AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #1 Skrevet 29. april 2014 Hei Logget helt tilfeldigvis inn på altinn i dag og så at skattegreiene skulle leveres i morgen.. så såg jeg at jeg får 140 000 i skattesmell.. og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.. I fjor tjente jeg nesten en million, men i år er jeg student og har ikke 140 000 jeg kan dra frem fra lommen.. nå er det så mange spm som svirrer i hodet mitt.. når skal jeg betale dette? Mulig å få avbetaling? Hvor dyrt er det...?? Anonymous poster hash: 45b95...e55
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #2 Skrevet 29. april 2014 Jeg ville ringt skatteetaten så fort de åpner i morgen. Aner ikke hvordan det fungerer med så store summer, men man får jo gjerne skattesmell på avbetaling. Anonymous poster hash: d5f39...d75
Timza Skrevet 29. april 2014 #3 Skrevet 29. april 2014 Du ringer dem og banken din og så fikser dem en ordning for deg.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #4 Skrevet 29. april 2014 litt dårlig formulert: man får gjerne dele opp regningen når man får skattesmell er det jeg mener.Anonymous poster hash: d5f39...d75
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #5 Skrevet 29. april 2014 Hvordan faen? Jeg tjente 650 000 og betalte for lite skatt med overlegg og vilje (rundt 12% deler av året og resten 20%) og fikk en smell på nesten 40 000. Har du unngått skatt? Du må ha visst dette når du meldte inn forventet inntekt og fikk skattekort? Ikke stusset på lav skatteprosent på lønnslippen? Anonymous poster hash: a5435...8d4 17
Gjest Wei Wei Skrevet 29. april 2014 #6 Skrevet 29. april 2014 (endret) Hvis du fikk skattesmell på 140 000 kr, så bettyr det at du har "lånt" fra staten over 11-12 000 hver mnd. Altså du skulle få mye mye mindre i lønn. Har du bare brukt pengene? Har du satt noe av til sparing som du kan betale med nå? Har du kjøpt noe stort som du kan selge for å få inn pengene? F.eks. en bil? Endret 30. april 2014 av Wei Wei 35
Spaghetti Skrevet 29. april 2014 #7 Skrevet 29. april 2014 Hvordan har det seg at du ikke visste at du betalte såpass for lite i skatt? Du burde vel ha merket at du hadde mer penger enn du skulle ha til å kose deg med. Er jo snakk om 10-12 tusen ekstra per mnd. 18
Gjest Tris Skrevet 29. april 2014 #8 Skrevet 29. april 2014 Jeg tror du må ta med papirene dine og snakke med skatteetaten. Kan der være at noen tall ikke er riktige?
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #9 Skrevet 29. april 2014 Mulig å få avbetaling? Hvor dyrt er det...?? Anonymous poster hash: 45b95...e55 Godt mulig det kan deles. Det er rentefritt om du betaler innen 30. mai, tror jeg. Deretter påløper "gjeldsrenter" på skatt du skylder. Anonymous poster hash: a5435...8d4
Chia Skrevet 29. april 2014 #10 Skrevet 29. april 2014 Hvis du har tjent 1 mill, vil jo det si at du også får feriepenger på ca 100 000..... det er jo en grei begynnelse. Jeg fikk smell på 35 000 skal bruke feriepenger 16
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #11 Skrevet 29. april 2014 Ba om å få feriepengene utbetalt i fjor.. For å være helt ærlig tenkte jeg aldri over det.. Hadde jo levert skattekort og tenkte det gikk i orden med tabelltrekk? Herregud jeg må jo ta opp lån. Anonymous poster hash: 45b95...e55
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #12 Skrevet 29. april 2014 Ba om å få feriepengene utbetalt i fjor.. For å være helt ærlig tenkte jeg aldri over det.. Hadde jo levert skattekort og tenkte det gikk i orden med tabelltrekk? Herregud jeg må jo ta opp lån. Anonymous poster hash: 45b95...e55 Å be om feriepenger utbetalt samme år er tåpelig, for da skatter du jo av dem. Du vinner kanskje prisen for mest uøkonomiske menneske jeg har hørt om, beklager Men, du leverte skattekort - hadde du her ført opp at du hadde planer om å tjene 1,1 millioner kroner i løpet av året 2013? Eller førte du på en grunnlønn som var avtalt og fortsatte deretter med overtid, vaktordninger, bonusutbetalinger og helgejobbing? UTEN å melde fra om det for skatteendring? Ikke at det spiller noen rolle for skatten du skylder nå, men jeg bare lurer. Og visste du at du skulle studere i år? I så fall burde du ha lagt til side en stor buffer på et så godt inntektsår....? Anonymous poster hash: a5435...8d4 24
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #13 Skrevet 29. april 2014 Ba om å få feriepengene utbetalt i fjor.. For å være helt ærlig tenkte jeg aldri over det.. Hadde jo levert skattekort og tenkte det gikk i orden med tabelltrekk? Herregud jeg må jo ta opp lån. Hvis du ikke har noe å selge og du skal studere for en master på 5 år. Så lønner det seg å begjære seg selv personlig konkurs og være gjeldfri etter 5 år. Du får da kun lov til å ha nok penger til å overleve, søker du studiestøtte itillegg så overskrider ikke det denne summen og du kan i praksis bare glemme de 140 000 tror jeg. Anonymous poster hash: 066ce...402
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #14 Skrevet 29. april 2014 Skal ikke tabelltrekk ta utgangspunkt i hvor mye en tjener? Om det feks er 420 eller 450 burde ikke slå ut på tabelltrekk for man betaler det man skal?Anonymous poster hash: 832fb...503
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #15 Skrevet 29. april 2014 Gå igjennom og sjekk at alt stemmer. Hvis det er korrekt; - Kontakt skattekontoret for å få en nedbetalingsavtale - Har du noe du kan selge? - Har du mulighet til en ekstrajobb/helgejobb? - Hvor mye har du til overs pr mnd. etter du har strippet ned kostnader til det essensielle? - Kan du låne noe som helst av f.eks. foreldre? Anonymous poster hash: 9f1d3...aff 2
voff_voff Skrevet 29. april 2014 #16 Skrevet 29. april 2014 Å be om feriepenger utbetalt samme år er tåpelig, for da skatter du jo av dem. Du vinner kanskje prisen for mest uøkonomiske menneske jeg har hørt om, beklager Men, du leverte skattekort - hadde du her ført opp at du hadde planer om å tjene 1,1 millioner kroner i løpet av året 2013? Eller førte du på en grunnlønn som var avtalt og fortsatte deretter med overtid, vaktordninger, bonusutbetalinger og helgejobbing? UTEN å melde fra om det for skatteendring? Ikke at det spiller noen rolle for skatten du skylder nå, men jeg bare lurer. Og visste du at du skulle studere i år? I så fall burde du ha lagt til side en stor buffer på et så godt inntektsår....? Anonymous poster hash: a5435...8d4 Feriepenger er alltid skattepliktig, forskjellen er at man ikke trenger å betale forskuddsskatt på dem hvis de blir utbetalt året etter. Men siden TS tjente masse i fjor og er student i år, hadde det vært smartere å få dem utbetalt i år, ja. Bare nevner det siden det virker som at mange tror feriepenger er skattefritt 15
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #17 Skrevet 29. april 2014 Hei Logget helt tilfeldigvis inn på altinn i dag og så at skattegreiene skulle leveres i morgen.. så såg jeg at jeg får 140 000 i skattesmell.. og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.. I fjor tjente jeg nesten en million, men i år er jeg student og har ikke 140 000 jeg kan dra frem fra lommen.. nå er det så mange spm som svirrer i hodet mitt.. når skal jeg betale dette? Mulig å få avbetaling? Hvor dyrt er det...?? Anonymous poster hash: 45b95...e55 Når du fikk skattekort for fjoråret, så står det hvilke inntekt de har bygd det på. Er det mulig å bruke opp så mye penger pluss feriepenger så fort? For så p si nå...jeg er student og har ikke penger. Halooo hvor fjern går det an å bli. Fatter ikke folk som ikke er mere nøye med penger enn som så. Anonymous poster hash: d69e2...1b3 3
isbjørnungen Skrevet 29. april 2014 #18 Skrevet 29. april 2014 Du bør ihvertfall søke om å få utsatt levering av selvangivelse! Frist i morgen, tror jeg. Den kan utsettes 1 mnd. Sånn at du rekker å se over alt som kan være av ting du kan få fratrekk fra. Og kontakt Skatteetaten og banken din. 4
The Kitten Skrevet 29. april 2014 #19 Skrevet 29. april 2014 Hva i all verden har du brukt pengene dine på? 10
kråkefjas Skrevet 30. april 2014 #20 Skrevet 30. april 2014 (endret) Å be om feriepenger utbetalt samme år er tåpelig, for da skatter du jo av dem. Du vinner kanskje prisen for mest uøkonomiske menneske jeg har hørt om, beklager Må nok dele prisen med deg. Du skatter nøyaktig like mye av feriepengene uansett når du får dem. Og til ts. Hvordan er det mulig? Jeg har ikke ord. Noe må jo ha skurret hos deg iløpav året? Endret 30. april 2014 av kråkefjas 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå