Gå til innhold

Kan du se om noen er fra Sverige? (eller andre land)

julia83

Anbefalte innlegg

Jeg synes jeg ofte kan se om noen er fra Sverige. Et eksempel er søte Tina Nordstrøm, hun ser veldig svensk ut. Norge og Sverige er to veldig like land, så kanskje jeg tar feil.

Tina_forside-780x420.jpg

Britter er lett å kjenne igjen også synes jeg, men jeg har vært noen ganger i nord Italia og ble litt overrasket over at mange kunne ha vært fra hvor som helst i Europa inkl Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes jeg kan se at en del svensker er svensker. De har et eller annet drag rundt munnen som jeg synes er veldig svenskt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husker da jeg var i Tyskland for mange år siden. I en bank kom det en blond fyr inn, "han MÅ jo være svensk!", sa vi til hverandre i kor. Og ganske visst, da han kom fram i luka sa han "Ai våånt fiffty mæærk".

Anonymous poster hash: a5709...0f0
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er god på det, men jeg har selvfølgelig ikke alltid rett. Det er veldig gøy å gjette på nordmenn og svensker :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til en viss grad, ja.

En del mennesker ser ut som mitt referansebilde av et menneske fra et gitt land. Og små, subtile, forskjeller legger jeg selvsagt bedre merke til hos mennesker som er fra nære geografiske områder. Som f.eks. at jeg synes enkelte helt klart ser svenske, danske eller finske ut (istedet for norske). Samtidig som jeg kan slite med å se hvorvidt en person er fra Libya eller Egypt (forskjellene er i snitt langt større enn de mellom nordmenn og svensker, libyere og egyptere ikke engang hører til samme folkeslag).

Derimot kan jeg jo fint møte på nordmenn, svensker, dansker, finner, italienere, tyskere eller hva det måtte være som IKKE passer mitt referansebilde. Og da sliter jeg med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg ser veldig godt forskjell på svensker og nordmenn.

Ekstra godt ser man det jo på klesstilen :fnise: og jeg er svensk så det her blir jo litt kritikk til mine egne.... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har bodd i utlandet i en del år og har blitt rimelig god på å spotte svensker og nordmenn på en viss avstand. Dansker kan det være litt verre med, for en del av dem er veldig like nordtyskere og nederlendere.

Briter er heller ikke så vanskelig å spotte.

Anonymous poster hash: 6aa83...59f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart mye enklere å se hvilket land asiatere er, de har veldig typisk utseende. F.eks en filipiner og en fra Thailand. Eller koreaner eller kineser. Spesielt de fra Hong Kong har et veldig typisk utseende. Klart de blander jo i asiatiske land slik at noen kan være vanskelig, men som oftest har jeg rettet riktig. Samme gjelder også land i midtøsten, ser forskjell på arabere og kurdere f.eks. Det kan dog være fordi jeg generelt har vokst opp med folk fra mange forskjellige land. Likevel er europeere generelt vanskelig å sette fingeren på. Norge, Sverige, Beglia, Frankrike, Tyskland osv kan se veldig like ut. Polen og Russland er lettere å gjette igjen, dog ikke alle så klart.

Er selv en blanding, og folk sliter med å sette fingeren på hvor jeg kan være fra. Hører alt fra Brazil, Irak, Spania, Hellas, Portugal, Marokko osv. Så det er ikke nødvendigvis enkelt å gjette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ofte også jeg kan gjette tyskere og franskmenn. Ikke alltid selvfølgelig, men tyskere har gjerne en ørliten annen hudtone synes jeg. Men jeg er lagt fra like flink på tyskere og franskmenn som jeg er på svensker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Syns ikke det er forskjell på svensker og norske. Jeg kan se om det er folk fra Finland, spesielt menn.

I syden kan jeg plukke ut engelske damer. Tar aldri feil

Anonymous poster hash: 609bc...12a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes jeg kan se at en del svensker er svensker. De har et eller annet drag rundt munnen som jeg synes er veldig svenskt.

Helt enig. Jeg har tenkt litt på hva det er og har funnet ut at svensker ofte har litt lange tenner, slik som bilde at kokken Tina i TS` innlegg. Ikke overdrevent lange tenner, men nok til at de skiller seg ut. Jeg har også inntrykk av at "hestefjes" (!) er mer utbredt sør i Sverige enn andre steder. Nordmenn syns jeg har noen drag over øynene jeg kjenner igjen, men her er jeg litt mer usikker.

Anonymous poster hash: 013a2...f3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gloria

øst-eurpoeere, enkelte amerikanere, indere..stort sett. ellers er jeg ikke særlig flink på det.

selv blir jeg som regel tatt for å være svensk i utlandet, enda jeg er norsk med noe spansk blod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser forskjell på svensker og nordmenn, ja:P Selvfølgelig ikke alle:) Men det er noe med de svenskene jeg ikke klarer å sette fingern på altså.. De har noen trekk.

Ellers gjenkjenner jeg gjerne polakker, russere, finner og andre østblokkland.

Synes også amerikanere er noe for seg selv. Kan sitte og se på tv og film, og tenke at "han/hun har et typisk ameriansk utseende".

Anonymous poster hash: 2e399...2ec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Peanut

Jeg selv har blitt tatt for å være fransk, spansk eller italiensk. <_< O_o

Av og til så kan jeg ta personen til hvilket land h*n tilhører, men ikke alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er vel kanskje mer klesstilen man legger merke til når det kommet til de skandinaviske landene?
Mtp at vi er svært knyttet til både Danmark og Sverige, fra når vi var i union med de, er jo veldig mye inn/utvandring fra og til disse landene..

Anonymous poster hash: b3542...b96
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser om noen er fra Finland. Veldig mange av dem har asiatiske øyne. Ellers synes jeg nordmenn, dansker og svensker ser veldig like ut.

Anonymous poster hash: 316fe...c8d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...