Cho Kon It Skrevet 30. april 2014 #61 Del Skrevet 30. april 2014 Hvordan gjorde du/ville du gjort det egentlig? Er det noen som har et enten/eller syn her så er det jo deg! Jeg har full forståelse for at noen foreldre velger å avstå fra å kjøpe alkohol til sine mindreårige barn, jeg deler kun mine erfaringer. Og den er at hvis en 17 åring eller en 16 åring ønsker å drikke før fyllte atten så får den til det uannsett hva dere gjør. Jeg har den samme erfaringen som deg, unge får til å drikke uansett hva foreldrene gjør. Jeg er ikke uenig med deg der. Poenget jeg prøver å få frem at er at det ikke er greit å tilrettelegge for det. Gir du ungen din alkohol fordi du tenker "de får tak i det uansett", da har du kapitulert. Det er mulig å oppdra barn som er opplyste rundt alkolholens virkninger og skadevirkninger, det er mulig å hjelpe barna å ta positive valg, og det er mulig å være såpass til stede i sine barns liv at en klarer å unngå unger på grøftefylla. Du har opplevd en form for oppvekst, jeg har opplevd en annen. Jeg er ikke i tvil om hvilken jeg kommer til å gi mine barn. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cho Kon It Skrevet 30. april 2014 #62 Del Skrevet 30. april 2014 Jeg ser ikke problemet med at folk kjøper alkohol til den voksne ungen på snart 18 år. Da er vi grunnleggende uenige, og det er ikke særlig givende å forsøke å kverne videre på det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 30. april 2014 #63 Del Skrevet 30. april 2014 Det er lov til å være uenige, men jeg syns uansett ikke man skal heve seg over norsk lov og oppfordre ungene til ikke å respektere den! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2014 #64 Del Skrevet 30. april 2014 Det er lov til å være uenige, men jeg syns uansett ikke man skal heve seg over norsk lov og oppfordre ungene til ikke å respektere den! Lovene er da bare ment veiledende uansett. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 30. april 2014 #65 Del Skrevet 30. april 2014 Lovene er da bare ment veiledende uansett. Nå tuller du håper jeg! :ler: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2014 #66 Del Skrevet 30. april 2014 Nå tuller du håper jeg! :ler: Jepp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #67 Del Skrevet 30. april 2014 Syntes det er greit. Skal selv ut idag og er 17, både min mor og far kjøper. Men kunn øl! Anonymous poster hash: bd41b...6e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pheel Skrevet 30. april 2014 #68 Del Skrevet 30. april 2014 Jeg har den samme erfaringen som deg, unge får til å drikke uansett hva foreldrene gjør. Jeg er ikke uenig med deg der. Poenget jeg prøver å få frem at er at det ikke er greit å tilrettelegge for det. Gir du ungen din alkohol fordi du tenker "de får tak i det uansett", da har du kapitulert. Det er mulig å oppdra barn som er opplyste rundt alkolholens virkninger og skadevirkninger, det er mulig å hjelpe barna å ta positive valg, og det er mulig å være såpass til stede i sine barns liv at en klarer å unngå unger på grøftefylla. Du har opplevd en form for oppvekst, jeg har opplevd en annen. Jeg er ikke i tvil om hvilken jeg kommer til å gi mine barn. Men hvordan klarer en 16-åring, eller annen som ikke er vant til å drikke, å nettopp ikke havne i grøftefylla når sprit er eneste alternativet? For det er det for mange i den alderen, eller hvertfall det som det blir til når foreldre ikke kjøper. Det vil jeg nemlig påstå at nesten er umulig, selv om ungen ikke har intensjon om å bli så full. Med mindre noen andre enn ungdommen forteller dem hvor utrolig mye man faktisk er nødt til å blande ut den 40%+ hvertfall... For all del, skjønner hva du mener, men vi har ulikt syn uansett her. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #69 Del Skrevet 30. april 2014 Syntes det er greit. Skal selv ut idag og er 17, både min mor og far kjøper. Men kunn øl! Anonymous poster hash: bd41b...6e3 Klart du syns det er greit, men dine foreldre burde ikke synes det! Anonymous poster hash: de9d2...3e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #70 Del Skrevet 30. april 2014 Jeg hadde ikke kjøpt til barna mine, men om jeg var en klassevenninne som var født tidligere på året så hadde jeg kjøpt. Jeg er født sent på året så det var som regel venninnene mine som handlet til meg. Når du er en måned fra 18 år så har det omtrent ikke noe å si likevel, tenker jeg. Anonymous poster hash: ba5d3...eaf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #71 Del Skrevet 30. april 2014 Jo, jeg drakk før jeg fylte 18. Ikke jevnlig, men jeg hadde allerede vært full en og en halv gang før jeg ble myndig. Jeg fikk aldri servert en dråpe alkohol av et voksent familiemedlem før den tid dog, det er jo en selvfølge at jeg ikke fikk. Det at "du synes" en 17-åring tåler øl og vin gjør det ikke til en sannhet, og endrer ikke alkoholloven. Det at det mange steder er normalt å drikke fra man er 15-16 år endrer heller ikke lovgivningen, og det du sier om at "ingen har tatt skade av det sålangt i hvert fall og alle drikker med måte" er jo ren bullshit. Greit nok at kanskje ingen av dine venner har blitt pumpet, men det skjer altså. De er ikke vanskelig i det hele tatt å oppdra unger som respekterer både Norges lover, og foreldrenes ønske om å ikke drikke før man har lov. Jeg kjenner folk som har blitt pumpet etter å ha drikket kun øl, det er ikke vanskelig å få til. Og har du sett mange mindreårige bli arrestert og fått bot i Norges land? Kanskje du skal holde deg til østen der du studerer. Anonymous poster hash: f9330...f35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Løvefrøken Skrevet 30. april 2014 #72 Del Skrevet 30. april 2014 Så lenge det er straffbart syns jeg ikke det er særlig bra. Et sted må grensen gå, den er satt ved 18 år, så da håper jeg at jeg vil klare å respektere dette også når mine barn en gang kommer og spør meg om dette... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cho Kon It Skrevet 30. april 2014 #73 Del Skrevet 30. april 2014 Men hvordan klarer en 16-åring, eller annen som ikke er vant til å drikke, å nettopp ikke havne i grøftefylla når sprit er eneste alternativet? For det er det for mange i den alderen, eller hvertfall det som det blir til når foreldre ikke kjøper. Det vil jeg nemlig påstå at nesten er umulig, selv om ungen ikke har intensjon om å bli så full. Med mindre noen andre enn ungdommen forteller dem hvor utrolig mye man faktisk er nødt til å blande ut den 40%+ hvertfall... For all del, skjønner hva du mener, men vi har ulikt syn uansett her. Tror ikke du skjønner hva jeg mener nei. Som jeg prøvde å forklare i mitt forrige innlegg så finnes det en realitet annen enn den hvor foreldrene ikke aner at ungen har tenkt seg på fylla, har sprit i veska, skal et annet sted enn der den sier osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cho Kon It Skrevet 30. april 2014 #74 Del Skrevet 30. april 2014 Og har du sett mange mindreårige bli arrestert og fått bot i Norges land? Kanskje du skal holde deg til østen der du studerer. Anonymous poster hash: f9330...f35 Studerer i østen? Nå tror jeg du blander meg med noen andre. Synes du 16-åringer ikke skal forholde seg til det faktum at det er ulovlig for voksne mennesker å kjøpe alkohol til umyndige? Eller er det fullstendig anarki frem til man blir 18 som gjelder? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pheel Skrevet 30. april 2014 #75 Del Skrevet 30. april 2014 Tror ikke du skjønner hva jeg mener nei. Som jeg prøvde å forklare i mitt forrige innlegg så finnes det en realitet annen enn den hvor foreldrene ikke aner at ungen har tenkt seg på fylla, har sprit i veska, skal et annet sted enn der den sier osv. Hvordan endrer det saken dersom foreldre vet hvor barnet skal og at de har sprit i veska? Eller at de IKKE har sprit i veska om du mente det, for den får de jo om de tar det med hjem eller ei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #76 Del Skrevet 30. april 2014 Enig med en annen som skrev at det er ræva oppførsel av moren din. Det er en 18 års grense, og det er det en grunn til. Hva om det skjedde noe med deg da du drakk denne alkoholen, og du fikk spørsmål fra politiet om hvor du fikk tak i alkoholen? Antagelig ville du ikke si det. Så din mor tvinger deg til å være uærlig med det du har gjort. Sier du det, så får i alle fall din mor bot og kommer i politiets register. Hva om en annen person ble hardt skadet i forbindelse med ditt alkoholinntak? Ville du da fortalt politiet hvor du fikk tak i det? Kommer ikke på tale å kjøpe til unger enten de er 17, 18 eller 19 Er de gamle nok til å drikke, så går de på polet selv Det er snakk om holdninger fra foreldrene. Antagelig vil du vise samme holdninger til dine barn, og du syns det er greit, for det gikk jo fint merd deg. Mine unger fikk ikke drikke hjemme alkohol selv om de var 18, tror de er glad for det i dag. De smaker omtrent ikke alkohol. Det har ikke vært kultur hos oss, og vi har vært strenge på det. Syns din far er fornuftig, synd din mor overkjører han. Han får i alle fall lite respekt Anonymous poster hash: 75764...76b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cho Kon It Skrevet 30. april 2014 #77 Del Skrevet 30. april 2014 Hvordan endrer det saken dersom foreldre vet hvor barnet skal og at de har sprit i veska? Eller at de IKKE har sprit i veska om du mente det, for den får de jo om de tar det med hjem eller ei. Hvordan det endrer saken? Vel, det gjør det jo for det første mulig å gripe inn. Jeg vet ikke med deg, men jeg har ikke tenkt til å gi mine barn lov til å drikke før de er gamle nok, og da er det jo veldig enkelt å forestille seg hva som skjer hvis/når jeg finner ut at ungen planlegger å snike seg ut for å drikke. Jeg har gjort det samme selv når jeg var ung, løy for foreldrene mine, var et sted jeg ikke skulle være og drakk meg fullere enn jeg skulle blitt. Så ringte jeg pappa og fikk han til å hente meg, for det visste jeg at han ville gjøre - uten spørsmål. De spørsmålene kom dagen etter, sammen med fylleangsten, skammen og moralprekenen. Tingene jeg gjorde hadde alltid konsekvenser, jeg visste veldig godt hva som ville skje hvis jeg ikke fulgte reglene. Det har aldri virket som noe annet enn rettferdig for min del. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pheel Skrevet 30. april 2014 #78 Del Skrevet 30. april 2014 Hvordan det endrer saken? Vel, det gjør det jo for det første mulig å gripe inn. Jeg vet ikke med deg, men jeg har ikke tenkt til å gi mine barn lov til å drikke før de er gamle nok, og da er det jo veldig enkelt å forestille seg hva som skjer hvis/når jeg finner ut at ungen planlegger å snike seg ut for å drikke. Jeg har gjort det samme selv når jeg var ung, løy for foreldrene mine, var et sted jeg ikke skulle være og drakk meg fullere enn jeg skulle blitt. Så ringte jeg pappa og fikk han til å hente meg, for det visste jeg at han ville gjøre - uten spørsmål. De spørsmålene kom dagen etter, sammen med fylleangsten, skammen og moralprekenen. Tingene jeg gjorde hadde alltid konsekvenser, jeg visste veldig godt hva som ville skje hvis jeg ikke fulgte reglene. Det har aldri virket som noe annet enn rettferdig for min del. Ja, det jeg lurte på, om du faktisk ikke ville tillatt å la dagens ungdom få lov til å drikke noe alkohol. Det tror jeg virkelig ikke er den beste veien å gå, og kun vil føre til et dårligere forhold til foreldrene, samt at barnet vil bli holdt utenfor på hva alle de andre på samme alder gjør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #79 Del Skrevet 30. april 2014 Enig med en annen som skrev at det er ræva oppførsel av moren din. Det er en 18 års grense, og det er det en grunn til. Hva om det skjedde noe med deg da du drakk denne alkoholen, og du fikk spørsmål fra politiet om hvor du fikk tak i alkoholen? Antagelig ville du ikke si det. Så din mor tvinger deg til å være uærlig med det du har gjort. Sier du det, så får i alle fall din mor bot og kommer i politiets register. Hva om en annen person ble hardt skadet i forbindelse med ditt alkoholinntak? Ville du da fortalt politiet hvor du fikk tak i det? Kommer ikke på tale å kjøpe til unger enten de er 17, 18 eller 19 Er de gamle nok til å drikke, så går de på polet selv Det er snakk om holdninger fra foreldrene. Antagelig vil du vise samme holdninger til dine barn, og du syns det er greit, for det gikk jo fint merd deg. Mine unger fikk ikke drikke hjemme alkohol selv om de var 18, tror de er glad for det i dag. De smaker omtrent ikke alkohol. Det har ikke vært kultur hos oss, og vi har vært strenge på det. Syns din far er fornuftig, synd din mor overkjører han. Han får i alle fall lite respekt Anonymous poster hash: 75764...76b De færreste barn anklager sine foreldre, tror du at dine barn ville sagt at de er sint på deg uavhengig av om du lot de drikke før eller etter at de fylte atten? Min datter klarte å få kjøpt på polet når hun var seksten år. Hun så straigt ut, voksen, men det var bare til og fra polet, til vanlig var hun en punker. Beklager at jeg spør, men hvor gammel er du? Og hvilket land kommer du fra og er du religiøs? Anonymous poster hash: f9330...f35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
torias Skrevet 30. april 2014 #80 Del Skrevet 30. april 2014 Jeg har den samme erfaringen som deg, unge får til å drikke uansett hva foreldrene gjør. Jeg er ikke uenig med deg der. Poenget jeg prøver å få frem at er at det ikke er greit å tilrettelegge for det. Gir du ungen din alkohol fordi du tenker "de får tak i det uansett", da har du kapitulert. Det er mulig å oppdra barn som er opplyste rundt alkolholens virkninger og skadevirkninger, det er mulig å hjelpe barna å ta positive valg, og det er mulig å være såpass til stede i sine barns liv at en klarer å unngå unger på grøftefylla. Du har opplevd en form for oppvekst, jeg har opplevd en annen. Jeg er ikke i tvil om hvilken jeg kommer til å gi mine barn. Jeg mener ikke å tilrettelegge for barnets alkhol nei og ønsker helt klart at de ikke drikker, men om de allerede gjør det synes jeg at det gir flere fordeler annet enn at jeg får lov til å forsyne dem med alkohol. Hvis barnet får sprit fra andre synes jeg personlig at det er bedre at de får øl eller vin fra meg. Det er viktig å tenke på at man skaper et åpent forhold med barna ved at de tørr å ringe når de er i vansker og i forhold til henting/kjøring med en privatsjåfør som i verste tilfelle fyllekjører fordi man er redd for å bli tatt for å drikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå