Gå til innhold

Hva bør barna kunne (evt pleier å kunne) før skolestart?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min skal begynne på skolen til høsten, og jeg lurer litt på hva jeg bør tenke på å lære henne før den tid?

Er det noe spesielt de bør kunne? Tenker både på typiske skoleting som bokstaver, tall osv, og mer dagligdagse ting som... tja, kommer ikke på noen gode eksempler, men sykling? Håndtere en ball? Vite hva slags klær de trenger til ulikt vær? Eller noe helt annet?

Er det vanlig at elevene kan lese, skrive og regne litt før de begynner på skolen? Dette er jo ting de skal gå gjennom på skolen, men jeg har inntrykk av at mange kan en god del av dette på forhånd? Eller?

Andre ting jeg må tenke på?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Å kle på seg selv. Det er visst en del unger som sliter med dette når de begynner på skolen.

Anonymous poster hash: 59779...efb
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mange kan litt lesing og skriving, men det er ikke nødvendig. Gjør det hvis hun har lyst, hvis ikke dropper du det.

Det som absolutt bør være på plass, er

1) do-rutiner

2) kunne kle på og av seg selv til friminutt

3) knyte sko (ikke alle kan dette, da)

Det er selvsagt sånn at barn som trenger hjelp skal få hjelp, men det er en kjempefordel for barnet, læreren og klassen at flest mulig er selvhjulpne på sånne ting :)

Anonymous poster hash: 20c44...ef7
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hun skal på skolen for å lære dette. Det er andre ting en unge bør klare selv. Dorutiner, vente på tur. Takke, hilse, få på seg klær.Tørke snørr, og vaske henda etter dobesøk

Anonymous poster hash: 4ffc0...c11
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hun skal på skolen for å lære dette. Det er andre ting en unge bør klare selv. Dorutiner, vente på tur. Takke, hilse, få på seg klær.Tørke snørr, og vaske henda etter dobesøk

Anonymous poster hash: 4ffc0...c11

Dette!

Anonymous poster hash: efd7a...dc6

Skrevet

Tørke seg selv på do

Kle på seg selv. (noen 1. klassinger bruker nesten hele friminuttet sitt på dette, så greit å være litt dreven)

Vente på tur

Holde orden på sekken og skolesaker (ikke glemme igjen sekken på bussen liksom)

AnonymBruker
Skrevet

Når mine har startet i 1 klasse så har "kravene" fra skolen vært at de kan gå på do selv og kle på seg selv. Og det er helt greie krav.

De brukte mye tid av 1 klasse og lære seg å vente på tur, sitte rolig, ta i mot beskjeder, hjelpe hverandre/være høflige, si ifra om de ser noen som mobber/erter osv.

Alt det faglige er egentlig lurt å la de lære på skolen. Du kan jo lære henne bokstaver, hvis hun er interessert. Lære å skirve navnet sitt f.eks. Og telle til 10 eller mer hvis hun er interessert.

Interesser er viktig. Ikke overdriv da kan interessen falle.

Anonymous poster hash: 1a7ca...cd9
AnonymBruker
Skrevet

Nei, faktisk så er det bedre at de ikke kan dette. Mange lærere sliter med å ‹‹avlære›› ting elevene har lært hjemme. Det de burde kunne er som nevnt mer praktiske ting for å ta vare på seg selv. Kle på seg, gå på do, knytte skolisser, kunne ta i mot beskjeder og kunne sitte stille på en stol.

Anonymous poster hash: 1f460...c44

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...