Gå til innhold

Er det ikke c-vitamin i all juice?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Bakpå en del juicekartonger står det at det er c-vitaminer, mens andre står det ingenting. Betyr det at det ikke er c-vitaminer i dem? Nå tenker jeg selvsagt på juice med sitrusfrukter som appelsinjuice og tropisk juice.

Endret av Sunshine
AnonymBruker
Skrevet

Kommer vel an på hvilken frukttype det er, men jo: det er c-vitamin i så godt som alle ja. Er det næringsinnholdet du tenker på?

Anonymous poster hash: ebc9e...141
  • Liker 3
Skrevet

C-vitamin, askorbinsyre, brukes også som tilsetningsstoff i mat. Da kalt E300. Så det finnes i langt mer enn juice.

Skrevet

Jeg stusser over at det ikke står C-vitamin spesifisert på veldig mange typer juice. Noen står det sammen med næringsinnholdet, mens andre ikke. Det gjelder spesielt juice fra konsentrat.

AnonymBruker
Skrevet

Vel, det er omtrent like mye vitamin i juice fra konsentrat som ferskpresset (sånn fra butikken altså, om du juicer hjemme så har den litt høyere innhold av noen næringsstoffer) - så det er ihvertfall ikke grunnen. Og de er jo laget av samme type ingredienser, det er ikke sånn at noen av produsentene har funnet en magisk måte å fjerne næringsstoffer på :P

Skrevet

Nei det var det jeg stusset på. Jeg lurte på om de på et eller annet vis klarte å ødelegge vitaminene eller noe. :vetikke:

Men det er bra, da kan jeg kjøpe juice jeg liker og likevel få i meg C-vitamin sammen med jerntablettene mine. ;)

AnonymBruker
Skrevet

C-vitamin forgår bl.a. ved varme - så om man koker juicen en stund så blir ihvertfall ganske mye av dem borte. Men det er det jo ingen som gjør. :P Men varmebehandling som pasteurisering, og måten de danner konsentratet på gjør også at den mister derfor littegranne vitaminer. Men det gjelder også juice som er i flaske og åpner juice, siden lys og luft også gjør at vitamininholdet synker noe. Men jeg har aldri sett noe som tyder på at det er enorme mengder altså, så jeg ville fortsatt med det daglige glasset med god samvittighet :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...