AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #1 Skrevet 29. april 2014 Kan advokaten som skriver testamentet for en person være vitne? Og har det noe innvirkning om advokaten er barndoms venn av en av de som er berettiget i testamentet?Anonymous poster hash: 1e0a5...5a4
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #2 Skrevet 29. april 2014 Du må ha to andre vitner enn advokaten. Vi hadde avokat og hadde ikke lyst til å innvolvere kjente i testamentet, men han skrev ikke under. Anonymous poster hash: 1ce90...cbc
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #3 Skrevet 29. april 2014 TS Takk for svar. Vet du om dette var pga lover? Eller kanskje flere her inne vet noe?Anonymous poster hash: 1e0a5...5a4
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #4 Skrevet 29. april 2014 Sekretæren på advokatkontoret skriver ofte under som vitne så lenge du har med deg gyldig legitimasjon. Anonymous poster hash: 42d6e...5b6 1
Testosteron Skrevet 29. april 2014 #5 Skrevet 29. april 2014 Kan advokaten som skriver testamentet for en person være vitne? Og har det noe innvirkning om advokaten er barndoms venn av en av de som er berettiget i testamentet? Ja. Det kan han med mindre han selv er tilgodesett i testamentet eller hvis ektefellen hans er tilgodesett. Han er også inhabil hvis nære slektninger av ham er tilgodesett eller nære slektningers ektefelle er tilgodesett. Videre er han inhabil hvis noen han er i tjeneste hos er tilgodesett i testamentet. At advokatens barndomsvenn er tilgodesett i testamentet gjør det ikke ugyldig. http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1972-03-03-5 1
Testosteron Skrevet 29. april 2014 #6 Skrevet 29. april 2014 Takk for svar. Vet du om dette var pga lover? Eller kanskje flere her inne vet noe? Arveloven § 61 regulerer hvem som kan være testamentsvitner. § 61.Disposisjon i testament til føremon for eit av testamentsvitna er ugyldig. Det same gjeld disposisjon til føremon for ektemaken til eit testamentsvitne, for slektning i rett opp- eller nedstigande linje eller sysken, eller til føremon for ektemaken til ein så nær slektning eller for ein like nær slektning til ektemaken til eit vitne. Adoptivbarn vert rekna for barn til adoptanten, og dei naturlege slektskapstilhøva til barnet skal det berre leggjast vekt på dersom vitnet kjende tilhøvet på testasjonstida. Disposisjon i testament til føremon for nokon som vitnet er i teneste hos på testasjonstida, er ugyldig. Som teneste vert og rekna funksjon som styremedlem og liknande i selskap, lag, stifting eller offentleg institusjon. Disposisjonen er likevel gyldig når tilknytinga er fjern og truleg ikkje har hatt noko å seie for innhaldet i testamentet. At nokon er innsett til testamentsfullførar, gjeld jamvel om den innsette eller nokon i hans teneste har vore testamentsvitne.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #7 Skrevet 29. april 2014 TS Takk for svar. Prøvd å sjekke opp litt selv, men var ikke klar over om jeg forstod riktig. Testamentet er allerede skrevet i 2005, av min mormor. Min mor og hennes bror ble tilgodesett i testamentet. Han fikk da en forskudd på arv av en hytte, og litt mer. Grunnen til at jeg lurer er fordi min mor nå er død og vi arver hennes del. Da når min mormor går bort. Syntes bare det var synd de brukte akkurat denne advokaten, da jeg vet han er god venn med min onkel. Men tydeligvis ikke så mye man kan gjøre med testamentet da altså?Anonymous poster hash: 1e0a5...5a4
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #8 Skrevet 29. april 2014 TS Takk for svar. Prøvd å sjekke opp litt selv, men var ikke klar over om jeg forstod riktig. Testamentet er allerede skrevet i 2005, av min mormor. Min mor og hennes bror ble tilgodesett i testamentet. Han fikk da en forskudd på arv av en hytte, og litt mer. Grunnen til at jeg lurer er fordi min mor nå er død og vi arver hennes del. Da når min mormor går bort. Syntes bare det var synd de brukte akkurat denne advokaten, da jeg vet han er god venn med min onkel. Men tydeligvis ikke så mye man kan gjøre med testamentet da altså?Anonymous poster hash: 1e0a5...5a4 Nei, ikke basert på at advokaten er inhabil. Anonymous poster hash: 77a82...5f1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #9 Skrevet 30. april 2014 Noen andre måter kan gå frem da? Skal forøvrig til advokat på fredag. Ønsker egentlig bare å forhøre meg litt..Anonymous poster hash: 1e0a5...5a4
AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #10 Skrevet 30. april 2014 Noen andre måter kan gå frem da? Skal forøvrig til advokat på fredag. Ønsker egentlig bare å forhøre meg litt..Anonymous poster hash: 1e0a5...5a4 Gå frem i forhold til hva da? Du har kommet med alt for lite informasjon til at det går an å ta stilling til noe som helst. Anonymous poster hash: 77a82...5f1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå