AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #1 Skrevet 30. april 2014 Vi er foreldre til tvillinger på 2 år og to barn som er noen år eldre. Foreldrene våre, altså barnas besteforeldre, stiller sjelden opp som barnevakt. De er opptatt med seg selv, og barna våre har faktisk aldri overnattet med besteforeldre. Vi har bedt de om barnepass over natten mange ganger, nå skjønner vi at det ikke er vits i å spørre mer. Barna våre sover gjennom hele natten, så det er ikke der problemet ligger. Jeg tror det handler om besteforeldre i dag som selvrealiserer seg selv, men selv om vi har snakket med de så kommer vi ikke lengre. Noen timer her og da om vi skal til tannlege, lege osv er greitt, men om vi skal i selskap, besøk på kveldstid eller andre ting som vi KAN takke nei til så er det vanskelig å få barnevakt. Sånn som det er nå drar mannen min eller jeg alltid alene. Om noen uker skal et felles vennepar av oss gifte seg i en by et par timer unna. Mannen min drar, jeg må være hjemme fordi vi har ikke barnevakt til barna. Vi har ikke vært på weekendtur eller vært borte uten barna siden før vi ble foreldre. Det er noen år siden det... Parforholdet oss mellom hadde absolutt trengt at vi fikk litt tid bare vi to sammen, desverre skjønner ikke foreldrene våre det. Jeg vet ihvertfall at den dagen jeg selv blir bestemor, skal jeg stille opp så mine egne barn får litt pusterom av og til... Vi har ingen andre å spørre om barnevakt heller, det krever litt da det er 4 barn. Sukk! Anonymous poster hash: 27046...002 2
LilleSnupp Skrevet 30. april 2014 #2 Skrevet 30. april 2014 Du kommer sikkert til å få dusinvis av svar ala "Du burde ikke fått så mange barn om du baserte deg på at foreldrene dine skulle vært barnevakt". Drit i de! Skjønner at 4 barn kan være vanskelig å takke ja til å passe. Hva med å dele de opp? To til hver? Vennepar eller andre slektninger? 19
Eske Skrevet 30. april 2014 #3 Skrevet 30. april 2014 Jeg skjønner at det er kjipt i den situasjonen dere er i, men nå er det jo en gang sånn at det faktisk er deres barn, og at man ikke kan forvente at andre skal steppe inn - det får heller være en bonus. Når det er sagt, har dere ingen søsken eller nære venner som kan steppe inn og ta halvparten av ungene hver? Mine godt voksne besteforeldre har nå små barnebarn og for at det skal bli lettere å være barnevakt pleier de å ta én unge mens det andre besteforeldreparet tar den andre. 14
AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #4 Skrevet 30. april 2014 Hva med å finne en barnevakt dere kan betale? Altså ikke venner eller familie. Anonymous poster hash: 744c4...ba9 45
Boblee Skrevet 30. april 2014 #5 Skrevet 30. april 2014 Jeg forstår at det er kjedelig at de aldri kan/orker å stille opp. Er det ikke andre, som venner eller ungdommer dere kjenner som kan sitte barnevakt? Jeg har vært barnevakt siden jeg var ganske ung, er nå 22, men begynte vel for småsøsken og naboer når jeg var 13-14 år. Fikk en liten penge og var storfornøyd med det. Kanskje det er noen rundt i området deres som vil hjelpe 3
Harlekin Skrevet 30. april 2014 #6 Skrevet 30. april 2014 Kan du ikke snakke med dem, og fokusere på at barna trenger tid med besteforeldrene sine, ikke at dere vil ha barnevakt? Jeg synes det er veldig merkelig med besteforeldre som ikke ønsker å tilbringe tid med barnebarna sine. Er det spesielle grunner til at de ikke vil, type at de er syke/skrale, jobber veldig mye eller lignende? Ellers, dere kan jo få barnevakt andre steder. Hva med å knytte til dere en ung voksen, student eller lignende, som kan være fast barnevakt? 7
AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #7 Skrevet 30. april 2014 Man kan ikke forvente at besteforeldre er den selfølgelige barnevakt. De fleste besteforeldre er i jobb i dag, de har hatt barn og er slitne. Barn er slitsomt. Hva med å leie inn en barnevakt? Kunne ikke ramle meg inn å belaste foreldre til å ta barna. Greit å stille opp for de i kriser, men ikke basere meg på de. Realisere seg selv skriver du, når dine er voksne får også du tid til det du ikke kan nå. Anonymous poster hash: 50c3a...913 18
Mafalda Skrevet 30. april 2014 #8 Skrevet 30. april 2014 Hvor gamle er de eldste barna? Vi har det ganske likt som dere, på den måten at vi så godt som aldri har barnevakt for alle. Besteforeldrene tilbringer mye tid med barna, men da ett og ett eller to og to, som regel, og slik skjønner jeg egentlig at det blir når det er snakk om flere barn. Selv om det betyr mangeårig barnevakttørke for far og mor... Hvis tilgangen på barnevakt er begrenset, kanskje du skal fokusere på å få litt barnevakt om gangen (eller rettere sagt: at barna gjør noe hyggelig med besteforeldrene enten hver for seg eller to/tre sammen)? Særlig hvis tvillingene av og til kunne finne på noe med slektninger, og de eldste barna er litt større, så blir det nesten "barnefri" på en måte det også. Riktignok kan dere ikke akkurat reise på weekendtur, det er sant, men jeg opplever at det føles litt som fri når noen av barna er borte. Samtidig kan barn og besteforeldre bygge sitt eget forhold uten at besteforeldrene synes det er like slitsomt som å ta alle om gangen. Ellers blir det som hos dere: jeg er hjemme med barna når han skal ut, han er hjemme når jeg skal ut. Tenker at det går fint i noen år, og våre eldste er så store at så fort vi ikke har en liten baby lenger kan vi gå på kino, middag etc uten barnevakt. Den tiden kommer også! 1
Gjest Mary Quant Skrevet 30. april 2014 #9 Skrevet 30. april 2014 Jeg er bestemor selv og elsker å passe barnebarna. MEN 4 barn på en gang er mye og det er klart det ikke er så lett å si ja til å ha 4 barn på overnatting særlig ofte. Forslår at du deler de opp slik at mormor og morfar tar 2, så tar farmor og farfar 2. 6
Ciara Skrevet 30. april 2014 #10 Skrevet 30. april 2014 (endret) All sympati. Jeg forstår at det er krevende å passe fire unger og at det ikke er aktuelt ofte. Men hvis begge besteforeldreparene hadde passet skokken en helg i året hadde det jo hjulpet en del uten at de ble utslitt av den grunn? Og om så var - ville det ikke være verdt det å bli utslitt EN HELG for å få tilbringe tid med sine egne barnebarn? Jeg har virkelig vunnet i lotto hva besteforeldre angår. De rydder alltid plass i kalenderen til barnebarna sine. Først og fremst fordi de liker å tilbringe tid med barnebarna sine. Men de har også sagt at de gjerne setter barnevakt ekstra i ny og ne, fordi de vil at mannen og jeg skal gå ut og kose oss sammen. Her er det vinn-vinn-vinn. Jeg synes det er direkte leit å se at man kan være så opptatt av reising og selvrealisering at det går på bekostning av forholdet til sin egen familie. Jeg håper at jeg aldri prioriterer på samme måte. Endret 30. april 2014 av Ciara 14
Harlekin Skrevet 30. april 2014 #11 Skrevet 30. april 2014 Enig med deg, Ciara. Jeg har supre besteforeldre til min datter, som faktisk liker å være sammen med henne. I tillegg vil de gjerne hjelpe oss foreldre. Veldig trist med familier som ikke ser verdien av å hjelpe hverandre. 4
Tante-Sofie Skrevet 30. april 2014 #12 Skrevet 30. april 2014 Kanskje dere har et vennepar dere kan bytte barnevakttjeneste med? 3
AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #13 Skrevet 30. april 2014 Hvor gamle er de eldre barna, og hvor i landet bor dere? Forstår at det er vanskelig å få barnevakt til alle fire, og samtidig er det leit at besteforeldrene ikke ønsker å stille opp i noen/svært liten grad. Anonymous poster hash: 60b54...3ea
Ciara Skrevet 30. april 2014 #14 Skrevet 30. april 2014 Enig med deg, Ciara. Jeg har supre besteforeldre til min datter, som faktisk liker å være sammen med henne. I tillegg vil de gjerne hjelpe oss foreldre. Veldig trist med familier som ikke ser verdien av å hjelpe hverandre. Nettopp. Det lønner seg ikke for dem selv heller. Hvem har lyst til å hjelpe dem en annen gang når de ikke stiller opp?
Erazor Skrevet 30. april 2014 #15 Skrevet 30. april 2014 Hva besteforeldre bør eller ikke bør er det ikke så mye poeng i å diskutere - situasjonen er som den er, og besteforeldrene har all rett til å bestemme over sitt eget liv uansett hvor mye andre mener at de bør stille opp. Hovedpoenget er at parforholdet til TS og mannen trenger at de får tid sammen alene. Ansvaret for dette må TS og mannen ta selv, og dermed gjøre det som er nødvendig for at de skal finne rom til denne tiden. Betalt barnevakt er nevnt, og jeg synes dette fremstår som en fornuftig løsning. Da kan de i starten få noen timer alene sammen i uken, og dersom de finner en barnevakt de virkelig stoler på, kan de trappe opp og forsøke overnattingsvakt. 12
Ciara Skrevet 30. april 2014 #16 Skrevet 30. april 2014 Hva besteforeldre bør eller ikke bør er det ikke så mye poeng i å diskutere - situasjonen er som den er, og besteforeldrene har all rett til å bestemme over sitt eget liv uansett hvor mye andre mener at de bør stille opp. Hovedpoenget er at parforholdet til TS og mannen trenger at de får tid sammen alene. Ansvaret for dette må TS og mannen ta selv, og dermed gjøre det som er nødvendig for at de skal finne rom til denne tiden. Betalt barnevakt er nevnt, og jeg synes dette fremstår som en fornuftig løsning. Da kan de i starten få noen timer alene sammen i uken, og dersom de finner en barnevakt de virkelig stoler på, kan de trappe opp og forsøke overnattingsvakt. Hehe, hvis man ikke kan diskutere situasjonen kan man vel legge ned hele KG? Men alvorlig talt, det jeg ikke skrev eksplisitt over er at jeg kanskje ville tatt opp dette med besteforeldrene hvis jeg var TS. Besteforeldrene står selvsagt fritt til å disponere sin egen tid som de vil, men da synes jeg også de bør vite hvor mye TS og mannen hadde satt pris på å få litt hjelp. Men klart, i mellomtiden er betalt barnevakt en helt grei løsning. 4
Erazor Skrevet 30. april 2014 #17 Skrevet 30. april 2014 Hehe, hvis man ikke kan diskutere situasjonen kan man vel legge ned hele KG? Men alvorlig talt, det jeg ikke skrev eksplisitt over er at jeg kanskje ville tatt opp dette med besteforeldrene hvis jeg var TS. Besteforeldrene står selvsagt fritt til å disponere sin egen tid som de vil, men da synes jeg også de bør vite hvor mye TS og mannen hadde satt pris på å få litt hjelp. Men klart, i mellomtiden er betalt barnevakt en helt grei løsning. Her er situasjonen at TS og mannen trenger mer alenetid. At besteforeldrene ikke vil stille opp, er noe man ikke kan gjøre noe med, uansett hvor kjipt man synes det er. Derfor synes jeg det er mer produktivt å diskutere hvordan alenetid kan ordnes, uten å påtvinge, true eller gi skyldfølelse til besteforeldrene. Jeg har ikke erfart at noen har fått mer lyst til å hjelpe av slikt, tvert imot kan man risikere at de mister lysten til å i det hele tatt ha barnebarna fordi de ser på det som en plikt. 7
Ciara Skrevet 30. april 2014 #18 Skrevet 30. april 2014 Her er situasjonen at TS og mannen trenger mer alenetid. At besteforeldrene ikke vil stille opp, er noe man ikke kan gjøre noe med, uansett hvor kjipt man synes det er. Derfor synes jeg det er mer produktivt å diskutere hvordan alenetid kan ordnes, uten å påtvinge, true eller gi skyldfølelse til besteforeldrene. Jeg har ikke erfart at noen har fått mer lyst til å hjelpe av slikt, tvert imot kan man risikere at de mister lysten til å i det hele tatt ha barnebarna fordi de ser på det som en plikt. Ja, det er mulig jeg er naiv. Trist.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #19 Skrevet 30. april 2014 Sukk, dette kjenner jeg meg så godt igjen i, selv om jeg bare har 2 barn. Svigers vil ikke ha noe med hverken oss eller barna og gjøre, og mine foreldre vill gjerne være sammen med barnebarna, så lenge vi også er der.... Barnevakt sitter LANGT inne, og helst bare i "krisesituasjoner" MIn mor reiser ikke, er bare hjemme når hun ikke jobber, og pappa jobber ikke lenger, og begge har god helse, så det er bare det at de rett og slett ikke har lyst, trist men sant:( Enebarn er jeg også, så ingen søsken å få hjelp av heller. Jeg har forøkt ett par ganger å finne barnevakr i nærheten, men har desverre ikke lyktes i det. Så ja, her må vi nok også fortsette å gjøre alt hver for oss i mange år til. Jeg synes det er en smule egoistisk av besteforeldrene, men jeg kan jo ikke tvinge dem. Men jeg skal i hvertfall stille opp for ungene mine som barnevakt når den tid kommer! Anonymous poster hash: 87441...e06
Gjest Magdalene Skrevet 30. april 2014 #20 Skrevet 30. april 2014 Greit nok at de i utgangspunktet ikke ønsker å passe barnebarna, men om du virkelig ber om hjelp, så syns jeg det er rart at de ikke vil hjelpe barnet sitt. Det er tydeligvis ikke ofte det er snakk om. Jeg har i utgangspunktet nok med meg og mitt, men alikevel passer jeg nevøene mine en helg i ny og ne, fordi jeg vet at søsteren min er sliten. Og kjører besteforeldre hit og dit på fridagene mine, hjelper svigers med å beise huset etc.. Det er jo ikke alltid fordi jeg har så himla lyst, men jeg er opplært til å hjelpe familie og venner. En annen gang er det jeg som trenger hjelp. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå