AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #1 Skrevet 30. april 2014 Jeg har for litt over en måned siden blitt styreleder i et borettslag, hvor hele styret ble byttet ut. Jeg var tidligere styremedlem. Nå har både tidligere styreleder og et annet styremedlem ga seg, med andre ord, kun nye i styret, og møtet ble veldig kaotisk. Første møte jeg ble med på når jeg ble valgt inn så måtte jeg føre inn fødselsnummer osv for å registrere meg. Nå trodde jeg at hun fra boligbyggelaget tok seg av det, fordi det gjorde hun sist, jeg fikk en konvolutt og jeg fikk bare beskjed (ordrett) om å se på dem senere, hun sa ikke se på dem mens møtet fortstt pågår. Når hun gikk så var det en som hadde dårlig tid "nei, da er vi vel ferdige, for vi har ikke noe mer å ta opp". Dette er styremedlemet som ikke ville sitte lenger, så jeg gikk utifra at h*n ville sagt ifra, men h*n ga bare f. Jeg ser jo senere på papirene at det både er snakk om papirer på styrehonoar, et ark man skal skrive under angående dette med taushetsplikt og to papirer vedrørende brønnøysundregisteret. Jeg tenkte ikke noe over det, i og med at det tidligere styremedlet ikke sa noe, hun som har sittet i 10 år, mange av dem som "nestleder", burde absolutt sagt ifra, i og med at jeg er ny, ikke sa hun fra boligbyggelaget noe annet enn at "se på dem senere", da sier man jo ikke akkurat se på dem mens møtet fortsatt pågår. Jeg snakket med en nabo som ble valgt inn som styremedlem og han hørte det samme som meg, og mente det burde blitt opplyst bedre, i hvert fall at hun med 10 års erfaring. Så i dag satt jeg her, og det for sent å ringe boligbyggelaget, men snakket med en styreleder i et annet borettslag som jeg kjenner, for å høre hva han hadde å si. Jo, dette skulle vært fylt ut egentlig undet møtet, men dette med taushetsplikt hadde ikke vært mulig, når de bare hadde sendt med 1 ark, og jeg ikke har printer engang. Greit nok, dette med taushetsplikt kunne jeg sikkert ordnet en annen dag, det viktigste var jo dette med brønnøysunregisteret. Jeg spurte h*n jeg kjenner, om det gikk an å gjøre dette på altinn, men ifølge h*n så måtte det gjøres via papir, ikke elektronisk, stemmer det? For det letteste for meg vil jo bare være å logge meg inn på altinn, kan hende at h*n, som er litt oppi årene ikke vet alt. Det er stengt imorgen, og jeg vil helst finne ut av dette så fort som mulig, at hvis jeg slipper å i det minste levere dette på papir, så hadde det vært greit. Det ene papiret er som sagt et ark, hvor man skal skrive inn personnummer, navn,hvilken rolle man har i styret osv. Det siste fra brønnøy står det blant annet 27: Underskrifter: Hvem som skal skrive under meldingen avhenger av hvor enheten skal registreres. Melding til foretaksregisteret skal underskrives av signaturberretiget eller samtlige styremedlem. osv Så står det under med dette med Underskrift: MÅ FYLLES UT husk de nødvendige vedleggene. Så står det også under Elektronisk registrering: Er jeg nødt til å få underskrifter på alle arkene (inkludert det med taushet), laste det opp på altinn (som et vedlegg), og gjøre endringene, hvor da vedleggene beviser at opplysningene stemmer? Anonymous poster hash: d81d5...809
AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #2 Skrevet 30. april 2014 Det er ditt ansvar, og det var klokt av hun fra boligbyggelaget å be deg se på det etter møtet. Du skal nå kalle inn til konstituerende styremøte. Der fyller dere ut disse papirene, bestemmer hvem som skal være nestleder, dvs styreleders stedfortreder, og snakker om hvordan dere skal jobbe sammen. Jeg anbefaler styremøte én gang i måneden som et minimum. For øvrig bør du ta kontakt med avtroppende styreleder for å få en skikkelig handover. Anonymous poster hash: 80d4f...5f9 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #3 Skrevet 30. april 2014 Det er ditt ansvar, og det var klokt av hun fra boligbyggelaget å be deg se på det etter møtet. Du skal nå kalle inn til konstituerende styremøte. Der fyller dere ut disse papirene, bestemmer hvem som skal være nestleder, dvs styreleders stedfortreder, og snakker om hvordan dere skal jobbe sammen. Jeg anbefaler styremøte én gang i måneden som et minimum. For øvrig bør du ta kontakt med avtroppende styreleder for å få en skikkelig handover. Anonymous poster hash: 80d4f...5f9 Greien er at det var ikke slik vi gjorde det første gang, det året jeg ble valgt inn, da fylte hun ut alt, som sagt, og dette ble gjorde på selve generalforsamlingen, ikke etterpå. Men det er heldigvis ikke forsent, så jeg får vel kalle inn til et nytt møte. Problemet her er at det ene medlemmet som trakk seg som styremedlem, virker ikke giret på å dukke opp på ytterligere møte, hva gjør man da? Hun har trukket seg helt vekk. Hun er ifølge brønnøysunregisteret allerede fjernet som styremedlem, men står nå ikke oppført der i det hele tatt, jeg skjønner ikke noe av dette, så det er med andre ord nødvendig at hun må skrive under på at hun er vara? Som sagt det står kun 5 stk oppført på altinn (brønnøysundregisteret), vi mangler altså personen som trakk seg. Jeg har glemt å legge til at vedkommende sa at hun ville sitte under selve styremøtet, men har trukket seg i ettertid, som har gjort ting litt problematisk for oss. Hun er som sagt ikke i systemet når jeg logger meg på altinn, skulle ikke hun automatisk ha blitt satt opp som vara, eller må jeg som sagt ha underskrift av henne og at hun huker av som vara på skjemaet? Jeg antar at de som allerede er vara ikke trenger å gjøres noe med. Anonymous poster hash: d81d5...809
AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #4 Skrevet 30. april 2014 Ikke bare hun, men en annen beboer også, som ikke møter opp, hvordan skal jeg få dem til å skrive under? Da mener jeg det er bedre å gå til hver og enkelt av de som er vara, så får de som sitter som styremedlem og styreleder (altså meg) avgjøre hvem som skal bli nestleder, oss i "styret" imellom. Det er jo også en måte å gjøre det på, eller har du noen innvendinger mot det AB? Anonymous poster hash: d81d5...809
AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #5 Skrevet 30. april 2014 Du skriver så rotete, så det er umulig å rådgi deg. Hvor mange er dere i styret? Hvorfor har du ikke tatt tak i dette før i dag? for å nevne noe... Anonymous poster hash: 80d4f...5f9
AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #6 Skrevet 30. april 2014 Fordi jeg trodde at dette ble gjort av hun fra boligbyggetlaget, som sagt, sist vi hadde møtet, når jeg ble valgt inn, var det ingen andre som trengte å skrive under noe, vi hadde ikke noe ekstra møte etter generalforsamlingen. Jeg har rett og slett misforstått, og trodd at papirene var hvis ikke dette ble utført av hun fra boligyggelaget, du trenger ikke å være så utrolig frekk. Det er jo ikke rart, når hun fra boligbyggelaget gjorde dette sist gang, og jeg gikk utifra at hun skulle føre opp alle navnene selv, inkludert alt av personlig info, DETTE gjorde hun FORRIGE gang, fordi hun satt på den informasjonen. Vi er 6 stk, men jeg det nytter jo ikke å kalle inn til et ekstra møte når det er 100% sjanse for at det er kn er 4 av 6 som dukker opp. Da er det bedre at jeg heller tar kontakt med de som har mye å gjøre eller som jeg vet ikke kommer til å dukke opp på et ekstra, ta det ved at jeg banker på hos dem, så får heller de resterende signere under ekstramøtet. Var det klarere nå? Anonymous poster hash: d81d5...809
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2014 #7 Skrevet 1. mai 2014 jeg har vært i et styre, men forstår ikke hva du vil frem til Anonymous poster hash: 5967f...b1f
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2014 #8 Skrevet 1. mai 2014 Naturligvis skal du kalle inn til styremøte. Slik at dere som er der får konstituert styret (bla valgt nestleder). Dersom to av styremedlemmene trekker seg, så har dere opprykk av 1. og 2. vara. Det er fir øvrig kun info om styremedlemmene (ikke vara) som skal inn til BREG. Avtale om taushetsplikt skal underskrives av alle.Anonymous poster hash: 80d4f...5f9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå