MarianneE Skrevet 11. juni 2004 #1 Skrevet 11. juni 2004 Fra tid til annen brukes det mot oss her inne at vi bare er missunelige. Det er -som jeg har sett- bare når noen er litt kritiske til noe. Hvorfor er det slik? Tåler vi ikke at ikke alle er 100% enige, og føler oss angrepet? At missunelig-beskyldningen blir en slags forsvarsmekanisme? Hva tror dere?
Suzy Skrevet 11. juni 2004 #2 Skrevet 11. juni 2004 Det er mye av de samme forsvars-argumentene som går igjen ja... Her er noen utvalgte i vilkårlig rekkefølge; * Du skjønner ingenting du! * Dere på Kg er bare missunnelige! * Alle her inne skryter (og dermed ljuger) * Du lever gjennom mann og barn JA, jeg ser på det som tildels patetiske forvar når man ikke får stående applaus og sekkevis med sympati for sine innlegg. Det ER mulig å diskutere og å bruke argumentene som gjelder selve saken - ikke "er du helt sjuk eller??" som argumenter.. Den kan vi sikkert alle lære noe av... :oops:
Gjest agurk Skrevet 11. juni 2004 #3 Skrevet 11. juni 2004 Vis man møter argumeneter man ikke klarer argumentere mot er det klart mye lettere å bare rope opp om misunnelse! Det punkterer jo enhver diskusjon da den som blir beskylt for dette heller vil begynne å forsvare seg selv. Og da er det ingen som legger merke til at den som ropte misunnelse ikke har noe fornuftig å si!
Arkana Skrevet 11. juni 2004 #4 Skrevet 11. juni 2004 Jeg er enig med timien, men jeg tror faktisk også at misunnelse er en av de største grunnene til at vi ofte er negative mot andre. Så jeg synes det blir like feil å fnyse av misunnelses-argumentet når det veldig ofte er sant.
Gjest 1111 Skrevet 11. juni 2004 #5 Skrevet 11. juni 2004 Kan nok hende at det er sant i noen sammenhenger, men ytterst få vil jeg tro. Husker dette var et "argument" som ble brukt i barnehagen. hvis to barn kranglet og den ene sa noe som den andre ikke kunne svare skikkelig på, ble det ropt ut; "du er bare misunnelig!"
*Shira* Skrevet 11. juni 2004 #6 Skrevet 11. juni 2004 Enkelte klarer bare ikke å glede seg over andre, eller høre andre lykkes med livet sitt. Vil vel si at vi jenter er flinkest her.
Fat Sally Lee Skrevet 11. juni 2004 #7 Skrevet 11. juni 2004 Jeg har diskutert i flere trådedr angående f.eks kjendisers oppførsel, klesstil og så videre. Den som kritiserer får ofte slengt etter seg "Du er bare misunnelig, du!" Da går diskusjonen ofte på magisk vis over på å krangle om hvorvidt en er misunnelig eller ei, og går bort fra debattens egentlige tema. Det er faktisk nesten umulig å bevise at en ikke er miusunnelig... Debatten går rett vest... Det blir på en måte den som utbasunerer at andre er misunnelige som vinner, da får i hvertfall den brukeren vist at hun/han er IKKE misunnelig.
Gjest gjest1 Skrevet 11. juni 2004 #8 Skrevet 11. juni 2004 Jeg har diskutert i flere trådedr angående f.eks kjendisers oppførsel' date=' klesstil og så videre. Den som kritiserer får ofte slengt etter seg "Du er bare misunnelig, du!"[/quote'] Dette har også jeg lagt merke til. Denne "du er bare misunnelig" er det mest patetiske utsagnet jenter kan komme med. Det er mangel på respekt for andre jenter og deres synspunkter. La merke til til og med i Treschow/Hagen tråden kom folk med beskyldninger om misunnelse. Hvis det er slik at ingenting kan diskuteres uten denne påstanden blir brukt som "argument" er det bare å la være.
Gjest Gjesta Skrevet 11. juni 2004 #9 Skrevet 11. juni 2004 Jeg har aldri skjønt dette "du er bare misunnerlig"-argumentet. Jeg blir overraska over at det sitter folk rundt omkring som opplever å ha misunnelse som en naturlig del av sitt følelsesliv. For det er må jo være slik at de som argumenterer med misunnelse må jo være de som vet hva misunnelse er... K
Gjest anneline Skrevet 11. juni 2004 #10 Skrevet 11. juni 2004 Det greieste er oftest å spørre "hvorfor tror du jeg er det?" og så la dem koke i sitt eget fett.
Gjest gjest1 Skrevet 11. juni 2004 #11 Skrevet 11. juni 2004 "Du er bare missunnelig" hører til den store familien av dårlige slengkommentarer. "Du er patetisk", "Jeg synes synd på din kjæreste/dine barn/din familie etc etc" og "stakkars deg, du har virkelig ikke skjønt noe" hører også til der. Dette er hersketeknikker, men de fungerer heller dårlig..
Gjest Lizbet Skrevet 11. juni 2004 #12 Skrevet 11. juni 2004 Janteloven står ganske sterkt i Norge. Kanskje det er den som kommer til syne her inne og av og til. Jeg må innrømme at jeg mange ganger synest denne "dere er misunnelige"-kommentaren ikke alltid kommer på et veldig solid grunnlag her inne. Litt sånn "nå har jeg ikke flere argumenter så nå må jeg gå på noe annet".
Gjest gjest1 Skrevet 11. juni 2004 #13 Skrevet 11. juni 2004 "Du er bare missunnelig" hører til den store familien av dårlige slengkommentarer. "Du er patetisk", "Jeg synes synd på din kjæreste/dine barn/din familie etc etc" og "stakkars deg, du har virkelig ikke skjønt noe" hører også til der. Dette er hersketeknikker, men de fungerer heller dårlig.. Jeg skrev hva jeg mener lenger opp i tråden. Innrømmer at jeg selv bruker "patetisk", men aldri "du er patetisk. Jeg bruker det når noen kommer opp med misunnelse- og janteloven argumenter. Det har skjedd at jeg har sagt "for et tåpelig evnt. patetisk argument". Kanskje bruker jeg et like dårlig argument selv. :-? Selv om janteloven står sterkt er det et dårlig argument i diskusjoner som gjelder politiske forhold. "Misunnelig fordi du ikke har råd" o.l. er også tullete i kles- og stil diskusjoner. Kanskje den personen som får slengt dette har meget god økonomi selv og kan kjøpe alt mulig. Det er ikke alle som forteller om sin økonomiske situasjon. Det er for lett å argumentere med "misunnelig".
Diva Skrevet 13. juni 2004 #14 Skrevet 13. juni 2004 Glimrende innlegg, Marianne! Jeg blir også oppgit når jeg ser folk som slenger ut disse "misunnelses-anklagelsene". Det er faktisk akkurat som om de TROR alle er misunnelige og har slike tarvelige uverdslige liv, og dermed må klage. Det er jo bare så feil som det kan bli. Skal man ikke få lov til å komme med sunn kritikk av folk uten å bli sett på som misunnelige ? Synes det er pinlig at folk klarer å prestere slike sleivete og furtne kommentarer.... Finn på noe bedre, dere det gjelder!
Anglofil Skrevet 14. juni 2004 #15 Skrevet 14. juni 2004 Hei! Jeg mener at mange mener folk er misunnelige i mangelen på å ha annet å si. Noen mennesker kan simpelthen ikke svelge at mange synes f. eks rikmanns-bryllupet er kvalmende. Og de kunne jo ikke ha mer feil, for det finnes mennesker i dette land, inklusive meg, som ikke ønsker et liv i rikdom og mediasirkus. Det har tydeligvis enkelte vanskelig for å forstå, men det får det bare da akseptere, i stedenfor å skylde på at folk er misunnelige. Mvh Yvonne
Malou Skrevet 14. juni 2004 #16 Skrevet 14. juni 2004 Jeg synes faktisk det til tider oser av både jantelov og misunnelse her inne, uten at jeg kaster om meg med beskyldninger om dette i tide og utide av den grunn. Men jeg har lest en noen innlegg her inne av typen "jeg koser meg når xxx endelig møter motgang." Da synes jeg faktisk det bør være "lov" å hinte litt om jantelov. Men selvfølgelig er hverken misunnelse eller jantelov et godt diskusjonsargument i enhver diskusjon der man ikke har noen andre argumenter. Jennifer
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå