Icy Skrevet 10. juni 2004 #1 Skrevet 10. juni 2004 Hvordan klarer mann å få ett helt egg til å stå på en vannrett flate? (det vil som regel dette ned på siden).
Arkana Skrevet 10. juni 2004 #2 Skrevet 10. juni 2004 Legg en liten haug med salt på bordet og legg egget oppi (enden skal berøre bordet) til det står støtt. Blås forsiktig bort saltet.
Lula Skrevet 11. juni 2004 #4 Skrevet 11. juni 2004 Gi egget et lite "kakk" når du setter det ned (slik at det "knuser" litt i den ene enden). Da blir det stående :-)
-Fisken- Skrevet 11. juni 2004 #5 Skrevet 11. juni 2004 Gi egget et lite "kakk" når du setter det ned (slik at det "knuser" litt i den ene enden). Da blir det stående :-)
LilleBille Skrevet 11. juni 2004 #6 Skrevet 11. juni 2004 Gi egget et lite "kakk" når du setter det ned (slik at det "knuser" litt i den ene enden). Da blir det stående :-) Var det ikke sånn Marco Polo vant et veddemål...?
Lula Skrevet 11. juni 2004 #7 Skrevet 11. juni 2004 Hva ler du av Aniola-Fisk? Var det ikke sånn Marco Polo vant et veddemål...? Jo det var det. Derav uttrykket "Columbi egg" :-) : "en enkel løsning på et tilsynelatende uløselig problem, skriver seg fra anekdoten om Columbus som fikk et egg til å balansere på enden ved å gi spissen en liten knekk"
tenker Skrevet 11. juni 2004 #8 Skrevet 11. juni 2004 Men kan man kalle det helt lenger når det har fått et knakk :klø:
Tusenfryd Skrevet 11. juni 2004 #9 Skrevet 11. juni 2004 Hva ler du av Aniola-Fisk? Jo det var det. Derav uttrykket "Columbi egg" :-) : "en enkel løsning på et tilsynelatende uløselig problem, skriver seg fra anekdoten om Columbus som fikk et egg til å balansere på enden ved å gi spissen en liten knekk" Ikke Marco Polo, men Colombus, ja. De andre rundt han, sa at "det kunne vi også gjort" - "ja," sa han - "men det var jeg som gjorde det".
Sander Skrevet 11. juni 2004 #10 Skrevet 11. juni 2004 Columbus knuste skallet. Det går også an å riste egget kraftig, så plommen løsner og blander seg med hviten. Tyngdepunktet senkes ørlite, og med litt tålmodighet er det mulig å balansere egget også uten hjelp av salt. Om egget er helt kan fortsatt diskuteres...
Icy Skrevet 12. juni 2004 Forfatter #11 Skrevet 12. juni 2004 Gi egget et lite "kakk" når du setter det ned (slik at det "knuser" litt i den ene enden). Da blir det stående :-) Endelig en genial person Vel egentlig er det vel Columbus da men...
LilleBille Skrevet 13. juni 2004 #12 Skrevet 13. juni 2004 Ikke Marco Polo, men Colombus, ja. De andre rundt han, sa at "det kunne vi også gjort" - "ja," sa han - "men det var jeg som gjorde det". .. takk for korrigering.. visste det var en "kjent" en...
Gjest Anonymous Skrevet 13. juni 2004 #13 Skrevet 13. juni 2004 Endelig en genial person Vel egentlig er det vel Columbus da men... Visste det var Columbus da. Derfor det heter Columbi egg jo ;-) Glemte bare i min iver etter å virke genial, å korrigere LilleBille :-)
Gjest Smartie (tror jeg..) Skrevet 13. juni 2004 #15 Skrevet 13. juni 2004 Det trenger vel ikke være rått. Jeg ville hardkokt det og tatt skallet av. Det er likevel "et helt egg", er det ikke? Da er det en luftboble inni, og hvis man har flaks, gjør den det hardkokte egget flatt i ene enden og da skal det kunne stå på en vannrett flate.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå