Tøytigern Skrevet 12. mai 2014 #41 Skrevet 12. mai 2014 (endret) Er veldig udugelig når det kommer til vask selv, men vi fant ut at kjøkkenvifta med alle delene som hører til der ble veldig fin og ren etter at vi la den i varmt vann med sun vaskepulver. Det middelet man bruker i oppvaskmaskina er virkelig potent! O, ja. Men man må bruke gummihansker og la det ligge i bløt lenge nok. Det er så sterkt at folk må vite hva de gjør. (Edit: Det var det der med å parkere salmiakken igjen, til fordel for andre saker. ) Endret 12. mai 2014 av Tøytigern
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #42 Skrevet 12. mai 2014 Du skal vaske ned ALT. Vi kjøpte en sånn industriell dampvasker sammen med svigerfar når vi skulle flytte. Den kan bruked til alt fra å vaske tak, tepper, fungerer fantastisk på inngrodd skitt i komfyr, vaske smuss på bad osv. Det jeg liker med den er at du får bort all skitt uten å bruke vaskemidler (kun vann er nødvendig). Det koster jo litt å kjøpe en sånn, men jeg vet at det finnes steder der slike kan leies også. Ellers ville jeg vurdert å spytte i de få tusenlappene det koster å leie renjøringsfirma til å gjøre jobben, hvis du ikke vil gjøre det selv. Når dere nå ser hvor mye ekstra arbeid det er å vaske ut når dere bare har tatt en "kattevask" en gang i blant så tenker jeg dere er mer nøye på det på neste sted dere bor. Anonymous poster hash: 6371e...b8d 1
Tøytigern Skrevet 12. mai 2014 #43 Skrevet 12. mai 2014 Du skal vaske ned ALT. Vi kjøpte en sånn industriell dampvasker sammen med svigerfar når vi skulle flytte. Den kan bruked til alt fra å vaske tak, tepper, fungerer fantastisk på inngrodd skitt i komfyr, vaske smuss på bad osv. Det jeg liker med den er at du får bort all skitt uten å bruke vaskemidler (kun vann er nødvendig). Det koster jo litt å kjøpe en sånn, men jeg vet at det finnes steder der slike kan leies også. Ellers ville jeg vurdert å spytte i de få tusenlappene det koster å leie renjøringsfirma til å gjøre jobben, hvis du ikke vil gjøre det selv. Når dere nå ser hvor mye ekstra arbeid det er å vaske ut når dere bare har tatt en "kattevask" en gang i blant så tenker jeg dere er mer nøye på det på neste sted dere bor.Anonymous poster hash: 6371e...b8d Hvis man investerer i sånn dampvasker kan man bruke den over alt etterpå .Flott i dusjkabinettet feks, på dusjveggene og i fuger mellom fliser på bad og kjøkken. Fint på alle tepper. Kan benyttes på møbler. Dreper rmidd i madrasser og sofaputer. Du kan til og med bruke den på gardinene dine. Har du astma eller et nyfødt barn: Dampvasker er din venn.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #44 Skrevet 12. mai 2014 Hvis man investerer i sånn dampvasker kan man bruke den over alt etterpå .Flott i dusjkabinettet feks, på dusjveggene og i fuger mellom fliser på bad og kjøkken. Fint på alle tepper. Kan benyttes på møbler. Dreper rmidd i madrasser og sofaputer. Du kan til og med bruke den på gardinene dine. Har du astma eller et nyfødt barn: Dampvasker er din venn. Ja, jeg har i alle fall aldri hatt så rent bad og kjøkken som etter at vi kjøpte den. Svigerfar eier den sammen med oss, men han bor rett bortenfor så det er jo ikke noe problem. Jeg brukte den sist for ett par dager siden når jeg tok ut hagemøblene og vasket dem + putekassen. Helt genialt :-)Anonymous poster hash: 6371e...b8d 1
misstealover Skrevet 12. mai 2014 #45 Skrevet 12. mai 2014 (endret) Vi skal også rengjøre leiligheten snart... Uff. Godt med mye tips! Min mor er heldigvis renholder så hun kommer med mange gode tips til oss. Hun anbefaler blant annet å bruke minst mulig rengjøringprodukter når vi vasker gulv og andre overflater. Det er ikke nødvendig dersom det ikke er fett eller andre merker som ikke går lett av. Microkluter anbefales også på det sterkeste! Å bruke skikkelig våte mopper er heller ikke nødvendig, men bruker man det må man huske å tørke gulvet med en tørr mopp rett etter! En lett fuktig mopp er bra. Å la vann (spesielt med såpe i) ligge på gulvet er ikke bra. Det ser renere ut, men det blir ikke det om vannet ligger og tørker. Er det også såpe/rengjøringsprodukt i vannet legger det seg et lag av det på gulvet, noe som ikke er så bra. Er det skitt på gulvet er det bare å ta det bort med papir/kost og støvbrett før man bruker mopp. Da slipper man å skitne til vannet så fort Det er noen tips fra (min mor og) meg Endret 12. mai 2014 av misstealover 2
Tøytigern Skrevet 12. mai 2014 #46 Skrevet 12. mai 2014 Hvordan ta takvask: http://www.vol.no/incoming/article4490055.ece/BINARY/w380/2 Til tak med vannbasert maling brukes moppen tørr. Ellers vris den i vann.
Tøytigern Skrevet 12. mai 2014 #47 Skrevet 12. mai 2014 Vi skal også rengjøre leiligheten snart... Uff. Godt med mye tips! Min mor er heldigvis renholder så hun kommer med mange gode tips til oss. Hun anbefaler blant annet å bruke minst mulig rengjøringprodukter når vi vasker gulv og andre overflater. Det er ikke nødvendig dersom det ikke er fett eller andre merker som ikke går lett av. Microkluter anbefales også på det sterkeste! Å bruke skikkelig våte mopper er heller ikke nødvendig, men bruker man det må man huske å tørke gulvet med en tørr mopp rett etter! En lett fuktig mopp er bra. Å la vann (spesielt med såpe i) ligge på gulvet er ikke bra. Det ser renere ut, men det blir ikke det om vannet ligger og tørker. Er det også såpe/rengjøringsprodukt i vannet legger det seg et lag av det på gulvet, noe som ikke er så bra. Er det skitt på gulvet er det bare å ta det bort med papir/kost og støvbrett før man bruker mopp. Da slipper man å skitne til vannet så fort Det er noen tips fra (min mor og) meg +1 Din mor har snøring
misstealover Skrevet 12. mai 2014 #48 Skrevet 12. mai 2014 +1 Din mor har snøring Ja, hun vet hva hun snakker om!
Tøytigern Skrevet 12. mai 2014 #49 Skrevet 12. mai 2014 Veggvask: https://www.ntbinfo.no/data/images/legacy/img/ecbd0ab4-bc11-4caa-96bf-f32274b52913.jpg Vask ovenfra og ned mot gulvet. Ikke oppover. Da slipper du render på veggen etterpå.
Tøytigern Skrevet 12. mai 2014 #50 Skrevet 12. mai 2014 Grønnsåpevask: http://www.foa.dk/~/media/BillederMedSaerligeRettigheder/Diverse/Tema-arbejdstoj/arbejdstoej1929gulvvaskjpg.ashx?w=564&h=765&as=1 Gulvvask: http://louises.blog.idenyt.net/files/2013/02/Gulvvask.jpg
Tøytigern Skrevet 12. mai 2014 #51 Skrevet 12. mai 2014 Så da er det bare å slå seg løs. Lykke til. http://www.mailce.com/wp-content/uploads/2011/05/temizlik-2.jpg
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #52 Skrevet 12. mai 2014 Ja, jeg har i alle fall aldri hatt så rent bad og kjøkken som etter at vi kjøpte den. Svigerfar eier den sammen med oss, men han bor rett bortenfor så det er jo ikke noe problem. Jeg brukte den sist for ett par dager siden når jeg tok ut hagemøblene og vasket dem + putekassen. Helt genialt :-)Anonymous poster hash: 6371e...b8d Hvilken dampvasker er det snakk om? Anonymous poster hash: c6b9e...1f7
Magnifique Skrevet 12. mai 2014 #53 Skrevet 12. mai 2014 Tråden er ryddet for reklame. - Magnifique, mod.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #54 Skrevet 12. mai 2014 Heihei Jeg jobber i et rengjøringsbyrå og vi har utført rundt 500 flyttevasker rundt om kring på sørlandet. Vi følger alltid en standard som i gjør ny eier fornøyd nesten hver eneste gang. Flyttevask innebærer som regel: - Rengjøring av hvitevarer og annet inventar - Teppegulv støvsuges - Harde gulv moppes/ vaskes - Trapper og avsatser moppes / vaskes / støvsuges - Rensing av vinduskarmer, hyller og speil - Rengjøring av skuffer og skap, inn- og utvendig. - Tørr/fuktig rengjøring av tak, vegger og andre overflater som ikke er vaskbare - Rensing av gulvlister, stikkontakter, dører og ventilasjon. - Vask av kjøkken og sanitærrom. - Rengjøring av fliser og fuger. - Vindusvask inn- og utvendig. - Tømming og rengjøring av peis. - Tilleggstjenester som fjerning av heksesot etter avtale Det holder som regel å dra over tak og vegger med tørr klut/mopp for å få vekk støv. I noen tilfeller er det sot og møkk på tak og vegger som da må vaskes vekk. Hvis det er tilfellet, bruk en fuktig mopp på tak med en fordampende allrengjøringssåpe (gjerne to runder). På veggene er moppen også effektiv, ved vanskelige flekker bruk klut og litt sterkere såpe. Grønnsåpe skal KUN benyttes på treverk. På kjøkkenet er det viktig å vaske alle skuffer og skap nøye ut- og innvendig. Bruk en basisk såpe på fettflekker (f.eks. salmiakk). Bruk stålull på vanskelige flekker på ovn, keramikktopp og inni kjøleskap. Viktig å huske å vaske under og bak komfyr og kjøleskap. På badet er det ofte mange som sliter med dusjkabinettet. Bruk en hard svamp og skurekrem og gni det godt inn og skyll deretter vekk med vann. Vask innvendig dusjkar, toalett og alle sluk med sure kjemikalier, f.eks. klorin. Husk å fjerne front til badekar og dusj og vaske gulvet godt under. Håper svaret hjalp, lykke til! :-) Ønsker dere å lese mer om flyttevaskprosessen, sjekk ut våre hjemmeside -Link fjernet- Innlegget er ryddet for reklame. - Magnifique, mod. Stålull på keramikktopp? Anonymous poster hash: 917a7...9ac 2
Nakata Skrevet 14. mai 2014 #55 Skrevet 14. mai 2014 I dusjen anbefaler jeg en grov svamp eller en skurebørste med stiv bust, for å skrubbe vekk kalk og belegg Bruker det både på gulv, fliser, dusjvegger o.l. med skurekrem. Så shiner jeg over med klut og nal. Pleier å tømme sluket og helle litt salmiakk nedi for å løse opp. Spyl det ned etter noen minutter. 1
Djungelvrål Skrevet 14. mai 2014 #56 Skrevet 14. mai 2014 Flytt ut alle tingene først slik at der er helt tom. Bland Salmiakk og Jif skurekrem i en bøtte med vann. Dette kan dere bruke på alt bortsett fra gulvene. Men bytt selvsagt vann etterhvert. Støvsug så mye dere kan først; gulv, lister, ventiler, vinduskarmer osv. På alt av glass ting som skinner bør dere bruke nal først og en tørr fille etterpå, ellers blir det skjolder. Så er det bare å sette i gang og vaske. Du kan begynne på kjøkkenet og vaske godt der, der trengs sikkert en del salmiakk. Kjæresten din kan vaske vegger og tak og lister. På vegger og tak bruker vi moppestativ med en ren gulvmopp. Anonymous poster hash: c6b9e...1f7 Salmiakk skal ikke brukes på tak eller vegger. Den matter ned og ødelegger malingen eller tapetet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå