Gå til innhold

Kopplam!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Vi har tatt til oss et kopplam. Moren døde i går og lammet er bare 1 uke gammel. Har fått melkeerstatning men dette er visst gått ut på dato.. Svigerfar (bonden) sa jeg kunne gi lammet vanlig melk, men er det næringsrikt nok da?

Anonymous poster hash: 34012...043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vanlig melk gir fort magetrøbbel, men surmelk (kultura/kefir) er går helt fint. Det vi har brukt i fjøset i hvert fall. Har pleid å lage selv av kumjølk fra tank, men hvis du ikke har tilgang er "kjøpemelk" helt fint. Ellers har vi pleid å ha fri tilgang til kraftfor og muligheter for å begynne å smake på grovfor fra dag 1. De liker det ikke med en gang, men vil spise etter hvert. Problemet for dere er jo bare der at lammet ikke har noen mor å lære av da..
Hva er planene for lammet fremover? Skal det sammen med andre sauer etter hvert eller flaskes opp for å slaktes tidlig?

Anonymous poster hash: 578ca...22a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eidt: Kun lettmelk til han får tak i nytt erstatningspulver...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vanlig melk gir fort magetrøbbel, men surmelk (kultura/kefir) er går helt fint. Det vi har brukt i fjøset i hvert fall. Har pleid å lage selv av kumjølk fra tank, men hvis du ikke har tilgang er "kjøpemelk" helt fint. Ellers har vi pleid å ha fri tilgang til kraftfor og muligheter for å begynne å smake på grovfor fra dag 1. De liker det ikke med en gang, men vil spise etter hvert. Problemet for dere er jo bare der at lammet ikke har noen mor å lære av da..

Hva er planene for lammet fremover? Skal det sammen med andre sauer etter hvert eller flaskes opp for å slaktes tidlig?

Jøss! Så den kan få vanlig kefir altså? Det blir ikke for surt? :) Skal det varmes opp først?

Skal be om litt kraftfor i morgen, så får den tilgang til det i alle fall.

Planen er at den skal sammen med resten av saueflokken etterhvert. De slippes ut på beite rett utenfor Hagen vår så snart lammingen nærmer seg slutten :)

Tusen takk for kjapt svar.

Jeg ga lammet en flaske nå nylig med erstatningen og hun slukte det ned.

Grunnen til at svigerfar ikke har nytt pulver enda er fordi en 25 kg sekk på FK koster 900,- Og det er dumt å ha så mye stående for kun et par lam.. Litt gjerrig også da serru..

Men vet du om det går an å få tak i mindre doser så det blir litt billigere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis det er en annen sau som har mistet lam, så kan dere jo melke henne, som en midlertidig løsning.

Anonymous poster hash: 0764f...950
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste en gang at geitemelk var den beste erstatningen for lam fordi kumelk ikke hadde like mange bra antistoffer, men hva vet jeg :P

Regner med at H-melk vil være det beste valget om dere ikke får tak i råmelk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Meg med kefir igjen.
Kefir er jo bare surmelk, men bland i litt vann hvis du er bekymret. All melk skal holde kropsvarme, altså ca 37 grader. Kald melk kan også gjøre så lammet får litt vondt i magen.
Geitemelk er nok best ja, men så er det som oftest lettere å få tak i kumelk.

Ubehandlet kumelk er ikke bra for magen da de får problemer med å fordøye det. Når melken er syrnet så blir det noe helt annet og magen tar det lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Hvorfor kjøper du ikke melkeerstatning på felleskjøpet eller noe? Jeg har da vitterlig gitt ørten lam flaskemat med det pulveret der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Meg med kopplammet igjen. Plutselig i dag så er hun slapp og vil ikke spise :( Har bare fått i henne bittelitt. Hun vil bare ligge :( Prøver å få tak i svigerfar men ikke noe hell enda. Kan jeg gjøre noe nå tro? Eller vil hun dø?!:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Meg med kopplammet igjen. Plutselig i dag så er hun slapp og vil ikke spise :( Har bare fått i henne bittelitt. Hun vil bare ligge :( Prøver å få tak i svigerfar men ikke noe hell enda. Kan jeg gjøre noe nå tro? Eller vil hun dø?!:(

Se om du kan få tak i druesukker, og bland det i melka. Det gir mye energi. Vi pleide å gi det til kopplammene hos oss ihvertfall! :)

Anonymous poster hash: f2efe...b77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lille lammet døde :-( Skikkelig leit. Jeg føler meg mislykka som matmor. Håper ikke det var min feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lille lammet døde :-( Skikkelig leit. Jeg føler meg mislykka som matmor. Håper ikke det var min feil.

Uff da, trist å lese! Men nei, det var ikke noe du kunne gjort tenker jeg.

Hadde en slik kalv en gang, var veldig lovende, drakk mye i starten og så ut til å klare seg fint. Men over natten ville han bare ikke mer. Lå og skalv, nektet næring og ville så vidt puste. Slik er det dessverre av og til :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uff da, trist å lese! Men nei, det var ikke noe du kunne gjort tenker jeg.

Hadde en slik kalv en gang, var veldig lovende, drakk mye i starten og så ut til å klare seg fint. Men over natten ville han bare ikke mer. Lå og skalv, nektet næring og ville så vidt puste. Slik er det dessverre av og til :(

Det er så trist :( Hun fikk en flaske i 12 tiden i natt og da var hun så pigg og fin. Plutselig klokka 06.00 i dag så hadde hun gitt opp :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hmm. Jeg trodde lam på en uke og litt eldre skulle ha flaske hver 3 time?
Ellers hvis lammet bare døde uten noen forvarsel (løs mage osv) at det kan ha plukket opp en eller annen infeksjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hmm. Jeg trodde lam på en uke og litt eldre skulle ha flaske hver 3 time?

Ellers hvis lammet bare døde uten noen forvarsel (løs mage osv) at det kan ha plukket opp en eller annen infeksjon?

Ja, hun fikk hver 3.time unntatt på natten. Bonden sa at jeg ikke trengte å stå opp om natten for å gi. Så jeg ga henne siste flaske klokka 00.00.

Jeg leste at kopplam er mye mer utsatt for infeksjoner, så mulig det var det som skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...