AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #1 Skrevet 30. april 2014 Jeg skriver her for å høre om jeg kan få noen gode råd og erfaringer med dette temaet, og det er ikke noe jeg vil ta opp med familie eller nære venner, da jeg vet de vil bli overbeskyttende uansett og anta det verste. Har hatt en samboer nå i snart et år, og alt er helt supert. Føler meg utrolig heldig som bare kan klage på at han slenger sokkene rundt omkring i perioder og den slags. Men i det siste har det begynt å bekymre meg for uansvarlig han er med penger. Han har overhodet ingen sperrer for å hoppe over på kredittkort når bankkontoen er tom, og har maksimert det og ved et par anledninger. Han betaler det ned, som oftest måneden etter så det ikke skal bli for dyrt, men andre ganger har han måtte betale det ned med en betalingsplan. Når jeg spør han om det blir han bare irritert og sier at han jobber og da kan han bruke de pengene som han vil, og at jeg ikke har noe med økonomien hans. Begge to er ganske opptatt av å gi hverandre rom og privatliv, og det tror jeg begge så langt er veldig fornøyde med, så vi stoler veldig på hverandre. Vi er begge studenter som jobber hardt ved siden av for å få endene til å møtes. Jeg har ikke kredittkort, og har vokst opp med foreldre som har advart meg mot det og hele luksusfellen-opplegget, men han maser på at han syns jeg burde få meg det og. Når jeg sier nei, og at jeg har lært at det er lite lurt, bare fnyser han og syns det er tullete. En ting er hvordan han driver på med økonomien sin nå, men vi er begge klare på at vi etter studier vil gifte oss, jobbe litt og stifte familie. Og jeg vil ikke da gjøre dette med en mann som tar så lett på dette med kredittkort, lån og pengebruk. Jeg er ganske nøye med pengene mine, og har blitt særlig skremt etter å ha sett nære familiemedlemmer gå på en smell ala luksusfellen. Er dette noe som bedrer seg? Han påstår at han ikke kommer til å drive slik da, for da er det andre prioriteringer, men jeg forstår ikke hvorfor han skal drive på slik nå da heller? For det er som regel bare tull det han kjøper og, ikke noe han trenger. Bare kjøper fordi han har lyst på. Og min erfaring sier at folk ikke forandrer seg slik over natta, og særlig ikke i voksen alder. Hva tror dere? Anonymous poster hash: ae8b9...2c4 Anonymous poster hash: ae8b9...2c4
NoFuss Skrevet 30. april 2014 #2 Skrevet 30. april 2014 For meg hadde dette vært et stort varselstegn, ingenting er så ødeleggende som dårlig økonomi. Jeg hadde ikke etablert meg med barn før han hadde fått orden på sin økonomi og vist meg det over lengre tid. 3
Story Skrevet 30. april 2014 #3 Skrevet 30. april 2014 Jeg ville sett på dette som et varseltegn. Det at han hopper over på kredittkort med en gang bankkontoen er tom, og i tillegg maksimerer kredittkortet ved flere anledninger vitner om at han ikke har en god evne til å tenke langsiktig. Og ja, det er hans penger, men siden dere er samboere er det lett at han drar deg med ned i dragsuget. Jeg kjenner et par stykker som er akkurat som din samboer, og han ene maksimerte faktisk kredittkortet til kjæresten sin på en tv og annen elektronikk. Det at du ikke ønsker å ta opp kredittkort syns jeg er veldig bra! Det er lett at man ''bare skal bruke det på en liten ting'' og ender opp med betalingsproblemer osv. Og skal jeg være helt ærlig - nei, det er lite sannsynlig at han endrer seg selv om dere blir gift eller får barn. Men man skal såklart aldri si aldri, bare tenk på at før dere begynner å planlegge barn og ekteskap bør han vise deg over lenger tid at han har evne til å holde styr på økonomien. 2
Gjest M1A Skrevet 30. april 2014 #4 Skrevet 30. april 2014 Jeg ser på dette som et varseltegn. Som du selv sier, hvis han ikke har tenkt å bruke kredittkort slik i fremtiden, hvorfor gjøre det nå? Når man først har fått uvaner er de ofte vanskelige å bli kvitt igjen. 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #5 Skrevet 30. april 2014 Jeg trodde min eks-mann da han sa det samme, at det blir annerledes når det kommer barn, for da skal han prioritere annerledes, og han ville ha muligheten til å slå seg litt løs for den tid osv. Så kom ungen, og ingenting ble annerledes, og selv om jeg er veldig glad for ungen min, skulle jeg virkelig ønske jeg ikke hadde fått barn med ham. Nå er det gått mange år, og han er etablert med ny samboer, og jeg ser han holder på sånn fortsatt. Anonymous poster hash: 3f9ab...9b8 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #6 Skrevet 30. april 2014 Hvor gamle er dere? Det kommer an på hans situasjon generelt. Jeg er ikke imot å bruke kredittkort i seg selv, men det skal brukes ansvarlig. Når man er voksen synes jeg også man skal ha en spareplan, uansett, der man legger seg opp noe. Dersom han ikke har sparekonto, BSU osv. og prioriterer slikt ville jeg sett det som at enten var uansvarlig eller ikke planla å faktisk slå seg til ro med deg slik han sier.# Jeg ville sett det som et varseltegn. Spesielt at han "fnyser" av det og ikke vil ta den samtalen. Slike ting blir ofte dealbreakere i ekteskap og er roten til mange skilsmisser. Anonymous poster hash: 8c2a0...343
Timza Skrevet 30. april 2014 #7 Skrevet 30. april 2014 Han klarer jo alltid å betale tilbake? Det er jo ihvertfall et tegn på at det har gått bra til nå. Men jeg syns det ligger på kanten, særlig når man da må i enkelte tilfeller tillate å betale ekstra ned på rentene. Da er hele poenget borte med et kredittkort syns jeg.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #8 Skrevet 30. april 2014 Hmm. Må si meg litt uenig med resten her. Selv er både jeg og min mann godt voksne med en stabil økonomi og har aldri hatt så mye som en purring, men kredittkortene våre bruker vi hver måned. Dette er nettopp fordi ikke alltid lønnen strekker til, og at det å "låne" i noen uker før neste lønn, fungerer kjempe bra her. Kortet blir jo alltid betalt ned, så her er det ingen stress. Vi har også maximert hvert vårt kort ved flere anledninger til kjøp av større ting, men igjen så har pengene blitt betalt ned ganske fort. Vi bruker også disse kortene på ferie da det er tryggest og også gir oss reiseforsikring. Hvis man er voksne folk med vett og fornuft, er det vel ingenting i veien for å bruke mastercard/kredittkort Anonymous poster hash: d211b...f13
Gjest auroravictoria Skrevet 30. april 2014 #9 Skrevet 30. april 2014 Mannen min bruker og makser kredittkortet sitt hele tiden, men han pusser opp campingvogner, så han kjøper og selger, derav låner penger til kjøpene. Kortet blir betalt ned rimelig kjapt når vognen er solgt igjen, og overskuddet går i lomma
Tante-Sofie Skrevet 30. april 2014 #10 Skrevet 30. april 2014 Hmm. Må si meg litt uenig med resten her. Selv er både jeg og min mann godt voksne med en stabil økonomi og har aldri hatt så mye som en purring, men kredittkortene våre bruker vi hver måned. Dette er nettopp fordi ikke alltid lønnen strekker til, og at det å "låne" i noen uker før neste lønn, fungerer kjempe bra her. Du ser ikke at det går i sirkel her, liksom? Om dere klarer å senke utgiftene nok til å ikke bruke kredittkort en mnd, vil dere jo være kvitt hele problemet, dersom det er sånn at dere bruker kredittkort hver mnd. og betale tilbake med neste lønning hver gang. 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #11 Skrevet 30. april 2014 Det er litt på kanten, men så lenge du er klar over det og alltid sikrer dine egne verdier, og ikke tar opp noe felles lån med ham, så er det ikke sikkert det trenger å ødelegge noe. Anonymous poster hash: e24f6...0f2
Gjest Coolaid Skrevet 30. april 2014 #12 Skrevet 30. april 2014 Jeg syn det er i utgangspunktet negativ å bruke penger man ikke har. Er det viktige ting han bruker penger på eller er det bare generelt forbruk? Det trenger ikke være et varseltegn, men det kan være det. Hvor ofte skjer det ? Uansett, det er ikke særlig økonomisk å bruke andre penger. Kanskje han burde heller sørge for at pengene holder til hele månenden ? Det er jo akkurat det samme ,bare at han er bakpå.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #13 Skrevet 30. april 2014 Du ser ikke at det går i sirkel her, liksom? Om dere klarer å senke utgiftene nok til å ikke bruke kredittkort en mnd, vil dere jo være kvitt hele problemet, dersom det er sånn at dere bruker kredittkort hver mnd. og betale tilbake med neste lønning hver gang. Hva gjør vel det? Det er slik vi liker det! Anonymous poster hash: d211b...f13
Gjest Lille-pus Skrevet 30. april 2014 #14 Skrevet 30. april 2014 Personlig ville jeg nok blitt veldig betenkt dersom det er slik at han bruker pener han ikke har, med andre ord bruker kredittrammen uten å ha en overordnet oversikt over egen økonomi. Kredittkort er veldig fint som en betalingsform med penger man har på en annen konto, men å stadig bruke av penger man ennå ikke har fått inn på konto er litt varsellampeblinking for meg.
Babi Skrevet 30. april 2014 #15 Skrevet 30. april 2014 Min har også vært slik. Men når vi som nyforlovet par også flyttet sammen, gav han meg det fulle ansvaret for den nå felles økonomien. Poenget mitt er at her må hele tankegangen endres. Flere samtaler må til. Dere kommer en dag til å få felles økonomi, og det er greit å begynne å jobbe mot det allerede nå. For da har han plutselig ansvar for deg også, og man har høyere terskel for å kjøpe ting for felles penger enn sine egne. Kan det være en ide? Alt påvirker jo deg også...
AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #16 Skrevet 30. april 2014 Hmm. Må si meg litt uenig med resten her. Selv er både jeg og min mann godt voksne med en stabil økonomi og har aldri hatt så mye som en purring, men kredittkortene våre bruker vi hver måned. Dette er nettopp fordi ikke alltid lønnen strekker til, og at det å "låne" i noen uker før neste lønn, fungerer kjempe bra her. Kortet blir jo alltid betalt ned, så her er det ingen stress. Vi har også maximert hvert vårt kort ved flere anledninger til kjøp av større ting, men igjen så har pengene blitt betalt ned ganske fort. Vi bruker også disse kortene på ferie da det er tryggest og også gir oss reiseforsikring. Hvis man er voksne folk med vett og fornuft, er det vel ingenting i veien for å bruke mastercard/kredittkort Anonymous poster hash: d211b...f13 Når TS sier at han har måttet ha betalingsplan for å betale ned tidligere, så har han jo ikke kontroll eller overskudd. Anonymous poster hash: 8c2a0...343 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #17 Skrevet 30. april 2014 TS her! Vi er 22 år gamle, og ferdige med å studere om 1 år. Såvidt jeg vet har han måttet ty til betalingsplan ved to anledninger; en gang før vi møttes, og en annen gang i januar. Begge gangene ble betalt ned over to-tre måneder. Det jeg stusset over ved den andre gangen var at da fikk vi jo også veldig mye penger, siden vi jobbet ekstra mye i hele desember + juleferien, og vi da fikk et bra beløp med studielån på 18.000 kr som alle andre studenter med fullt lån+stipend får. Så skulle tro at da burde det i hvert fall gå bra, men istedenfor mistet han da helt kontrollen, og svidde av nesten 30.000 kr på en måned. Han skjønte ikke engang selv hva han hadde brukt det på da jeg spurte om det. Anonymous poster hash: ae8b9...2c4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå