AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #1 Skrevet 30. april 2014 Jeg har bunad fra stedet jeg er i fra. Nå bor jeg på Vestlandet og vil ha Hardangerbunad, men folk reagerer når jeg sier dette. Jeg MÅ ha fra distriktet jeg er i fra. Kan man ikke velge den bunaden man selv vil og synes er fin? Anonymous poster hash: 53c41...73a
Annie70 Skrevet 30. april 2014 #2 Skrevet 30. april 2014 Det er bare uskrevne regler på dette. Du MÅ ingenting 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #3 Skrevet 30. april 2014 Du KAN velge akkurat den bunaden du vil, men om det er greit er en annen sak ... Anonymous poster hash: 0813d...1c2 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #4 Skrevet 30. april 2014 Det er ingenting/ingen som kan nekte deg å velge den bunaden du vil ha. Men du vil nok måtte regne med slike reaksjoner fra flere, da det er "tradisjon", og for mange dermed også forventet, å velge den bunaden som representerer hjemstedet ditt. Anonymous poster hash: f9b11...f86
AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #5 Skrevet 30. april 2014 For all del, du kan. Men det er ikke riktig, og det er teit. Anonymous poster hash: be75f...d97 6
Gjest Nightwich Skrevet 30. april 2014 #6 Skrevet 30. april 2014 Hele poenget med bunader blir borte dersom man kan velge fritt den man liker best. Det er en drakt med dype tradisjoner som skal vise tilhørighet. Så nei, jeg syns tradisjoner er viktige og enkelte ting skal ikke rotes med og syns ikke du kan velge fritt 3
AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #7 Skrevet 30. april 2014 Ingen kan nekte deg, men det er usedvanlig teit og hører ikke hjemme noe sted. Anonymous poster hash: aae2f...5a6 5
Gjest Blyanten Skrevet 30. april 2014 #8 Skrevet 30. april 2014 Jeg har bunad fra hjemstedet mitt, men er kanskje stygt å si, jeg liker den ikke noe særlig. Har alltid syntes den hardangerbunaden er så fin og jeg har jo bodd her mesteparten av livet også. Jeg føler tilknytning selv om mine røtter er annet steds. Har ikke det noe å si? Er teit ja.. :-) TS.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #9 Skrevet 30. april 2014 Jeg hadde nok ikke valgt min bunad om jeg så kunne valgt hvem jeg ville, men jeg hadde følt at det hadde vært heeelt feil å ha en bunad fra et sted jeg ikke har noe tilknytning til. Hvis man absolutt skal velge og vrake, får man heller kjøpe seg en festdrakt eller en kjole. Anonymous poster hash: be75f...d97
Cordelia Skrevet 30. april 2014 #10 Skrevet 30. april 2014 Jeg har bunad fra hjemstedet mitt, men er kanskje stygt å si, jeg liker den ikke noe særlig. Har alltid syntes den hardangerbunaden er så fin og jeg har jo bodd her mesteparten av livet også. Jeg føler tilknytning selv om mine røtter er annet steds. Har ikke det noe å si? Er teit ja.. :-) TS. Nei. det er så absolutt ikke teit. Ikke når du har bodd der i såpass langt tid og føler tilknytning dit. Så rigide er ikke "reglene". 3
Hecubaa Skrevet 30. april 2014 #11 Skrevet 30. april 2014 Hvis du har bodd i Hardanger mesteparten av livet er det helt innafor å kjøpe bunaden derfra syns jeg. 2
Gjest Blyanten Skrevet 30. april 2014 #12 Skrevet 30. april 2014 Hvis du har bodd i Hardanger mesteparten av livet er det helt innafor å kjøpe bunaden derfra syns jeg. Det synes jeg og, men ingen er enig i det her. TS
Hecubaa Skrevet 30. april 2014 #13 Skrevet 30. april 2014 Jo, Cordelia er også enig Jeg tror kanskje at det ikke kom frem tydelig nok i åpningsinnlegget ditt at du faktisk har bodd der såpass lenge som du har og at det er derfor folk har vært så kritiske. 1
Gjesten Skrevet 30. april 2014 #14 Skrevet 30. april 2014 Hvis du har bodd der mesteparten av livet, synes jeg egentlig det er greit. I alle fall hvis det er Hardanger du faktisk føler tilknytning til.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #15 Skrevet 30. april 2014 Hvis det ikke er greit å ha bunad fra der du har bodd store deler av livet, hva er greit da? Synes ikke det er mer "greit" å ha bunad fra der foreldrene dine er i fra da egentlig. Anonymous poster hash: be75f...d97 5
linkan Skrevet 30. april 2014 #16 Skrevet 30. april 2014 Jeg ville sagt at det er helt greit med hardangerbunad dersom du har bodd der i så mange år. Da har du jo en tilknytning til stedet, selv om du ikke har røtter derfra
Gjest Blyanten Skrevet 30. april 2014 #17 Skrevet 30. april 2014 Hvis det ikke er greit å ha bunad fra der du har bodd store deler av livet, hva er greit da? Synes ikke det er mer "greit" å ha bunad fra der foreldrene dine er i fra da egentlig. Anonymous poster hash: be75f...d97 Enig med deg. TS
Gjest Blyanten Skrevet 30. april 2014 #18 Skrevet 30. april 2014 Jeg ville sagt at det er helt greit med hardangerbunad dersom du har bodd der i så mange år. Da har du jo en tilknytning til stedet, selv om du ikke har røtter derfra Folka på jobben reagerte i alle fall på at jeg, som ikke snakker slik folka her gjør, skulle ha hardangerbunad :-)
AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #19 Skrevet 30. april 2014 Hvis du har bodd der lenge, så er det vel greit. Men hva er lenge? Synes derimot ikke det er greit med de som kun velger den de synes er finest. Har selv en Hardangerbunad som jeg er veldig glad i. Delvis fordi jeg synes den er veldig fin, men også fordi slekten min er derfra, og noen i familien min har sydd den For min egen del kunne jeg aldri valg en bare fordi den var fin.. Anonymous poster hash: fc79c...c12 1
Gjest Nightwich Skrevet 30. april 2014 #20 Skrevet 30. april 2014 Jeg oppfattet ikke at du har bodd der i en lengre periode. I såfall kan du selvfølgelig velge den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå