Gå til innhold

Bilstol til en på 3,5 mnd!

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei!

Nå trenger jeg litt hjelp...

Vi har til nå brukt bag og sikkerhetsnett i bilen, men nå begynner det å bli litt trangt forl illegutt å ligge "innpakka" nedi bagen, og nettet over han liker han ikke noe særlig. Så nå vurderer vi å kjøpe bilstol til sommeren.

Men så lurte jeg på en ting...Vi skal reise ganske langt da, det blir to etapper på ca 5 timer hver.

Hvor lenge kan en baby på 3-4 mnd sitte i stol? Hvor lenge kan man kjøre før man bør ta en pause?

Vet at når de er nyfødte, så bør de ikke sitte lenger enn 20 min i bilstol, for så å ta vel 1-2 timer pause. Men det er vel forandret nå som han er blitt større, og ryggen tåler mer?

Noen med erfaring?

Han er 7 kg nå, så vi må vel kjøpe en stol for barn som er 0-13 kg, for jeg regner med at 9-18 blir for stort?

Håper noen kan svare meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns du skal snakke med helsesøster som kjenner barnet ditt jeg, så er du sikker på at vi ikke feilinformerer deg her på kg :wink: .

Jenta mi begynte med bilsete i går, hun er 5,5 måneder og har ligget i bagen til nå. Jeg syns det har vært praktisk, og har stort sett kjørt når hun har sovet (har kjørt en del 3-timers turer, aldri 5 timer). Jenta mi er 6 kilo nå, så hun er jo mindre enn din baby, og har derfor hatt grei plass. Fra tidlig vår har jeg ikke hatt dyne i bagen, bare et helseteppe, og det har gått fint.

På 5 måneders kontroll fikk jeg beskjed om at hun nå kan sitte i "ligge-sitte-stilling" i inntil 2 timer. Deretter må hun ha en pause på minst 15 minutter, og så kan hun sitte igjen. Men jeg tror de ser på hvor sterke barna er i ryggen, om de holder seg sittende selv o.l., så mitt svar er nok ingen fasit...

Om jeg skulle kjørt 5 timer, ville jeg nok valgt å ha både sete og bag-nett i bilen (dersom dere har plass til det). Så kan han sitte når han er våken og legges ned når han skal sove. Det er en lang kjøretur selv for større barn det.

Og så ville jeg ikke kjøpt for stort sete nei - kanskje dere kan leie et?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Anbefaler på det strekeste Akta Cosmic bilsete, det er fra 0-18 kg og kan brukes begge veier i bilen. Helt max!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hur länge du kan köra beror helt på ditt barn.

Sover barnet kan du sova längre, blir barnet hungrig eller gnällig kan du behöva stanna oftare.

För barnets skull kan det vara smart att åka på natten, när det sover.

De flesta barn gillar inte att sitta still längre stunder, ryggen på en 5 månaders klarar nog av mer än vad 5 månaders barnet vill sitta still - i alla fall vill min 5 månaders pojke röra på sig så mycket som möjligt.

Vi har precis skaffat bilsäte till honom. vi valde modellen Cosmic från Akta Graco

Godkänd:

E-rev 03 och T för bakåtvänd åkning upp till 25 kg (ca 4mån - ca 4 år) och som framåtvänd bältesstol från 15 kg -25 kg (ca 4 - 7 år).

Montering:

Placeras bakåtvänd i fram- eller baksäte med bilens 2- eller 3-punktsbälte (framåtvänd montering kräver 3-punktsbälte).

Den passade oss väldigt bra, och framför allt är vår store lille kille (5 månader och 75cm + 9 kg) alldeles jättebra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte bilstol til Emil idag, en Römer baby safe plus for babyer fra 0+ til 13 kg.

Vi har jo ikke fått prøvd den ut enda,men den ser veldig komfortabel ut, med god støtte for ryggen og hodet. I tillegg kom den best ut i test i forbrukerrapporten. Så vi valgte å prøve den.

Jeg har hørt at dem ikke bør sitte lengre enn 1 time i stol, for så å ta 20 minutter pause...Men jeg tenkte å høre på helsestasjonen hva de mener,de klarer nok å bedømme det sånn cirka ut fra det de kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...