Gå til innhold

Skal vaske oss ut av leiligheten. Tips mottas med stor takk!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, vi er et ungt par som skal flytte til ny leilighet og har 14 dager på oss til å flytte tingene våre over til den nye leiligheten og vaske oss ut av den gamle.

Huseieren er ganske streng og har gitt oss beskjed om at det skal vaskes skikkelig.

Ingen av oss har noe særlig erfaring med storrengjøring fra før så vi er litt i villrede kan du si :klo: .

Hva slags vaskemidler anbefales? Vi har fått beskjed om at vegger og tak skal vaskes også, men taket har litt merkelig overflate. Litt ruglete på en måte, prøvde å dra over med en microfiberklut i taket i stad men opplevde at støv og skitt bare "smuldret" seg sammen og det så bare enda jævligere ut enn det i utgangspunktet var :unsure:

Utfordringen blir nok kjøkken og bad tror jeg, da vi som sagt aldri har vasket SKIKKELIG, bare sånn kattevask i ny og ne når det har trengtes. Mye smuss og skitt f.eks i dusjkabinettet og på kjøkkenet mtp vifte og sånn.

Når det er blitt sagt at ALT i leiligheten skal vaskes ned, hva mener egentlig med det? Skal vi gnukke og gni på alt av overflater, vegger, tak, gulv, lister, vinduer osv selv om det ikke er skittent? Eller...?

Håper noen kan hjelpe!! Regner med at huseier blir å trekke fra depositumskontoen vår om det ikke blir så rent som han ønsker og de pengene trenger vi virkelig til vår neste leilighet :(

Anonymous poster hash: a5f30...24a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, absolutt alt skal vaskes/skrubbes og være så rent det kan bli når dere flytter ut derfra. Ned på kne og jobb! ;)

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg vasker ned leiligheten til jul/vår så lager jeg to sprayflasker; en såpevann med grønnsåpe og en liten dasj salmiakk og en flaske rent vann, så sprayer jeg på med såpevannet, venter litt og så skrubber jeg med skurekost med ei fille tillet rundt, deretter sprayer jeg med rent vann og tørker av. Det blir så reint og går hurtig, min leilighet på 46kvm vaskes rundt på 4-5 timer, dere to bør kunne klare dobbelt så stor leilighet på samme tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med mindre dere røyker eller har vedfyring/brenner mye stearinlys, så ville jeg forsøkt å droppe takvasken. Faktisk. Det er et helvetesslit.

Jeg bruker vanlig rengjøringsmiddel (liker Ajax) på malte vegger. Om det er tapet, så skal kluten være nesten tørr når du drar over vegger. Bruk god tid på lysbrytere og gulvlister og taklister. Vask vinduene utenpå og inne, og vask vinduskarm og listverk godt.

Dere skal få valget om han ikke er fornøyd med vasken. Feks om han sier "Dere har ikke vasket der og der godt nok", så skal dere få muligheten til å gjøre den jobben som mangler FØR han trekker fra depositumet.

Anonymous poster hash: 9d6ce...9f8
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Flytt ut alle tingene først slik at der er helt tom.

Bland Salmiakk og Jif skurekrem i en bøtte med vann. Dette kan dere bruke på alt bortsett fra gulvene. Men bytt selvsagt vann etterhvert. Støvsug så mye dere kan først; gulv, lister, ventiler, vinduskarmer osv.

På alt av glass ting som skinner bør dere bruke nal først og en tørr fille etterpå, ellers blir det skjolder. Så er det bare å sette i gang og vaske. Du kan begynne på kjøkkenet og vaske godt der, der trengs sikkert en del salmiakk. Kjæresten din kan vaske vegger og tak og lister. På vegger og tak bruker vi moppestativ med en ren gulvmopp.

Anonymous poster hash: c6b9e...1f7
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husk og dra frem komfyren og kjøleskap og vask bak der.

Og moppen skal bare være fuktig på tak og vegger.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis taket har litt ugunstig overflate, så kan dere jo spørre huseier hvordan h*n mener det skal vaskes. Gjør dere det etter hans/hennes anbefalinger, så må huseier nesten bare si seg fornøyd med det selv om det ikke blir perfekt. Vi har et bittelite toalett i leiligheten der veggene er dekt av en tapet som minner om gummi med lim oppå - klissete og umulig å vaske. Har huseier valgt å ha den slags møl i leiligheten, så kan man ikke forvente perfekt resultat.

Men ellers skal alt vaskes, ja. Støvsug og støvtørk så mye som mulig, og deretter skal vegger, gulv, lister, hjørner og dusjkabinett vaskes, sluker skal renses, bak/under/oppå alt av fast inventar, og så videre. Det kan være lurt å ta badet sist, siden man gjerne må bruke badet for å hente vaskevann og tømme ut brukt vaskevann. Jeg ville forsøkt å se om det holder med støvtørk i taket, men noen ganger må det vaskes.

Anonymous poster hash: 64a51...9ad
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal vaske over alt. På lister også.

Rydd ut ALT av leiligheten, før du tar vasking.

Du bør kjøpe en god universalrengjører som feks Ajax på flaske og vaske med mopp.

Bruk mopp på veggene, også.

Da kan du bruke en type veggmopp eller en nal med en slags pels som tres på nalen/veggmoppen.

Skyll den i bøtte, vri pg ta den på og vask med denne på veggene.

Gulvet bør du støvsuge før du vasker med gulvmopp.

Dra over alle lister med microfiberklut.

Hver gang vannet i bøtten ser grått ut, bytter du det. Når skummet blir borte MÅ du bytte det.

Hvis taket bare blir stygt av vask med veggemoppen (test i et hjørne),bør du bruke støvsuger på det. Ta på det lille munnstykket på støvsugern som ligner på en kost og støvesug.

Ikke ta fukt på taket, om du har sett skjolder i test-hjørnet.

Swiffer tørrmopp er også ok til alle tak, hvis det ikke setter seg fast lo i taket fra den.

Vinduer vaskes enklest med zalo.

Bruk den samme moppen som til vegger, tørk av vann med microklut og gnugg vinduet blankt med frotte-hånkle.

Kjøp baderomsjif og baderoms- skrubb (trekantet) fra Jif, eller forsøk Cillit Bang på badet.

Spesielt i dusjen er det ok med en spray som du lar virke før du gnugger med microklut og skyller av.

Vask gulvet med en mopp med Ajax og vask vasken med Jif og i toalettet med toalettvaskemiddel eller Jif. Tørk utenpå hele klosettet med micro-klut. Ikke bare vask nedi toalettet.

Badespeilet og alle flater som skal være blankt (glassvegger) gnugger du med frotte-hånkle.

Ta på kostedelen på støvsugerslangen og støvsug inni alle skaper og skuffer.

Tørk i kjøkkenskaper etterpå, med microklut.

Vask kjøkkenvasken med stålull.

Poff, ferdig :)

Husk å vaske oppå skaper på kjøkken og soverom og stryke kluten oppå dører. (Dører har fire sider.)

Hilsen personen som tjener penger på å vaske ned leiligheter for byrå ;)

Endret av Tøytigern
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg vasker ned leiligheten til jul/vår så lager jeg to sprayflasker; en såpevann med grønnsåpe og en liten dasj salmiakk og en flaske rent vann, så sprayer jeg på med såpevannet, venter litt og så skrubber jeg med skurekost med ei fille tillet rundt, deretter sprayer jeg med rent vann og tørker av. Det blir så reint og går hurtig, min leilighet på 46kvm vaskes rundt på 4-5 timer, dere to bør kunne klare dobbelt så stor leilighet på samme tid.

Dette er renhold, ikke å vaske seg ut av en leilighet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er renhold, ikke å vaske seg ut av en leilighet.

Pinadø, jeg brukte metoden da jeg vasket meg ut av forrige leilighet, eieren sa det var perfekt vasket.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytt ut alle tingene først slik at der er helt tom.

Bland Salmiakk og Jif skurekrem i en bøtte med vann.

Bland aldri salmiakk og Jif.

Det matter ned alle flater og herper gulvebelegg.

Salmiakk skal KUN benyttes før maling av vegger og tak.

Ikke ved utflytting.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men hvis vi ikke skal bruke salmiakk, hvordan skal jeg da få fett og smuss bort fra kjøkkenvifte osv?

Anonymous poster hash: be1ea...fa0
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bland aldri salmiakk og Jif.

Det matter ned alle flater og herper gulvebelegg.

Salmiakk skal KUN benyttes før maling av vegger og tak.

Ikke ved utflytting.

Veldig uenig i den. På kjøkken må man bruke Salmiak. Og det høres ut som det er ganske skittent der så de trenger noe fettløselig.

Skrev at de ikke skulle bruke det på gulv, og bare fuktig mopp på vegger og tak.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Men hvis vi ikke skal bruke salmiakk, hvordan skal jeg da få fett og smuss bort fra kjøkkenvifte osv?

Anonymous poster hash: be1ea...fa0

Du må bruke salmiak, ihvertfall på kjøkken og bad.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man ha noe så sterkt som salmiakk, hvis man benytter seg av ordentlige produkter og microfiber?

At det er en fettløser seg jeg,men man kan godt benytte baderomsspray på bad, fordi problemet der er såperester og kalk, -og ikke fett.

På kjøkken kan man benytte zalo og Ajax.

Men det er klart, er det så fettete flater at de føles slimete er salmiakk et bra valg.

Til rengjøring av kjøkkenvifta ville jeg nok brukt salmiakk, uansett.

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Rista og løse deler til kjøkkenvifta tar jeg i oppvaskmaskinen. Også bytter jeg filteret. Jeg bruker zalo/gif skuremiddel til kjøkkenbenk/benkeplater, og universalvaskemiddel (som Ajax) til skapdører og hyller. Jeg har aldri eid en salmiakkflaske og nærmer meg 40 år.

Jeg er dog et miljøsvin som bruker endel klorin i servanter, sluk og toalett til vaskingen på badet. Til alt annet bruker jeg tilpassede vaskemidler, eller eddik og sitron.. og litt "elbow grease". Gode grove svamper er til stor hjelp i dusjen o.l og gjør at behovet for sterkere lut ikke er like tilstedeværende.

Anonymous poster hash: 9d6ce...9f8
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Kjøkken og bad er viktig. Husk at sluker på bad og vaskerom skal taes opp. Dusjen skal være ren. Ser du skriver at dere ikke ha vært så nøye, så da kan du få litt av en jobb. Med rette hjelpemidler går det nok greit. Husk lister etter du har vasket vegger. Oppå skap, og inni skap. Kort sagt, alle vaskbare flater skal vaskes

Demonter kjøkkenvifte, legg i vann, kjør i maskin. Vask det som står igjen etter du har demontert

Anonymous poster hash: 242d5...635
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste tips er å få satt det bort til noen som kan sine saker. Det er en helt annen ting å vaske seg ut av en leilighet enn et vanlig renhold.

Ellers er det er bankers tips å være nøye med støv over dørlistene, der sjekkes det ofte. ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Inni skap; hyller, skapvegg og under hyller.

Anonymous poster hash: 2bffc...104

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

TS, du og samboer virker temmelig uvitende når det gjelder til og med alminnelig renhold. Da blir en skikkelig hovedrengjøring ved flytting en nærmest uoverkommelig oppgave. Jeg ville råde dere til å sette bort vaskingen til et byrå, selvom det koster noe. Det blir ikke rent billig hvis dere selv skal kjøpe inn alt som trenges av vaskemidler etc. heller. Dere kunne alliere dere med Tøytigern for eksempel :).

PS. Andre har foreslått det samme, ser jeg, altså sette bort vaskingen.

Endret av Arabella
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...