Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten min er 24 år. Foreldrene hans er de som betaler regninger for han, samt har full oversikt over hans konto; beløp å hva han bruker penger på. Han ringer hjem til foreldrene sine for å få en av dem til å føre over penger fra lønningskonto til brukskonto når det er behov. Å dette foregår av hans egen fri vilje. Hva tenker andre om dette? Jeg synes det er forferdelig å det begynner å irritere meg mer og mer! Jeg har vel igrunn ingenting med det? Men vi bor sammen, å føler egentlig de har litt oversikt over min økonomi også, når de har oversikt over hvor pengene til sønnen deres går henn? Er jeg urimelig for å la dette delvis gå utover humøret mitt? Selv synes han dette er helt greit, å ser ikke noe galt i det, når jeg en skjelden gang minner han på at det kanskje er på tide å styre dette selv. Lager denne tråden for å kanskje kunne vise han hva andre mener, og at det (forhåpentligvis) ikke bare er jeg som ikke synes dette er helt normalt når man er en voksen kar med eget hus å kjærring!

Anonymous poster hash: 98657...ec3

Videoannonse
Annonse
Gjest Magdalene
Skrevet

Det er da ikke normalt at foreldrene styrer økonomien til en voksen mann.

Er han så evneveik at han ikke klarer å logge seg inn i nettbanken selv?

• Liker 14
Skrevet

Jeg hadde nok blitt ganske så irritert over dette.. syns faktisk det er litt turn off.

En på 24 år bør klare dette selv!

• Liker 9
Gjest Blomsterert
Skrevet

Selfølgelig må han ha kontroll og styring på pengene selv! På tide vil jeg si.

Du er ikke sammen med en guttunge, men en ung mann. Og hvorfor i all verden gidder foreldrene.?

Skrevet

Er på tide at han blir voksen og tar grep om egen økonomi. Ta en prat med han og hjelp han gjerne på vei. Antar det ligger mye usikkerhet til grunn her?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er på tide at han blir voksen og tar grep om egen økonomi. Ta en prat med han og hjelp han gjerne på vei. Antar det ligger mye usikkerhet til grunn her?

Jeg har pratet med han om det, å har sagt meg villig til å hjelpe han. Men tror ikke han har tillit nok til meg til det. Moren hans fortalte meg at eksen hadde sagt hun skulle ta kontroll over økonomien hans (sikkert sett seg lei av dette hun også), men da hadde moren ledd av henne å sagt nei.

Skrevet

Hvordan behandler moren han, sånn bortsett fra økonomi? Får følelsen av at hun kanskje gjør han en bjørnetjeneste her.. Har selv barn på drøye 20 og jeg har ikke kontroll over deres økonomi. Hjelper og veileder, men de ordner selv.

• Liker 1
Skrevet

Har du spurt han hvorfor det er slik?

• Liker 2
Gjest Heartbeat
Skrevet

Uakseptabelt. Han er en voksen mann og burde ordne med økonomien sin selv!

Skrevet

vel, hvis han har svært dårlig økonomisk sans så er dette ikke nødvendigvis en dårlig løsning.

Hva om du spør om du kan overta "overvåkningen"?

Det finnes mange par der ute hvor den ene parten har hovedkontrollen på økonomien, og dette er noe den andre parten selv føler er en fornuftig løsning.

• Liker 1
Skrevet

:sjokkert:

Her har du all rett til å reagere. Det er på ingen måter urimelig at du forventer at han tar ansvar for egen økonomi. Tvert imot, dette er det noe du har god grunn til å forvente. For å være ærlig synes jeg det er trist at noen kan være 24 år og ikke ta kontroll over egen økonomi. Det er vel god grunn til å tro at det er curlingforeldre inni bildet her, og slike foreldre er ærlig talt et samfunnsproblem. Kontroll over egen økonomi skal man lære allerede i tenårene, og ikke være noe man beskyttes mot godt inni 20-årene!

• Liker 2
Skrevet

Bruker han bleier om natta også?

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Har du spurt han hvorfor det er slik?

Som han selv har sagt, så er han ikke flink på sånt å får det ikke til. (Men det er jo ikke rart han aldri lærer seg det, når mora tar ansvar, å han ikke trenger å "bekymre" seg for det?)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ting tyder på at det lett går over styr når han selv skal disponere penger. Det bør du finne ut av før dere etablerer dere med evt. felles økonomi. Ratt ender du med å dekke inn hans pengesurr.

Var jeg deg ville jeg spurt ham rett ut om han har en forhistorie med pengeproblemer eller hva som er den reelle grunnen til at han ikke kan/vil styre sin egen økonomi. Hvis du har grei kontakt med foreldrene, kan du kanskje be om en forklaring der også. At du stusser på ordningen skjønner sikkert de også.

Anonymous poster hash: 38e87...86a
  • Liker 5
Gjest Malanthor
Skrevet

Turn off ja.

Snart vil han vel at du skal tørke han i rompa når han har vært på do også.

• Liker 3
Skrevet

Her i huset overtar barna fullstendig kontroll over alt av egen økonomi når de fyller 18. Delvis kontroll har de hatt lenge før den tid. Noe annet synes jeg er helt utenkelig for vanlige normale unge mennesker.

Skrevet

Dette er ikke særlig normalt, og han burde jo virkelig lære seg å ta hånd om dette selv.

Hvis han tidligere har hatt problemer av noe slag (f.eks spillegalskap osv) så hadde

det vært mer forståelig, da noen faktisk har innsikt nok til å be om hjelp av f.eks en

ektefelle i slike tilfeller. Men at en voksen mann ikke gidder å forsøke å lære seg å ta

hånd om sin egen økonomi blir for dumt. Hva gjør han den dagen foreldre hans ikke er

der lenger hvis han aldri har lært dette. Han har jo ikke en gang tilgang til egne konti

uten å be mamma om penger. På tide å bli voksen kanskje.

• Liker 1
Skrevet

En annen ting, hvis han ikke har tillit nok til at du hjelper han, hva skal da til for å få den tilliten?

Man kan jo ikke etablere f.eks en familie uten tillitt i forholdet, og hvis mammaen hans skal

fortsette å styre for han.

Skrevet

Som han selv har sagt, så er han ikke flink på sånt å får det ikke til. (Men det er jo ikke rart han aldri lærer seg det, når mora tar ansvar, å han ikke trenger å "bekymre" seg for det?)

Jeg spurte om dette, for tenkte at han kanskje var umyndiggjort. Men om det er fordi han ikke er flink med det, så er det på tide å ihvertfall PRØVE å lære seg det!

Skrevet

Kjæresten min er 24 år. Foreldrene hans er de som betaler regninger for han, samt har full oversikt over hans konto; beløp å hva han bruker penger på. Han ringer hjem til foreldrene sine for å få en av dem til å føre over penger fra lønningskonto til brukskonto når det er behov. Å dette foregår av hans egen fri vilje. Hva tenker andre om dette? Jeg synes det er forferdelig å det begynner å irritere meg mer og mer! Jeg har vel igrunn ingenting med det? Men vi bor sammen, å føler egentlig de har litt oversikt over min økonomi også, når de har oversikt over hvor pengene til sønnen deres går henn? Er jeg urimelig for å la dette delvis gå utover humøret mitt? Selv synes han dette er helt greit, å ser ikke noe galt i det, når jeg en skjelden gang minner han på at det kanskje er på tide å styre dette selv. Lager denne tråden for å kanskje kunne vise han hva andre mener, og at det (forhåpentligvis) ikke bare er jeg som ikke synes dette er helt normalt når man er en voksen kar med eget hus å kjærring!

Helt ærlig: Jeg ville aldri flyttet sammen med en som ikke kan/vil styre sin egen økonomi. Og jeg ville heller ikke likt at svigerforeldrene hadde så god innsikt i vår til dels felles økonomi. Det har de ingenting med. Har du spurt hvorfor den ordningen kom i stand? Det er ikke normalt eller naturlig at foreldre, uten grunn, styrer barnas økonomi.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...