AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #1 Skrevet 29. april 2014 Jeg er 22, nyutdannet og har akkurat kjøpt min første leilighet! Jeg vet jeg klarer å betale avdrag etc, men likevel har jeg litt "hetta". Jeg brukte alle sparepengene mine som ek og har dermed 0,- på sparekonto. Har noe penger låst på BSU, men dette kommer jeg selvfølgelig til å fortsette å ha. Hva har dere som eier leilighet i buffer? Leiligheten min er ny, moderne og godt vedlikeholdt så jeg regner ikke med at jeg plutselig får en stor økonomisk smell, men ønsker såklart å ha penger i bakhånd dersom det skulle skje noe, en trygghet. Føler meg ikke vel med å ikke ha noe på konto etter boligkjøpet nå. Jeg har ca 23.000,- utbetalt og betaler 11.500,- i boliglån, fellesutg, strøm, nett, tv og forsikring. Ellers har jeg ca 500,- i telefon (skal kuttes ned) og 450,- på treningssenter. Har ikke barn eller bil. Bruker rundt 2000,- på mat i mnd og rundt 1500,- på klær, hygiene, sjampo etc. I tillegg kommer lånet fra lånekassen på rundt 1500,- i mnd. Det går jo rundt og jeg får spart noen tusen i måneden, men føler ikke det er nok. Burde vel spare opp ca 100.000,-? Vurderer å skaffe meg en nattjobb og / eller ettermiddags /kveldsjobb for å fete opp bufferen kjappere. Noen som har noen formeninger her? Hva har dere som eier leiligheten i buffer? Anonymous poster hash: c4a3b...4f4
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #2 Skrevet 29. april 2014 Vi eier enebolig og har 180.000kr i buffer (men har en regel på at den ikke skal gå under 100.000kr så den brukes i ny og ne når vi pusser opp og sånn). Syns det høres ut som du har kontroll jeg, så lenge du kan spare litt og ikke bruker penger som du ikke har så går det nok fint Anonymous poster hash: 3c024...b80
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #3 Skrevet 29. april 2014 Vi eier enebolig og har 180.000kr i buffer (men har en regel på at den ikke skal gå under 100.000kr så den brukes i ny og ne når vi pusser opp og sånn). Syns det høres ut som du har kontroll jeg, så lenge du kan spare litt og ikke bruker penger som du ikke har så går det nok fint Anonymous poster hash: 3c024...b80 Takk for svar 180.000,- er godt jobba! Jeg skal kutte helt ned på unødvendige ting som klær, kaffe og lunsj ute osv til jeg har nådd målet om 100k i buffer. Skal sette i gang med søknader på natt og deltidsjobber og forhåpentligvis får jeg en ekstra jobb så jeg får spart fortere. Føler meg litt "naken" uten en krone på bok. Satser på at jeg får spart opp litt!! Anonymous poster hash: c4a3b...4f4
Sushi Skrevet 29. april 2014 #4 Skrevet 29. april 2014 BSU-en din er jo en buffer. Vi har buffer i form av at vi har kort nedbetalingstid på lånet som vi kan endre hvis økonomien endrer seg. Vi kan også utvide lånet om vi trenger det. Ellers har vi vel 20-50 tusen på felles sparekonto, jeg har egne sparepenger i tillegg. Vi betaler stort sett ekstra på lånet hvis vi har penger til overs.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #5 Skrevet 29. april 2014 BSU-en din er jo en buffer. Vi har buffer i form av at vi har kort nedbetalingstid på lånet som vi kan endre hvis økonomien endrer seg. Vi kan også utvide lånet om vi trenger det. Ellers har vi vel 20-50 tusen på felles sparekonto, jeg har egne sparepenger i tillegg. Vi betaler stort sett ekstra på lånet hvis vi har penger til overs. Ja den er på en måte det, men vil gjerne ha noe utenom bsu kontoen også. Har også kort nedbetalingstid på lånet mitt og kan jo øke det hvis det blir trangt om økonomien en dag. Tror jeg bare er litt nervøs ettersom dette er min første bolig! Anonymous poster hash: c4a3b...4f4
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #6 Skrevet 29. april 2014 Tror nok du stresser litt mer enn du må, dette går så fint så å spare op plitt hevr måned, du trenger ikke ekstrajobb for det Du er sikkert bare så vandt til å ha mye penger på bok pga egenkapitalen, hvor mye hadde du? Anonymous poster hash: 0fc29...f4e 1
debattanten Skrevet 29. april 2014 #7 Skrevet 29. april 2014 Siden leiligheten og alt er nytt burde det holde om du setter av en tusenlapp i mnd etter min mening. Da har du om 5 år rundt 60 000kr + rentene over disse 5 årene. Om 5 år går jo garantien ut på det meste, men vil nok holde en god stund lenger antageligvis. Overskuddet du har hver mnd er bare å betale på lånet, putte på BSU osv.
Pengebingen Skrevet 29. april 2014 #8 Skrevet 29. april 2014 Kjempebra at du vil ha buffer! 100k er et fint mål over tid, bare å starte sparingen og sette av noen tusen hver måned. Ikke bare pga leilighet og fremtidige kostnader, men også annet som kan skje i livet. Alltid lurt å ha en del i bakhånd. BSU fungerer dårlig som buffer da de er bundet til kjøp av bolig/nedbetaling av boliglån. Greit å kunne cashe inn endel på lånet, men en skikkelig bufferkonto bør være mer tilgjengelig for å dekke uventede hendelser også.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #9 Skrevet 29. april 2014 Flott at du vil ha en buffer, men du trenger ikke å stresse. Derfor synes jeg ikke du skal ta deg en ekstra jobb eller kutte ut alt av kos i livet Om du sparer noe hver måned, f.eks. 2000 kroner eller litt mindre, så har du fort en buffer. Vi bor i en leilighet fra 2008, den er nå altså 6 år. Det har til dags dato ikke vært noe vi har trengt å bruke penger på i leiligheten eller noen hvitevarer som har røket. Selv har vi en buffer på 80 000 tilsammen. Samtidig sparer vi opp til ferie på egen konto, har pensjonssparing (det bør du kanskje også gjøre) og har en mer langvarig sparing i fond. Du bør også sjekke forsikringer og pensjonssparing. Som en annen nevner kan ting skje, og da kan inntekten din minskes drastisk. Om den gjør det er det godt å ha en forsikring som kan dekke opp en del av det du mister i inntekt. Enten som engangutbetaling som betaler ut lånet ditt eller en månedssum Anonymous poster hash: cb307...a03 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå