ElleVille Skrevet 19. juni 2002 #1 Del Skrevet 19. juni 2002 Kanskje en litt snodig overskrift, men mitt poeng er: jeg må komme i bedre form - fort. Det jeg har tenkt på, er om det er mulig å kjøre kroppen såpass hardt - "tvinge den" - at utholdenheten forbedres over kortere tid. Jeg snakker ikke om å pushe muskler og ledd, men du vet, når du er så andpusten at du bare vil legge deg ned å dø (ehm, eventuelt bare legge deg ned) - om jeg fortsetter å løpe likevel, hva skjer? Jeg skal klare 3000 meter på kortest mulig tid. Si f.eks. 12 minutter. Tanken er: om jeg først har vært igjennom 3 km på 12 min, da må det vel bli lettere neste gang? Eller er det ikke mulig, trenger jeg mer tid? Vil dette gå raskere, eller er det bare tøv? Om det ikke fungerer hadde det jo vært surt, men selvpining med effekt kan jeg derimot godt prøve. Glad for synspunkter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 19. juni 2002 #2 Del Skrevet 19. juni 2002 Hei Amanda! Dette er selvsakt bare tøv!!! Hehe, neida, skal se hva jeg kan rote frem av kunnskapsregisteret... Dersom du er så stiv og tung og sliten at du ikke klarer mer, er det kroppens måte å si ifra på....Den må ha hvile... Du har jo Gjerset sin bok? Det er to maåte (grovt sett) å trene på. 1. Anaerob trening. Dvs trene kroppen til å tåle mer melksyre, samt heve nivået før du begynner å produsere syra... Får å tåle mer syre, kan du trene som du sier: Bare forsette. Da spyr du til slutt... 2. Aerob trening. Dvs kunne løpe lenge og sakte (dvs så sakte at du ikke prod syre). Blir du for sliten, begynner du å produsere syre, og trener da aerobt... Treningsmåtene finner du i boka di... Trener du for hardt, og ikke gir kroppen din anledning til å hente seg inn, blir du overtrent. Dvs at du blir i dårligere form, ikke bedre etter hver økt... Tren variert (intervaller og forskjellige typer, langkjøringer, samt litt sprint fordelt over 4 økter, så vil du merke forskjelli løpet av to uker. Se i boka etter treningsmetoder/program, og spør dersom du lurer på noe! Lykke til med opptak! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 19. juni 2002 #3 Del Skrevet 19. juni 2002 Hmmm, bare for å svare på det (jeg tror) du egentlig spør om... Derspom du forsetter å løpe... Har du sett maratonløpere som mister helt kontroll? Vel, mye skyldes veskeballansen, men det som skjer etter hvert er jo at du knapt klarer gå.... Kroppen blir sliten, og det er ingen barriere en kan bryte for å løpe bedre enn en har noen gang.... Dette må trenes opp over tid. Kroppen blir sliten, trenger pause for å bygge seg opp, bygger seg opp litt mer en før for å tåle bellastningen osv... OK? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ElleVille Skrevet 19. juni 2002 Forfatter #4 Del Skrevet 19. juni 2002 ...det var jo ikke dette jeg ville høre! :D Neida. Takk for svar. Dersom du er så stiv og tung og sliten at du ikke klarer mer, er det kroppens måte å si ifra på....Den må ha hvile... Du har jo Gjerset sin bok? Jeg skjønner det, og her ligger litt av poenget (kanskje hele): når man tror man er sliten, og ikke orker mer - har jeg en teori om at man har mye mer å gå på. Derfor - når jeg TROR jeg må slakke av, så er det hodet mitt som bestemmer det, og ikke kroppen. Ergo - jeg kan egentlig trene meg opp fortere enn jeg tror? Eller er dette bare nok et utslag av min usunne fokusering på effektivitet? (<-- for en stygg smiley! hvem faen er det som ler sånn? *spore av*) Får å tåle mer syre, kan du trene som du sier: Bare forsette. Da spyr du til slutt... Men det er OK? Bare kjøre på til du ligger der? Så lenge kroppen får roet seg til neste omgang? Kroppen blir sliten, og det er ingen barriere en kan bryte for å løpe bedre enn en har noen gang.... Dette må trenes opp over tid. Kroppen blir sliten, trenger pause for å bygge seg opp, bygger seg opp litt mer en før for å tåle bellastningen osv... Ja, det er jeg med på. Men det jeg (tror jeg-) tenker, er vel at om jeg får kjørt ut kroppen MAKS (ikke bare det jeg tror er maks), så vil det gi raskere resultater enn om jeg stopper tidligere... Hmm. Hvorfor gjøre det så komplisert? Født sånn :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leni Skrevet 19. juni 2002 #5 Del Skrevet 19. juni 2002 Du jenta mi.... Jeg vet du stresser fælt med denne opptaksprøva til befalskola og at det er derfor du har tenkt å presse deg selv så hardt. Men ikke glem at du nettopp har hatt en skade nå da, og at du har hatt et helvetes kjør på skolebenken i 2 år. Dumt å presse seg selv for hardt, da risikerer du å få deg en skikkelig smell, og det er kjedelig når du har 2 måneders helvetes"uke" på befalskola! Vil gjerne beholde lillesøstra mi litt lenger enn snaut 18 år! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ElleVille Skrevet 19. juni 2002 Forfatter #6 Del Skrevet 19. juni 2002 :D Såh da søte... Når man har vært slapp og bare lest så må noe drastisk gjøres. Jeg skal ikke ødelegge musklene (igjen), men jeg har ikke lyst til å ta hensyn til at psyken min sier at jeg er sliten. Om jeg egentlig ikke er det. Ellers er det større sjanse for å beholde søs'en sin om hun klarer å nå målene sine enn om hun ikke gjør det... (Hørtes nesten ut som en trussel - va'kke det aslå ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 20. juni 2002 #7 Del Skrevet 20. juni 2002 Leni! Amanda kommer ikke til å dø, bare bli et vrak.... Amanda.... Du er inne på NOE...: Det er vel mer "vanlig" at gutter klarer å presse seg mer enn jenter, og hvor mye du presser deg har med kvalitet på økta å gjøre. Dersom en holder på til en spyr på syre-økt, er kvaliteten bra... :D Det som imidlertid er viktig her, er at du har grunnlag til å tåle økta (....!) og at du ikke holder på så lenge at kvaliteten synker, da er poenget borte. Du må i tilfelle tvinke deg LITT videre, men gi deg når kvaliteten synker for mye... Du må ha et godt treningsgrunnlag for å klare dette!!! 3000m på 12 minutter er ikke så veldig bra (... ) så dersom det er treningsmålet ditt, ville jeg bare trent vanlig, for da kommer resultatene fort anyway. Du får jo fremgang fortere i begynnelsen,, når det er mye å hente. Deretter må en tenke mer kvalitet på programmer og økter.. hehe ! OK :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ElleVille Skrevet 20. juni 2002 Forfatter #8 Del Skrevet 20. juni 2002 Hei Lasse Tusen takk for at du gidder å forklare og utdype alle mine snodige problemstillinger... Neida, 12 minutter er ikke så voldsomt, men jeg har for en gangs skyld kanskje klart å være litt realistisk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rita Skrevet 20. juni 2002 #9 Del Skrevet 20. juni 2002 Hei Amanda. Bare press deg, men gjør det helst sammen med noen. Kanskje noen som er litt bedre form enn deg selv. Du har stort sett mer å gå på enn du tror. Intervalltrening er bra. Spinn litt i tillegg så får til kjørt deg. Det går på kondisjonen det også. Når det gjelder 3000 meter på 12 minutter eller litt under, så er det ikke verst. Tvert imot, så er det relativt bra. (Dersom du ikke er aktiv løper.) Den gangen jeg skulle på opptaksprøve, til en annen skole, så var det ikke mange av jentene som løp under 12 minutter, selv om de var i brukbar form på et vidt fysisk plan. Lykke til med treningen og opptaksprøven. Om du ikke klarer den i år, så har du ytterligere et år på deg til trening. (NB. Før opptaksprøven, bør du ha hvilt kroppen godt noen dager....da har du mer eksplosiv energi) Klem fra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ElleVille Skrevet 20. juni 2002 Forfatter #10 Del Skrevet 20. juni 2002 Takk skal du ha, Rita. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kinga Skrevet 20. juni 2002 #11 Del Skrevet 20. juni 2002 Heisann Amanda! Så du skal bli befalskoleelev! Stilig! :-) Variert trening er viktig, som Lasse skriver. Jeg har selv tilbrakt et år i grønne klær. Etter å ha vært aktiv roer i 2,5 år, danket jeg ut det meste av medsoldater (vi var 2 jenter og 178 gutter) når det gjalt å presse seg selv fysisk og psykisk. Husk også at det er stor overføringsverdi i det å kunne tåle mye og presse seg selv kroppslig til det å være sterk i psyken - og omvendt! Psyken og det som skjer i hodet ditt har enormt mye å si. Selv liker jeg veldig godt å løpe i skog og mark, helst med hund. Det gir enorm kondisjon og skånsom trening for leddene (kontra asfaltløping; det er fy etter min mening). Intervalltrening i bakke er suverent for å få opp hastigheten, samt trappetrening for spenst og kondisjon. Du skal jo igjennom endel spesifikke tester; det er lurt å trene spesielt på disse. Selvfølgelig er det beste en gjennomtrent kropp, men uansett; dårlig tid og det faktum at det er det færreste av oss som konstant er i toppform, gjør at det er smart å konsentrerre seg om akkurat det en vet en vil bli testet i. Du nevner bare løpingen her, så du har vel kanskje allerede tenkt - og trent - på dette her med situps og kroppsheving i bom (those are killers, girl ;-) - er de en del av opptaksprøvene fremdeles forresten?) Og til opptaksprøven: Hold deg gjerne unna solen! Vi roere fikk sol/solariumsforbud 1 uke før store regattaer - fordi kroppen rett og slett blir slapp av det (gutta holdt seg også unna sex...). Mye, mye lykke til! Når er opptaksprøven da? Klem fra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ElleVille Skrevet 20. juni 2002 Forfatter #12 Del Skrevet 20. juni 2002 Hei Vibeke! Så du har også vært Feltfrue Vel, jeg "skal ikke bli befalsskoleelev", jeg skal gjøre et forsøk... Tusen takk for mange gode råd! Selvfølgelig er det beste en gjennomtrent kropp, men uansett; dårlig tid og det faktum at det er det færreste av oss som konstant er i toppform, gjør at det er smart å konsentrerre seg om akkurat det en vet en vil bli testet i. Ja, det hadde vært enormt godt med en gjennomtrent kropp, men jeg har kun trent dans tidligere, og det blir på en helt annen måte. Det er imidlertid målet, så jeg håper det er mulig å få til i løpet av de to årene, i og med at de skryter av sin "fysiske utdannelse". Du nevner bare løpingen her, så du har vel kanskje allerede tenkt - og trent - på dette her med situps og kroppsheving i bom (those are killers, girl - er de en del av opptaksprøvene fremdeles forresten?) Jeg har trent styrketrening siden november. Sliter likevel enormt med armene! :x Har blitt mye sterkere enn jeg var, men push-ups er et lite helvete for meg... Kroppsheving har jeg ikke trent spesifikt på (de er med ja), men skal selvsagt gjøre det. Sliter med sit-upsen også jeg, siden vi må helt opp - har du noen råtips her? Hold deg gjerne unna solen! Jeg bør holde meg unna solen under opptaksuka, eller mener du før også? (gutta holdt seg også unna sex...). Hmm. Er det en logisk grunn til at det var kun gutta som innførte midlertidig sølibat, eller? :D Opptaksuka begynner 22. juli. Kryss fingre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 21. juni 2002 #13 Del Skrevet 21. juni 2002 Hei og hå! ...Skal vi seee, hva var det nå igjen... JO: Vibeke skriver mye fornuftig, må bare presisere en ting (siden jeg er en kverulant hehe) En blir ikke spes hurtigere av å løpe i oppoverbakke.... Bevegelsene blir for sine... Kombinert med nedover/bortover derimot_ i full sprint .... Ang. øvelsene dine, må du trene på det du skal, noe annet nytter ikke... Tren på to måter 1. maks antall. Dvs som testen. Ta pause i 3-4 minutter, mellom settene - 2-4 sett 2. del maksresultatet ditt på to. 3-5 sett. Pause 1-2 minutt Når det gjelder styrke er det viktig å klare de to ekstra etter at du egentlig vil gi opp....Kan få ut mye bannskap og frustrasjon på en slik økt!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 21. juni 2002 #14 Del Skrevet 21. juni 2002 Ang sol: hold deg unna samme dag og dagen før. Ang sex... da må en jo hha noen å ha det med .....?? Neida, et er vist at det ikke har noe å si på prestasjonen.. Lykke til Amanda!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 21. juni 2002 #15 Del Skrevet 21. juni 2002 Må også bare få skyte inn at var jeg dere ville jeg nok ikke brukt uttrykket "Feltfrue" så mye... ikke en gang på tull. Feltfrue var noe offiserene fikk ha med seg i felten i tidligere tider for at de selvsagt ikke skulle unnvære sex. Horer med andre ord. Som jente tidvis i Forsvaret er jeg ganske katolsk på dette, fordi det fortsatt finnes teite mannfolk som har sine egne meninger om jenter i grønt (tro det eller ei, de finnes ja... ) Det var en digresjon - da kan dere fortsette med treninsgpratet, som er svært så givende og inspirerende Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 21. juni 2002 #16 Del Skrevet 21. juni 2002 Når emnet først er oppe, så MÅ jeg bare...: Sex er jo glimrende lavintensitet-trening! Tenk deg, en time (?) med mellom 120-150 i puls, glimrende for forbrenning og kretsløp! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kinga Skrevet 21. juni 2002 #17 Del Skrevet 21. juni 2002 Hei igjen! Først: Tusenfryd; tusen takk for din anmerkning angående "feltfrue"! Regn med at du kommer til å høre mye rare betegnelser og mye piss (unnskyld uttrykket, men det er dekkende) om jenter i Forsvaret, Amanda. Lasse presiserer dette med oppoverbakke; hvordan trene hurtighet riktig. Kombiner, kombiner! For en 3000 meter er hurtigheten du trener i oppoverbakker passe rask nok; man merker forskjell når man så tar til på flatmark! Når det gjelder tips til å klare situps, pushups og kroppsheving i bom: Tren med motstand/vekter. Legg lette vekter på brystet mens du tar situps f.eks. Få gjerne noen til å trene sammen med deg som kan gi deg litt motstand (holde imot). Forøvrig er disse "helt opp"-situpsene ikke bra, etter min mening. Men du må jo nesten trene spesifikt på dem nå i en måned. Ikke glem ryggen din da, søte! Rita er inne på dette her med treningspartner generelt. Skal du bli bedre; tren med noen som er i bedre form enn deg. Selv trente jeg mye sammen med voksne menn som var gjennomtrente. Masse tips, gav meg et spark bak når det behøvdes og de var i bedre form enn meg. Sol: Før opptaksuken og under. Sex: Har vel mer nærmest med overtro å gjøre, he he :D Lasse oppklarte den greit. Stå på Amanda! Jeg skal krysse alt jeg har for deg (tarmene er i gordisk knute allerede)! Og få nå rette innstillingen på plass; Du SKAL bli befalsskoleelev 8) Klem fra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 21. juni 2002 #18 Del Skrevet 21. juni 2002 Det som er "faren" ved å trene til 3000m, er at du blirdaff og tung i kroppen. derfor trene mye variasjon i farten, som intervaller og litt sprint. NÅ skal det sies at en ikke blir rask av å trene sprint oppover, men sterkere (brukes for å trene aksen, samt bygge styrke i løpsmusk.). Skal en trene muskler til å reagere fort, må en trene slik: Oppover går det for sakte.... Ha heller noen økter som følger: Oppv.så: , 30m-40m-60m, 80m * 2-3. Pause 3 minutter, seriepause 5-7 minutter. Full guffe i hastighet her!!! Løp fort men avslappet (ikke bind deg) Da frisker en opp muskler fra all "gampingen". Ellers står det om "sprunglauf" i boka di Amanda, tren litt av dem også (spenst). Her er det snakk om å gi jernet, men husk bare: Det er restitusjonene som gjør det god! Dvs at dersom du trener hardt, sover lite, er ute mye, slapper lite av: Ja, da går det skeis.... :cry: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 21. juni 2002 #19 Del Skrevet 21. juni 2002 Ja, Lasse har igjen rett - trening er nedbryting av kroppen, det er hvilen som bygger opp. For når du trener så slites alt du har av blodkar, ting og greier... og under hvile så reparerer kroppen, bygger opp igjen den skaden som har skjedd, og da bygger den opp og blir enda sterkere for å stå i mot nye "skadeangrep". Lar du ikke kropppen byge seg opp mellom slagene bryter du bare ned og ned og ned... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ElleVille Skrevet 21. juni 2002 Forfatter #20 Del Skrevet 21. juni 2002 Wow! Tusen tusen takk til alle sammen, masse gode tips og motivasjon her. Det beste med denne pokkers opptaksprøven er jo at jeg har begynt å like å løpe - det er GODT, det hadde jeg ikke trodd før, jeg som er vant til innendørs dansesaler. Herlig. Og Tusenfryd: takk for pekefinger for uttrykket "feltfruer". Jeg har faktisk fått det fra Forsvaret - jeg fikk en søt, liten bok som het "Jungeltriks for Feltfruer og Ramboliner", som forøvrig er ganske morsom, men gjett om de skal få høre hva slags signaler deres manglende ordforråd sender ut til dagens ungdom (de får høre det etter at jeg har kommet inn, riktignok... He-he. Kanskje.). Regn med at du kommer til å høre mye rare betegnelser og mye piss (unnskyld uttrykket, men det er dekkende) om jenter i Forsvaret, Amanda. Ja, jeg regner med at visse personer har et litt problematisk syn på min tilstedeværelse. Dem om det. Om de ikke liker meg på grunnlag av at jeg er jente, liker ikke jeg dem på grunnlag av deres intelligens, og da er vi kvitt. ... jeg har så klart et spørsmål til, nå som det var samlet så mange kloke hoder her. Jeg prøvde disse "jente-hang-up's"'ene (sorry Tusenfryd - jeg vet ikke hva det heter ) - hvordan i helvete går dette an (jeg vet - tråkke-i-salaten-kommentar en måned før tester)? Hvilke muskler trenes egentlig - er det biceps (fryktelig dårlig på dette)? Hvordan trenes det i studio - hvordan stiller jeg inn stanga for eksempel (høyde i forhold til meg osv.)? Ellers bøyer jeg med i støvet for at dere gidder å fortelle, utdype og forklare - av og til må det inn med spiseskje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå