Gå til innhold

Hva er definisjonen på gamle dager?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Altså hvor lang tid tilbake må vi når vi snakker om gamle dager? 5 år? 10 år? 20 år?

Anonymous poster hash: 3d8a6...d29
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

50-tallet.

Anonymous poster hash: da4fd...6b3

AnonymBruker
Skrevet

50-tallet.

Anonymous poster hash: da4fd...6b3

Ok, så når jeg snakker om ting jeg gjorde for 10 år siden så er det ikke gamle dager? Hadde denne samtalen på jobb i dag.

Gjest Eurodice
Skrevet

Det har noe å gjøre med ens egen alder, tenker jeg. Jeg tenker i 100-årsperspektiv.

Gjest Eurodice
Skrevet

Ok, så når jeg snakker om ting jeg gjorde for 10 år siden så er det ikke gamle dager? Hadde denne samtalen på jobb i dag.

Selvfølgelig regnes ikke 10 år tilbake som gamle dager.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig regnes ikke 10 år tilbake som gamle dager.

Kanskje selvfølgelig for deg, men ikke selvfølgelig for andre.Det er derfor jeg spør her...

Skrevet

Egentlig alt sånn 10+ år tilbake i tid :P

Om jeg snakker med ei venninne om da vi var 14 år gamle, kan jeg kalle det for gamle dager.

Om vi prater om da besteforeldrene våre var små, kan jeg også kalle det for gamle dager.

Osv osv

De fleste skjønner hvilken "gamle dager" man mener sånn sett.

Skrevet

I følge mine barn (i skolealder) er gamle dager da jeg var liten (jeg er 38).

*gammel*

Men en generasjon tidligere er vel ganske gammelt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid tenkt 2+ generasjoner.

Altså jeg var ikke født i gamle dager, men min mor ble født i gamle dager, og min mormor ble gift i gamle dager. Men det er min egen definisjon...

Anonymous poster hash: 3b8a2...941
  • Liker 2
Gjest Eurodice
Skrevet

I følge mine barn (i skolealder) er gamle dager da jeg var liten (jeg er 38).

*gammel*

Men en generasjon tidligere er vel ganske gammelt.

Min datter pleide å spørre meg, da hun var liten: "Kan ikke du fortelle om den gangen du levde, mamma? Det er så morsomt å høre om". :)

• Liker 1
Gjest Corto Maltese
Skrevet (endret)

Det kommer jo litt an på alderen egentlig.

Jeg mener gamledager for en 10 åringer er ikke det samme som gamledager for en 90 åring.

For min del vil jeg vil si at gamledager er da mamma og pappa var unge 50-60 tallet og nedover

Endret av Rhaegar Targaryen
AnonymBruker
Skrevet

For meg er gamle dager på 60 tallet

Anonymous poster hash: 43869...6d5
Skrevet

Det har noe å gjøre med ens egen alder, tenker jeg. Jeg tenker i 100-årsperspektiv.

100 år er for mye. Jeg trur man må tenke på generasjoner. Altså at din far eller mor kan snakke om "gamle dager" så gjorde man ditt eller datt, og da handler det jo om generasjonen før din egen. Altså når de var på den alderen til den de snakker med/om. Og snakker man med bestefar eller bestemor så blir det altså to generasjoner siden.

• 4 år senere...
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Da jeg var liten fortalte alltid mine besteforeldre om gamledager, da de var barn. Så for meg er 1920/30-tallet gamledager.

Skrevet
På 29.4.2014 den 20.54, AnonymBruker skrev:

Altså hvor lang tid tilbake må vi når vi snakker om gamle dager? 5 år? 10 år? 20 år?

Det er individuelt. Det kommer an på hvem du spør og alderen på denne personen :nissevink:

Anonymkode: 4572c...095

Skrevet

For min  del er gamle dager 1920/30-tallet når mine besteforeldre var små. 

• Liker 1
Skrevet

For min del er det Hadean perioden, når jorda ble til. :) 

Skrevet

Jeg tenker gamle dager er den tiden besteforeldrene mine var unge, altså rundt 1950-tallet og tidligere :) de snakker alltid om gode, gamle dager 😅

Skrevet

Noen ganger tenker jeg st gamle dager var før mobil og Internett. Dvs tidlig nittitallet. Det var tider, det!

Anonymkode: 04f71...48e

Skrevet

Tror jeg laget en slik tråd for noen mnd siden 😛 Gamledager er når bestemor var ung. Da ting var helt annerledes enn nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...