LilleMy Skrevet 11. juni 2004 #1 Skrevet 11. juni 2004 Noen som har noen formening om hvor tidlig de små fakisk lærer seg å "utnytte" sin mor/far, til f.ks. det formål å bli båret rundt - hele tiden?! MiniMy ser ut til å sove godt ETT sted på dagtid.... i sin mammas/pappas armer/på deres bryst. Sikkert deilig det, men veldig slitsomt for den som bærer (meg:-)). Å fungere med bare en arm tilgjengelig til andre gjøremål er også frustrerende. Om natten sover hun stort sett for seg selv utenom ammingen. "Avvenning" - noen forslag?!
Bø Skrevet 11. juni 2004 #2 Skrevet 11. juni 2004 Jeg er av den opfatning at spedbarn ikke kan skjemmes bort. Denne tiden med bæring og kosing er så fryktelig kort. Etterhvert som ungen vokser seg til, så begrenser det seg selv. Man får tidlig tutet ørene fulle om at man ikke må skjemme bort barna sine. Min mening er at man ikke kan bli bortskjemt på nærhet og kjærlighet. Hvis barnet sovner i armene dine, kan du jo prøve å legge han/ henne ned da. Eller trene på å ligge på golvet i lengre og lengre perioder ad gangen. Jeg så en ekspert på TV i går, som påsto at de tre første levemånedene til et spedbarn, var en forlengelse av svangerskapet. Barnet trenger kun det det får inni livmoren. Dvs. nærhet, varme, lyd og gjerne at det er litt trangt. Ikke tenk så mye på det. Gjør det som føles naturlig for deg.
Scorpina Skrevet 11. juni 2004 #3 Skrevet 11. juni 2004 Tja....kan ikke gi noe annet råd enn ved avvenning av tåteflaske/smokk.....blir litt skriking et par tre dager/netter - men til slutt så går det over. Tålmod er nok et stikkord For, min venninne bar rundt på sin jente titt og ofte for å få henne til å sovne og det endte jo til slutt med at jenta ikke VILLE sovne på annen måte enn nettopp på armen mens hun tråkka huset rundt med jenta. Slitsomt?! JA - veldig.....nesten så hun fikk senebetennelse i venstrearmen... Ønsker deg lykke til
aline Skrevet 11. juni 2004 #4 Skrevet 11. juni 2004 Det er da vi burde lære av afrikanske kvinner med barn!!! når du knyter ungen fast på ryggen, så får barnet den nærheten og tryggheten den trenger og i tillegg så har du begge hender og "front" ledig til å gjøre akkurat det du selv ønsker!! Kanskje vi skulle hatt opplæring i afrikansk barnebæreteknikk?
LilleMy Skrevet 11. juni 2004 Forfatter #5 Skrevet 11. juni 2004 MiniMy får tonnevis av nærhet og varme, og greia er slettes ikke at jeg vil la henne ligge alene dagen lang.... Men tenk dere å bære på 5,5kg. dagen lang? Ryggen min er dødssliten i musklaturen. Men det er slik at hun altså sovner på meg, og så fort jeg legger henne ned går det max fem min. før hun våkner igjen. Det samme gjelder hvis vi triller henne i vogn; hun kan sove veldig godt, men så fort vognen står stille.... våken. Også blir hun SÅ SINT hvis vi ikke tar henne opp......
Gjest *Fiona* Skrevet 11. juni 2004 #6 Skrevet 11. juni 2004 Må tenke litt på alder her. Så små spedbarn trenger nærhet, og det bør de få. Dette hysteriet vi har i vår kultur om å gjøre barna nøkkel-selvstendige fra de er i bleier gjør meg litt provosert. Ja, det er krevende å være småbarnsmor. Faktisk. Barnet mitt sov også alltid best og lengst oppå meg eller pappaen sin. Selvsagt. Også venner man av etter hvert. Alt annet er jo en overgang også. Har aldri hatt noe problem med noe når det gjelder mitt barn, verken med soving i egen seng, på eget rom, slut på amming eller liknende. Det er bare å gjøre det - og ta det lille styret som blit i overgangsperioden. Det varer så kort likevel, den perioden... Barna fortjener såpass... Men jada, det er krevende. Sånn er det bare, det er en del av det å ha barn. Småbarnstilværelsen, og tilværelsen for øvrig, er full av overgangsperioder , bare ta det for det det er og prøv å nyte. Få avlastning av andre der du kan, og hold alt av gjøremål på et minimum. Jeg ble alene med barnet mitt da han var 9 måneder. Tøft ja.
aline Skrevet 11. juni 2004 #7 Skrevet 11. juni 2004 ang tyngden er det også bedre å bære henne på ryggen, hvem ville slitt med å hatt en sekk med 5,5 kilo på ryggen fremfor på en arm? Og ja, jeg mener faktisk at vi kan tenke tanken selv om jeg vet flere mener det er helt ufattelig..... Du kan bære barna på ryggen til de er ganske så store, og det er mye enklere å ta de med seg rundt mens de sover godt. Ei venninde av moren min, som også er gift med en gambianer, lærte seg denne teknikken, og anbefaler den til andre uten å blunke!! (og ho er norsk og bor i norge)
Gjest Turi Skrevet 11. juni 2004 #8 Skrevet 11. juni 2004 Hvor gammel er Minimy da? Hadde det sånn med vesla mi de første 2-3 månedene, men det gikk over av seg selv. Alt har i grunnen gått seg til av seg selv med henne. Hun sov kun når vogna trillet, til hun var 3 måneder, da ville hun helst at den skulle stå stille. Hun sov i min seng til hun var 2,5 måned, da ville hun helst ligge i egen seng. Hun sovnet og sov på meg de første månedene, nå får hun ikke roet seg før hun ligger alene. For meg virker det som rett det noen over her sa om forlengelse av svangerskapet - de første tre månedene, var hun veldig nær. Hun er fremdeles avhengig av mye nærhet, men ikke på samme måte. Nå holder vi på å lære oss å sovne uten pupp i munn . Har prøvd det før med dårlig resultat, men nå er hun moden, så nå trener vi hver dag. Jeg tror ikke spebarn kan bli bortskjemte, men jeg tror de kan ha meeeget sterk vilje, og de er jo helt klart sentrum i sine egne univers, så det er slitsomt ja. :-) Og morsomt. Og deilig. Og sånn
Gjest Anonymous Skrevet 11. juni 2004 #9 Skrevet 11. juni 2004 Om jeg ser rett så er jo babyen din knappe 2 mnd og da mener jeg det er for tidlig med avvenning. Snuppa vår var våken om natta til hun begynte med grøt i 6 mnd alder. Skal innrømme at i begynnelsen så tenkte vi også mye på avvenning, men de har sine tider. Når det gjelder å "utnytte" foreldrene så tror jeg jammen at de finner det ut med en gang de kommer ut Må også legge til at hun sov så si hele tiden i armene våre. Jeg satt jammen meg pal i 4-5 mnd når hun sov i armene mine ellers så var det å gå tur
Gjest Turi Skrevet 11. juni 2004 #10 Skrevet 11. juni 2004 Næmmen er hun bare to måneder? Da skal du bære henne med glede!! Hun trenger deg og varmen din, og å vite at du er der. Jeg hadde (og har) god nytte av Babybjørn bæresele, prøv det.
~sikka~ Skrevet 11. juni 2004 #11 Skrevet 11. juni 2004 ang tyngden er det også bedre å bære henne på ryggen, hvem ville slitt med å hatt en sekk med 5,5 kilo på ryggen fremfor på en arm? Og ja, jeg mener faktisk at vi kan tenke tanken selv om jeg vet flere mener det er helt ufattelig..... Du kan bære barna på ryggen til de er ganske så store, og det er mye enklere å ta de med seg rundt mens de sover godt. Ei venninde av moren min, som også er gift med en gambianer, lærte seg denne teknikken, og anbefaler den til andre uten å blunke!! (og ho er norsk og bor i norge) Hva bærte hun ungen i da? Bruker mann bare et sånnt skjørt og better rundt?
aline Skrevet 11. juni 2004 #12 Skrevet 11. juni 2004 Sikka: ja, hun bruker omslagsskjørtet å knyter fast med. Har ikke studert hvordan de knyter det riktignok, men har blitt fletta rasta på av ei som "la" ungen til å sove på ryggen, og ho var stor nok til å løpe rundt.
~sikka~ Skrevet 11. juni 2004 #13 Skrevet 11. juni 2004 Sikka: ja, hun bruker omslagsskjørtet å knyter fast med. Har ikke studert hvordan de knyter det riktignok, men har blitt fletta rasta på av ei som "la" ungen til å sove på ryggen, og ho var stor nok til å løpe rundt. Kult, sånn vil jeg også gjøre det når jeg får unger. Alltid syntes at det ser så smart ut den måten de gjør det på. Finnes sikkert noen å spørre om de kan vise meg det når tiden kommer.. håper jeg
aline Skrevet 11. juni 2004 #14 Skrevet 11. juni 2004 Kult, sånn vil jeg også gjøre det når jeg får unger. Alltid syntes at det ser så smart ut den måten de gjør det på. Finnes sikkert noen å spørre om de kan vise meg det når tiden kommer.. håper jeg jepp, jeg tror også dette skal testes den dagen jeg får barn selv, og vet jeg har nok av læremestere, så det blir bra!!
Gjest Pjusk Skrevet 11. juni 2004 #15 Skrevet 11. juni 2004 Jeg tror heller ikke unger kan skjemmes bort på nærhet når de er så små. Det kar over etter en stund. Min eldste var likedan.
Gjest 3llie Skrevet 11. juni 2004 #16 Skrevet 11. juni 2004 Jeg har bæresjal, brukte det til min sønn når han var liten og gleder meg til å ta det i bruk når nestemann kommer. http://dydimos.com/ http://www.naturbarn.no/
Gjest Diddl Skrevet 11. juni 2004 #17 Skrevet 11. juni 2004 Så godt å høre at det er slik det skal være! Min lille sønn har er på akkurat samme måten! Han sover så godt i armene mine (jeg trenger ikke bære han rundt, går greit at jeg sitter) men med en gang jeg legger han fra meg, enten på sofaen eller i vogga våkner han etter 5 min. det samme gjelder når vi triller tur- med en gang jeg stopper opp så våkner han.. Det er jo koslig å holde på han men det er jo litt travelt for det er ikke mye man kan gjøre med en hånd! Gutten min vil heller ikke sove aleine om natta.. Vi har prøvd å la han skrike en god stund, å gå inn til han med jevne mellomrom å gi han smokk, sette på spilledåse å snakke med han, men han sovner ikke! Men med en gang han får sove i vår seng, sammen med oss- sovner han.. Er dette også ting de venner av seg altså? Jeg er litt redd for at vi skal skubbe til han, legge oss på han o.l når han ligger mellom oss om natten- så jeg vil helst at han skal sove i egen seng- men da skriker han..
Elle Melle Skrevet 11. juni 2004 #18 Skrevet 11. juni 2004 Jeg er litt redd for at vi skal skubbe til han, legge oss på han o.l når han ligger mellom oss om natten- Hva med en slik "seng" som man finner på denne siden da? http://www.activebabycare.com/se/ Ellers kan man jo ta en vanlig barneseng, fjerne den ene langsiden, feste bunnen i høyde med den voksne sengen og feste det hele skikkelig. Da sover barnet i egen seng, men er likevel helt nær. (Elle Melle har lest Gro Nylander...).
Bø Skrevet 11. juni 2004 #19 Skrevet 11. juni 2004 Jeg kan bare snakke av egen erfaring. Da jeg hadde fått barn nummer èn, leste jeg alt jeg kom over av blader og bøker som omhandlet spedbarn. Der står det alltid mye om hva man må passe på og være forsiktig med. Gode sovevaner fra starten er viktig. Lær ikke barnet å sovne i armene dine eller ved puppen osv. Men jeg klarte ikke det jeg. Gutten ville bare sovne ved puppen, i vogn eller i vogga. Og SOM jeg bekymret meg. Jeg leste side opp og side ned med tips og råd og skrekkhistorier. Så gikk tiden, og absolutt alt ordnet seg. Gutten sovnet av seg selv etterhvert. Begynte å sove i egen seng etterhvert. Alt har sin naturlige utvikling tror jeg. I dag syns jeg det er leit at jeg brukte så mye tid på å bekymre meg for hvilke problemer som kunne oppstå. Det var et virkelig stort skår i gleden. Dersom jeg får barn igjen, så skal jeg ikke bry meg om hva "ekspertene" sier. Da skal jeg gjøre det som føles naturlig. Og dersom det innebærer bæring av barn mens det sover, ja så gjør jeg det. Babybjørn er et godt hjelpemiddel. Jeg tror til og med jeg har lest en gang at det holdes kurs i å bruke sånn bæresjal som er nevnt tidligere. Og jeg har enda ikke hørt om treåringer som må bæres når de sover. Det går over.
Gjest Anonymous Skrevet 11. juni 2004 #20 Skrevet 11. juni 2004 Ingen forskning som er enig med deg der. Du kan ikke skjemme bort et spebarn. Selfølgelig om du venner barn til å sove i foreldrenes seng i lange tider, så oppdager du at det kan bli farlig for ungen(krabbe ut osv) da vil ungen protestere mot å ligge i sin egen seng. Hvor mange foreldre har ikke hat den kampen og angret bittert på at de gjorde det? Det er også en lamp en må ta. Husker fra min egen tid, en speunge på armen og en på 15 mnd som også ville der. Ja, det var slitsomt, men ser i ettertid hvor herlig det var.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå