi er nødt til å leie selv og betale 13000 her vi bor. Så dere som mener at 500 kr er såååå mye og betale for stakkars leietaker så er det akkurat like mye penger ekstra for oss og få inn.

AnonymBruker
Skrevet

Det er IKKE en stiv pris du betaler for leie. Sjekk Finn.no.

Anonymous poster hash: ddd12...8ca

AnonymBruker
Skrevet

Ny kontrakt = ny leie. Det er helt legitimt.

Anonymous poster hash: 02bb4...b0f
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...