Gå til innhold

Er det noe poeng for meg - som er normalvektig - å spise lavkarbo?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Jeg har lest mye om lavkarbo her på forumet, har aldri vært fenget av livsstilen, spiser grovt brød, fullkorsblanding og mye frukt i løpet av en dag. Føler meg i god form, trener og har aldri slitt med overvekt (alltid vært veldig slank). Før og etter trening spiser jeg enten frukt eller kornblanding med melk og føler jeg klarer å prestere bedre når jeg gjør dette. Har mye energi og går på et hardt studium, i tillegg til at jeg jobber. I mine øyne er lavkarbo litt unødvendig og passer for dem som sliter med overvekt og ikke klarer å begrense sukkerinntak og\eller får økt appetitt på grunn av dette. Jeg spiser ikke boller, kaker, godteri, men jeg spiser fullkorn, fullkornspasta, grovt brød, frukt og knekkebrød med god samvittighet.
Hva mener dere?

Anonymous poster hash: d92cf...413
Videoannonse
Annonse
Gjest Steamboat
Skrevet

At man bør finne dietten man både trives med og gir kroppen man vil ha.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har funnet den beste balansen i å spise litt brød til lunsj (maks to skiver om dagen og da 100 % fullkorn) og sjeldent/lite karbo til de andre måltidene. Og så lite prefabrikert som mulig. Jeg trenger heller ikke å gå ned i vekt, men merker at kroppen min er mye "gladere" med dette kostholdet. Og jeg får aldri lyst å fråtse, samt at jeg får i meg såpass mye mat at jeg aldri er sulten.

Å kutte ned på karbo er ingen dum ide. Men å gå hele veien og bli en frelst LCHF'er anser jeg som unødvending.

Anonymous poster hash: 32ed5...d09
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har funnet den beste balansen i å spise litt brød til lunsj (maks to skiver om dagen og da 100 % fullkorn) og sjeldent/lite karbo til de andre måltidene. Og så lite prefabrikert som mulig. Jeg trenger heller ikke å gå ned i vekt, men merker at kroppen min er mye "gladere" med dette kostholdet. Og jeg får aldri lyst å fråtse, samt at jeg får i meg såpass mye mat at jeg aldri er sulten.

Å kutte ned på karbo er ingen dum ide. Men å gå hele veien og bli en frelst LCHF'er anser jeg som unødvending.

Anonymous poster hash: 32ed5...d09

Jeg føler også at jeg har en god balanse i matveien. Grovt brød med godt pålegg er mettende, det samme er frokostblanding med melk. Frukt fungerer fint som mellommåltid og gjør at jeg holder meg unna søtsaker.
Å kutte ned på karbo i form av kaker, kjeks, sjokolade og boller er ikke dumt, men det er jo ikke å spise lavkarbo. Det er å gjøre fornuftige valg :-)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når det er sagt, tror jeg lavkarbo er ypperlig for overvektige som skal ned i vekt, men for normalvektige\undervektige syns jeg det er unødvendig. Det er min mening.

AnonymBruker
Skrevet

Lavkarbo er jo ikke bare for å gå ned i vekt, men generell velvære og forbedret helse da maten inneholder mye vitaminer osv som "vanlig mat" ofte har litt mindre av i samme mengde. I tillegg har et lavkarbo-kosthold gitt meg et stabilt blodsukker, jeg kan gå lengre mellom hvert måltid og jeg har jevnt humør og godt med energi hele dagen :)

Anonymous poster hash: c272d...788

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk faktisk opp i vekt av lavkarbo! Hadde en BMI på 19, og var slank. Men siden jeg hadde hørt at LCHF skulle hjelpe mot migrene så la jeg om.........skulle ALDRI ha gjort det! Gikk opp i vekt på kort tid, og endte med en BMI på 21 før jeg kuttet LCHF og gikk tilbake til et normalt kosthold.

Anonymous poster hash: 28620...5e9
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lavkarbo er jo ikke bare for å gå ned i vekt, men generell velvære og forbedret helse da maten inneholder mye vitaminer osv som "vanlig mat" ofte har litt mindre av i samme mengde. I tillegg har et lavkarbo-kosthold gitt meg et stabilt blodsukker, jeg kan gå lengre mellom hvert måltid og jeg har jevnt humør og godt med energi hele dagen :)

Anonymous poster hash: c272d...788

Jeg opplever velvære og god helse med det kostholdet jeg har i dag, og får i meg de næringsstoffene som kroppen trenger. Jeg går ikke rundt og er konstant sulten, altså føler jeg ikke blodsukkeret mitt blir ustabilt på grunn av fullkorn, grovt brød og frukt. Spiser 3-4 måltider om dagen og er fornøyd. Frukt koser jeg meg med god samvittighet :-)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk faktisk opp i vekt av lavkarbo! Hadde en BMI på 19, og var slank. Men siden jeg hadde hørt at LCHF skulle hjelpe mot migrene så la jeg om.........skulle ALDRI ha gjort det! Gikk opp i vekt på kort tid, og endte med en BMI på 21 før jeg kuttet LCHF og gikk tilbake til et normalt kosthold.

Hmm, kanskje fordi du fortsatte å spise samme mengder mat som du gjorde før? Lavkarbomat er jo mer næringstett, du trenger ikke å spise de samme mengdene, men oppnår metthetsfølelsen raskere. Det er uansett ikke en livsstil som passer for meg, jeg er veldig fornøyd med livsstilen og helsen min, og kommer nok aldri til å begynne med lavkarbo. Jeg tar fornuftige valg i hverdagen og holder meg unna kaker, boller, hvitt brød, etc.

Skrevet

Om du har et kosthold som holder vekta di stabil og du får i deg alle næringsstoffer du trenger så er det jo ingen grunn til å endre på det :)

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke noe poeng å spise sunt. Slanke, friske mennesker trenger ikke å spise sunt. Man spiser som man vil til man blir syk og så prøver man så godt man kan å holde sykdommen i sjakk med medisiner. :ironi:

Lavkarbo er vektnormaliserende. Undervektige vil gå opp i vekt, overvektige ned i vekt og normalvektige vil holde vekta. Kanskje du trengte å gå opp litt i vekt?

Anonymous poster hash: 53be0...838
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke noe poeng å spise sunt. Slanke, friske mennesker trenger ikke å spise sunt. Man spiser som man vil til man blir syk og så prøver man så godt man kan å holde sykdommen i sjakk med medisiner. :ironi:

Selvfølgelig er det viktig å spise sunt og det er fullt mulig å gjøre det uten å bli tilhenger av lavkarbo. Jeg spiser rent kjøtt, egg, salat, grønnsaker og frukt, bær, grovt brød, melkeprodukter, etc.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kroppen trenger karbohydrater og lavkarbo er en diett flere og flere leger advarer mot.

Men karbohydratene skal være grove, altså gi polysakkarider som bryter ned sakte av kroppen så blodsukkeret blir jevnt.

Et kosthold bør inneholde litt mer proteiner enn karbohydrater. I tillegg til mye frukt og grønt og flerumettet fett.

Anonymous poster hash: 73a1d...086

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er det viktig å spise sunt og det er fullt mulig å gjøre det uten å bli tilhenger av lavkarbo. Jeg spiser rent kjøtt, egg, salat, grønnsaker og frukt, bær, grovt brød, melkeprodukter, etc.

Korn er ikke egnet til menneskeføde, så et kosthold som inneholder mengder av det kan ikke karakteriseres som sunt. Les om antibeitestoffer og gluten.

Av det du lister opp her er det bare å kutte ut brød og kutte ned på frukt til 1-2 om dagen og så kan kostholdet sannsynligvis kalles lavkarbo.

Kroppen trenger karbohydrater og lavkarbo er en diett flere og flere leger advarer mot.

Men karbohydratene skal være grove, altså gi polysakkarider som bryter ned sakte av kroppen så blodsukkeret blir jevnt.

Et kosthold bør inneholde litt mer proteiner enn karbohydrater. I tillegg til mye frukt og grønt og flerumettet fett.

Kroppen trenger karbohydrater, men den klarer fint å produsere alle karbohydratene selv hvis vi gir den fett og proteiner. Lavkarbo er en diett færre og færre lever advarer mot fordi de har blitt mer opplyst med årene. Lavkarbo er til og med godkjent av nasjonalt råd for ernæring.

Vil du ha jevnt blodsukker, spis lite karbohydrater. Å spise mye karbohydrater og forvente et blodsukker på et normalt og bra nivå er like logisk som å sitte i sofaen hver kveld og forvente å vinne Tour de France. Karbohydrater påvirker blodsukkeret i stor grad selv om de er trege. Og fullkorn er like ille som loff, bare på en annen måte. Loff er ille på den måten at det er null næring og masse raske karbohydrater mens fullkorn inneholder proteiner som ligner våre egne proteiner såpass mye at hos mange begynner kroppen å angripe sine egne celler. Mange autoimmune sykdommer er forårsaket av korn.

Det er riktig at et kosthold bør inneholde mer proteiner enn karbohydrater. Skal litt til å spise mindre proteiner enn karbohydrater når man spiser lavkarbo. ;) Men størstedelen bør bestå av fett. Proteiner er en dårlig energikilde, så spiser man lavkarbo bør man spise høyfett.

Frukt kan man godt begrense seg til max to enheter (som nasjonalt råd for ernæring sier) og grønnsaker må man gjerne spise masse av. Flerumettet fett er viktig å få i seg, men ikke i store mengder. Omega-3 og omega-6 må vi få i oss ellers dør vi, men i det vestlige kostholdet får vi i oss for mye omega-6 i forhold til omega-3. Forholdet er viktigere enn mengden. Omega-6 er essensielt, men for mye i forhold til omega-3 gir betennelser i kroppen. Dessuten bør man ikke få i seg for mye umettet fett fordi det harskner og kroppen trenger store mengder antioksidanter for at det ikke skal være skadelig.

• Liker 3
Skrevet

Lavkarbo er vektnormaliserende. Undervektige vil gå opp i vekt, overvektige ned i vekt og normalvektige vil holde vekta. Kanskje du trengte å gå opp litt i vekt?

Hehe. Jeg ville dog vært var med å si at det er vektnormaliserende. Jeg vil heller si det er apetittnormaliserende. For de fleste. Ikke alle reagerer likt, og sånn er det bare.

Nå skal det sies at for veldig mange undervektige er det svært vanskelig å gå opp i vekt uansett kosthold. Kroppen er veldig styrt på å returnere til utgangspunktet.

Det er sant at det finnes leger som advarer mot denne dietten, men de har rett og slett ikke oppdatert kunnskapen sin. Kroppen har ikke et behov for å spise karbohydrater for å overleve.

Blodsukkeret holder seg mye jevnere dersom man spiser lite karbohydrater og heller får energien fra fett, enn motsatt. Det er derfor flere og flere land etterhvert gjør lavkarbo-kostintervensjon som primærbehandling for diabetes type 2 pasienter. Sverige blant annet er et land som driver med det.

Flerumettet fett kan være bra. Omega 3, og små mengder god omega 6 (hvis du får i deg for lite av det), men å prioritere flerumettede fettsyrer betyr nesten alltid å få i seg for mye omega 6-fettsyrer som vil gi en ugunstig effekt. Det er også noe forskning som tyder på at overdrevet inntak av omega 3 kan være ugunstig for helt friske.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS beskriver da et kosthold som ser veldig sunt og greit ut...?

Lavkarbo er ikke eneste veien til god helse. Jeg spiser selv moderat lavkarbo, men har forståelse for at det ikke er det eneste saliggjørende på kostholdsfronten.

Anonymous poster hash: 0be0a...6c5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke tro at du har lest mye på forumet om lavkarbo, for da hadde du visst at denne tråden er en dårlig idé som du ikke får noe ut av. Alt er sagt, alt er diskutert, folk er uenige. Du har jo allerede bestemt deg for at korn er bra, og da er du fundamentalt uenig med mange av de som er aktive i lavkarbotrådene, og de kommer da og sier sitt standpunkt. Dere kommer ingen vei her, da de ekte lavkarberne ikke relaterer det til overvekt, og mener det derfor også er en grei diett for deg. Les de gamle trådene heller.

Jeg er verdens største havregrynfan og kommer aldri til å kutte det ut, og jeg respekterer at andre mener det ikke er bra for kroppen, og det er ingen vits for oss å diskutere med hverandre.

Anonymous poster hash: 48e32...9a5
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...