Antlers Skrevet 29. april 2014 #21 Skrevet 29. april 2014 Til takvasken kan dere bruke en dampvasker. Det er supereffektivt! OBS: ikke bruk dette dersom dere har takess! Vær i det hele tatt veldig forsiktige med all vasking av takess Om dere ikke får tak i en dampvasker, kan dere prøve med salmiakk og litt zalo blandet i varmt vann, så skrubber dere med en gryteskrubb i nylon eller en grytebørste (minner om en oppvaskkost, men har ikke bust som stikker ut fra sidene, og håndtaket er kortere). Det er tungt arbeid, og man må ta små områder om gangen, men det drar ikke støv rundt på samme måte som med klut. Vask alltid over med rent vann etter dere har brukt salmiakk. Jeg bruker salmiakk til det meste av store flater når det er tid for vårrengjøring, og det eneste som har blitt synlig mattet ned her er en av de lakkerte tredørene, men det kan like gjerne være fordi den må vaskes ofte (bruker bare en klut med litt zalo på når det ikke er vårrengjøring), siden den blir full av fett fra matlaging på kjøkkenet. men det gjør uansett ingenting, da det er gjort på null komma niks å lakkere denne igjen. Jeg ser også an hva jeg skal vaske, og bruker f.eks en mye sterkere blanding på kjøkkenet enn på soverommet.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #22 Skrevet 29. april 2014 Antlers, on 29 Apr 2014 - 17:06, said: Til takvasken kan dere bruke en dampvasker. Det er supereffektivt! OBS: ikke bruk dette dersom dere har takess! Vær i det hele tatt veldig forsiktige med all vasking av takess Om dere ikke får tak i en dampvasker, kan dere prøve med salmiakk og litt zalo blandet i varmt vann, så skrubber dere med en gryteskrubb i nylon eller en grytebørste (minner om en oppvaskkost, men har ikke bust som stikker ut fra sidene, og håndtaket er kortere). Det er tungt arbeid, og man må ta små områder om gangen, men det drar ikke støv rundt på samme måte som med klut. Vask alltid over med rent vann etter dere har brukt salmiakk. Jeg bruker salmiakk til det meste av store flater når det er tid for vårrengjøring, og det eneste som har blitt synlig mattet ned her er en av de lakkerte tredørene, men det kan like gjerne være fordi den må vaskes ofte (bruker bare en klut med litt zalo på når det ikke er vårrengjøring), siden den blir full av fett fra matlaging på kjøkkenet. men det gjør uansett ingenting, da det er gjort på null komma niks å lakkere denne igjen. Jeg ser også an hva jeg skal vaske, og bruker f.eks en mye sterkere blanding på kjøkkenet enn på soverommet.Hvorfor bruke varmt vann med salmiakk? Da utløser du damping av salmiakken som ikke er bra å puste inn, den virker minst like godt i lunkent vann uten damping! Anonymous poster hash: 2bffc...104 2
Antlers Skrevet 29. april 2014 #23 Skrevet 29. april 2014 Hvorfor bruke varmt vann med salmiakk? Da utløser du damping av salmiakken som ikke er bra å puste inn, den virker minst like godt i lunkent vann uten damping! Anonymous poster hash: 2bffc...104 Er bare vant til å kalle det "varmt vann", altså i motsetning til kaldt, men jeg bruker nok varmere vann enn lunkent. Litt varmere enn dusjtemperatur synes jeg fungerer best - da slipper jeg stive fingre. Har i salmiakken til slutt, og har aldri merket noe til overdreven damping eller lukt med det "trikset", selv om jeg vet at mange sverger til kaldt vann.
strawberry Skrevet 29. april 2014 #24 Skrevet 29. april 2014 Til vegger og gulv: bruk en sånn kost med skaft (bilde). Om taket er litt gammelt og "henger ned" anbefaler jeg å bare bruke tørr mopp der. 1
Gjest Ciegus Skrevet 29. april 2014 #25 Skrevet 29. april 2014 Jeg skal også vaske meg ut av en bolig. Hvordan anbefaler dere å vaske inni komfyren? Har verken salmiakk eller grønnsåpe, og ser ikke poenget med å kjøpe det bare for komfyrens del. Noe annet man kan bruke? Ajax?
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #26 Skrevet 29. april 2014 Dere trenger ikke skrubbe taket. Tørrmopping er som regel mer enn bra nok, også på vegger. Gå over alle flater og vask vekk flekker. Er det soting pga panelovn eller avtrekk, vær forsiktig når dere vasker. For mye gnikking kan gjøre vondt verre. Soting må ofte heller males over, men dette må regnes som vanlig slitasje og ikke noe som kan kreves av dere. Husk at det er forskjell på om man vasker ut ved salg av leilighet og leie! Lister og karmer er lett å glemme. Husk også å rense sluk godt. Og ise av fryser.Anonymous poster hash: 23d38...17c 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #27 Skrevet 29. april 2014 Jeg skal også vaske meg ut av en bolig. Hvordan anbefaler dere å vaske inni komfyren? Har verken salmiakk eller grønnsåpe, og ser ikke poenget med å kjøpe det bare for komfyrens del. Noe annet man kan bruke? Ajax? Da ville jeg brukt Zalo. Ikke sikker på om dette trikset funker med Zalo, men noe du kan gjøre er å blande Zalo og vann i en kopp, og sette dette i ovnen og skru på ovnen på 100 grader. La det stå en stund. Da vil gassene fordampe og begynne å trekke inn i skiten slik at den er lettere å vaske etterpå. Men dette trikset er opprinnelig for salmiakk, så vet ikke helt hvordan det blir med Zalo. Men kanskje det funker? Anonymous poster hash: c6b9e...1f7
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #28 Skrevet 29. april 2014 Jeg skal også vaske meg ut av en bolig. Hvordan anbefaler dere å vaske inni komfyren? Har verken salmiakk eller grønnsåpe, og ser ikke poenget med å kjøpe det bare for komfyrens del. Noe annet man kan bruke? Ajax? Ovnsrens, så fremt den ikke er selvrensende. Anonymous poster hash: 91faf...268 2
Gjest Ciegus Skrevet 29. april 2014 #29 Skrevet 29. april 2014 Ovnsrens, så fremt den ikke er selvrensende. Anonymous poster hash: 91faf...268 Da er det vel billigere med salmiakk? Prøver å slippe billig unna. Hvordan vet jeg om ovnen er selvrensende, når jeg ikke har bruksanvisning?
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2014 #30 Skrevet 1. mai 2014 Nei, vi er ikke SÅ udugelige at vi trenger vaskebyrå Vi er godt igang vi, fikk med noen venner som hjelper oss også Anonymous poster hash: be1ea...fa0
Gjest Evans Skrevet 1. mai 2014 #31 Skrevet 1. mai 2014 Jeg hadde satt det bort til et vaskebyrå - de har alle produktene som trengs og god erfaring med flyttevask! Trenger ikke å være så veldig dyrt heller. Jeg har gjort det selv, tror jeg brukte citymaid en gang, og var veldig fornøyd!
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2014 #32 Skrevet 1. mai 2014 Bestill et rengjøringsbyrå. Anonymous poster hash: 26d05...6bc
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2014 #33 Skrevet 1. mai 2014 Eddik (7%) kan brukes til det meste av rengjøring Eddik 35% er etsende og det er Eddik 7% som er omtalt i artikkelen. http://www.dagbladet.no/2011/09/28/tema/bolig/klikk/18334108/ Anonymous poster hash: 70f4f...471
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2014 #34 Skrevet 1. mai 2014 FOR SISTE gang, NEI vi trenger da for pokkern ikke noe vaskebyrå!!! Har kjøpt meg en salmiakkflaske til under 20kroningen og resten av rengjøringsmidlene fikk vi av foreldre/svigers, og vaskingen her går som en lek så bare ro dere ned pms-damer Anonymous poster hash: be1ea...fa0
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2014 #35 Skrevet 1. mai 2014 FOR SISTE gang, NEI vi trenger da for pokkern ikke noe vaskebyrå!!! Har kjøpt meg en salmiakkflaske til under 20kroningen og resten av rengjøringsmidlene fikk vi av foreldre/svigers, og vaskingen her går som en lek så bare ro dere ned pms-damer Anonymous poster hash: be1ea...fa0 Chill. Du bad om råd. Anonymous poster hash: 5d1df...0d0 2
Gjest Skrevet 1. mai 2014 #36 Skrevet 1. mai 2014 FOR SISTE gang, NEI vi trenger da for pokkern ikke noe vaskebyrå!!! Har kjøpt meg en salmiakkflaske til under 20kroningen og resten av rengjøringsmidlene fikk vi av foreldre/svigers, og vaskingen her går som en lek så bare ro dere ned pms-damer Anonymous poster hash: be1ea...fa0 Oj... 4
Maja35 Skrevet 12. mai 2014 #37 Skrevet 12. mai 2014 (endret) Heihei Jeg jobber i et rengjøringsbyrå og vi har utført rundt 500 flyttevasker rundt om kring på sørlandet. Vi følger alltid en standard som i gjør ny eier fornøyd nesten hver eneste gang. Flyttevask innebærer som regel: - Rengjøring av hvitevarer og annet inventar - Teppegulv støvsuges - Harde gulv moppes/ vaskes - Trapper og avsatser moppes / vaskes / støvsuges - Rensing av vinduskarmer, hyller og speil - Rengjøring av skuffer og skap, inn- og utvendig. - Tørr/fuktig rengjøring av tak, vegger og andre overflater som ikke er vaskbare - Rensing av gulvlister, stikkontakter, dører og ventilasjon. - Vask av kjøkken og sanitærrom. - Rengjøring av fliser og fuger. - Vindusvask inn- og utvendig. - Tømming og rengjøring av peis. - Tilleggstjenester som fjerning av heksesot etter avtale Det holder som regel å dra over tak og vegger med tørr klut/mopp for å få vekk støv. I noen tilfeller er det sot og møkk på tak og vegger som da må vaskes vekk. Hvis det er tilfellet, bruk en fuktig mopp på tak med en fordampende allrengjøringssåpe (gjerne to runder). På veggene er moppen også effektiv, ved vanskelige flekker bruk klut og litt sterkere såpe. Grønnsåpe skal KUN benyttes på treverk. På kjøkkenet er det viktig å vaske alle skuffer og skap nøye ut- og innvendig. Bruk en basisk såpe på fettflekker (f.eks. salmiakk). Bruk stålull på vanskelige flekker på ovn, keramikktopp og inni kjøleskap. Viktig å huske å vaske under og bak komfyr og kjøleskap. På badet er det ofte mange som sliter med dusjkabinettet. Bruk en hard svamp og skurekrem og gni det godt inn og skyll deretter vekk med vann. Vask innvendig dusjkar, toalett og alle sluk med sure kjemikalier, f.eks. klorin. Husk å fjerne front til badekar og dusj og vaske gulvet godt under. Håper svaret hjalp, lykke til! :-) Ønsker dere å lese mer om flyttevaskprosessen, sjekk ut våre hjemmeside -Link fjernet- Innlegget er ryddet for reklame. - Magnifique, mod. Endret 12. mai 2014 av Magnifique
Tøytigern Skrevet 12. mai 2014 #38 Skrevet 12. mai 2014 Jeg skal også vaske meg ut av en bolig. Hvordan anbefaler dere å vaske inni komfyren? Har verken salmiakk eller grønnsåpe, og ser ikke poenget med å kjøpe det bare for komfyrens del. Noe annet man kan bruke? Ajax? Swint Jif og svamp med skureside er også fint. Tørk godt etterpå,med klut vridd i rent vann. Hva i allverden skal folk med all denne grønnsåpen og salmiakken fra tidlig i forrige århundre, når vi har mye mer effektive produkter å få kjøpt i dag? Fatter og begriper det ikke. Tips: Er stekeovnen helt håpløs så vask den med klesvaskemiddel i varmt vann før du tar gjenstridige fastbrente saker som ost med swint eller jif på skuresvamp. Ikke skur istykker/rip opp finishen på flatene! Enten det eller middel for å vaske komfyrtopper. Klesvaskemiddel erstatter salmiakk på alle områder og matter ikke ned flater. Dessuten er salmiakk meget ugunstig å puste inn og relativt antikvarisk, spør dere meg... Grønnsåpe er også en veldig antikvarisk greie etterlater seg en hinne av voks som tiltrekker seg støv. Mikrofiberkluter er langt mer effektivt. (Det er en grunn til at femtitallsdamene løste opp salmiakken i grønnsåpa... #fettløselig.) Det eneste grønnsåpe skal benyttes til er å skure umalte treflater forå beskytte dem... Og salmiakken er forbeholdt å matte ned flater som skal males... Ta på gummihansker og vask med Omo Pulver eller flytende Omo og bruk ordentlige kluter. Hipp hurra og reint.
Tøytigern Skrevet 12. mai 2014 #39 Skrevet 12. mai 2014 (endret) Dampvask til tak er forresten fint,men tak som ikke får skjolder ved test vaskes utmerket godt med veggmoppen. (Og særlig tungt er det ikke når man står riktig) Disse takessene det er snakk på over her støvsuger man, med den lille børsten til støvsugerslangen. Når man vasker er mopp og microfiber din beste venn. Glem grønnsåpe. Vi lever ikke i 1940 mer. (Ps. Har du dampvasker så bruk den i fuger mellom fliser, i slukene og under kanten på toalettet. Den er ypperlig på den før nevnte kjøkkenvifta. Skal du vaske vinduer på utsiden er høyttrykksspyler et hett tips.) Grove svamper i dusjkabinettet er ikke å anbefale,spør dere meg. Har du flaks riper du opp hele dusjveggen, dersom den er lagd av rett matriale. Swint er kult i badekar og bunnen av dusjkabinetter, hvis det er såpebelegg som ikke vil av og man ikke kjøper seg middel tiltenkt det formålet. Men for all del: Rip ikke opp flatene ved å skure med sammenkrønsjet stålull uten nok stålullsåpe.Også kommer vi tilbake til klesvaskemiddelet igjen, da. Supert å benytte seg av nå rman vasker vegger i dusjkabinett og i badekar. Endret 12. mai 2014 av Tøytigern
Lucid Skrevet 12. mai 2014 #40 Skrevet 12. mai 2014 Er veldig udugelig når det kommer til vask selv, men vi fant ut at kjøkkenvifta med alle delene som hører til der ble veldig fin og ren etter at vi la den i varmt vann med sun vaskepulver. Det middelet man bruker i oppvaskmaskina er virkelig potent!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå