AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #1 Skrevet 30. april 2014 Hei, Er det flere her som synes at friere konkurranse vil ha fordeler? Trenger vi masse uproduktive tantebutikker der rikmannskoner ansetter folk i varehandelen og selger stæsj som koster en tiendedel direkte fra Kina, hvor det uansett kommer fra? Jeg synes ikke varehandel er en så fantastisk industri. Forsvinner det et par tusen jobber der, vil disse menneskene jo kunne ta seg av mer produktive oppgaver. Ta utdanning. Produsere noe. Bare bra det, eller er det ikke det?Anonymous poster hash: 38198...64c 4
AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #2 Skrevet 30. april 2014 Om tingene er så billig fra Kina går du ei heller konkurs om du er nødt til å betale toll og mva. Så det er bare å bestille selv. Kan være enig i at 200 kroner er en lav grense for mvafritak, særlig siden den har stått lik siden 1974. Men noen stor krise er det ikke. Er også flere typer av varer som er fritatt for mva, og ekstremt få varer man må betale toll for. Den tingen som irriterer meg dog, er at speditør skal ha ekstremt mye for tollbehandling. Det burde man kunne løse selv til en tiendedel av prisen. Betalte 350 kroner i tollbehandling for en vare verd samme. Men dette har jo ikke noe med mva og toll som sådan, men private som tar seg overbetalt.Anonymous poster hash: bdbfd...b41 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #3 Skrevet 30. april 2014 Om tingene er så billig fra Kina går du ei heller konkurs om du er nødt til å betale toll og mva. Så det er bare å bestille selv. Kan være enig i at 200 kroner er en lav grense for mvafritak, særlig siden den har stått lik siden 1974. Men noen stor krise er det ikke. Er også flere typer av varer som er fritatt for mva, og ekstremt få varer man må betale toll for. Den tingen som irriterer meg dog, er at speditør skal ha ekstremt mye for tollbehandling. Det burde man kunne løse selv til en tiendedel av prisen. Betalte 350 kroner i tollbehandling for en vare verd samme. Men dette har jo ikke noe med mva og toll som sådan, men private som tar seg overbetalt.Anonymous poster hash: bdbfd...b41 Toll og MVA er ikke problemet. På en vare til 200 kroner er det en 50'lapp. Går helt fint. Gebyr på 136-165 kroner kommer derimot i tillegg og dobler varens pris. Anonymous poster hash: c6d54...5b3 9
Zilas Skrevet 30. april 2014 #4 Skrevet 30. april 2014 Helt enig, de butikkene som tilbyr et bedre totalprodukt vil nok overleve uansett. Grensa burde vært 500 spør du meg. Det meste jeg kjøper over den prisen kunne jeg tenke meg å se/prøve før jeg kjøper.. 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #5 Skrevet 30. april 2014 Toll og MVA er ikke problemet. På en vare til 200 kroner er det en 50'lapp. Går helt fint. Gebyr på 136-165 kroner kommer derimot i tillegg og dobler varens pris. Anonymous poster hash: c6d54...5b3 Og hva var det jeg skrev da? Jo nemlig at gebyrene er ekstremt høye. Men disse går ikke til staten. Anonymous poster hash: bdbfd...b41
AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #6 Skrevet 30. april 2014 Tro meg, de private speditørene håper også på heving av grensen. For å sitte og kreve inn fillesummer, sende ut purringer på et par hundre kroner eller holde et lager fullt av pakker der folk skylder 120 kroner er ikke så lukurativt, når man heller kan importere varer til større firmaer og i større bulk. Tror nok de fleste speditørene som skor seg på dette ikke går så kraftig i pluss, men kunne trolig kvittet seg med /omplassert flere årsverk inne hos seg selv dersom staten tok seg av mva-innkrevingen eller hevet tollgrensen. Anonymous poster hash: 8a79c...e02 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #7 Skrevet 30. april 2014 Det er aldri bra at noen går konkurs, og folk blir arb.ledig. Her jeg bor rømmer folk til kjøpesentrene, byen har vært død i mange år. det er noen som satser, og på sikt håper vi på et levende sentrum igjen Jeg er ikke villig til å betale overpris for varene jeg kjøper. Jeg handler selv mye fra Kina, og jeg ser butikker selger de samme varene,men da til skyhøye priser. Noen butikker har vel satset vel hardt. Dyre klær osv, og tror alle vil kjøpe det. Det er en nettbutikk som reklamerer veldig mye. BILLIG. Jeg synes prisene er veldig høye for å være nettbutikk. Jeg har sett samme klærne på et kjøpesenter, og tenker på de kostnader en butikk i et kjøpesenter har i forhold til nettbutikk, så er de veldig overpriset Jeg driver med veldig mye hobbyting. Ting jeg selger. Å gå på en hobbybutikk i Norge koster veldig mye. Selv om det er kosbart å ha ansatte og lokaler, så er de overpriset. Noen er villig til å betale det. Jeg handler fra Kina, og får fri frakt. En ting jeg bruker mye av koster meg fra Kina, 3.90 øre pr.stk. En hobbybutikk selger samme varen til 54 kroner. En nettbutikk skulle ha tre kroner mere. Var det ikke bedre å sette ned prisen bittelitt, og selge flere, enn å ikke selge? Varene er produsert på samme plass. tror noen sager over den grenen de sitter på selv. Når det gjelder klær så må det være stor avanse. Klær produsert i u-land og Kina. Der folk lever under uverdige forhold, og svært liten betaling. Varene kommer til Norge, og de setter en pris som ikke ligner noe. Hvorfor tror du at de kan ha varen på salg til halv pris? Så går det 14 dager, så er varen til salgs for halv pris av halv pris. Til slutt ender de på et stativ til 50 kr. stk Jeg bestilte meg en topp fra KIna. Samme toppen så jeg en butikk pakket ut. En stor kartong full av slike. 399 ble prislappen, jeg bestilte den for 67 nok.Fri frakt. Jeg bestilte fra Usa, passer på at det er under 200 kr. varen koster 3 dollar.stk. Her i min hobbybutikk på hjemstedet koster den 80 kroner. Jeg får stadig varer i posten, og kommer til å fortsette med det. Så ja, forhøy summen til 500 kroner. Anonymous poster hash: 0ecb6...0b1 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #8 Skrevet 30. april 2014 Veldig glad for at mange er enige med meg. Holder litt med Schumpeter her: Heller miste noen kjedelige, dårlig betalte jobber og satse på noe nytt, enn at folk skal tjene penger på andres rygg. Husker dere oppstyret om Union Skien? Hjørnesteinsbedrift som ble lagt ned. Kort tid etter - 2år? - hadde tilnærmet alle fått ny jobb.Anonymous poster hash: 38198...64c
AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #9 Skrevet 30. april 2014 Ja, det var Skien, men ikke alle er så heldig .Det er mange små samfunn hvor bedrifter er nedlagt,og eneste bedriften er nedlagt og det er ikke lett for de folka. Mange bedrifter er nedlagt og mange går fortsatt ledig Anonymous poster hash: 0ecb6...0b1
kråkefjas Skrevet 30. april 2014 #10 Skrevet 30. april 2014 Hei, Er det flere her som synes at friere konkurranse vil ha fordeler? Anonymous poster hash: 38198...64c Selvsagt. Konkurranse og friest mulig marked skjerper alle ledd og er en nødvendighet for fremgang
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå