Gå til innhold

Hjemmelaget pasta?

Anbefalte innlegg

Gjest Ethereal
Skrevet

Har noen av dere erfaring med å lage pasta selv??? Jeg var i Tyskland for et par måneder siden, og da fikk jeg servert verdens beste hjemmelagde appelsinpasta, med fløtesaus, kalkun og vårløk.

Det høres sikkert snålt ut, men det måltidet er noe av det beste jeg noensinne har smakt, og jeg kunne godt tenke meg å leke meg fram til noe liknende. Det var selve pastaen som hadde appelsinsmak, ikke sausen.

Er det mye klin eller vanskelig å få til?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke mye klin med hjemmelaget pasta, og det er heller ikke vanskelig. Det bare tar litt tid å rulle den ut helt tynn. Jeg bruker verdens enkleste pastaoppskrift: for hver person bruker du 100 g hvetemel og 1 egg (evt 2 eggeplommer hvis du vil ha den gulere). Tilsett en klype salt og en dæsj olivenolje (kan godt sløyfes). Kna sammen, pakk i plast og la hvile i kjøleskap ½ time før du lager den formen du ønsker. Du kan tilsette ønsket smakstilsetning i pastadeigen, f.eks. finmost spinat eller friske urter (bør forvelles først), most chili eller hvitløk, eller finrevet appelsinskall om du vil. Er tilsetningen veldig flytende må du ha litt mer mel i.

Skrevet

Husker jeg var med og lagde pasta fra bunnen av som liten, smakte overhodet ingenting og siden har jeg holdt meg til spagetti kjøpt i butikken :-)

Men det hadde sikkert ikke blitt så værst hvis jeg prøvde en gang til..

På "Tid for mat" på tv2 på tirsdag viste kokken hvordan han lagde pasta, det så utrolig enkelt ut og ikke ble det noe særlig kliss heller. her er oppskriften som ble brukt;

]http://www.artoftaste.no/servlet/region?na...0399818

Skrevet

Det tar litt tid, i begynnelsen i alle fall, til man har "teken" :)

JEg kjøpte en pastamaskin til mamma i bursdagsgave i oktober, men vi har ennå ikke fått prøvd den :-?

Glemt det egentlig, blir nok det i helgen ja :-)

Vil anbefale deg å kjøpe en pastamaskin, vanskelig å få pastaen tynn nok uten.

Disse er ikke dyre, jeg kjøpte den til under 200 kr.

Lykke til :)

Gjest Ethereal
Skrevet

Tusen takk for svar! Skal se meg om etter pastamaskin, og teste ut oppskriften som Arkana foreslår. :)

Skrevet

Det er ikke så vanskelig, men fersk pasta passer best til fløstebaserte sauser eller hvis en vil lage ravioli/tortellini. Jamie Oliver sine oppskrifter og fremgangsmåter er veldig enkle å få til og gode på smak. Men enig med de andre: du bør ha en maskin for å få den tynn nok.

Gjest gjest1
Skrevet
Det tar litt tid, i begynnelsen i alle fall, til man har "teken" :)

JEg kjøpte en pastamaskin til mamma i bursdagsgave i oktober, men vi har ennå ikke fått prøvd den :-?

Glemt det egentlig, blir nok det i helgen ja :-)

Vil anbefale deg å kjøpe en pastamaskin, vanskelig å få pastaen tynn nok uten.

Disse er ikke dyre, jeg kjøpte den til under 200 kr.

Lykke til :)

På Storo senteret selger Jernia pastamaskiner for 20 kroner. Hvorfor? Fordi pastamaskin tar mye plass, spesielt om den brukes 2 ganger i året.. En typisk gave til "han som har alt" :-?

Skrevet

På Storo senteret selger Jernia pastamaskiner for 20 kroner. Hvorfor? Fordi pastamaskin tar mye plass, spesielt om den brukes 2 ganger i året.. En typisk gave til "han som har alt" :-?

Oi da :o

Men det ligger jo litt kos bak hjemmelaget pasta da :)

MAn kan jo invitere til en jentekveld og lage pastaen sammen. Morsomt og koselig, ikke minst godt.

Gjest Jamila
Skrevet

Oi da :o

Men det ligger jo litt kos bak hjemmelaget pasta da :)

MAn kan jo invitere til en jentekveld og lage pastaen sammen. Morsomt og koselig, ikke minst godt.

Eller enda bedre, gjør som en av mine venninner: hun inviterer vennepar, så må mennene rulle pasta mens jentene drikker vin :D

Skrevet

Eller enda bedre, gjør som en av mine venninner: hun inviterer vennepar, så må mennene rulle pasta mens jentene drikker vin :D

Den er jeg med på :sjarmor:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...