Gå til innhold

1 år, spørsmål om krabbing og nattmat.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en liten frøken som straks blir ett år. Hun er absolutt mobil, setter seg opp, åler seg rundt og ruller rundt på gulvet, men hun er ikke i nærheten av å begynne å krype. Hun kommer seg opp på alle fire, men så legger hun seg bare ned på magen. Hun står også veldig sjelden i fanget, hun kan, men hun gjør det bare ikke. Prøver jeg å få henne til å stå i fanget drar hun bare opp beina.

Er det noe vi bør bekymre oss over?

Et spørsmål til. Hun får fortsatt mme 1-2 ganger om "natta", altså fra 22-tiden til hun står opp. Har prøvd med van , trøst, smokk osv osv, men hun blir illsint og hylskriker og ender opp med å være våken i timesvis. Tips til nattavvenning?

Anonymous poster hash: 3d3c6...bbe

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en liten frøken som straks blir ett år. Hun er absolutt mobil, setter seg opp, åler seg rundt og ruller rundt på gulvet, men hun er ikke i nærheten av å begynne å krype. Hun kommer seg opp på alle fire, men så legger hun seg bare ned på magen. Hun står også veldig sjelden i fanget, hun kan, men hun gjør det bare ikke. Prøver jeg å få henne til å stå i fanget drar hun bare opp beina.

Er det noe vi bør bekymre oss over?

Anonymous poster hash:

3d3c6...bbe

Hva sier de på helsestasjonen da?

Anonymous poster hash: d8a26...0de

AnonymBruker
Skrevet

Hun har vært litt treig grovmotorisk hele veien, men har veldig god finmotorikk. Ble henvist til fysioterapeut da hun var sein med å rulle, men da de tok kontakt hadde det ordnet seg og de syns ikke det hørtes ut som noe unormalt da jeg beskrev hvordan hun var.

Skal på ettårskontroll neste uke, så skal høre med dem da.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å svare for barn er så ulike. Jeg syns det høres ut som hun er sen, men så hadde jeg en som var veldig tidlig ute med å stå og gå. Han var heller litt tregere finmotorisk. Så de er jo så ulike. Ville tatt det opp med helsestasjonen igjen. Hvis du syns de gir utilfredsstillende svar, be om henvisning eller gå til lege/fysioterapeut selv. Det er sikkert ikke noe "galt" og helsestasjonen kan helt sikkert svare deg godt 😊

Angående nattmat er det mange på den alderen som fortsatt får mme eller pupp på natten, men gjerne bare en gang. Har du prøvd å tilby vann og kos i steden? Mer mettende kveldsmat?

Anonymous poster hash: 47a88...3d9

AnonymBruker
Skrevet

Ser nå at du har prøvd det jeg foreslo mtp nattavvenning. Hun er nok bare viljesterk og fornærmet. Vi måtte ta en sånn kamp med lille da vi sluttet med nattamming. Av vane ville han fortsette som han var vant med, men skjønte fort egentlig med forklaring og trøst , og et par tre fææææle netter, at om natten sover vi. Han får fortsatt pupp om morgenen når han våkner da, kl.6 ca.

Anonymous poster hash: 47a88...3d9

AnonymBruker
Skrevet

Hehe, etter jeg hadde skrevet dette har hun jaggu meg vært mobil på alle fire. Krabber ikke skikkelig, men går med armene og hopper etter med beina, så det er vertfall fremgang ;)

Ang natta: vi har trappet veldig ned på mengden i håp om å få nekk nattflaska helt, men når det ble for lite våknet hun bare flere ganger. Der er nok en kamp vi må ra ja, men det frister så lite med timer med hyl og skrik om natta fremfor ti minutter med en flaske og så er det natta igjen :P

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke hun høres unormal treg ut, min var på samme stadiet på den alderen. Når det først løsnet med krabbingen så skjedde det mye på kort tid. Når det gjelder nattavvwnning så ville jeg bare tatt det, ja det blir et par netter med gråt, men her var det gjort på 3 netter og siden sov han natten gjennom. Angrer på at vi ikke gjorde det tidligere! Lykke til :)

Anonymous poster hash: b5f3a...bde

Skrevet

Hehe, etter jeg hadde skrevet dette har hun jaggu meg vært mobil på alle fire. Krabber ikke skikkelig, men går med armene og hopper etter med beina, så det er vertfall fremgang ;)

Ang natta: vi har trappet veldig ned på mengden i håp om å få nekk nattflaska helt, men når det ble for lite våknet hun bare flere ganger. Der er nok en kamp vi må ra ja, men det frister så lite med timer med hyl og skrik om natta fremfor ti minutter med en flaske og så er det natta igjen :P

Ts

Vi avvente med nattmat da vår var 1. Og det var en KAMP! Hyl og skrik natta igjennom i en uke. Det fristet ofte veldig å bare gi henne den flasken, enklere med noen minutt med melkemekking enn timer med hyling. Men igjen, det er enklere med en uke med lite søvn enn et barn som får hull i tennene pga melk på natten. ;) Så vil absolutt anbefale deg å ta den kampen. Få litt hjelp om det blir langvarig og du har mulighet til det. En bestemor eller noe. :)

Angående krabbing vil jeg bare ha hørt på helsestasjonen. Noen barn hopper over krabbing uten at det er et problem, men ved 1-årsalderen skal de vel helst i alle fall kunne dra seg opp etter møbler og gå langs med sofa og lignende.

Skrevet

Nattavvenning blir ofte et lite helvete, men det er bare å sette i gang. En 1-åring har ikke behov for melk to ganger om natta, ikke er det bra for tennene heller. Hold deg hard og tilby vann. Etter maks ei uke er det gjort.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke lest noen av de andre svarene, men skal si hva jeg tenker om det :)
Min sønn kunne ikke rulle før han lærte seg å krabbe. To uker før ett års dagen sin lærte han det etter at vi lot han åle seg på gresset i bare bleia. Tror han syns gresset mot magen var ubehagelig, og da begynte han å krabbe litt. Han satt seg heller ikke opp før han var over året. Plutselig skøt det fart og han lærte seg å gå når han var 15 mnd gammel. Han var ekstremt treg frem til da.

Når det kommer til mat fikk ikke min MME, men han ammet ca 4 ganger hver natt frem til han var 21 mnd. Frem til da spiste han så og si ingenting heller. Kan faktisk si jeg fullammet han i over ett og et halvt år :P Plutselig løste alt det seg også, og han sluttet helt å amme, og begynte å spise mat som bare det.

Det jeg vil frem til er at det trenger ikke å være noe galt. Her tror jeg nesten du må følge magefølelsen. Selv om helsestasjonen begynte å bli litt bekymret for gutten min, var jeg SÅ sikker på at det ikke var noe galt med han. Han hadde bare veldig god tid :) Forhåpentligvis er det samme greia med jenta deres! Lykke til!

Anonymous poster hash: 84c54...a91
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns absolutt ikke hun høres unormal ut da det er store variasjoner i utviklingen til babyer. Min jente kunne så og si ingenting da hun var 1 år, kunne såvidt åle seg litt og rulle rundt, men hun var absolutt ikke interessert i å bevege seg. Helsesøster var ikke bekymret, for ellers var alt i rute og hun har alltid vært flink finmotorisk. Hun begynte å krabbe da hun var 13 måneder, og etter gikk det ganske raskt fremover. Førstemann begynte å gå da han var 10 måneder, så jeg har flere ganger tenkt at det var vært noe galt med minstemann som ikke kunne noe som helst, men har slått meg til ro med at barna utvikler seg i forskjellig tempo og sånn er det bare :-) Nå høres det jo ut som krabbingen kommer seg hos din så det er jo supert.

Angående nattmat så kan det jo være greit å prøve å avvenne, tar gjerne noen dager og er ikke det kuleste man gjør, men som regel er det verdt det etterpå! Det er vel lite sannsynlig at hun trenger den maten på natta nå..

Anonymous poster hash: 6bb29...01d
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke lest noen av de andre svarene, men skal si hva jeg tenker om det :)

Min sønn kunne ikke rulle før han lærte seg å krabbe. To uker før ett års dagen sin lærte han det etter at vi lot han åle seg på gresset i bare bleia. Tror han syns gresset mot magen var ubehagelig, og da begynte han å krabbe litt. Han satt seg heller ikke opp før han var over året. Plutselig skøt det fart og han lærte seg å gå når han var 15 mnd gammel. Han var ekstremt treg frem til da.

Når det kommer til mat fikk ikke min MME, men han ammet ca 4 ganger hver natt frem til han var 21 mnd. Frem til da spiste han så og si ingenting heller. Kan faktisk si jeg fullammet han i over ett og et halvt år :P Plutselig løste alt det seg også, og han sluttet helt å amme, og begynte å spise mat som bare det.

Det jeg vil frem til er at det trenger ikke å være noe galt. Her tror jeg nesten du må følge magefølelsen. Selv om helsestasjonen begynte å bli litt bekymret for gutten min, var jeg SÅ sikker på at det ikke var noe galt med han. Han hadde bare veldig god tid :) Forhåpentligvis er det samme greia med jenta deres! Lykke til!

Morsmelk dekker ikke næringsbehovet til en unge på 1 år. Mye rart folk gjør må jeg si..

Anonymous poster hash: 1b009...672

Skrevet

Morsmelk dekker ikke næringsbehovet til en unge på 1 år. Mye rart folk gjør må jeg si..

Ta nå til deg hva hun skriver da. Barnet ville ikke spise annen mat. Hun ville ikke fullamme barnet, men i praksis ble det sånn.

AnonymBruker
Skrevet

Ta nå til deg hva hun skriver da. Barnet ville ikke spise annen mat. Hun ville ikke fullamme barnet, men i praksis ble det sånn.

Står ingenting om det i innlegget jeg siterte. Det står at han ikke spiste så mye annen mat, men alle små småbarnsforeldre vet jo at unger som drikker seg mette ikke spiser noe særlig.

Skrevet

Står ingenting om det i innlegget jeg siterte. Det står at han ikke spiste så mye annen mat, men alle små småbarnsforeldre vet jo at unger som drikker seg mette ikke spiser noe særlig.

Det er ingen mødre som tvangsforer ettåringer + med brystmelk. Selvsagt har det vært vanskelig for dem å innføre fast føde. Jeg hadde en slik selv, dog løsnet det for oss litt etter ettårsalderen, men det var ikke aktuelt for meg å sultefore barnet mitt ved å nekte henne melk og tvinge henne til å spise annen mat. Innføring av fastføde og mat skal være lystbetont.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen mødre som tvangsforer ettåringer + med brystmelk. Selvsagt har det vært vanskelig for dem å innføre fast føde. Jeg hadde en slik selv, dog løsnet det for oss litt etter ettårsalderen, men det var ikke aktuelt for meg å sultefore barnet mitt ved å nekte henne melk og tvinge henne til å spise annen mat. Innføring av fastføde og mat skal være lystbetont.

Takk! Hehe. Selvfølgelig ville jeg ikke amme gutten min i over ett og et halvt år. Jeg hadde aldri klart å la han gå sulten. Han hadde ingen mangler og har alltid vært en sunn gutt. Nå spiser han som bare det :) Tror ikke de som ikke skjønner dette har hatt samme problemet selv. Det er ikke alle barn som elsker mat.Som du sier kan man jo ikke tvangsfore de heller. Jeg vil jo han skal ha positive erfaringer med mat, ellers er det jo ihvertfall håpløst :)

AnonymBruker
Skrevet

Du vet ikke hva du snakker om. Nå må du skjerpe deg. Skulle jeg liksom tvangsfore han? Han ble tilbudt mat ved hvert måltid. Nå har han kun positive erfaringer med mat, og slik tror jeg ikke det hadde vært om jeg hadde sultet han ved å ikke gi han melk kun så han skulle spise fast føde.

AnonymBruker
Skrevet

Angående nattmaten: Det som hjalp her var å forberde fra starten av dagen at det er bra å spise og drikke før man kom i senga.

Da kvelden kom, og man var i gang med kveldsrutiene ble det repetert. Barna forstår utrolig mye mer enn hva vi tror.

Da hun våknet på natten, tok jeg henne opp, forklarte til henne rolig at det var sovetid, og ga henne en kyss og klem (samme som jeg gjør ved leggerutinene) og la henne ned igjen.

Repetisjonen ble gjentatt flere ganger de første dagene, og noen netter senere så var det ei som sov seg gjennom hele natten :)

Dette har jeg gjort hver gang det skal være endring i rutiner. Opplever lite motstand ved å gjøre det på denne måten. De gangene hun ikke blir forberedt, så blir det mye mer motstand og usikkerhet fra hennes side.

Anonymous poster hash: 3df9f...d2a
AnonymBruker
Skrevet

Litt OT men gikk barna deres i barnehage når de var ett år, og ikke kunne krype/reise seg selv? Hvordan gikk det, i så fall? Merket dere at utviklingen gikk raskere når de begynte i barnehage? Jobber i barnehage, og hos oss er det alltid en eller to som ikke kan gå når de begynner, men så ser de jo de andre rundt seg som farter rundt, og plutselig ønsker de selv å komme seg rundt. Det er dessuten litt "tryggere" å bli litt mer mobil, så de får flyttet seg når det kommer en dukkevogn i full fart rundt dem...

Anonymous poster hash: 6475d...f94

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...