Gjest lillelarve Skrevet 29. april 2014 #1 Skrevet 29. april 2014 Jeg trener både styrke og kardio i samme slengen (altså, i samme økt). Noen ganger trener jeg HIIT kardio, noen ganger trener jeg kardio og styrke, osv. 1. Er det like greit å gjøre det i samme sleng, eller er det beste å ha hver sine økter? Jeg liker det å kunne gå fra en styrkeøvelse til stående jogging, og fra jogginga til enda en styrkeøvelse, osv; det å kunne blande de sammen for å bli skikkelig svett (og så blir økta mindre ensformig, noe jeg trenger). 2. Er dette en god måte å trene på? Man bygger vel fortsatt muskler selv om man ikke KUN gjør styrkeøvelser, sant? Hehe... (Litt nybegynner skjønner dere).
Gjest Kim Skrevet 29. april 2014 #2 Skrevet 29. april 2014 Jeg tar styrkeøkta først, så "tømmer jeg tanken" med kardio, det kan bli alt fra 5 minutter roing til 30 minutter sykling, avhengig av hva jeg orker den dagen.
Gjest lillelarve Skrevet 29. april 2014 #3 Skrevet 29. april 2014 Jeg tar styrkeøkta først, så "tømmer jeg tanken" med kardio, det kan bli alt fra 5 minutter roing til 30 minutter sykling, avhengig av hva jeg orker den dagen. Ok! Tror du det har lik effekt som å blande eller tror du man vil få et annet resultat av å gjøre styrke for seg selv først? Jeg ønsker å bygge litt muskler for å tone kroppen mer, og få mer former her og der. F.eks. litt mer formfulle lår og legger. Samtidig elsker jeg kardio fordi det får meg skikkelig i gang, føler jeg.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #4 Skrevet 29. april 2014 Mange er fornøyde med crossfit og her går det jo i tunge løft og høy intensitet. Ellers er jeg også for å gi gass etter styrkeøkta. Få opp pulsen skikkelig. Anonymous poster hash: 021c7...32b 2
Supraspinatus Skrevet 29. april 2014 #5 Skrevet 29. april 2014 Hva er målet? Bli sterk i et spesifikt løft? Da bør du trene det for seg selv. Blir generelt i bedre form over hele fjøla? Da er det styrke kombinert med høy intensitet som gjelder. For crossfit-type trening er det viktig at teknikk kommer før intensitet. Dersom du ikke klarer å få opp intensiteten fordi teknikken eller styrken suger, så må du skalere økten til ditt behov. Variasjon er bra, men ikke tilfeldighet. Følg et program med en tanke bak. Selv er jeg veldig fan av disse to typene program: http://www.crossfitfootball.com og http://www.crossfitinvictus.com Begge deler lar deg velge mellom forskjellige nivåer. Du begynner alltid på laveste nivå og så kan du bytte deg oppover avhengig av hvordan du føler det går. På CF Footballsiden er alt ettertrykkelig forklart.
Gjest Kim Skrevet 29. april 2014 #6 Skrevet 29. april 2014 Ok! Tror du det har lik effekt som å blande eller tror du man vil få et annet resultat av å gjøre styrke for seg selv først? Jeg ønsker å bygge litt muskler for å tone kroppen mer, og få mer former her og der. F.eks. litt mer formfulle lår og legger. Samtidig elsker jeg kardio fordi det får meg skikkelig i gang, føler jeg. Jeg tror ikke det spiller så stor rolle, såfremt målet ditt ikke er maksimal muskelvekst, som det er for kroppsbyggere. Jeg trener 4 splitt, jeg deler altså kroppen inn i fire deler og tar en del pr. dag. Så uken min ser omtrent slik ut: Dag 1:Skulder og bryst Dag 2: Kardio Dag 3: Rygg og legger Dag 4: Kardio Dag 5: Biceps og triceps Dag 6: Kardio Dag 7: Ben og mage Dag 8: Hvile På styrke dagene, så trener jeg bare litt kardio, som oftest rundt 10 munutter eller så. På kardio dagene, så trener jeg 40 - 60 minutter, som oftest på sykkel.
Gjest lillelarve Skrevet 29. april 2014 #7 Skrevet 29. april 2014 Hva er målet? Bli sterk i et spesifikt løft? Da bør du trene det for seg selv. Blir generelt i bedre form over hele fjøla? Da er det styrke kombinert med høy intensitet som gjelder. For crossfit-type trening er det viktig at teknikk kommer før intensitet. Dersom du ikke klarer å få opp intensiteten fordi teknikken eller styrken suger, så må du skalere økten til ditt behov. Variasjon er bra, men ikke tilfeldighet. Følg et program med en tanke bak. Selv er jeg veldig fan av disse to typene program: http://www.crossfitfootball.com og http://www.crossfitinvictus.com Begge deler lar deg velge mellom forskjellige nivåer. Du begynner alltid på laveste nivå og så kan du bytte deg oppover avhengig av hvordan du føler det går. På CF Footballsiden er alt ettertrykkelig forklart. Jeg trener ikke med vekter, ikke med utstyr. Jeg bruker kun kroppen som vekt, eller et par store flasker med vann for å gjøre ting litt vanskeligere. Styrkeøvelser jeg trener er kun med kroppen, og det er slik jeg vil holde det, og kan holde det. Jeg trener hjemme og har ikke råd til vekter, men for meg er det ikke nødvendig. Målet er å bli i bedre form, tone kroppen, bli litt sterkere og få litt mer definerte muskler. Vil ikke få store synlig muskler, og trenger ikke bli super sterk. Jeg tenker sterk nok til å gjøre daglige gjøremål, som å kunne bære tunge poser fra butikken, osv. Jeg vil rett og slett bli sunn og holde meg sunn og frisk. Takk for utfyllende svar!
Gjest lillelarve Skrevet 29. april 2014 #8 Skrevet 29. april 2014 Jeg tror ikke det spiller så stor rolle, såfremt målet ditt ikke er maksimal muskelvekst, som det er for kroppsbyggere. Jeg trener 4 splitt, jeg deler altså kroppen inn i fire deler og tar en del pr. dag. Så uken min ser omtrent slik ut: Dag 1:Skulder og bryst Dag 2: Kardio Dag 3: Rygg og legger Dag 4: Kardio Dag 5: Biceps og triceps Dag 6: Kardio Dag 7: Ben og mage Dag 8: Hvile På styrke dagene, så trener jeg bare litt kardio, som oftest rundt 10 munutter eller så. På kardio dagene, så trener jeg 40 - 60 minutter, som oftest på sykkel. Ok! Nei målet er ikke å bygge store muskler. Jeg vil bare styrke kroppen, og kanskje få litt mer definerte lår. Bli sterkere til daglige gjøremål, og det å kunne holde ut mer i treningsøkter. Jeg trener egentlig både kardio, styrke og utholdenhet, men alt gjøres med kroppsvekt og blandes i øktene. Noe jeg synes er bra nok for meg. Jeg ser allerede litt forandring på disse 5 ukene jeg har trent, så det ser jo ut til å fungere. Men jeg vet ikke.. Kunne tenkt meg å vite at det er bra nok, eller om det er noe som bør forandres på for et bedre resultat.
Supraspinatus Skrevet 29. april 2014 #9 Skrevet 29. april 2014 (endret) Jeg trener ikke med vekter, ikke med utstyr. Jeg bruker kun kroppen som vekt, eller et par store flasker med vann for å gjøre ting litt vanskeligere. Styrkeøvelser jeg trener er kun med kroppen, og det er slik jeg vil holde det, og kan holde det. Jeg trener hjemme og har ikke råd til vekter, men for meg er det ikke nødvendig. Målet er å bli i bedre form, tone kroppen, bli litt sterkere og få litt mer definerte muskler. Vil ikke få store synlig muskler, og trenger ikke bli super sterk. Jeg tenker sterk nok til å gjøre daglige gjøremål, som å kunne bære tunge poser fra butikken, osv. Jeg vil rett og slett bli sunn og holde meg sunn og frisk. Takk for utfyllende svar! Du vil tone kroppen, og få mer definerte muskler, men uten at de er synlige? Jeg kan garantere deg at du ikke klarer å trene deg til en bulkete bodybuilderkropp. Det krever så vanvittig kontroll og rutine, og for verdenstoppen må du nok supplementere med litt ulovlige preparater. Du vil ikke bruke penger på vekter. Heldigvis går det fint an å trene relativt tung styrke uten vekter. I kroppsvektøvelser handler alt om vektarmprinsippet. Du kan gjøre øvelser tyngre og lettere ved å flytte vektarmen og om du bruker 1 eller 2 armer/bein. Man kaller gjerne kroppsvektstrening for "calisthenics" på engelsk. Et kvikt søk på "calisthenics for girls" gav denne siden: http://www.bar-barella.com/2012/06/calisthenics-for-girls.html PS: om du søker "bodyweight training for girls" eller tilsvarende så finner du ofte bare sånne altfor enkle øvelser som nesten bare blir fjas. Altfor aerobics-aktig. Det er viktig at det er tungt slik at du ikke klarer uendelig mange repetisjoner. De lette øvelsene kan du kjøre kondisjonstrening med. Type sirkeltrening. Endret 29. april 2014 av Supraspinatus
Gjest lillelarve Skrevet 29. april 2014 #10 Skrevet 29. april 2014 Du vil tone kroppen, og få mer definerte muskler, men uten at de er synlige? Jeg kan garantere deg at du ikke klarer å trene deg til en bulkete bodybuilderkropp. Det krever så vanvittig kontroll og rutine, og for verdenstoppen må du nok supplementere med litt ulovlige preparater. Du vil ikke bruke penger på vekter. Heldigvis går det fint an å trene relativt tung styrke uten vekter. I kroppsvektøvelser handler alt om vektarmprinsippet. Du kan gjøre øvelser tyngre og lettere ved å flytte vektarmen og om du bruker 1 eller 2 armer/bein. Man kaller gjerne kroppsvektstrening for "calisthenics" på engelsk. Et kvikt søk på "calisthenics for girls" gav denne siden: http://www.bar-barella.com/2012/06/calisthenics-for-girls.html PS: om du søker "bodyweight training for girls" eller tilsvarende så finner du ofte bare sånne altfor enkle øvelser som nesten bare blir fjas. Altfor aerobics-aktig. Det er viktig at det er tungt slik at du ikke klarer uendelig mange repetisjoner. De lette øvelsene kan du kjøre kondisjonstrening med. Type sirkeltrening. Takk for svar! Ehm, jeg er dårlig å forklare, hehe... Jeg er klar over at det tar tid å få skikkelig synlige muskler, og heldigvis er ikke det målet mitt. Jeg tenker litt sånn her: http://www.goodhousekeeping.com/cm/goodhousekeeping/images/Tm/thigh-workout-1000-mdn.jpg - Slike type lår og legger er et av målene mine, men som selvfølgelig ikke er nødvendig, men jeg har allerede tegn til muskler der. Jeg må vel pushe meg selv mer framover for å få såpass tonede lår og legger. Og det er vel der styrke må mer til, for å bygge disse musklene. Jeg gjør mye av dette og lignende økter (+ pilates, HIIT, osv): (og jeg gjør de litt mer vanskelige metodene av styrkeøvelser når jeg føler at jeg har styrke nok til det (når det kommer til armhevinger, planken, osv.) https://www.youtube.com/watch?v=Vy9WKyN1rig Jeg bruker store colaflasker, siden jeg ikke har noen slags form for vekter, for å gjøre det vanskeligere, hehe... Men de fungerer jo da! Uansett, takk for hjelp. Jeg skal sjekke den linken og lese mer.
Engel Skrevet 30. april 2014 #11 Skrevet 30. april 2014 Jeg har trent sånn som du beskriver 1-2 ganger i uka i vinter, sammen med løping/cardio og litt styrketrening et par ganger i uka. Hos oss kaller de det bootcamp, og det er rett og slett sirkeltrening med både syrkeøvelser og cardio, gjerne litt tabata-inspirert. Vi bruker riktignok litt vekter på noen øvelser, men mange er kun med kroppsvekt. Kjører maks innsats på hver øvelse, og korte pauser. Som deg så liker jeg variasjonen dette gir i treningen. Jeg merker at jeg har blitt sterkere, og ser litt forskjell på kroppen også, i form av at jeg har blitt strammere. Muskuløs har jeg absolutt ikke blitt, til det er nok ikke styrkeøvelsene tunge nok og heller ikke utført ofte nok. Men på en time med denne treninga så forbrenner jeg 500-600 kcal i følge pulsklokka mi, så det er effektivt med tanke på forbrenning.
Gjest lillelarve Skrevet 30. april 2014 #12 Skrevet 30. april 2014 Jeg har trent sånn som du beskriver 1-2 ganger i uka i vinter, sammen med løping/cardio og litt styrketrening et par ganger i uka. Hos oss kaller de det bootcamp, og det er rett og slett sirkeltrening med både syrkeøvelser og cardio, gjerne litt tabata-inspirert. Vi bruker riktignok litt vekter på noen øvelser, men mange er kun med kroppsvekt. Kjører maks innsats på hver øvelse, og korte pauser. Som deg så liker jeg variasjonen dette gir i treningen. Jeg merker at jeg har blitt sterkere, og ser litt forskjell på kroppen også, i form av at jeg har blitt strammere. Muskuløs har jeg absolutt ikke blitt, til det er nok ikke styrkeøvelsene tunge nok og heller ikke utført ofte nok. Men på en time med denne treninga så forbrenner jeg 500-600 kcal i følge pulsklokka mi, så det er effektivt med tanke på forbrenning. Okei Ja det er sant, man forbrenner masse! Jeg kan også se at jeg er blitt strammere. Jeg kan se at jeg trener, og det er jo positivt. Jeg tror rett og slett jeg må legge til tyngre styrkeøvelser for å få litt mer definerte bein Variasjon er nok det som holder meg i gang tror jeg. Før ble det mye ensformig trening og jeg ble lei og fikk også skader i leggene. Nå gjør jeg en del forskjellig; mye av det samme, men forskjellige variasjoner, ulike øvelser. Jeg trener til og med pilates, noe jeg aldri trodde jeg kom til å gjøre. Men det er faktisk bra for kroppen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå