Cho Kon It Skrevet 30. april 2014 #41 Del Skrevet 30. april 2014 Men ungdommen drikker jo uansett, 99% av dem! Det er ikke greit å stenge dem inne og holde de utenfor det mener jeg, men å heller veilede og prøve å få dem til å ikke gjøre så dumme ting mens de holder på. Og du mener at måten man oppnår dette på er å bare sjenke ungdommen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cho Kon It Skrevet 30. april 2014 #42 Del Skrevet 30. april 2014 Jeg sier ikke at ingen noensinne har tatt skade av det da, du trenger ikke å være så hissig. Jeg sier at i min venne gjeng gikk dette fint hvor våre foreldre hadde et ganske avslappet forhold til alkohol, selvfølgelig har jeg hørt om/vært vitne til noen i omgangskretsen som har blitt pumpa men min erfaring er at det ofte var de med strengere foreldre som havnet i disse situasjonene, fordi de kun drakk sprit og ikke turte å ringe hjem når de var i trøbbel. Men det virker som om du tror at man enten kjøper alkohol til ungene sine, eller så er man en streng tulling som ungene ikke tør å spørre om hjelp. Poenget mitt er at det finnes en middelvei her, hvor ungene blir opplyste om alkohol og dens virkning, uten at verken barn eller foreldre bryter loven. Det er ikke enten/eller her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #43 Del Skrevet 30. april 2014 Jeg syntes det er helt greit. Hadde jeg hatt barn som nærmet seg 18 og skulle ut, ville jeg hatt en viss kontroll om hva de skulle drikke. For drikke skaffer de uansett. Da er det bedre at jeg som mor hadde visst at de drakk cider med 4% istedenfor noe hjemmebrent. Dette argumentet holder ikke i det hele tatt. Poenget er at da drikker ungdommen det de får med hjemmefra + det de får tak i andre steder. Å kjøpe alkohol til sitt mindreåringe barn er helt forkastelig, det man da sier er at det ikke er så farlig med lover og regler. Normale, oppegående folk gjør ikke slikt. Det vitner om er fullstendig fraværende vurderingsevne. Anonymous poster hash: 1f5a6...290 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #44 Del Skrevet 30. april 2014 Blir jo litt dumt å sammenligne, da. Det er jo to vidt helt forskjellige ting! Klart det blir to vidt forskjellige ting, men jeg syns vi voksne skal gå forann som gode eksempler Anonymous poster hash: de9d2...3e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skilpadden Skrevet 30. april 2014 #45 Del Skrevet 30. april 2014 (endret) Klart det blir to vidt forskjellige ting, men jeg syns vi voksne skal gå forann som gode eksempler Anonymous poster hash: de9d2...3e5 Ja, men hvilken forskjell utgjør det når jeg uansett skulle fylle år dagen etter og kunne kjøpe akkurat det jeg ville? For jeg hadde fått tak i spriten uansett, med eller uten mor. Så jeg bare ser ikke hva som er galt, dessverre. Men skjønner såklart det du også prøver å si Endret 30. april 2014 av Skilpadden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pheel Skrevet 30. april 2014 #46 Del Skrevet 30. april 2014 Og du mener at måten man oppnår dette på er å bare sjenke ungdommen? Absolutt. Gjør det lettere for dem også å ikke gjøre så dumme ting med lavere prosent og, som sagt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suusa Skrevet 30. april 2014 #47 Del Skrevet 30. april 2014 Det finnes da verre kriminelle ting å gjøre enn å kjøpe sukker med alkohol i til ungdommen som snart er myndig. Jeg har selv fått smake på rusbrus og øl hjemme hos mine foreldre da jeg var 12-13 år, og de gangene jeg har vært på fest da jeg var 16-17 så har jeg fått med drikke hjemmefra. Det er ikke snakk om sprit heller, og jeg har ikke blitt alkoholiker av den grunn og drikker svært sjeldent i en alder av 20. Jeg synes at man skal snakke med ungdommen om det og vurdere hvor smart det er å gi drikkevarer med lav eller høyere alkoholiprosent. Se an hvor ansvarlig h*n er og handle deretter, og vis litt tillit, ikke bare avslå. For min erfaring er at ungdommer som får avslag hjemme får tak i andre sterkere stoffer et annet sted. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cho Kon It Skrevet 30. april 2014 #48 Del Skrevet 30. april 2014 Absolutt. Gjør det lettere for dem også å ikke gjøre så dumme ting med lavere prosent og, som sagt. Ja.. du innser ikke at det finnes andre måter å lære ungdom om alkohol på? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #49 Del Skrevet 30. april 2014 Selv er jeg 17 år (fyller 18 i år) og min mor kjøper alkohol til meg. Synes det er bedre at hun kjøper drikke til meg enn at jeg skal kjøpe hjemmebrent, eller få drikke av alle andre på fest. Drikke får man tak i uansett og da er det fint å vite at det ikke er noe tull med det jeg har. Selv er ikke jeg noen forelder, men hvis jeg hadde vært min mor hadde jeg også kjøpt alkohol til dattera mi. Anonymous poster hash: d429e...512 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pheel Skrevet 30. april 2014 #50 Del Skrevet 30. april 2014 Ja.. du innser ikke at det finnes andre måter å lære ungdom om alkohol på? Hvordan gjorde du/ville du gjort det egentlig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #51 Del Skrevet 30. april 2014 Ja, men hvilken forskjell utgjør det når jeg uansett skulle fylle år dagen etter og kunne kjøpe akkurat det jeg ville? For jeg hadde fått tak i spriten uansett, med eller uten mor. Så jeg bare ser ikke hva som er galt, dessverre. Men skjønner såklart det du også prøver å si Når du ikke skjønner at det er galt å bryte norsk lov, så skjønner du ikke mye, dessverre. Anonymous poster hash: 1f5a6...290 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
torias Skrevet 30. april 2014 #52 Del Skrevet 30. april 2014 Men det virker som om du tror at man enten kjøper alkohol til ungene sine, eller så er man en streng tulling som ungene ikke tør å spørre om hjelp. Poenget mitt er at det finnes en middelvei her, hvor ungene blir opplyste om alkohol og dens virkning, uten at verken barn eller foreldre bryter loven. Det er ikke enten/eller her. Er det noen som har et enten/eller syn her så er det jo deg! Jeg har full forståelse for at noen foreldre velger å avstå fra å kjøpe alkohol til sine mindreårige barn, jeg deler kun mine erfaringer. Og den er at hvis en 17 åring eller en 16 åring ønsker å drikke før fyllte atten så får den til det uannsett hva dere gjør. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #53 Del Skrevet 30. april 2014 Selv er jeg 17 år (fyller 18 i år) og min mor kjøper alkohol til meg. Synes det er bedre at hun kjøper drikke til meg enn at jeg skal kjøpe hjemmebrent, eller få drikke av alle andre på fest. Drikke får man tak i uansett og da er det fint å vite at det ikke er noe tull med det jeg har. Selv er ikke jeg noen forelder, men hvis jeg hadde vært min mor hadde jeg også kjøpt alkohol til dattera mi. Anonymous poster hash: d429e...512 Det er uansett ikke riktig av din mor å pushe alkohol til deg! Din mor bør gå foran som et godt eksempel. Og det bør du gjøre også ovenfor evt barn når den tid kommer. Anonymous poster hash: de9d2...3e5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #54 Del Skrevet 30. april 2014 Er det noen som har et enten/eller syn her så er det jo deg! Jeg har full forståelse for at noen foreldre velger å avstå fra å kjøpe alkohol til sine mindreårige barn, jeg deler kun mine erfaringer. Og den er at hvis en 17 åring eller en 16 åring ønsker å drikke før fyllte atten så får den til det uannsett hva dere gjør. Det er klart, men foeldrene bør jo ikke legge til rette for det. Anonymous poster hash: de9d2...3e5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
torias Skrevet 30. april 2014 #55 Del Skrevet 30. april 2014 Når du ikke skjønner at det er galt å bryte norsk lov, så skjønner du ikke mye, dessverre. Anonymous poster hash: 1f5a6...290 Hva med om dere er på ferie i Tyskland eller Danmark med 17 åringen der hvor øl & vin har 16 års grense? Da er man jo innenfor loven, har du et annet syn på det akkurat når du er innenfor landegrensene der? Er 17 åringen moden nok til øl og vin akkurat på denne ferien? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skilpadden Skrevet 30. april 2014 #56 Del Skrevet 30. april 2014 Når du ikke skjønner at det er galt å bryte norsk lov, så skjønner du ikke mye, dessverre. Anonymous poster hash: 1f5a6...290 Jeg ser ingen grunn for spydigheter, og jeg skal heller ikke la meg selv bli påvirket av negative mennesker når det er fri i morgen! Men jeg syns det er litt på kanten å mene at dette er noe ''kriminelt'', og når ingen blir skadet av det og du i tillegg vet hvor dine barn har fått sin alkohol fra .. what's the harm? Tro meg, når ungdommer vil, så blir de dritafulle UANSETT. Jeg respekterer også dine meninger, og skjønner såklart at noen tar sånt mye mer alvorligere, mens andre er mer avslappet rundt det, og det må du bare også respektere. Ha en flott kveld Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #57 Del Skrevet 30. april 2014 Jeg ser ikke på det som at moren min "pusher" alkohol til meg. Det er vel heller at hun forstår at hun nærmest har et valg mellom å kjøpe til meg eller at jeg får finne egne metoder. Og jeg tror oppriktig det er mer ansvarlig å "hjelpe" (vet dette er fullstendig feil ord å bruke) enn å snu ryggen til å la meg henge med gamle menn som kjøper drikke til meg. Anonymous poster hash: d429e...512 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #58 Del Skrevet 30. april 2014 Jeg ser ingen grunn for spydigheter, og jeg skal heller ikke la meg selv bli påvirket av negative mennesker når det er fri i morgen! Men jeg syns det er litt på kanten å mene at dette er noe ''kriminelt'', og når ingen blir skadet av det og du i tillegg vet hvor dine barn har fått sin alkohol fra .. what's the harm? Tro meg, når ungdommer vil, så blir de dritafulle UANSETT. Jeg respekterer også dine meninger, og skjønner såklart at noen tar sånt mye mer alvorligere, mens andre er mer avslappet rundt det, og det må du bare også respektere. Ha en flott kveld Hva skader det? Poenget er at du lærer opp barn til at det er greit å bryte loven når det gagner en selv. Og det er det selvfølgelig ikke. Har man så dårlig vurderingsevne burde man aldri ha hatt barn i utgangspunktet. Anonymous poster hash: 1f5a6...290 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skilpadden Skrevet 30. april 2014 #59 Del Skrevet 30. april 2014 Hva skader det? Poenget er at du lærer opp barn til at det er greit å bryte loven når det gagner en selv. Og det er det selvfølgelig ikke. Har man så dårlig vurderingsevne burde man aldri ha hatt barn i utgangspunktet. Anonymous poster hash: 1f5a6...290 Ja, jeg burde virkelig aldri få barn, fordi jeg syns det er helt greit at min mor kjøpte sprit til meg 30 dager før jeg skulle fylle 20. Du har HELT rett Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2014 #60 Del Skrevet 30. april 2014 "Bestemme selv" at foreldrene skal kjøpe alkohol til deg? Det er to vidt forskjellige ting at umyndige barn selv skaffer seg alkohol, og det at foreldrene kjøper alkohol til sine umyndige barn. Jeg er enig i at man skal få bestemme litt mer selv når man snart fyller 18, men jeg er ikke enig i at det er greit for foreldre å noen sinne kjøpe alkohol til sine umyndige barn. Hvor og når går grensen da mener du? 1 mnd før 18-års dagen eller 2 eller et år? Det er myndighetene som har satt en grense og den syns jeg vi skal respektere. Jeg ser ikke problemet med at folk kjøper alkohol til den voksne ungen på snart 18 år. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå