AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #1 Skrevet 29. april 2014 For litt over ett år siden tok foreldrene mine ut separasjon. I løpet av fjor sommer krevde min mor ut et skillsmisseoppgjør. De ble muntlig enig om at pappa skulle nedbetale dette oppgjøret i rater, men ikke før denne avtalen ble inngått begynte min mors advokat og sende trussler om tvangssalg og det som verre er om han ikke betalte hele beløpet under ett. Til slutt tok min fars advokat kontakt med min mors og henviste til at de hadde en avtale. Beløpet er nå for lengst overført. Det jeg reagerer på er at de fremdeles er oppført som separert og ikke skilt. Hvordan kan man ta et oppgjør etter en skillsmisse, for to som ikke er skilt...? Burde ikke beløpet kunne kreves tilbake? Jeg har prøvd og finne ut av dette på nett, men de fleste temaer omhandler uenigheter under skillsmisseoppgjør. Anonymous poster hash: 3bd3d...773
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #2 Skrevet 29. april 2014 Hva er problemet? Anonymous poster hash: 70622...552 2
nojac Skrevet 29. april 2014 #3 Skrevet 29. april 2014 Det er helt normalt å dele når en tar ut separasjon, ikke å vente til skilsmissen formelt er gjennomført. 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #4 Skrevet 29. april 2014 Du har fått svar allerede. Men det er helt vanlig at et skifte er ferdig lenge før skilsmissen er et faktum. Begge parter går jo videre under en separasjon også, skal etablere seg på nytt kanskje? For min egen del var separasjonen et faktum første uke i april, innen 15 april hadde jeg overført det eksen skulle ha. Skilsmisse fikk vi ikke før august året etter. Mange går jo også separerte i mange år. Det er faktisk en fordel for din far også at skiftet er foretatt. For før skiftet er gjort så har også din mor krav på eventuelle økninger i verdier. Og om din far bor i deres tidligere felles hus kan din mor kreve markedsleie for halvparten av huset, men skal også være med på å betale en del kostnader som gjelder huset (ikke løpende utgifter). For å si det slik, det er bare en fordel at skiftet blir oppgjort for som fy...! Anonymous poster hash: f0d5a...9f5 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #5 Skrevet 29. april 2014 Om de bare er separert ennå, så skyldes de seg selv. En av partene må begjære skillsmisse. Ikke noe som kommer av seg selv Anonymous poster hash: 94572...73f 3
Testosteron Skrevet 29. april 2014 #6 Skrevet 29. april 2014 Hvordan kan man ta et oppgjør etter en skillsmisse, for to som ikke er skilt...? Det følger av ekteskapsloven § 57 at man kan kreve deling allerede etter at man har fått separasjonsbevilling: § 57.Når deling skal skje. En ektefelle kan kreve deling av ektefellenes samlede formue som er felleseie i følgende tilfeller: a. Når det er gitt bevilling til eller avsagt dom for separasjon eller skilsmisse.
Gjest Blondie65 Skrevet 29. april 2014 #7 Skrevet 29. april 2014 Du får ikke skilsmisse før du har skiftet, så det er faktisk helt nødvendig å foreta skiftet mens man er separert.
JotunHuldra Skrevet 29. april 2014 #8 Skrevet 29. april 2014 Om de bare er separert ennå, så skyldes de seg selv. En av partene må begjære skillsmisse. Ikke noe som kommer av seg selvAnonymous poster hash: 94572...73f Og skilsmisse kan først fredes etter ett år separasjon, ikke sikkert de er der ennå. Skjønner forsåvidt ikke hva TS mener faren skal ha tilbake og hvorfor detter TS sitt problem at det er skiftet og hvordan dette foregikk. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå