Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har fått regning fra lånekassen nå. I vinter så fikk jeg regning på 7500, men tenkte det var fordi jeg hadde gått et halvt år i jobb. Man skal jo få faktura per kvartal, og disse skal lyde på ca 3200 kroner, så regnet med det skjedde nå.

Denne fakturaen er også 7500 kroner. Hvor det står at nesten 4000 av de er gebyrer og renter?

Er dette normalt? Skal ringe lånekassen, men det går ikke før på fredag, og er fortvilt over en så stor regning igjen...

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva fakturaen kommer på avhenger jo av hva du har i lån, hvor mye har du? Jeg har aldri betalt kun 3200 kr, mine ligger på i overkant av 5000. Og det er mye renter de første årene, etterhvert blir det mindre renter og mer avdrag.

Anonymous poster hash: 42623...19a
  • Liker 1
Skrevet

ja jeg sliter litt om dette er mine kvartalsregninger. Jeg har ganske mye i lån (derimot under 500 000)

jeg så regningen så tenkte jeg å ringe lånekassen, men de hadde stengt. så tenkte jeg å logge meg inn for å se om jeg fant mer info,men siden driver med vedlikehold :P

Mulig å søke om å få månedsregninger allerede nå?

Skrevet

Det høres ut som det er helt riktig. De har nedbetalingskalkulator på siden sin, som du ikke trenger å logge inn for å bruke, så der kan du sjekke.

Tror de begynner med månedsregninger til alle fra høsten av, frem til det kan du jo bare sette det månedlige beløpet inn på en annen konto så lenge, så har du alltid nok der når regningen forfaller.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres helt riktig ut. Annuitetslån, og de første årene vil da renter være et høyere beløp enn avdragene.

Hadde under 300000 kr i studielån da jeg var ferdigstudert og betaler i underkant av 6000 kr i kvartalet.

Anonymous poster hash: 84a84...582
Skrevet

Du trenger da ikke ringe Lånekassen. Du har fått nedbetalingsplan. Logg inn på sidene og sjekk planen din. Det står helt konkret hva du skal betale og når.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Etter den søte kløe kommer den sure svie.

Jeg har knapt 200 000 i studielån, og betaler noe over 3000 i kvartalet, så beløpet stemmer nok.

Anonymous poster hash: 7e30b...04d
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man skal jo få faktura per kvartal, og disse skal lyde på ca 3200 kroner

Hvor har du egentlig fått dette fra?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Etter den søte kløe kommer den sure svie.

Jeg har knapt 200 000 i studielån, og betaler noe over 3000 i kvartalet, så beløpet stemmer nok.

Vil ikke akkurat kalle et nødvendig studielån for søte kløe.

Ts du må betale denne regningen innen fristen, men neste regning kan du dele i 3 og betale per måned. Dette gjør du selv ved å rett og slett sjekke betalingsplanen din og hva neste sum blir. Og så begynner du å betale fra neste måned av. Altså må delingen av reningen skje på forskudd. Du kan ikke dele den regningen du har nå. Fra juli/august skal alle begynne med månedsvise regninger.

Anonymous poster hash: 166e0...687

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får regning på studielånet mitt hver kvartal, dvs at jeg må betale innen den 15. i februar, mai, august og november.

Skal betale en regning på 2573 kr den 15.mai. 704, 69 kr dekker renter og gebyr og 1868, 31 kr dekker avdrag.

Når jeg har betalt denne regningen i mai har jeg 104 872 kr igjen på studiegjelden.

Anonymous poster hash: 8bcc0...e58
AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har fått regning fra lånekassen nå. I vinter så fikk jeg regning på 7500, men tenkte det var fordi jeg hadde gått et halvt år i jobb. Man skal jo få faktura per kvartal, og disse skal lyde på ca 3200 kroner, så regnet med det skjedde nå.

Denne fakturaen er også 7500 kroner. Hvor det står at nesten 4000 av de er gebyrer og renter?

Er dette normalt? Skal ringe lånekassen, men det går ikke før på fredag, og er fortvilt over en så stor regning igjen...

Har du bedt om betalingsutsettelse? Hver gang du gjør dette stiger renter og gebyrer, men om du har et veldig høyt studielån, så blir det jo automatisk høyere...

Anonymous poster hash: 8bcc0...e58

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil ikke akkurat kalle et nødvendig studielån for søte kløe.

Anonymous poster hash: 166e0...687

Det er da slett ikke nødvendig å skaffe seg en halv million kr i studiegjeld.

• Liker 3
Skrevet

Det er da slett ikke nødvendig å skaffe seg en halv million kr i studiegjeld. Anonymous poster hash: 7e30b...04d

Dersom man greier å få opparbeidet en halv million i studiegjeld er man mest sannsynlig en inkompetent student... Gjelden vokser jo i snitt med ca. 55 000 per kalenderår man studerer, så en mastergrad ender med rett i underkant av 300.000 i gjeld.

Dette antar jo selvfølgelig at man består alle eksamener, og 40 % omdannes til stipend.

Skrevet

Dette med studiegjeld.. Jeg har studert konstant siden videregående, på private skoler, dog flere studier jeg ikke så noen fremtid i før jeg tok en bachelor. Derfor har jeg opparbeidet meg så mye i gjeld. Det var alle mine venner og familie som sa jeg MÅTTE holde en fot innenfor så jeg ikke endte opp uten en utdannelse fordi jeg ville like å tjene penger. Selvfølgelig angrer jeg nå, når jeg ser dette lånet. Bør nevnes at jeg aldri har strøket i noen fag.

Og til dere andre, takk for råd, jeg har forstått lånet mitt nå og har kontakt med lånekassen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...