83` Skrevet 29. april 2014 #1 Skrevet 29. april 2014 Er dette fornuftig? Vi snakker asfalt og de siste kilometerene er bratte. Eller kommer dette til å tære på knær og ledd? Tenkte jeg skulle sette meg det målet å prøve å få jogget denne ruten annenhver dag (tar styrkeøvelser når jeg kommer hjem før jeg strekker ut). Har jogget denne ruten i 3 år nå (vår, sommer og høst -ikke vinter), og har ikke fått noen problem tidligere. Men da har jeg bare jogget max 2 ganger i uken. Så vil si jeg er passe bra trent, er bare redd annenhver dag blir for mye. Hva tror dere?
Gjest Kvinneline Skrevet 29. april 2014 #2 Skrevet 29. april 2014 Så flink du er Det er jo kjempebra at du holder deg i god form ved å jogge, men jeg tenker at det kan slite på knær etter hvert. Jeg var en veldig aktiv jogger fra alderen 17- 23, og har desverre fått løse kneskåler og slatters i begge knerne. Legen min sa at joggingen på hard asfalt kunne være årsaken til at kneskålene stadig hoppet ut, men jeg kan jo i tilegg ha dårlige knær. Har du mulighet til og jogge på ujevt tereng er jo det best både for knær og muskler, men om du ikke kjenner smerter i knerne ville jeg ikke latt meg stoppe Det viktigste er at du tar hensyn om du faktisk en gang føler smerte i knerne.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #3 Skrevet 29. april 2014 Ville gått for enten 9,2 km eller 9,3 km.Anonymous poster hash: f4026...983
Gjest energibånd Skrevet 29. april 2014 #4 Skrevet 29. april 2014 Jeg tror det skal gå fint så lenge du har gode joggesko! En burde jo helst jogge i terreng, men ikke alle som har mulighet til å gjøre det. Jeg løper 5-6 dager i uka og løper rundt én mil hver gang. Det har gått greit, men det var en periode jeg fikk smerter under løpingen, men smertene gikk bort etter en liten treningspause. Som en her nevner, er det viktig å lytte til kroppen og roe ned hvis du begynner å kjenne smerter.
Gjest Bond Skrevet 29. april 2014 #5 Skrevet 29. april 2014 Vsnligvis uproblematisk om du har riktig sko OG trener opp gradvis. Men det er noen som tåler dette bedre enn andre, og noen som enklere får beinhinnebetennelser, så jeg tenker at her er det bare å kjenne til hvordan kroppen tåler det etter hvert, men ellers kjør på.
brightness Skrevet 29. april 2014 #6 Skrevet 29. april 2014 Tror jeg ville prøvd å variere med ulendt terreng innimellom iallefall? Men tenker vel at du kjenner det før det blir helt krise. Jeg får jo vondt i knærne av å gå halve distansen du nevner på asfalt, så regner med du vil kjenne det om noe er galt.
Engel Skrevet 30. april 2014 #7 Skrevet 30. april 2014 Hvis du har gode sko, og stopper/tar lengre pauser mellom hvis du merker noe i beina, så går det sikkert greit. Men om du ønsker økt treningseffekt ville jeg heller variert litt, kropp og hode blir veldig fort vant til den vanlige runden.
Suss81 Skrevet 30. april 2014 #8 Skrevet 30. april 2014 Fy søren så flinke dere er! Jeg jogger 4 km annen hver dag, vel å merke så er halve løypa oppoverpakke, men jeg holder på å dø når jeg er på slutten. Hvilken gjennomsnittsfart holder dere som løper 8,5 km?
Berit Skrevet 30. april 2014 #9 Skrevet 30. april 2014 Trorto ganger i uken er det beste og sunneste for kroppen. Viktig å være aktiv ellers også, men løping på asfalt holder med to ganger i uken.
Gjest Bond Skrevet 30. april 2014 #10 Skrevet 30. april 2014 (endret) 8,5 annenhver dag blir vel mellom 25,5 og 34km i uken, noe som er ikke så ekstremt, tenker jeg? Når jeg er skadefri løper jeg stort sett ca så mye per uke, men har nok mer variasjon mht distanser/underlag per uke, men sjeldent jeg tar runder under 10km da med mindre det er intervalltrening, og har gjerne langturer med 15+ på helgene. Om man tar det gradvis med gode sko, og man har ikke kroniske skader fra før, ser jeg ikke hvordan 25-34km i uken skal være et problem? Men jeg er vel egentlig enig med de som sier at det er lurt å variere terreng og rute hvis du kan. Kan jo løpe samme rute av og til for å måle litt tid og hvordan det føles, men ellers er det lurt å variere. Trorto ganger i uken er det beste og sunneste for kroppen. Viktig å være aktiv ellers også, men løping på asfalt holder med to ganger i uken. Jeg har i alle fall ikke sett noe virkelig bevis for at det skal være usunt for kroppen.. ? Hvor har du det fra og hva slags begrunnelse ligger for en slik påstand? Ville også tro at antall km på asfalt er vel viktigere enn hvor mange ganger per uke man løper på asfalt? Det meste av råd jeg har sett er at man skal variere så mye som mulig, men forskningen er heller ikke entydig at det å løpe på hardt underlag gir flere skader. Endret 30. april 2014 av Bond
Berit Skrevet 30. april 2014 #11 Skrevet 30. april 2014 Jeg har i alle fall ikke sett noe virkelig bevis for at det skal være usunt for kroppen.. ? Hvor har du det fra og hva slags begrunnelse ligger for en slik påstand? Jeg skrev at det var det jeg trodde. Det er mine tanker rundt det med trening og at man skal være obs på belastninger som ikke er heldig for kroppen. Det fins mye formeninger om hva som er det riktige. Jeg kan ikke akkurat vise til at det er rett det jeg mener og tror her, og det er jo da heller ikke sikkert at det stemmer. Jeg følte bare for å si hva jeg selv tror, og det var det jeg selv hadde gjort. Jeg liker å trene ofte og variert, men er veldig opptatt av å ikke belaste for mye så det er til skade for kroppen som det gjerne blir hvis man trener hardt over lang tid. Er det treningen din som er årsak til at du avogtil har skader? Ville også tro at antall km på asfalt er vel viktigere enn hvor mange ganger per uke man løper på asfalt? Ja, og hun oppgav antall km. Bla form og annet du også peker på har også mye å si. Men uansett god form mm, tror jeg ikke at jeg hadde villet løpe mer. Min mann løp veldig mye før han traff meg og noen år etter det. Han hadde litt kne skader og andre belastningsskader innimellom. Synes det var fint at han trappet ned til å løpe ca to ganger i uken som han har gjort de siste 7 - 8 årene. Lengden på km ble også trappet ned til mellom 5 og 10. Etter at han begynte med det har han aldri hatt belastningsskader. Men han hadde ca 1 - 2 mnd pause etter at han løp så mye den gang tidligere pga belastningsskade. Det skal sies at han også egentlig er ganske opptatt av å ta hensyn til kroppen, så derfor har aldri belastningsskadene vært særlig store. Han tok hensyn da også med å ta pauser.
Gjest Bond Skrevet 30. april 2014 #12 Skrevet 30. april 2014 Jeg har hatt to skader - den første når jeg gikk fra null til omtrent fire mil i uken i løpet av to uker helt når jeg begynte å løpe, og nå en del uker siden trynte jeg virkelig på ski og leddbånd ble litt herjet i fallet så har fått krykker og halting og hele pakka. Den første skaden er grunnen hvorfor jeg uten unntak mener at det er viktig å trene opp gradvis, den andre.. ja.. bare viser at man ikke skal drive med sånn ekstremsport i voksen alder Ved å ta opptrappingen litt roligere har jeg ikke hatt noen særlige belastningsproblemer senere. Jeg ser absolutt at man kan bli skadet av å belaste for mye, men jeg synes nå at 25-34km i uken er ikke ekstreme mengder med løping hvis man har godt grunnlag fra før av og man ikke starter helt fra null. De fleste jeg kjenner som løper en del løper mer en dette og er også stort sett skadefrie. De fleste jeg kjenner som har fått ulike belastningsskader (inkludert meg selv i begynnelsen og mr Bond), har blitt skadet når man øker mengdene veldig mye over en aaaaalt for kort periode (fordi man skal plutselig bestemme å delta på en eller annen løp og da starte med en eller annen helvetesoppkjøring, eller er nyfrelst og superivrig). Er også derfor jeg mener det er så utrolig viktig med gradvis opptrapping. Jeg tror vi er også ulike, og noen får slike skader litt enklere enn andre mens andre har sen og ledd som tåler mye mer, det er derfor det er viktig å lytte til kroppen som flere her også har nevnt her. For de aller fleste er ikke disse distansene på asfalt problematiske, men det er også en del folk som ikke tåler løping bra i det hele tatt over lange perioder, og da må jo man lytte til kroppen.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #13 Skrevet 30. april 2014 Jeg veide over 100 kg for to år siden, så begynte jeg å trene og nå løper jeg 5 km på 21 minutter. Skryt av meg, please! Anonymous poster hash: f4026...983 5
83` Skrevet 30. april 2014 Forfatter #14 Skrevet 30. april 2014 Flott, da kjører jeg på! Tror jeg har ganske sterke ledd/sener, har iallefall aldri hatt noen skader/brudd av noe slag, og vært med på det meste av idrett i løpet av mitt 30-år lange liv. Har gode joggesko ja! Takk for svar dere!!
83` Skrevet 30. april 2014 Forfatter #15 Skrevet 30. april 2014 Så flink du er Anonym bruker over her! Skryt sendes!!!!!!!! :)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå