Gå til innhold

Oversiktelig bok om psykiatri for en sykepleier

Anbefalte innlegg

Gjest LilleTusenfryd
Skrevet

Hei!

Jeg skal jobbe fulltid på en psykiatrisk avdeling fra sommeren av.
Jeg leter derfor etter en oversiktelig bok som forteller litt om psykoser, angst, schizofreni, ulike lidelser og kanskje også symptomer på disse samt enkel farmakologika. Sistnevnte er ikke absolutt nødvendig.

Jeg vet at Dynamisk Psykiatri av Johan Cullberg var en sådan oversiktelig bok med kort om "det meste". Imidlertid selges ikke den lengre fikk jeg beskjed om i bokhandel.

Har dere noen forslag til andre gode bøker?

Jeg vil bruke det så jeg kan lese meg litt opp før jeg begynner å jobbe. :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lærebok i psykiatri av Ulrik malt. Ny versjon i 2012, dekker alt du etterlyser m.m. og ganske oversiktlig.

Skrevet

Du kan jo låne boka på biblioteket :)

AnonymBruker
Skrevet

Hadde du ikke dette på sykepleien? Hva med å bla gjennom læreboken?

Anonymous poster hash: d2155...88e
Gjest LilleTusenfryd
Skrevet

Har ikke bøkene fra da jeg gikk på sykepleien, nei.

Skal sjekke opp den lærebok i psykiatri!:) har du lest den selv?

Skrevet

Ja, jeg har brukt den mye selv, og trives godt med den. Kapitlene er stort sett skrevet av de som er fremst på fagfeltet. Dekker særlig symptomer og ulike årsaksforklaringer godt. Tror du vil ha stort utbytte av boken :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes "Helt - ikke stykkevis og delt" av Hummelvoll er den beste.

http://www.gyldendal.no/Faglitteratur/Sykepleie/Psykisk-helse-psykiatri/Helt-ikke-stykkevis-og-delt

Dessverre har den ikke farmakologien, men den er i en egen klasse når det gjelder å eksemplifisere og å fortelle hvordan teorien faktisk kan brukes.

Ville heller kjøpt en egen bok om farmakologi, det er jo ofte mye mer enn psykofarmaka som brukes i psykiatrien nå for tiden.

Jeg liker denne: http://www.gyldendal.no/Faglitteratur/Sykepleie/Naturvit.-emner/Legemidler-og-bruken-av-dem2

Mens andre synes "Illustrert farmakologi" er bedre.

iBok er fint for å kjøpe brukte bøker, så blakker du deg ikke. :)

Anonymous poster hash: 33e7f...c69
AnonymBruker
Skrevet

Vil også anbefale Psykiatriboken: sinn-kropp-samfunn av Skårderud, Haugsgjerd og Stanicke. Pensum på vernepleien, gir en grei og grunnleggende innføring.

Anonymous poster hash: 55c02...dd1

Gjest LilleTusenfryd
Skrevet

Tusen takk for gode tips! :)
Jeg har nå bestilt Lærebok i psykiatri i førsteomgang. Var innom biblioteket og tok en titt på den - den virket omfattende og lærerik. :)

AnonymBruker
Skrevet

Litt off topic, men hva gjorde at du bestemte deg for å fortsette som sykepleier? Husker den andre tråden du hadde hvor du lurte på å ta en ny utdannelse. Er selv i den situasjonen og føler meg rådvill.

Anonymous poster hash: 7f1b8...c30

• 2 uker senere...
Gjest LilleTusenfryd
Skrevet

Jeg har funnet ut at jeg nok med videreutdanning i psykiatri etterhvert kan jobbe med mye av det jeg ønsket å bruke en eventuell videreutdanning i Folkehelse til. Derfor vil jeg heller nå prøve å samle meg opp nok praksis til å søke dette studiet neste år, og dermed åpne flere dører for meg selv :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...