AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #1 Skrevet 29. april 2014 Jeg har vært sykemeldt i 1 måned pga. alvorlig sykdom i nær familie. Det har slitt noe vanvittig på meg. Bestevenninna mi og noen andre gode venner av meg bor utenlands. Man må søke om å fortsatt få sykepenger om man f.eks. tar 4-7 dager i utlandet.. Hvordan gjør man det? Jeg har "ingen" her. Har en søster og en bror, men de bort langt vekk og har fokus på barn, jobb osv. Har aldrig stått dem nær. Familiemedlemmet som er syk er på sykehus, og ikke fult bevisst. Leger og sykepleiere har sagt at de tror det ville vært godt for meg å reise nå, da jeg nevnte det for de. At det er mer behov for meg her senere, heller enn nå. Men jeg kvier meg for å legge ut om dette på NAV. Føler meg viggo venne- og familieløs her hvor jeg bor. Forstår forresten ikke helt hvorfor man kan reise Norge rundt, men holde seg unna andre land når man er sykemeldt? Anonymous poster hash: c339b...4db
Chloe- Skrevet 30. april 2014 #2 Skrevet 30. april 2014 Jeg tenker som så at du er sykemeldt pga et familiemedlems tilstand; er du frisk nok til å dra vekk fra vedkommende er du også frisk nok til å dra på jobben. 13
kråkefjas Skrevet 30. april 2014 #3 Skrevet 30. april 2014 Jeg tenker som så at du er sykemeldt pga et familiemedlems tilstand; er du frisk nok til å dra vekk fra vedkommende er du også frisk nok til å dra på jobben. Enig. Kom deg på jobb 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #4 Skrevet 30. april 2014 Hadde jeg hatt en jobb vekk fra alle typer mennesker, kunne gjemt meg og jobbet med noe på et bakrom/lager e.l. så ja. Greia er at jeg trenger å være blant nære, som støtter meg nå. Føler meg ustabil, kan begynne å gråte for småting, er utmattet osv. Jeg reiser ikke på ferie til disse vennene for å dra ut på sightseeing osv. Dette er psykisk. Vil ikke skrive nærmere om det. Legen min skriver ikke ut sykemelding i hytt og pine. Det jeg lurer på er hvordan jeg går frem når jeg skal søke om å få sykepenger hvis det blir så jeg reiser. Anonymous poster hash: c339b...4db 7
Djungelvrål Skrevet 30. april 2014 #5 Skrevet 30. april 2014 Tror ikke det går...det blir jo regnet som ferie...og da må du ta fri uten lønn som for deg er sykepenger...Vet ikke, ring Nav.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #6 Skrevet 30. april 2014 Du må få erklæring fra legen din om at et kort opphold hos venner i utlandet ikke vil forlenge eller forverre din sykdomstilstand. Ham kan også skrive at dette vil gjøre deg godt da du ikke har noen nære her, og ensomheten gjør sykdommen verre. En kort opphold i utlandet er stort sett ikke noe problem å få til. Ta med skrivet på NAV sammen med en søknad om lov, så får du gjerne svar ila kort tid :-) Anonymous poster hash: d5d99...8d0 7
AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #7 Skrevet 30. april 2014 På sykemeldingsskjemaet pleier det å stå "Skal du til utlandet i perioden du er sykemeldt?". Da må man fylle inn datoer, og levere søknad om å få sykepenger. Snakk med saksbehandleren din først, og finn ut hvordan han/hun anser din situasjon. Det er ikke verre enn at du må ta turen som ferie hvis du får avslag. For opptil en uke er ikke det så ille? Anonymous poster hash: f4398...0e1 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #8 Skrevet 30. april 2014 Det må du avklare med legen din. Han må godkjenne overfor nav. Det krysses av på din sykemelding, og det vil stå på den delen som nav får. Den må du ha godkjent, tenk om det skjer noe med deg i utlandet Vet ikke helt hva jeg syns o dette uansett. Pasienten er ikke bevisst, du er sykmeldt pga denne personen. Kan jeg tolke det dit at pasienten er så dårlig at personen kan dø? Ikke bevisst, vil jo si det kan skje når som helst. Hva om du er i utlandet da? Vil ikke det forverre psyken din? Jeg har vært i din situasjon. Sykmeldt pga psyken. Pasient ikke bevist. Tror nok ikke tanken streifet meg å forlate byen. Pausen jeg tok var å dra hjem til meg selv for å sove. Tror legen ville sett rart på meg om jeg ba om lov til å reise til utlandet i den situasjonen Anonymous poster hash: 19b32...c30 1
Zilas Skrevet 30. april 2014 #9 Skrevet 30. april 2014 I utganspunktet synes jeg det er feil at du skal få sykepenger mens du er på veninnetur. Men ditt tilfellet kan jo virke som et unntak, og kanskje virke preventivt for fremtidig sykdom. Eventuelt kan du vel søke permisjon, altså ubetalt ferie.. 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #10 Skrevet 30. april 2014 Det enkleste er å ta ut ferie i den perioden, altså du vil ikke få sykepenger for de dagene (du får jo feriepenger fra arbeidsgiver til å dekke ferie). Da krysser du "Ja" for skal du ta ut ferie i perioden, og skriver til- og fra-datoer, og da kan du krysse "Nei" for opphold i utlandet i perioden du krever sykepenger. Det er ihvertfall slik jeg har fått det forklart av diverse mennesker i NAV. (Kronisk syk, og har i perioder lange sykemeldinger i varierende %, og pleier da å reise til Syden en uke på vinteren). Anonymous poster hash: 85fbf...1ae 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #11 Skrevet 30. april 2014 Det enkleste er å ta ut ferie i den perioden, altså du vil ikke få sykepenger for de dagene (du får jo feriepenger fra arbeidsgiver til å dekke ferie). Da krysser du "Ja" for skal du ta ut ferie i perioden, og skriver til- og fra-datoer, og da kan du krysse "Nei" for opphold i utlandet i perioden du krever sykepenger. Det er ihvertfall slik jeg har fått det forklart av diverse mennesker i NAV. (Kronisk syk, og har i perioder lange sykemeldinger i varierende %, og pleier da å reise til Syden en uke på vinteren). Anonymous poster hash: 85fbf...1ae Alternativt dersom du ønsker beholde sykepenger for denne perioden er å først få en attest fra legen din om at utenlandsoppholdet ikke vil forverre sykdomstilstanden din, forså å dra fysisk til NAV-kontoret du tilhører for å fylle ut et spesielt skjema. Det vil være noe saksbehandlingstid. Anonymous poster hash: 85fbf...1ae 1
Gjest Blomst83 Skrevet 30. april 2014 #12 Skrevet 30. april 2014 Typisk kg å si at kan du dra på tur,så kan du jobbe. Og alt det utifra å lese et kort innlegg. Vi kjenner ikke ts,og kjenner ikke histrorien til ts. Så til ts. Ta dette opp med legen din,så kan h*n skrive en erklæring.
Knirke Skrevet 30. april 2014 #13 Skrevet 30. april 2014 Det er vel bare å reise, men du kan vel ikke regne med å få betalt? Jeg dro en uke til utlandet mens jeg gikk på NAV, og da mistet jeg dagpengene for den uken fordi det ble regnet som ferie.. Fair nok 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #14 Skrevet 30. april 2014 Ikke bevisst, vil jo si det kan skje når som helst. Jeg har vært i din situasjon. Sykmeldt pga psyken. Pasient ikke bevist. Tror nok ikke tanken streifet meg å forlate byen. Pausen jeg tok var å dra hjem til meg selv for å sove. Tror legen ville sett rart på meg om jeg ba om lov til å reise til utlandet i den situasjonen Anonymous poster hash: 19b32...c30 Det står jo "Leger og sykepleiere har sagt at de tror det ville vært godt for meg å reise nå, da jeg nevnte det for de. At det er mer behov for meg her senere, heller enn nå." Når de sier det, kan det umulig være fare for livet, selv om sykdommen er alvorlig. Legen ville ikke sagt det sånn, om ikke de trodde det var en smart løsning. Hvordan kan du si at du har vært i samme situasjon? Det står ikke at pasienten er ubevisst, men "ikke fullt bevisst". Det kan bety så mangt.. At noen er bevisstløse, betyr forresten slett ikke at de kan dø når som helst.. Hvor lenge var du i din situasjon, hvor du konstant var på sykehuset, bare hjemme for å sove? Det går for noen dager, men man bør jo ikke gjøre det i lange tider heller. Å være rundt folk man står nær i tunge stunder er essensielt. Det står forresten ikke noe om hvor "utenlands" er. Det kan være Dubai, det kan være Danmark eller Sverige.. Jeg sier meg enig med Blomst83. Er ikke måte på å trekke konklusjoner ut av svært lite info. Anonymous poster hash: a087f...21e Anonymous poster hash: a087f...21e 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #15 Skrevet 30. april 2014 Jeg har ei venninne som gikk gjennom ca det samme i fjor. Hun fikk skriv fra legen om at hun ville ha godt av å komme seg vekk og fikk derfor sykepenger selv om hun var utenlands. Anonymous poster hash: 8af99...ba7 1
Gjest Skrevet 30. april 2014 #16 Skrevet 30. april 2014 Men kanskje det kunne være godt å være tilbake i jobb også. Ikke nødvendigvis full tid, men litt hver dag for å ha litt rutiner i hverdagen og for å få tankene bort litt. 1
Chloe- Skrevet 30. april 2014 #17 Skrevet 30. april 2014 Hva med å få bestevenninne/venn/slekt til å komme til deg istedet? Om det har hendt noe såpass alvorlig med et familiemedlem at du har vært sykemeldt i over en måned burde noen av dem forsøke å stille opp. 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #18 Skrevet 30. april 2014 Cloe: Hvorfor skal hun for guds skyld ikke reise, når hun ønsker det, leger og sykepleiere gir tommelen opp? Husker jeg syntes det var et mareritt bare å gå i nærbutikken da en i min familie var syk. Det var alltid noen som kom bort og lurte på hvordan det gikk, så på meg på en medfølende måte (selv om jeg akkurat da følte meg helt fin). Jeg følte meg mer fri på besøk hos noen et stykke vekk. Men jeg ble ikke sykemeldt, og var bare borte i maks 4 dager. Noen vil si det er å rømme fra ting hjemme, men noen ganger er det faktisk veldig sunt å stikke vekk og få seg en boost av glede, latter, styrke og energi! Anonymous poster hash: f4398...0e1 1
ALTGR Skrevet 30. april 2014 #19 Skrevet 30. april 2014 I utganspunktet synes jeg det er feil at du skal få sykepenger mens du er på veninnetur. Men ditt tilfellet kan jo virke som et unntak, og kanskje virke preventivt for fremtidig sykdom. Eventuelt kan du vel søke permisjon, altså ubetalt ferie.. det er ikke venninnetur...herregud. Hun drar ditt så hun kan få trøst av de hun anser som hennes nærmeste
AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #20 Skrevet 30. april 2014 Jeg har reist utenlands ved et par anledninger, med tillatelse og sykepenger fra NAV etter å ha fått uttalelse fra fastlege/psykolog. Anonymous poster hash: 45588...3ce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå