Gå til innhold

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre ang navn....

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har dobbeltnavn til fornavn, bruker begge til hverdags. Jeg har også jobbet noen år med det etternavnet jeg har, og føler vel at det muligens "skader" karrieren å fjerne det, da begynner jeg jo litt på nytt igjen. Så alternativene er å ha fire navn (som frister lite) eller å beholde mitt navn. Problemet er at jeg vil gjerne at vi skal hete det samme.... Og han skifter ikke til mitt...

Hva gjør dere andre?

Anonymous poster hash: 872f1...518

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tar kjærestens mellomnavn som mitt mellomnavn, han tar mitt etternavn som sitt etternavn.

AnonymBruker
Skrevet

jeg blir å hete noe ala Åse Marita Larsen Jensen og barna våre heter larsen Jensen (Men har fått enkle fornavn!)
De virkelige etternavnene våre er ikke så vanlige navn som Larsen og Jensen da ;)

Blir litt tungt ja, men tenker at etter hvert kommer jeg bare til å bruke Åse Marita Jensen (Når jeg får blitt vandt med det ;) )

Anonymous poster hash: 1d7ff...5ca
Skrevet

Jeg lurer på om jeg skal ta mannens etternavn. Men jeg klarer ikke bestemme meg.

For:

- samme etternavn som barna våre

- vi får et familienavn

- tradisjon (dette er viktig for meg)

Mot:

- mye stress med å bytte navn

- Gammeldags?

- Jeg liker mitt eget etternavn

Gjest New_Girl
Skrevet

Jeg tok hans som etternavn, og beholdte mitt som mellomnavn.

men hvis du ikke er sikker enda, eller ikke vil bytte, så gjør du det ikke. Det er jo ikke noe som MÅ gjøres rett etter bryllupet uansett. Hadde ikke byttet navn om jeg ikke var helt sikker hvert fall.

Gjest Ciegus
Skrevet

Vi blir nok å beholde hvert vårt navn, altså ingen fellesnavn. Vi er begge glade i etternavnene våre, og jeg vil heller ha et sterkt og tydelig navn med ett etternavn, enn å blande et mellomnavn inn i der. Man har jo knyttet seg et nettverk med det navnet man har også, så vil ikke kvitte meg helt med det. Så da blir det slik som det alltid har vært. ;)

Er jo ikke verre enn å bytte en gang i fremtiden, om man skulle ombestemme seg. :)

Gjest celine
Skrevet

Vi kommer til å fortsette å ha våre egne navn.

Jeg kunne aldri tenke meg å bytte navn fra et pent navn som ikke alle har, til et typisk -sen-navn. Dessuten er navnet en stor del av min identitet.

Han kunne ikke tenke seg å bytte navn til mitt, da navnet han vil få, er ganske likt min fars - bare en bokstav som skiller.

AnonymBruker
Skrevet

Behold etternavnet ditt! Eventuelt - ta hans som mellomnavn. Sikkert veldig idyllisk å ha samme etternavn, men upraktisk. Dessuten vet jeg om flere som har angret seg i ettertid, og tatt tilbake sitt egentlige etternavn (ja uten å skille seg altså). Og hvis man skilles etter mange år, og så tar tilbake sitt navn, så er det en veldig sterk markør utad for hva som har skjedd (og skilsmisser kan jo være ganske tøffe).

Anonymous poster hash: e8ea7...9fa
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Problemet er at jeg vil gjerne at vi skal hete det samme.... Og han skifter ikke til mitt...

Hva gjør dere andre?

Anonymous poster hash: 872f1...518

Så lenge det ikke er aktuelt for han å bytte til ditt, kan han på ingen måte forvente at du skal bytte.

Anonymous poster hash: b5db5...fda

• Liker 2
Skrevet

Jeg er i samme situasjon. Har et etternavn jeg trives med og er knyttet til, men han ønsker ikke å skifte til mitt siden det er mer "tradisjon" at dama ter mannens navn. Jeg er heller ikke noe fan av å ha begge navnene, da våre framtidige barn evt må ta stilling til hvilket etternavn som skal bort når de gifter seg. Vet min svigerinne syntes dette var så ekkelt (å liksom skulle velge mellom moren og faren sitt navn, da hun hadde to), så hun endte med å ta bare min brors etternavn og droppe begge foreldrene sine. Den situasjonen ønsker jeg ikke for framtidige barn. På samme tid er det ikke så viktig for meg å ha samme navn som min mann, men veldig viktig at jeg har samme navn som mine barn. Er ikke gravid eller noe, så ikke stress enda, men ender nok opp med å beholde mitt eget, og evt gjøre endringer når vi kanskje får barn i framtiden ;)

Skrevet

Hvis han ikke vil bytte, så er det vel ikke et problem at du beholder ditt heller. Eventuelt fremtidige barn kan jo få begge uansett, i diverse kombinasjoner.

Jeg er i samme situasjon. Har et etternavn jeg trives med og er knyttet til, men han ønsker ikke å skifte til mitt siden det er mer "tradisjon" at dama ter mannens navn. Jeg er heller ikke noe fan av å ha begge navnene, da våre framtidige barn evt må ta stilling til hvilket etternavn som skal bort når de gifter seg. Vet min svigerinne syntes dette var så ekkelt (å liksom skulle velge mellom moren og faren sitt navn, da hun hadde to), så hun endte med å ta bare min brors etternavn og droppe begge foreldrene sine. Den situasjonen ønsker jeg ikke for framtidige barn. På samme tid er det ikke så viktig for meg å ha samme navn som min mann, men veldig viktig at jeg har samme navn som mine barn. Er ikke gravid eller noe, så ikke stress enda, men ender nok opp med å beholde mitt eget, og evt gjøre endringer når vi kanskje får barn i framtiden ;)

Hvis det er viktig at du har samme navn som dine barn, så kan de vel få ditt navn...?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da vi giftet oss ville mannen gjerne at vi skulle ha felles etternavn, men jeg bare " Nei, jeg vil beholde det navnet jeg har, jeg". Og dermed ble det han som skiftet navn ;)

Anonymous poster hash: 0c346...8ee
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er så viktig med felles navn, tar du hans etternavn som mellomnavn. Da behøver du ikke å skifte navn i jobbsammenheng i hvert fall.

Anonymous poster hash: cec1e...919
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et spesielt etternavn med litt fordeler og han har et navn halve Norge har. Derfor har vi valgt å gjøre det sånn at jeg tar hans etternavn bak mitt og han tar mitt før sitt. Sånn at vi blir typ: "Olsen Jensen". Mest i hensyn til evt. barn som skulle dukke opp og slikt.

Anonymous poster hash: 8af99...889
Gjest Naria
Skrevet

Hvorfor er det en selvfølge at eventulle barn skal ha hans navn?

• Liker 1
Skrevet

Jeg har et spesielt etternavn med litt fordeler og han har et navn halve Norge har. Derfor har vi valgt å gjøre det sånn at jeg tar hans etternavn bak mitt og han tar mitt før sitt. Sånn at vi blir typ: "Olsen Jensen". Mest i hensyn til evt. barn som skulle dukke opp og slikt.

Anonymous poster hash: 8af99...889

Etternavn med fordeler? :klo:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det en selvfølge at eventulle barn skal ha hans navn?

Det skjønner ikke jeg heller.

Flere som bytter navn fordi de vil "hete det samme som barna sine". Men så gi barna ditt etternavn, da, tenker jeg hver gang.

Mine barn har mitt etternavn.

• Liker 1
Skrevet

Det skjønner ikke jeg heller.

Flere som bytter navn fordi de vil "hete det samme som barna sine". Men så gi barna ditt etternavn, da, tenker jeg hver gang.

Mine barn har mitt etternavn.

Hva om faren også tenker sånn da?

• Liker 1
Gjest Naria
Skrevet

Hva om faren også tenker sånn da?

Dersom det er viktig for begge at barna har deres navn får man trekke lodd. Det jeg reagerer på er at det for mange virker som en selvfølge at det er mannens navn som skal gis videre, uten at man i det hele tatt har reflektert over hvorfor.

Skrevet

Vi snakket om det her om dagen. Og jeg kommer til å ta hans etternavn, men beholder mitt som mellomnavn. Han har et veldig fint og uvanlig etternavn. Og jeg føler meg stolt over å bli hans kone :rodmer:Kanskje litt gammeldags. Men jeg er litt gammeldags og opptatt av tradisjoner :)

Hadde jeg hatt et etablert etternavn karrieremessig, hadde jeg nok ikke byttet. Eller om jeg hadde et etternavn med "fordeler" ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...