Gå til innhold

Sette opp vindskjerm i borettslag. Kreves søknad?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i første etasje og har en veranda på bakkenivå som ligger tett ved parkeringsplassen. Det er en selveierbolig.

Må jeg søke styret for å sette opp en sol/vindskjerm markise? En venninne sier at søknad til styret bør være unødvendig siden jeg ikke må søke hvis jeg hadde brukt en vindskjerm som ikke er montert. Markisen vil ikke slås ut annet enn når jeg sitter der ute. De fleste har samme farge på markisene, men det er noen unntak. De fleste har innglassert balkong, men det er umulig når jeg har en verandaplatting av treverk.

Hva skal til for at styret kan nekte meg?

Anonymous poster hash: da178...da6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er noe som skal være en permanent greie og en fast installasjon, som en markise montert på vegg, eller en vegg som er satt ned i bakken med stolper vil være, må du få klarsignal.

Dersom skjermingen din vil være til ulempe for andre, som plutselig får hagen skyggelagt av din solskjerming, eller får utsikten ødelagt av din markise/ vegg, kan (vil) du få nei.

I tillegg vil du nok få nei dersom de mener skjermveggen din ødelegger det estetiske og visuelle i området pga utformingen og/el. material- og fargevalg olign.

Hvis ikke bør det være en grei sak.

Skrevet

(Har du vurdert en hekk?)

AnonymBruker
Skrevet

best å spørre om det ja

Anonymous poster hash: e29cf...21e
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss må det søkes. Men er vel ingen som har fått avslag, med mindre de vil ha noe som ikke er ensartet med markiser/skjerming i resten av BRL.

Anonymous poster hash: 82eff...ee1
AnonymBruker
Skrevet

Det er en markise som ikke vil skjerme mot annet enn parkeringsplassen. Men jeg forstår ikke hvilken forskjell det vil gjøre om jeg kjøper en skillevegg og fester den med kjetting og tar den vekk på høsten. Denne kan jeg sveive inn etter behov.

AnonymBruker
Skrevet

Det er en markise som ikke vil skjerme mot annet enn parkeringsplassen. Men jeg forstår ikke hvilken forskjell det vil gjøre om jeg kjøper en skillevegg og fester den med kjetting og tar den vekk på høsten. Denne kan jeg sveive inn etter behov.

Forskjellen er at markisen vil være fastmontert i fasaden, og fasaden er borettslaget som "selskap" ansvarlig for. Er det store nok greier kan det også være snakk om en fasadeendring som må søkes løyve om etter plan- og bygningsloven. Nå høres det ut som et såpass lite tiltak for din del at dette ikke blir aktuelt, men du ser gjerne problemet.

Er ikke meningen å høres rigid ut, men sånn er det. Tror ikke borettslaget/styret vil ha noen innvendinger, skal litt til for at noen setter seg på bakbeina, men når man bor i borettslag er det begrenset hva man kan tukle med selv uten å spørre om lov først. Så jeg ville definitivt spurt styret.

Anonymous poster hash: b07d7...38f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...