grrwaffmjau Skrevet 30. april 2014 #1 Skrevet 30. april 2014 Hei! Jeg er en 21 år gammel jente som trener for å gå ned i vekt og stramme opp. Veier per dags dato 53 kg, og ønsker å gå ned til 48-49. Jobber 12 timer daglig tre ganger i uka, og de dagene har jeg treningsfri. Ellers går det i litt styrke og jogging (5km 2-3 ganger i uka). Bruker en app som heter Seven når jeg trener styrke, og den har ett helkroppsprogram med følgende øvelser: - Jumping Jacks - Wall sit - Push-ups - Crunches - Step-ups - Squats - Triceps Dips - Plank - High knees running in place - Lunges - Push-ups with rotation - Side Plank Hver øvelse varer i 30 sekunder etterfulgt av 10 sekunders pause. Tar 3-4 sett, men jeg ønsker å legge inn litt vekter. Tenkte da på vekter på knebøyene og utfallene. Har manualer med 1,25 kg på hver vekt på det letteste, men kjenner det blir altfor tungt. Fungerer det at jeg bare bruker stanga istedenfor? Og er dette ett ok styrkeprogram for en nybegynner?
LunaLove Skrevet 30. april 2014 #2 Skrevet 30. april 2014 Hadde jeg vært deg hadde jeg spandert på meg en eller to timer med en PT for å finne ut hva som virkelig passe for deg og din kropp. Nå sier du ikke hvor høy du er, men 53kg for ei jente på 21…..da bør du være ganske lav for ikke å allerede være undervektig. Du kan nok ha kjempegodt av å trene på deg litt mer muskler (slapp av, jenter får ikke bulkemuskler av å trenge tungt vi har ikke nok testosteron i kroppen til det). Mitt treningsprogram er ganske hardt, for jeg trener max styrke - det vil si få repetisjoner men veldig tungt. Det passer meg og min kropp, i tillegg driver jeg med kettlebell og crossfit samtidig som jeg er småchubby Og husk å spise godt når du trener så mye ellers får du ikke utbytte av treningen din og skader kroppen din istedenfor
AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #3 Skrevet 30. april 2014 Hvorfor ikke holde seg til basisøvelser: -Benkpress -Knebøy -Markløft Anonymous poster hash: 7c2a6...b45 2
grrwaffmjau Skrevet 30. april 2014 Forfatter #4 Skrevet 30. april 2014 Hadde jeg vært deg hadde jeg spandert på meg en eller to timer med en PT for å finne ut hva som virkelig passe for deg og din kropp. Nå sier du ikke hvor høy du er, men 53kg for ei jente på 21…..da bør du være ganske lav for ikke å allerede være undervektig. Du kan nok ha kjempegodt av å trene på deg litt mer muskler (slapp av, jenter får ikke bulkemuskler av å trenge tungt vi har ikke nok testosteron i kroppen til det). Mitt treningsprogram er ganske hardt, for jeg trener max styrke - det vil si få repetisjoner men veldig tungt. Det passer meg og min kropp, i tillegg driver jeg med kettlebell og crossfit samtidig som jeg er småchubby Og husk å spise godt når du trener så mye ellers får du ikke utbytte av treningen din og skader kroppen din istedenfor Hadde jeg hatt råd hadde jeg så absolutt skaffet meg PT, men økonomien strekker dessverre ikke til. Er i tillegg veldig begrenset treningstilbud her jeg bor, da jeg bor relativt øde Har derfor prøvd meg litt frem på youtubevideoer osv, og jeg føler teknikken sitter ganske greit inne på de fleste øvelser. Er forresten ikke den største jenta, kun 158 cm høy. Har veldig lyst til å bli flink til å trene styrke, men trenger litt starthjelp som dere skjønner. Tusen takk for svar forresten! Fører opp alt jeg spiser på Lifesum, og jeg spiser sunt og rent Hvorfor ikke holde seg til basisøvelser: -Benkpress -Knebøy -Markløft Anonymous poster hash: 7c2a6...b45 Har verken benk eller vektstang tilgjengelig dessverre. Kun manualer, og jeg har i tillegg ingen til å hjelpe meg med å gjøre det riktig, forutenom youtubevideoer. 1
LunaLove Skrevet 30. april 2014 #5 Skrevet 30. april 2014 Da får du ta fatt å bruke din egen kropp som vektstang da og ta hva som finnes i huset Du finner sikkert tre i skoge med en grein du kan henge etter knærne på. Løft deg opp med overkroppen og du trener godt magen. Ved å variere med å gå rett eller til siden får du dekket det meste. En annen grein, bare litt høyere kan du jo bruke til å trene hang-ups, da får du en fin fin ryggtrening Push-ups er jo en fin variasjon, der kan du jo bruke tepper å gå ut i stjerne på gulvet for å få med mer magetrening i tillegg til brystet. 1,25kg er jo ikke så tungt at du får så særlig økningseffekt på arm muskler, men fyll 10L bøtter med vann - da snakker vi Men en triceps kick-back kan du sikkert få noe effekt av med 1,25kg sånn i starten så får du bytte til 1kg sukkerposer etterhvert eller vannflasker. Lek deg frem, ta det du finner. Du kan jo ta langkosten, henge på et par bøtter med vann på hver side og ta knebøy og markløft . Utfall er jo også lett å gjøre med ei vaskebøtte i hver hånd. Men teknikk er viktig og det klarer jeg ikke forklare deg over nett…..så pedagogisk er jeg dessverre ikke Generelt sett, kjernemuskelaturen skal være aktivert hele tiden uansett hva slags øvelse du gjør, om det så bare er biceps-curl. Det du kan sjekke ut er jo treningsprogrammene til hun der Jillian dama fra "The biggest looser". Hun bruker enkle manualer til absolutt alt. Men som flere sier over meg her - basisøvelser!!! Markløft, knebøy, brystøvelse og mage/rygg Blei rotete detta….men men
grrwaffmjau Skrevet 1. mai 2014 Forfatter #6 Skrevet 1. mai 2014 Da får du ta fatt å bruke din egen kropp som vektstang da og ta hva som finnes i huset Du finner sikkert tre i skoge med en grein du kan henge etter knærne på. Løft deg opp med overkroppen og du trener godt magen. Ved å variere med å gå rett eller til siden får du dekket det meste. En annen grein, bare litt høyere kan du jo bruke til å trene hang-ups, da får du en fin fin ryggtrening Push-ups er jo en fin variasjon, der kan du jo bruke tepper å gå ut i stjerne på gulvet for å få med mer magetrening i tillegg til brystet. 1,25kg er jo ikke så tungt at du får så særlig økningseffekt på arm muskler, men fyll 10L bøtter med vann - da snakker vi Men en triceps kick-back kan du sikkert få noe effekt av med 1,25kg sånn i starten så får du bytte til 1kg sukkerposer etterhvert eller vannflasker. Lek deg frem, ta det du finner. Du kan jo ta langkosten, henge på et par bøtter med vann på hver side og ta knebøy og markløft . Utfall er jo også lett å gjøre med ei vaskebøtte i hver hånd. Men teknikk er viktig og det klarer jeg ikke forklare deg over nett…..så pedagogisk er jeg dessverre ikke Generelt sett, kjernemuskelaturen skal være aktivert hele tiden uansett hva slags øvelse du gjør, om det så bare er biceps-curl. Det du kan sjekke ut er jo treningsprogrammene til hun der Jillian dama fra "The biggest looser". Hun bruker enkle manualer til absolutt alt. Men som flere sier over meg her - basisøvelser!!! Markløft, knebøy, brystøvelse og mage/rygg Blei rotete detta….men men Tusen takk for masse gode tips! Handler jo bare om å tenke litt utenfor boksen, måå jo ikke ha vektstang som du sier Skal få bytta ut manualene med en kost og vaskebøtter og prøve meg på markløft osv Har glana litt på Jillian sine videoer, og vurderer å prøve meg på 30 day shred. Tuuusen takk for behjelpelig svar!
LunaLove Skrevet 1. mai 2014 #7 Skrevet 1. mai 2014 30 day shred er ganske så kul faktisk. Jeg kan ikke påstå at 30min om dagen ga meg særlig effekt, men gøy var det! En liten utfordring! Bare pass på å finne noe som kan holde bøttene på plass så de ikke vingler eller detter av for deg, for da kan du skade ryggen din. Gaffa teip funker
grrwaffmjau Skrevet 2. mai 2014 Forfatter #8 Skrevet 2. mai 2014 30 day shred er ganske så kul faktisk. Jeg kan ikke påstå at 30min om dagen ga meg særlig effekt, men gøy var det! En liten utfordring! Bare pass på å finne noe som kan holde bøttene på plass så de ikke vingler eller detter av for deg, for da kan du skade ryggen din. Gaffa teip funker Har prøvd level 1 nå, og det var tungt som søren, men overlevbart! Så tror jeg skal fortsette på den Skal få låne vektstang av broren min også, så nå blir det årnings! Men inntil jeg får den fortsetter jeg med det programmet jeg har postet ovenfor her, og bruker manualer på utfall og knebøy. Men er en halvtime med slik sirkeltrening nok egentlig? Presser meg selv til jeg absolutt ikke greier mer, og jeg svetter som en gris etterpå, så håper det har litt effekt
LunaLove Skrevet 2. mai 2014 #9 Skrevet 2. mai 2014 Tja, du kan jo alltid løpe deg en tur først for å få mer trening ut av det da er du jo enda mer sliten når du gjør programmet også Som jeg skrev tidligere så synes jeg ikke at jeg så noen sånn superstore forandringer på min kropp, men jeg er 173cm høy og er 85kg med mye muskler så for min del var det ikke så stor forskjell. Men gøy var det
gohege Skrevet 3. mai 2014 #10 Skrevet 3. mai 2014 (endret) Om du vil prøve en annen treningsapp for styrke anbefales Nike+ training club! De har ulike programmer kategorisert for hvor mye du pleier å trene, samt at de har ulike programmer for hvilke mål du har, enten om du vil gå ned i vekt, få markerte muskler eller bygge muskler. De fleste programmene er på 30-45 min, men du kan også bygge det ut med en av deres 15-minutter treninger som fokuserer ekstra på en kroppsdel. Det som jeg synes er det beste med appen er at hver øvelse forklares med bilder og tekst, og har også en videosnutt der jeg ser hvordan den utføres. I tillegg kommer en "stemme" underveis i øvelsen som forklarer litt videre om teknikken, og hvor "flink jeg er" Mange av programmene er uten vekter, og de som krever vekter bruker jeg som oftes et par store flasker fylt med vann eller sand, min gamle data (som kjennes ut som veier et tonn), eller kosteskaft og vannbøtter med noe oppi. Ekstra pluss er at appen er gratis! Lykke til med treningen TS Endret 3. mai 2014 av gohege
grrwaffmjau Skrevet 3. mai 2014 Forfatter #11 Skrevet 3. mai 2014 Tja, du kan jo alltid løpe deg en tur først for å få mer trening ut av det da er du jo enda mer sliten når du gjør programmet også Som jeg skrev tidligere så synes jeg ikke at jeg så noen sånn superstore forandringer på min kropp, men jeg er 173cm høy og er 85kg med mye muskler så for min del var det ikke så stor forskjell. Men gøy var det Ja, det kan jeg jo gjøre! Tusen takk for tips Om du vil prøve en annen treningsapp for styrke anbefales Nike+ training club! De har ulike programmer kategorisert for hvor mye du pleier å trene, samt at de har ulike programmer for hvilke mål du har, enten om du vil gå ned i vekt, få markerte muskler eller bygge muskler. De fleste programmene er på 30-45 min, men du kan også bygge det ut med en av deres 15-minutter treninger som fokuserer ekstra på en kroppsdel. Det som jeg synes er det beste med appen er at hver øvelse forklares med bilder og tekst, og har også en videosnutt der jeg ser hvordan den utføres. I tillegg kommer en "stemme" underveis i øvelsen som forklarer litt videre om teknikken, og hvor "flink jeg er" Mange av programmene er uten vekter, og de som krever vekter bruker jeg som oftes et par store flasker fylt med vann eller sand, min gamle data (som kjennes ut som veier et tonn), eller kosteskaft og vannbøtter med noe oppi. Ekstra pluss er at appen er gratis! Lykke til med treningen TS Tusen takk for forslag, lastet den nå, og den virker knallbra og motiverende, så tusen takk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå