Gjest Chlorophyll Skrevet 29. april 2014 #1 Skrevet 29. april 2014 (endret) Noen som vet? Har spist mye av dette i en periode før, men holdt opp med det en stund. Spiste det i dag. Nå føler jeg liknende ubehag det jeg følte for noen uker siden, men da lå jeg også ei hel uke. Litt vondt i hodet, småkvalm og veldig trøtt. Endret 29. april 2014 av Chlorophyll
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #2 Skrevet 29. april 2014 Proteiner! Tror ikke det skal være noe i dem som man reagerer på, iallfall. Kanskje hvis du går på streng lavkarbo, er jo litt karbs i dem, men de er jo trege og grove, så burde ikke være noe problem. Anonymous poster hash: 3c134...362
Gjest Timber Skrevet 29. april 2014 #3 Skrevet 29. april 2014 Har du kjøpt ferdigkokte på boks? I såfall må du skylle godt av de. Helt til det ikke "skummer" noe mer. Da slipper mange unna ubehaget.
Gjest Chlorophyll Skrevet 29. april 2014 #4 Skrevet 29. april 2014 Har du kjøpt ferdigkokte på boks? I såfall må du skylle godt av de. Helt til det ikke "skummer" noe mer. Da slipper mange unna ubehaget. Nei, det var sånne tørre. Boksmat/hermetikk, styrer jeg unna. Kunne kanskje være en id'e å skylle av dem likevel? 1
Gjest Chlorophyll Skrevet 29. april 2014 #5 Skrevet 29. april 2014 Proteiner! Tror ikke det skal være noe i dem som man reagerer på, iallfall. Kanskje hvis du går på streng lavkarbo, er jo litt karbs i dem, men de er jo trege og grove, så burde ikke være noe problem. Anonymous poster hash: 3c134...362 Går ikke på noe lavkarbo nei, men er restriktiv med når på dagen jeg konsumerer karbohydratene, og hvilken type det er. Har ikke reagert på bønner og andre linser eller kornsorter.
Gjest Timber Skrevet 29. april 2014 #6 Skrevet 29. april 2014 Nei, det var sånne tørre. Boksmat/hermetikk, styrer jeg unna. Kunne kanskje være en id'e å skylle av dem likevel? Vet ikke om det vil hjelpe, men prøv og se om du merker noen forskjell.
Gjest Chlorophyll Skrevet 29. april 2014 #7 Skrevet 29. april 2014 Vet ikke om det vil hjelpe, men prøv og se om du merker noen forskjell. Kan prøve. Blir jeg dårlig igjen, får jeg bare slutte å spise det.
Vulpes Skrevet 30. april 2014 #8 Skrevet 30. april 2014 FODMAP er en diett, hvis man skal kalle det det, som går ut på å først eliminere alle type matvarer som inneholder stoffer som er kjent for å kunne gi magetrøbbel for noen, for så å sakte innføre noen matvarer av gangen for å se om man reagerer på dem. En slags elimineringsmetode altså, for å finne ut hva man reagerer på. Du finner mange lister over mat som inneholder FODMAP's, deriblant linser. Husker ikke nøyaktig hva som er i dem, men det er altså ikke helt uvanlig at noen kan få litt magetrøbbel av å spise linser. Du finner nok masse info om du bare Googler det
AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #9 Skrevet 30. april 2014 Linser skal skylles godt før koking! Anonymous poster hash: 971e6...173
Supraspinatus Skrevet 1. mai 2014 #10 Skrevet 1. mai 2014 Linser har mye fiber. I tillegg har linser og bønner en del antinæringsstoffer. Grunnen til at tilhengere av paleokosthold ikke spiser linser og bønner er fordi de innholder mye fytinsyre og lektiner. Og for FODMAP-bevisste er det primært pga innhold av galakto-oligosakkarider. Det vil si at enkelte mennesker har problemer med å fordøye dem, de kan hemme opptak av mikronæringstoffer, og hos noen også skade tarmene (mildt/betennelsereaksjon).
Gjest Lille-pus Skrevet 1. mai 2014 #11 Skrevet 1. mai 2014 Linser må skylles godt før de kokes. En pose røde linser kan se ganske blasse ut før du vasker/skyller dem, og da ser du hvor mye 'støv' som egentlig var på dem. La oss si det slik, har du sett det en gang så glemmer du ikke å vaske/skylle dem neste gang Men, om det er årsaken til ubehaget tør jeg absolutt ikke være sikker på.
Gjest Chlorophyll Skrevet 1. mai 2014 #12 Skrevet 1. mai 2014 FODMAP er en diett, hvis man skal kalle det det, som går ut på å først eliminere alle type matvarer som inneholder stoffer som er kjent for å kunne gi magetrøbbel for noen, for så å sakte innføre noen matvarer av gangen for å se om man reagerer på dem. En slags elimineringsmetode altså, for å finne ut hva man reagerer på. Du finner mange lister over mat som inneholder FODMAP's, deriblant linser. Husker ikke nøyaktig hva som er i dem, men det er altså ikke helt uvanlig at noen kan få litt magetrøbbel av å spise linser. Du finner nok masse info om du bare Googler det Aldri hørt om før, men skal se på det Linser har mye fiber. I tillegg har linser og bønner en del antinæringsstoffer. Grunnen til at tilhengere av paleokosthold ikke spiser linser og bønner er fordi de innholder mye fytinsyre og lektiner. Og for FODMAP-bevisste er det primært pga innhold av galakto-oligosakkarider. Det vil si at enkelte mennesker har problemer med å fordøye dem, de kan hemme opptak av mikronæringstoffer, og hos noen også skade tarmene (mildt/betennelsereaksjon). Takk. Fytinsyre og lektiner sa meg ikke så mye, men hva er det? Gelakto - obligosakkarider, er det noe som likner på kasein molekylet? Linser må skylles godt før de kokes. En pose røde linser kan se ganske blasse ut før du vasker/skyller dem, og da ser du hvor mye 'støv' som egentlig var på dem. La oss si det slik, har du sett det en gang så glemmer du ikke å vaske/skylle dem neste gang Men, om det er årsaken til ubehaget tør jeg absolutt ikke være sikker på. Æsj. Hørtes utrolig vemmelig ut. Nå er det nesten så jeg ikke har lyst til å gå og skylle dem, for å se hvor mye som faktisk renner av dem. Lurer på om ris, havregryn, andre kornsorter og mel, er like fulle av støv også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå