Gå til innhold

Påkjørt katt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk ikke inn den ene katten vår i går kveld, og han kom heller ikke inn i dag morges før vi dro på jobb. Dette har skjedd før, så ingen av oss bekymret oss over det. Når jeg kom hjem fra jobb i ettermiddag hørte jeg plutselig et katteskrik, men kunne ikke se noen katt. Det er mange katter i området, og det hender de sloss, men min er kastrert og har heller aldri vært noen slosskjempe.

Ca en og en halv time etter skriket ser jeg pus i den ene hagebusken og åpner verandadøra for å slippe han inn. Han kom, men gikk meget langsomt. Han halter ikke, ingen synlige tegn til skade, reagerer ikke når vi tar på han. Han er dog fryktelig slapp, vil bare sove og ville ikke engang ha fersk skinke.

Kan han ha blitt påkjørt? Havnet i slosskamp? Han virker også litt sky, selv om han mer enn gjerne lar oss klappe han, koser han ikke tilbake.

Dyrlege= heller en gang for mye enn en gang for lite? Avvente til i morgen?

Anonymous poster hash: b810a...0be

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville dratt til dyrlege med en gang.

Katter tåler mye smerte før de viser det. Det kan være snakk om indre skader, og slapphet kan ha mange årsaker. Ville også forsikret meg med dyrlegen om at det ikke kan være forgiftning, f.eks fra rottegift.

Håper det ordner seg

Skrevet

vetrinær

Skrevet (endret)

.

Endret av MsLolly
Gjest Eurodice
Skrevet

Den ene katten vår kom ikke inn i går kveld, og heller ikke i dag morges når vi dro på jobb. Dette har skjedd før, men sjelden, likevel var vi ikke nevneverdig bekymrede.

Når jeg kom hjem fra jobb i dag hørte jeg plutselig et katteskrik, men kunne ikke se noen katt når jeg gikk ut. Det er en del katter i området, men min er kastrert og har aldri vært noen slosskjempe. Ca en og en halv time etter skriket ser jeg pus i den ene hagebusken, og åpnet verandadøra for å få han inn. Vanligvis løper han mot oss når vi gjør det, men nå gikk han veldig langsomt og virket nesten litt redd. Han halter ikke, ingen synlige skader og reagerer heller ikke når vi kjenner på han. Han er dog veldig slapp og ville ikke engang ha fersk skinke... Nå vil han bare ligge og sove. Han lar oss kose med han, men koser ikke tilbake.

Kan han ha blitt påkjørt? Havnet i slosskamp? Eller er han bare trøtt og sliten etter en natt ute og varm dag?

Dyrlege= Heller en gang for mye enn en gang for lite? Avvente til i morgen?

Jeg vet ikke hvordan det stiller seg med dyrlegevakter, men i morgen er det 1. mai, så kanskje de ikke er tilgjengelig for annet enn øyeblikkelig hjelp. Ring og hør nå, du.

AnonymBruker
Skrevet

Det er heldigvis døgnåpen vakt her, så jeg vet vi får hjelp uansett når det måtte være.

Mannen min mener at han bare er trøtt og at vi skal la det være til i morgen, men jeg er superhønemor og blir derfor bekymret. Har vært flere tilfeller hvor jeg styrer for ingen grunn, men hva hvis dette er gangen jeg faktisk burde styre?

Skrevet

Koster deg veldig lite med en telefon, fremfor å miste katten.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke indre blødninger vises med hevelse/varme o.l? Og ville ha latt oss kjenne og klemme?

AnonymBruker
Skrevet

Dyrlegen umiddelbart. Skjønner ikke at det er noe å spørre om en gang.

Anonymous poster hash: 94bfe...b84
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dyrlegen umiddelbart. Skjønner ikke at det er noe å spørre om en gang.

Anonymous poster hash: 94bfe...b84

Fordi mannen min mener at jeg overreagerer. Han tror at katten bare er trøtt og sliten etter en natt ute og en varm dag.

Skrevet

Ville ikke indre blødninger vises med hevelse/varme o.l? Og ville ha latt oss kjenne og klemme?

Varme og hevelse er typisk ved betennelse, f.eks etter slosskamper med bittskader der masse bakterier og puss samles under huden.

Det kan også være katter som får feber om de har infeksjoner i urinveiene (vanlig blandt kastrerte katter). Da vil katten være trykkøm på området nederst på magen (mellom bakbena) og det kan være livstruende. Min hannkatt var veldig slapp og apatisk da han hadde dette. Dyrlegen sa vi kom i siste liten.

Om katten din er fryktelig slapp, bare vi sove og ikke spiser slik du skriver,så er det tegn som kan tyde på alvorlig sykdom. Det skal alltid sjekkes av veterinær snarest mulig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Varme og hevelse er typisk ved betennelse, f.eks etter slosskamper med bittskader der masse bakterier og puss samles under huden.

Det kan også være katter som får feber om de har infeksjoner i urinveiene (vanlig blandt kastrerte katter). Da vil katten være trykkøm på området nederst på magen (mellom bakbena) og det kan være livstruende. Min hannkatt var veldig slapp og apatisk da han hadde dette. Dyrlegen sa vi kom i siste liten.

Om katten din er fryktelig slapp, bare vi sove og ikke spiser slik du skriver,så er det tegn som kan tyde på alvorlig sykdom. Det skal alltid sjekkes av veterinær snarest mulig.

Han lar oss løfte på han og trykke over hele kroppen. Han har ikke feber, nesa er våt og han har fin farge på tannkjøttet. Klar i blikket og gir tegn til å erkjenne at vi er der, altså at han reagerer på oss når vi kommer bort og lukter på oss. Dette er argumentene mannen bruker for å forklare hvorfor han vil avvente. Han er den eneste med sertifikat og det er langt til vetrinæren.. Hvordan får jeg overtalt han? Jeg bekymrer meg jo veldig!

AnonymBruker
Skrevet

Har snakket med vakthavende vetrinær på telefon nå. Han mente at den helt akutte fasen var over siden det er gått såpass lang tid. Vi skal uansett ha løpende kontakt ca hver annen time, og komme inn med en gang dersom han blir verre. Viste tråden her til mannen, og da stilte plutselig ting seg anderledes...!

• Liker 2
Skrevet (endret)

Kort og godt: Du følger magefølelsen. Enhver endring i atferd og rutiner er et varselstegn for min del. Det er det jeg går på når jeg prøver å tolke hvordan pus har det.

En gang kom pus inn på denne måten - han pleier vanligvis å gå direkte til matskålen, søke kos og oppmerksomhet, og da gikk han inn og la seg rett ned på sofaen. Han virket ikke interessert i noe, lå litt apatisk på sofaen og ville bare sove og være i fred. Samboeren min sa at han var nok bare sliten siden han hadde vært ute i over 15 timer den dagen, men magefølelsen min sa det var noe galt. Pus hadde fått seg et skikkelig stygt, dypt sår i slosskamp på bakpoten og hadde skikkelig vondt med betennelse og forhøyet feber. Han ble frisk og fin igjen med en gang vi hadde vært hos dyrlegen, men det var det lille avviket i hans vanlige rutine som avslørte at det var noe galt for min del.

Jeg ville ringt med en eneste gang og hørt hva de har å si. Hvordan har pus det nå?

Endret av ninuska_
Skrevet

Så bra :) Alltid best å være føre var med slike lumske symptomer.

God bedring til pus :)

Skrevet

Lurt å ringe å drøfte med dyrlegen en gang for mye enn en gang for lite. Min pus ble bitt av en rev ei gang, og da mente mannen at ikke det var vits med dyrlege. Hun hadde et sår som var på størrelse med en tjuekroning, litt større kanskje. Alt skinnet var flerret av på den ene kinnet hennes, og når jeg kom til dyrlegen viste det seg at det var blitt betennelse i såret og viktig å få antibiotika. Så det er ikke alltid at disse mennene våre har rett ;)

AnonymBruker
Skrevet

Kort og godt: Du følger magefølelsen. Enhver endring i atferd og rutiner er et varselstegn for min del. Det er det jeg går på når jeg prøver å tolke hvordan pus har det.

En gang kom pus inn på denne måten - han pleier vanligvis å gå direkte til matskålen, søke kos og oppmerksomhet, og da gikk han inn og la seg rett ned på sofaen. Han virket ikke interessert i noe, lå litt apatisk på sofaen og ville bare sove og være i fred. Samboeren min sa at han var nok bare sliten siden han hadde vært ute i over 15 timer den dagen, men magefølelsen min sa det var noe galt. Pus hadde fått seg et skikkelig stygt, dypt sår i slosskamp på bakpoten og hadde skikkelig vondt med betennelse og forhøyet feber. Han ble frisk og fin igjen med en gang vi hadde vært hos dyrlegen, men det var det lille avviket i hans vanlige rutine som avslørte at det var noe galt for min del.

Jeg ville ringt med en eneste gang og hørt hva de har å si. Hvordan har pus det nå?

Nå er han mye piggere enn han var. Har løpende kontakt med vakthavende vetrinær, som heldigvis bor litt i nærheten. Var i alle fall riktig avgjørelse å ringe for å høre. Takk for hjelpa :)

AnonymBruker
Skrevet

Lurt å ringe å drøfte med dyrlegen en gang for mye enn en gang for lite. Min pus ble bitt av en rev ei gang, og da mente mannen at ikke det var vits med dyrlege. Hun hadde et sår som var på størrelse med en tjuekroning, litt større kanskje. Alt skinnet var flerret av på den ene kinnet hennes, og når jeg kom til dyrlegen viste det seg at det var blitt betennelse i såret og viktig å få antibiotika. Så det er ikke alltid at disse mennene våre har rett ;)

Helt enig! Glad for at jeg tok den telefonen. Nå er han i alle fall litt piggere enn han var da han kom inn. Vi skal uansett på sjekk i morgen tidlig. Setter pris på råd og at dere kunne banke litt vett i mannen :)

• Liker 1
Skrevet

To tråder om samme tema er flettet sammen!

Ann Christin

- MOD -

AnonymBruker
Skrevet

Oppdatering:

Var hos dyrlegen i formiddag. Pus har forslått ryggen og det er mulig at den venstre hoften har glidd i sokkelen, men den er på plass nå. Han har spist litt og fått mye bedre farge. Tusser litt rundt i huset og virker mer våken. Fortsatt slapp, men ikke apatisk. Har fått antibiotika og smertestillende. Oppfølgningstime på mandag.

TS

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...