Alice123 Skrevet 29. april 2014 #21 Skrevet 29. april 2014 (endret) Men jødene er jo ikke blitt kristnet! Så hvorfor skulle kristendommen stjele den høytiden? Og dette med påskens opphav, hvor har du det fra? Påske betyr 'forbi' og er til minne om at Gud gikk forbi jødiske hjem og sparte deres førstefødte fordi de hadde smurt lammeblod over inngangsdøra eller noe sånt.Anonymous poster hash: 60b4f...67a Om du lurer på hvorfor religioner stjeler høytider og ritualer då får du lese det jeg og Gunfreak har skrevet i tråden. Opprinnelig er påske (vårfesten) en eldgammel høytid som feiret fruktbarhet og for lengst glemte guder. Endret 29. april 2014 av Alice123 1
Gjest Corto Maltese Skrevet 29. april 2014 #22 Skrevet 29. april 2014 Er ikke det litt merkelig? Vi feirer vel påske pga Jesu død og oppstandelse, men så var det altså slik at Jesus og læresveinene dro til Jerusalem, med Jesus ridende på et esel inn til byen, for å feire påske?Anonymous poster hash: 60b4f...67a Så søtt du tror at kristendommen fant opp påsken. 1
Tøytigern Skrevet 29. april 2014 #23 Skrevet 29. april 2014 Er ikke det litt merkelig? Vi feirer vel påske pga Jesu død og oppstandelse, men så var det altså slik at Jesus og læresveinene dro til Jerusalem, med Jesus ridende på et esel inn til byen, for å feire påske?Anonymous poster hash: 60b4f...67a Altså, Jesus mente han var den Messias som jødenes hellige bøker profeterte om. Så derfor red han på det eselet fordi en profet (Sakarja) hadde sagt at Messias skulle ri på et sånt dyr. Da mente folk han var Messias, så de viftet med palmeblader og var glade. Bare så trist at han ble drept rett etter. Da mente de at de hadde tatt feil av alt sammet, Så de fortsetter å feire påsken og venter fortsatt på Messias. Disiplene hans mente derimot at han stod opp igjen og dro til Himmelen, etterpå. Så de har lagt nytt innhold i påsken sin og tviholder på sin tolkning av at Jesus er jødenes Messias, men at jødene bare misforstod alt ting. Det er forskjellen, altså.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #24 Skrevet 29. april 2014 Men jødene er jo ikke blitt kristnet! Så hvorfor skulle kristendommen stjele den høytiden? Og dette med påskens opphav, hvor har du det fra? Påske betyr 'forbi' og er til minne om at Gud gikk forbi jødiske hjem og sparte deres førstefødte fordi de hadde smurt lammeblod over inngangsdøra eller noe sånt.Anonymous poster hash: 60b4f...67a Jødenes påske feirer utgangen fra Egypt. Historien du referer til er en del av dette.Anonymous poster hash: 9e72e...6fe 1
Tøytigern Skrevet 29. april 2014 #25 Skrevet 29. april 2014 Men jødene er jo ikke blitt kristnet! Så hvorfor skulle kristendommen stjele den høytiden? Og dette med påskens opphav, hvor har du det fra? Påske betyr 'forbi' og er til minne om at Gud gikk forbi jødiske hjem og sparte deres førstefødte fordi de hadde smurt lammeblod over inngangsdøra eller noe sånt.Anonymous poster hash: 60b4f...67a Jødene har en historie der hele folket var tatt til fange i en krig og tatt med til Egypt der de ble tvunget til å leve som slaver. Så var det en mann av jødisk avstamning, Moses fra kurven i sivet der, som mente jødenes Gud hadde befalt til Egypternes konge og guddom, den o store Faraoen ,at jødefolket skulle løslates og få reise sin vei. Dette var ikke faraoen så intressert i å høre på, siden han trengte arbeidskraft til å bygge pyramidene sine. Da mener altså jødene at deres Gud sendte flere naturkatastrofer over Egypt for å overbevise faraoen der om at det var en ekte Gud, som sa jødene skulle få dra sin vei ASAP. Når faraoen ikke ble overbevist sa denne nye lederen til jødene, Moses fra siv-kurven, at det skulle komme en dødsengel fra Gud og drepe alle de sønnene som var født før foreldrene fikk flere barn, i alle egyptiske familer. Men sånn at den dødsengelen ikke skulle drepe noen jødiske sønner skulle jødiske familier merke huset sitt med lammeblod ved døren og holde seg inne. Da skulle engelen etter avtalen gå forbi det huset. Derav navnet :Passover/ Forbigang. Etterpå mener jødene at egypterne var så traumatiserte av alle dødsfallene at faraoen deres ba jødene dra sin vei. (Men han ombestemte seg da og fulgte etter dem, for å hente dem tilbake igjen.Der kommer altså delingen av Rødehavet inn i bildet. De løp altså over den tørrlagte havbunnen der og unnslapp. Etterpå surret de rundt i ørkenen i 40år.)
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #26 Skrevet 29. april 2014 Så søtt du tror at kristendommen fant opp påsken. Så søtt at du tror at jeg tror det.Anonymous poster hash: 60b4f...67a 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #27 Skrevet 29. april 2014 Jødenes påske feirer utgangen fra Egypt. Historien du referer til er en del av dette.Anonymous poster hash: 9e72e...6fe Ja, det var jo det jeg skrev!Anonymous poster hash: 60b4f...67a
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #28 Skrevet 29. april 2014 Jødene har en historie der hele folket var tatt til fange i en krig og tatt med til Egypt der de ble tvunget til å leve som slaver. Så var det en mann av jødisk avstamning, Moses fra kurven i sivet der, som mente jødenes Gud hadde befalt til Egypternes konge og guddom, den o store Faraoen ,at jødefolket skulle løslates og få reise sin vei. Dette var ikke faraoen så intressert i å høre på, siden han trengte arbeidskraft til å bygge pyramidene sine. Da mener altså jødene at deres Gud sendte flere naturkatastrofer over Egypt for å overbevise faraoen der om at det var en ekte Gud, som sa jødene skulle få dra sin vei ASAP. Når faraoen ikke ble overbevist sa denne nye lederen til jødene, Moses fra siv-kurven, at det skulle komme en dødsengel fra Gud og drepe alle de sønnene som var født før foreldrene fikk flere barn, i alle egyptiske familer. Men sånn at den dødsengelen ikke skulle drepe noen jødiske sønner skulle jødiske familier merke huset sitt med lammeblod ved døren og holde seg inne. Da skulle engelen etter avtalen gå forbi det huset. Derav navnet :Passover/ Forbigang. Etterpå mener jødene at egypterne var så traumatiserte av alle dødsfallene at faraoen deres ba jødene dra sin vei. (Men han ombestemte seg da og fulgte etter dem, for å hente dem tilbake igjen.Der kommer altså delingen av Rødehavet inn i bildet. De løp altså over den tørrlagte havbunnen der og unnslapp. Etterpå surret de rundt i ørkenen i 40år.) Hvorfor skrev du plutselig en forlenget versjon av det samme jeg skrev?Anonymous poster hash: 60b4f...67a
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #29 Skrevet 29. april 2014 Ja, det var jo det jeg skrev!Anonymous poster hash: 60b4f...67a Ikke akkurat, nei. Grunnen til at den kristne påsken feires på samme tid, er nettopp at Kristi lidelse og død fant sted under påskehøytiden. Derfor har påsken forskjellig innhold for jøder og kristne. Ingen har "stjålet" noen høytid.Anonymous poster hash: 9e72e...6fe 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #30 Skrevet 29. april 2014 Jødene har en historie der hele folket var tatt til fange i en krig og tatt med til Egypt der de ble tvunget til å leve som slaver. Så var det en mann av jødisk avstamning, Moses fra kurven i sivet der, som mente jødenes Gud hadde befalt til Egypternes konge og guddom, den o store Faraoen ,at jødefolket skulle løslates og få reise sin vei. Dette var ikke faraoen så intressert i å høre på, siden han trengte arbeidskraft til å bygge pyramidene sine. Da mener altså jødene at deres Gud sendte flere naturkatastrofer over Egypt for å overbevise faraoen der om at det var en ekte Gud, som sa jødene skulle få dra sin vei ASAP. Når faraoen ikke ble overbevist sa denne nye lederen til jødene, Moses fra siv-kurven, at det skulle komme en dødsengel fra Gud og drepe alle de sønnene som var født før foreldrene fikk flere barn, i alle egyptiske familer. Men sånn at den dødsengelen ikke skulle drepe noen jødiske sønner skulle jødiske familier merke huset sitt med lammeblod ved døren og holde seg inne. Da skulle engelen etter avtalen gå forbi det huset. Derav navnet :Passover/ Forbigang. Etterpå mener jødene at egypterne var så traumatiserte av alle dødsfallene at faraoen deres ba jødene dra sin vei. (Men han ombestemte seg da og fulgte etter dem, for å hente dem tilbake igjen.Der kommer altså delingen av Rødehavet inn i bildet. De løp altså over den tørrlagte havbunnen der og unnslapp. Etterpå surret de rundt i ørkenen i 40år.) Hvorfor bruker du vokativ her?Anonymous poster hash: 9e72e...6fe
Tøytigern Skrevet 29. april 2014 #31 Skrevet 29. april 2014 (endret) Hvorfor skrev du plutselig en forlenget versjon av det samme jeg skrev?Anonymous poster hash: 60b4f...67a Å, beklager så mye. Edit: Når du skriver "eller noe sånt" tenkte jeg det gikk an å bidra med en avklaring på hva "eller noe sånt" faktisk bestod i, siden jeg trodde det var usikkerhet fra din side rundt dette. Endret 29. april 2014 av Tøytigern
Tøytigern Skrevet 29. april 2014 #32 Skrevet 29. april 2014 Hvorfor bruker du vokativ her?Anonymous poster hash: 9e72e...6fe Fordi jeg ikke har lokomotiv...
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #33 Skrevet 29. april 2014 Fordi jeg ikke har lokomotiv... ??? Prøver du å blande inn lokativ? Det er ikke det samme.Anonymous poster hash: 9e72e...6fe
Tøytigern Skrevet 29. april 2014 #34 Skrevet 29. april 2014 ??? Prøver du å blande inn lokativ? Det er ikke det samme.Anonymous poster hash: 9e72e...6fe Neida. Jeg har jo alt skrevet at de var i Egypt.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #35 Skrevet 29. april 2014 Neida. Jeg har jo alt skrevet at de var i Egypt. Hva?Anonymous poster hash: 9e72e...6fe
Tøytigern Skrevet 29. april 2014 #36 Skrevet 29. april 2014 Hva?Anonymous poster hash: 9e72e...6fe Lokativ = hvor noe befinner seg... I Egypt, altså. Ved Nilen... Herre, denne avsporingen er da unødvendig. Pointet mitt var å bidra med en forklaring på forskjellen på kristen og jødisk påske. Detaljer som hvorfor jeg benytter vokativ er da komplett uintressant. Og siden TS tydeligvis vet hva den jødiske påsken er og hva de kristne feirer, skjønner jeg i grunnen ikke behovet for denne tråden. Men det er nå så. 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #37 Skrevet 29. april 2014 Det er ikke lokativ. Spørsmålet er hvorfor du bruker vokativ for farao der nominativ er korrekt.Anonymous poster hash: 9e72e...6fe
Tøytigern Skrevet 29. april 2014 #38 Skrevet 29. april 2014 Det er ikke lokativ. Spørsmålet er hvorfor du bruker vokativ for farao der nominativ er korrekt.Anonymous poster hash: 9e72e...6fe Ja,dette var jo.. veldig teologisk orientert.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #39 Skrevet 30. april 2014 Ikke akkurat, nei. Grunnen til at den kristne påsken feires på samme tid, er nettopp at Kristi lidelse og død fant sted under påskehøytiden. Derfor har påsken forskjellig innhold for jøder og kristne. Ingen har "stjålet" noen høytid.Anonymous poster hash: 9e72e...6fe Jo, jeg refererte til lammeblodet osv og at Gud sparte de jødiske førstefødte i Egypt. Hvis kristendommen ikke har stjålet høytiden, hvorfor heter den da det samme? Når ordet "påske" kommer fra (ja, hvorfor må jeg egentlig skrive det samme innlegget på nytt her) "forbi", etter at Gud gikk forbi de husene som hadde lammebl... ja, nettopp. Altså ordet kommer fra den jødiske høytiden. Anonymous poster hash: 60b4f...67a
AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #40 Skrevet 30. april 2014 Jo, jeg refererte til lammeblodet osv og at Gud sparte de jødiske førstefødte i Egypt. Hvis kristendommen ikke har stjålet høytiden, hvorfor heter den da det samme? Når ordet "påske" kommer fra (ja, hvorfor må jeg egentlig skrive det samme innlegget på nytt her) "forbi", etter at Gud gikk forbi de husene som hadde lammebl... ja, nettopp. Altså ordet kommer fra den jødiske høytiden. Anonymous poster hash: 60b4f...67a Vel, på engelsk er påske easter, etter gudinnen Ishtar (uttales som easter), språk gjør mye rart. Men det er vel ingen som nekter for at Jesus, i følge historiene om ham, var jøde? Og da er det naturlig at han feiret påske. Og så fikk man en ny religion etter Jesus, som ble en forlenger av den gamle jødiske tradisjonen. Anonymous poster hash: 4fcd3...5b4 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå